به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه در دیدار «فدریکا موگرینی» با اشاره به اینکه مذاکره‌کنندگان دو طرف روزهای فشرده و پرکاری را برای دستیابی به توافق پشت سر گذاشتند، گفت: توافقی که حاصل شد، برای آینده روابط منطقه ، اروپا و جهان بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود.

دکتر روحانی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه توافق وین مدلی برای حل و فصل دیگر موضوعات منطقه و جهان شود، تصریح کرد: این توافق برای همه کشورهای دنیا پیام صلح به همراه داشت و گواه آن بود که توافق‌های بین‌المللی به شرط آنکه عادلانه رعایت شوند، هنوز تأثیرگذارند و گفت‌وگو می‌تواند به حل و فصل مشکلات سیاسی منجر شود.

رییس جمهوری با اشاره به روابط تاریخی ایران و کشورهای اروپایی خاطر نشان کرد: ایرانی‌ها براساس اصول فرهنگی، دینی و ملی به عهد خود، پایبند هستند و اجرای دقیق توافق وین بعد از طی مراحل تصویب توسط طرفین، کمک می‌کند تا روابط دو طرف را آنچنان که شایسته جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا است، گسترش دهیم.

روحانی: توافق وین نمایش قدرت دیپلماسی برای حل اختلافات بود/ موگرینی: ماموریتم بررسی جنبه‌های توافق است/ ظریف: غرب و آمریکا بی‌اعتمادی موجود را جبران کنند

دکتر روحانی اظهارداشت:درست است که ارتقاء سطح روابط اقتصادی و تجاری در دسترس و راحت‌تر از دیگر عرصه‌های روابط دوجانبه است، اما با توجه به ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی؛ روابط علمی، فناوری، فرهنگی و سیاسی با اتحادیه اروپا نیز باید متحول شود.

رییس جمهوری با اشاره به فجایع بسیار دلخراشی که علیه برخی ملت‌های منطقه رخ می‌دهد، گفت: یکی دیگر از ثمرات اجرای توافق وین، همکاری برای عمل به تعهد سنگینی است که همه ما در برابر بشریت و آرمان‌های انسانی برای مبارزه با تروریسم و توقف جنگ و خونریزی علیه انسان‌های بی‌گناه برعهده داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر روحانی با تصریح این که توافق وین به ضرر هیچ کشوری، از جمله در منطقه نخواهد بود، اضافه کرد: اکنون فرصتی فراهم آمده تا کمتر به گذشته نگاه کرده و به آینده‌ای بیندیشیم که می‌تواند براساس روابط مبتنی بر احترام متقابل، منافع مشترک و جمعی را توسعه دهد.

فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان پس از حصول توافق وین، از رییس‌ جمهوری به پاس حمایت‌ها و مدیریت ایشان در طول مذاکرات و همچنین از اعضای تیم مذاکره کشورمان که با قدرت، تعهد و انصاف مذاکرات را دنبال و به نتیجه رساندند، تجلیل و سپاسگزاری کرد.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، توافق وین را قدمی رو به جلو برای گسترش صلح توصیف و تصریح کرد: به نمایندگی از اتحادیه اروپا می‌گویم که ما با تعهد و وحدت کامل از این توافق حمایت کرده و به عنوان عضو کمیسیون مشترک، بر اجرای گام به گام این توافق جهت اجرای صحیح، دقیق و به موقع آن نهایت تلاش خود را بکار خواهم گرفت.

موگرینی با بیان اینکه اتحادیه اروپا برای گشودن فصل تازه ای از روابط با ایران، کاملا آماده و مصمم است، خاطر نشان کرد: خطاب به آن دسته معدود از کشورها که نسبت به این توافق ابراز نگرانی می‌کنند، می‌گویم که وقتی ما چنین حجمی از سرمایه گذاری سیاسی را برای حصول این توافق انجام دادیم، منطقی است که همین میزان اراده و سرمایه‌گذاری را برای اجرای آن صرف خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در این سفر تلاش کردم تا گفتگوها در جهت همکاری سطح بالای اتحادیه اروپا و ایران در عرصه‌های سرمایه‌گذاری، همکاری‌های اقتصادی و تجاری، ‌همکاری‌ در رابطه با محیط زیست و مسایل منطقه‌ای پایه‌گذاری شود، گفت: به سختی‌های مسیر پیش رو واقفیم اما با توجه به پایه‌های محکمی که بنا گذاشته‌ایم، معتقدم می‌توانیم به خوبی به پیش برویم.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی تأکید کرد: قطعاً در هفته‌های پیش‌رو شاهد تردد تعداد زیادی از نمایندگان اروپایی به تهران خواهید بود که نشان می‌دهد ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی برای گسترش روابط با ایران وجود دارد.


ظریف: نگرانی از اجرای برجام نداریم زیرا به تعهدات خود پایبند هستیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که امروز (سه‌شنبه) برگزار شد با بیان اینکه بسیار خوشحالم که به خانم موگرینی که با ایران بیگانه نیست و قبلاً به عنوان شهروند به ایران آمده، خوشامد بگویم.

وی افزود: ما و اتحادیه اروپا دارای روابط گسترده‌ای بودیم و امیدواریم با عبور از بحرانی که به نظر ما بحران بی دلیل و غیر ضروری بود از طریق توافق بین 3+3 یا 1+5 وارد مرحله جدیدی شویم.

وزیر خارجه ایران درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 نیز اظهار داشت: درباره اجرای برجام و همینطور آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا بحث‌های خوبی با خانم موگرینی داشتیم که در اقداماتی که از جمع بندی در وین تا روز توافق که در فاصله 60 روز آینده به آن خواهیم رسید، بین ما و اتحادیه اروپا بحث‌هایی شد. اقدامات ما و اتحادیه اروپا در این خصوص شروع شده و تصمیم گیری‌های اولیه با تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا در حمایت از برجام شکل گرفت.


روحانی: توافق وین نمایش قدرت دیپلماسی برای حل اختلافات بود/ موگرینی: ماموریتم بررسی جنبه‌های توافق است/ ظریف: غرب و آمریکا بی‌اعتمادی موجود را جبران کنند

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با روش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل موضوعات باقی مانده و همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا برای رفع تحریم‌ها، این توافق جنبه اجرایی به خود بگیرد.

به گزارش فارس، ظریف با اشاره به اینکه با موگرینی درباره موضوعات مورد علاقه ایران و اتحادیه اروپا نیز صحبت کردیم، افزود: طی چند سال گذشته محور گفت‌وگوهای ما درباره موضوع هسته‌ای بوده، در صورتیکه ما قبل از آن دوره‌هایی از گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا را داشتیم که یک زمانی به عنوان گفت‌وگوهای انتقادی و زمانی به عنوان گفت‌وگوهای جامع شناخته می‌شد.

وی ادامه داد: امروز تصمیم گرفتیم دور جدیدی از گفت‌وگوها را شروع کنیم که بر اساس روش اتحادیه اروپا، به آن گفت‌وگوهای سطح بالا خواهیم گفت که در آینده در سطح معاونین وزارت خارجه و معاون خانم موگرینی آغاز می‌شود و به تدریج در سطح وزرا ادامه خواهد یافت.

ظریف خاطرنشان کرد: موضوعات مختلفی مورد نظر طرفین است که حوزه‌های همکاری آینده ماست و در این زمینه امیدواریم اقداماتی صورت بگیرد. این موضوعات شامل انرژی، حمل‌ونقل، محیط زیست، حقوق بشر و مبارزه با مواد مخدر است که ما در آن زمینه‌ها گفت‌وگو خواهیم کرد و همینطور زمینه‌های همکاری و اقدامات مشترک را دنبال می‌کنیم.

مسئول دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: در رایزنی و گفت‌وگوهای سطح بالای امروز توافق شد که همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و اتحادیه اروپا داشته باشیم که تهدید جدی برای منطقه و کل جهان است. مشکل افراط گرایی و فرقه گرایی که در منطقه ماست همزمان در کشورهای اتحادیه اروپا هم به خشونت و درگیری انجامیده که نگرانی مشترک ماست.

ظریف افزود: پیش‌بینی می‌کنم علاوه بر اقداماتمان در خصوص برجام، درباره سایر مسائل نیز همکاری‌ها بین طرفین شکل بگیرد.

وزیر خارجه ایران در ادامه کنفرانس خبری خود با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه در زمینه اجرای توافق چقدر نگرانی دارید، گفت: جمهوری اسلامی از ابتدا هر زمان تعهدی داشته به آن پایبند بوده که این پایبندی از زمان توافق ژنو کاملاً مشهود است.

ظریف افزود:‌ مردم ایران نسبت به گرایش‌ها و سیاست‌های برخی کشورهای غربی نگرانی‌هایی دارند و ضرورت دارد که برخی کشورهای غربی و به خصوص آمریکا با سیاست‌های جدی و دقیق تلاش کنند بی‌اعتمادی موجود را جبران کنند.

وزیر خارجه کشورمان یادآور شد: هیچ نگرانی از اینکه توافق یا برجام پس از گذشتن از مراحل قانونی اجرا شود نداریم زیرا به تعهدات خود پایبند هستیم.



موگرینی: ماموریتم بررسی جنبه‌های توافق است

« فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) خود با محمد جواد ظریف با تشکر از دولت و مردم ایران برای حضورش در تهران گفت: دو هفته پیش در وین بودیم که با تعهد شما به توافقی رسیدیم و من از این تعهد تشکر می‌کنم.

وی افزود: توافق بین ایران و 1+5 نشان داد که اگر طرفین اراده،‌ صبر و تحمل داشته باشند با دیپلماسی می‌توانیم به نتیجه برسیم و این خبر خوبی برای منطقه و دنیاست.

موگرینی اظهار داشت: این اولین ماموریت من در ایران پس از توافقنامه است تا بتوانیم توافقنامه را از کل جنبه‌ها، بررسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پتانسیل این توافق بسیار بالاست زیرا فصل جدیدی در حداقل ٤ حوزه به خصوص برای ایران دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: 60 درصد مردم ایران زیر ٣٠ سال هستند و این توافق سرمایه گذاری مقامات برای آینده مردم است.

وی خاطرنشان کرد: من از حمایت ٢٨ قدرت اروپا برخوردار هستم تا بگویم می‌توانیم توافق را پیش ببریم.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نشست خبری خود یادآور شد که ایران و اروپا از نظر جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی نزدیک هستند و ایران و اروپا می‌دانند که تمدن‌ساز بودن یعنی چه.

وی با بیان اینکه ایران و اروپا روابط قوی فرهنگی،‌ جغرافیایی و تجاری داشتند، تاکید کرد: وقتی تحریم‌ها لغو شود، آنوقت سرمایه‌گذاری اروپا به ایران خواهد آمد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ذکر این نکته که ما در یک منطقه قرار داریم و خاورمیانه و اروپا از طریق دریای مدیترانه با یکدیگر همسایه هستند، اظهار داشت:‌ یکی از فصل‌های سخت بین ما و ایران آغاز شده که این موضوع یکی از فصول مهم خواهد بود و اینکه ما بتوانیم سهم بهتری در خصوص روابط با یکدیگر داشته باشیم.

موگرینی این آغاز روابط را یک ارزش افزوده برای طرفین خواند و اظهار داشت: می‌توانیم از سوریه و در مبارزه با تروریسم روابط خود را گسترش دهیم و اروپا امیدوار است که ایران بتواند نقش خود را در منطقه ایفا کند.

وی روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران را برای اتحادیه اروپا حائز اهمیت خواند و از مقامات و رهبری ایران به دلیل تعهد و میل برای آینده کشور تشکر و قدردانی کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص چشم‌انداز همکاری‌های ایران و اروپا گفت: لغو تحریم‌ها که البته با اجرای توافق انجام می‌شود، فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران اروپایی در ایران و همچنین ایرانیان در اروپا فراهم می‌کند که این تلاش برای آینده مردم ایران است.

موگرینی افزود:‌ ما می‌توانیم یک نگرش هماهنگ در زمینه اقتصادی، تجاری و سیاسی داشته باشیم. همچنین بهترین شیوه این است که اطمینان حاصل کنیم توافق در زمان خود انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای کامل توافق بهترین روش برای باز کردن راه‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سؤال که آیا در سفر به عربستان به مقامات سعودی در خصوص توافق با ایران اطمینان داده است یا خیر؟ گفت: از سفر خود به عربستان خوشحالم زیرا در آنجا با مقامات سعودی صحبت کرده و به آنها گفتم که یک اراده سیاسی از سوی رهبران برای بازگشایی فصل جدیدی در روابط با همسایگان وجود دارد.

موگرینی افزود: تعهد من این است که به همه منطقه و دنیا این پیام را بدهم که این توافق می‌تواند امنیت را بهبود ببخشد، زیرا یک توافق خوب و محکم است.

وی با بیان اینکه سال‌های زیادی صرف رسیدن به این توافق شد، ابراز امیدواری کرد که این توافق پایه‌ای برای آینده باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: منطقه نیازمند یک آینده متفاوت است که بر اساس مواجهه و مقابله نبوده بلکه بر اساس همکاری و گفت‌وگوهای دوطرفه و چند طرفه باشد و این چارچوب کاری اتحادیه اروپاست.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • امیر تبریز اوغلی ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    تو این دو سال معنی خیلی واژه ها عوض شده.. عزت. اقتدار... قدرت. دیبلماسی...
  • امید واقعی ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    رهبر انقلاب من با مذاکره مخالف نیستم، اما معتقدم باید دل را به نقطه های امید بخش حقیقی سپرد نه به نقطه های خیالی.
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان 20/1/94 من البتّه هیچ‌وقت نسبت به مذاکره‌ی با آمریکا خوش‌بین نبودم. نه از باب یک توهّم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم. حالا اگر یک روزی ــ ما که در آن روز قاعدتاً نخواهیم بود ــ شماها ان‌شاءالله در جریان حوادث و جزئیّات و یادداشت‌ها و نوشته‌های این روزها قرار بگیرید، خواهید دید که این تجربه‌ی ما از کجا حاصل شده؛ تجربه کردیم.
  • رحمن ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    اینها انتظار دارند سرباز ایرانی در عراق و سوریه برای کند کاری های که خود درست کردند و داعش را در دنیا علم کردند کشته شود که چی ؟آنها حاظر نیستند یک فشنگ بما بفروشند داعش و نظامیان آمریکایی و اروپایی همه مثل هم و سگ برادر شغال است همه باید از منطقه باید بیرون ریخته شوند و یا خود بروند بوی تعفن اروپا و آمریکا و اسراییل کل دنیا را پر کرده است
  • علي حقجو ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    منظور از قدرت ديپلماسي همون ... در برابر زياده خواهيه ديگه؟؟؟!!!!!
  • سید ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    نگرانی از اجرای برجام نداریم زیرا به تعهدات خود پایبند هستیم!!! جناب ظریف احیانا از پایبند نبودن طرف مقابل به تعهدات خود یه ذره نگران نیستید؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس