کد خبر 446342
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱

قربانیان این فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس ایدز، حدود 250 نفر از هم وطنان ایرانی بودند که اکثراً از بیماری هموفیلی رنج می‌بردند. متهم اصلی این پرونده لوران فابیوس، وزیر فعلی امور خارجه است که در زمان آن رسوایی نخست وزیر فرانسه بود، فرانسه هرگز از ایران به خاطر فروختن داروهای آلوده معذرت خواهی نکرد و حاضر به پرداخت غرامت نشد. مستند "سوغات فرانسه" به بررسی پرونده فرآورده‌های خونی که فرانسه در دهه هشتاد میلادی به ایران فروخته بود، می‌پردازد.

به گزارش مشرق، با رسیدن خبر سفر لوران فابیوس، عامل اصلی پرونده فروش خون‌های آلوده به ایران، سراغ نسخه‌ای تصویری از این جنایت بشری می‌رویم و نگاهی می‌دوزیم به فیلم مستند «سوغات فرانسوی» ساخته مرتضی اصفهانی که نمایانگر بخشی از گستره عمیق رخ داده از ماجرای دهشتناکی است که در اوایل دهه 60 شمسی اتفاق افتاد. شوکی بزرگ از ورود ویروسی کُشنده به ایرانی که به لحاظ نگرش فرهنگی و پزشکی با این پدیده شوم قرن مدرن، فاصله‌هایی بسیار داشت و ورود این بیماری مهلک همچون خون‌آشامی خفته، راهی برای خشمی همیشگی را روان ساخت؛ جایی که دسیسه‌ای فرانسوی از توطئه مردی سیاست‌پیشه رقم خورد تا اولین مرحله از نوعی بیماری وارداتی موسوم به HIV وارد خاک این سرزمین شود و با ناآگاهی رخ داده و سوء‌استفاده به عمل آمده از سوی سران غربی، خونی که باید مولد حیات باشد و عاملی برای تزریق زندگی به جان بیماران هموفیلی، تبدیل به سمی مهلک جهت از پای در آوردن آنها و زمینه آغازی برای سفر غیر منتظره بیماری ایدز به ایران شد.

اگر چه در گذشته، فیلم مستند دیگری با نام «چند قطره خون» ساخته نوید نامور درباره پرونده فروش فرآورده‌های خونی آلوده به ایران از سوی شرکت فرانسوی «مریو» ساخته شده است اما فیلم «سوغات فرانسوی» به دلیل گفت‌وگوهای کامل‌تری که با قربانیان دارد، می‌تواند مورد توجه بیشتری قرار گیرد. مرتضی اصفهانی در فیلم«سوغات فرانسوی» برای ردیابی سرنخ اتفاقات سراغ قربانیان حادثه می‌رود و از طریق خانواده‌های آنان و با حضور در آرامگاه کشته‌شدگان، از زبان والدین آنها به جریان دریافت این خون‌ها و احوال غمگسارانه بازماندگان می‌پردازد.

قربانیانی که ناخواسته بازیچه ‌دسیسه‌گران فرانسوی قرار گرفتند و سلسله‌ای از انتقال این بیماری به همسران و فرزندان آن مردان کشته شده همچنان ادامه دارد. مستند 26 دقیقه‌ای «سوغات فرانسوی» به پشتوانه گفته‌های پزشکی مسؤول کانون هموفیلی ایران، فاجعه رخ داده را برای تماشاگر عیان می‌کند و حتی تصویرگر تلاش‌های برخی قربانیان همچون خانم فاطمه طیبی مادر مسعود نعیمی، کودک 6 ساله مبتلا به بیماری هموفیلی که اولین قربانی بیماری ایدز در ایران به واسطه خون‌های وارداتی آلوده بود، است و در پایان به شکل مختصری هم اشاره به دادگاه‌های شکل گرفته در فرانسه می‌شود، همان کشوری که خود را مهد تمدن و فرهنگ دانسته اما هیچ وقت به خاطر فروختن خون‌های آلوده از قربانیان ایرانی عذر خواهی نکرده و حالا متهم اصلی این پرونده که وزیر خارجه کنونی فرانسه است در هفته ملی بیماران هموفیلی وارد ایران خواهد شد!

« لوران فابیوس»ی که اصلی‌ترین عامل صدور خون‌های آلوده به 16 کشور و از جمله ایران بوده و هربار از اتهام این عمل غیر انسانی، خود را تبرئه ساخته است و با وجود اینکه بارها قربانیان حادثه از طریق وکلای حقوقی و نیز سازمان انتقال خون ایران، وزارت بهداشت و دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری وارد مسیر پرونده شدند، اما برخلاف قربانیان کشورهای دیگر، هیچگاه غرامتی به ایرانیان تعلق نگرفت. این در حالی‌است که وزیر بهداشت فابیوس، در دادگاه اعتراف کرده بود باید در تابستان سال 1984 خون‌های توزیعی آزمایش و خالص‌سازی می‌شد که در این زمینه سهل‌انگاری شده است اما فابیوس خود و دولتش را از هرگونه مسؤولیتی درباره سهل‌انگاری رخ داده دور کرد. از سوی دیگر محکومان این پرونده در دادگاه‌های فرانسه به کیفرهای سبکی محکوم شدند و این موضوع، خشم و ناباوری عمومی مردم و قربانیان را به همراه داشت.

«سوغات فرانسوی» یا تحفه مرگ‌زای غربی + فیلم
واکنش‌ها زمانی افزایش یافت که براساس اطلاعات به دست آمده فاش شد روش‌های تصفیه خون برای دولت فابیوس امکانپذیر بوده و آنها از آن سرباز زدند! وزرای بهداشت و خدمات اجتماعی فابیوس متهم بودند نه تنها با وجود اطلاع از فناوری موجود آمریکایی تصفیه خون این تکنولوژی را وارد فرانسه نکردند، بلکه از هر گونه اقدامی در جهت از بین بردن آلودگی خونی که حتی می‌توانست با یک گرمادهی ساده حاصل شود، دست بریدند و فابیوس در این معرکه، نقش اصلی را ایفا کرده است؛ مرد سیاستمدار فرانسوی که در طول حیات کاری پُر حرف و حدیث خود از دوران ریاست مجلس فرانسه با حمایت از قانونی که نام فابیوس-گسو به خود گرفت تا خوش‌خدمتی‌هایش به سران صهیونیست و رسوایی‌ در دوران نخست‌وزیری و در نهایت با متهم بودن در پرونده خون‌های آلوده فرانسوی، داستان‌های روایی بسیاری دارد و فیلم «سوغات فرانسوی» با وجود کمبود مواد و مصالح اثری کامل برای مستندسازی، به‌عنوان بخشی از دغل‌بازی‌های سیاستمداران غربی درباره پرونده‌های کشتار انسانی قلمداد خواهد شد.

فابیوس خود را مشغول بحث و جدل با شرکت‌های بیمه کرد تا از زیر بار پرداخت غرامت به قربانیان شانه خالی کند! اما تاریخ مانند همیشه برای جنایات رخ داده از حافظه مانای خود استفاده خواهد کرد، همچنان که قربانیان بسیاری وجود دارند که نفرت را با تمام وجود از معرکه‌ساز بیماری کُشنده خود جاری می‌سازند.

منبع: وطن امروز

دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    حالا اگر این وزیر فرانسوی در دولت قبل می اومد تیتر می زدید دیپلماسی قدرتمند جمهوری اسلامی همه رو به زانو درآورد.بعد هم مثل ملوانهای انگلیسی با کت و شلوار هاکوپیان و پسته و تنقلات با هواپیمای اختصاصی بدرقه میشد
  • قاسم ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    دولت قبل هیچ گاره حاضر نشد به این جنایتکاران باج بده, به همین دلیل تحریم شدیم و توافق نشد.ولی در این دولت توافق شد و یهویی همشون با ما مهربون شدند!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس