کد خبر 446213
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه امیدواریم با روش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همکاری آمریکا برای رفع تحریم‌ها برجام جنبه اجرایی به خودش بگیرد، گفت: قرار است علاوه بر برجام همکاری‌های منطقه‌ای نیز داشته باشیم.

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که امروز (سه‌شنبه) برگزار شد با بیان اینکه بسیار خوشحالم که به خانم موگرینی که با ایران بیگانه نیست و قبلاً به عنوان شهروند به ایران آمده، خوشامد بگویم.

وی افزود: ما و اتحادیه اروپا دارای روابط گسترده‌ای بودیم و امیدواریم با عبور از بحرانی که به نظر ما بحران بی دلیل و غیر ضروری بود از طریق توافق بین 3+3 یا 1+5 وارد مرحله جدیدی شویم.

وزیر خارجه ایران درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 نیز اظهار داشت: درباره اجرای برجام و همینطور آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا بحث‌های خوبی با خانم موگرینی داشتیم که در اقداماتی که از جمع بندی در وین تا روز توافق که در فاصله 60 روز آینده به آن خواهیم رسید، بین ما و اتحادیه اروپا بحث‌هایی شد. اقدامات ما و اتحادیه اروپا در این خصوص شروع شده و تصمیم گیری‌های اولیه با تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا در حمایت از برجام شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با روش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل موضوعات باقی مانده و همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا برای رفع تحریم‌ها، این توافق جنبه اجرایی به خود بگیرد.

ظریف با اشاره به اینکه با موگرینی درباره موضوعات مورد علاقه ایران و اتحادیه اروپا نیز صحبت کردیم، افزود: طی چند سال گذشته محور گفت‌وگوهای ما درباره موضوع هسته‌ای بوده، در صورتیکه ما قبل از آن دوره‌هایی از گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا را داشتیم که یک زمانی به عنوان گفت‌وگوهای انتقادی و زمانی به عنوان گفت‌وگوهای جامع شناخته می‌شد.

وی ادامه داد: امروز تصمیم گرفتیم دور جدیدی از گفت‌وگوها را شروع کنیم که بر اساس روش اتحادیه اروپا به آن گفت‌وگوهای سطح بالا خواهیم گفت که در آینده در سطح معاونین وزارت خارجه و معاون خان موگرینی آغاز می‌شود و به تدریج در سطح وزرا ادامه خواهد یافت. موضوعات مختلفی مورد نظر طرفین است که حوزه‌های همکاری آینده ماست که در این زمینه امیدواریم اقداماتی صورت بگیرد. این موضوعات شامل انرژی، حمل‌ونقل، محیط زیست، حقوق بشر و مبارزه با مواد مخدر است که ما در آن زمینه‌ها گفت‌وگو خواهیم کرد و همینطور زمینه‌های همکاری و اقدامات مشترک را دنبال می‌کنیم.

مسئول دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: در رایزنی و گفت‌وگوهای سطح بالای امروز توافق شد که همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و اتحادیه اروپا داشته باشیم که تهدید جدی برای منطقه و کل جهان است. مشکل افراط گرایی و فرقه گرایی که در منطقه ماست همزمان در کشورهای اتحادیه اروپا هم به خشونت و درگیری انجامیده که نگرانی مشترک ماست.

ظریف افزود: پیش‌بینی می‌کنم علاوه بر اقداماتمان در خصوص برجام، درباره سایر مسائل نیز همکاری‌ها بین یکدیگر شکل بگیرد.

وزیر خارجه ایران در ادامه کنفرانس خبری خود با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه در زمینه اجرای توافق چقدر نگرانی دارید، گفت: جمهوری اسلامی از ابتدا هر زمان تعهدی داشته به آن پایبند بوده که این پایبندی از زمان توافق ژنو کاملاً مشهود است.

ظریف افزود:‌ مردم ایران نسبت به گرایش‌ها و سیاست‌های برخی کشورهای غربی نگرانی‌هایی دارند و ضرورت دارد که برخی کشورهای غربی و به خصوص آمریکا با سیاست‌های جدی و دقیق تلاش کنند بی‌اعتمادی موجود را جبران کنند.

وزیر خارجه کشورمان یادآور شد: هیچ نگرانی از اینکه توافق یا برجام پس از گذشتن از مراحل قانونی اجرا شود نداریم زیرا به تعهدات خود پایبند هستیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    چقدر رهبری تذکر دادند که فقط در حوزه هسته ای آن هم در چارچوب و با خطوط قرمز مشخص اجازه مذاکره با دشمن را داریم ولی متأسفانه برخی این تذکرات را فراموش کرده اند.
  • آزاد ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    اونوقت جنایتکاریشون چکار کنند جناب ظریف
  • فرهاد ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    آمریکا هم گفت اطاعت میشه جناب ظریف خخخخخخخخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس