با توجه به موارد مبهم و غیر شفافی که در متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای وجود دارد سوالات زیادی برای اعضای کمیسیون امنیت ملی ایجاد شده است که بخشی از این سوالات و ابهامات در جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی با عراقچی مطرح شد.

در جلسه کمیسیون امنیت ملی با عراقچی چه ابهاماتی مورد بررسی قرار گرفت؟
گروه سیاسی مشرق - اعضای کمیسیون امنیت ملی پس از شنیدن سخنرانی محمد جواد ظریف، علی اکبر صالحی در صحن علنی مجلس جلسه‌ را با حضور عراقچی تشکیل دادند تا ابهامات و موارد غیرشفاف موجود در متن توافقنامه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

آنطور که از فضای کلی صحن مجلس شورای اسلامی در روز میزبانی از اعضای تیم هسته‌ای مشخص بود و پس از اتمام جلسه از سوی نمایندگان در حاشیه صحن علنی مطرح شد، نشانگر این بود که ابهامات و سوالات متعددی برای نمایندگان بوجود آمده و موارد مبهم و غیر شفافی که در متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای وجود داشت سوالات زیادی را برای نمایندگان ایجاد کرده است که بخشی از این سوالات و ابهامات در جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی با عراقچی مطرح شد.

محمدجواد ظریف در سخنرانی امروز خود در مجلس به "لغو یکجا همه تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا"، "بدل شدن قطعنامه الزام آور به یک درخواست غیرالزام آور"، "گزارش کیفی آژانس"، "بحث تحقیق و توسعه"، "دوره 8 ساله محدودیت برنامه هسته ای ایران"، "موضوع موشک و تسلیحات در قطعنامه و در برجام" و همچنین بحث دخالت در حوزه امنیتی و دفاعی کشور توضیحاتی را ارائه کرد که بخش‌هایی از آن با سوال نمایندگان مواجه شد. اما به دلیل فرصت کم و سخنرانی محدود اعضای تیم مذاکره کننده در صحن مجلس بود که قرار شد ادامه بررسی‌ها و مطرح شدن سوالات در فرصت‌های بعدی و با حضور برخی از اعضای تیم مذاکره کننده مطرح شود.

در ادامه درخصوص جزئیات جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی با عراقچی و همچنین سوالات و ابهامات مطرح شده در این جلسه پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.


در جلسه کمیسیون امنیت ملی با عراقچی چه ابهاماتی مورد بررسی قرار گرفت؟

حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت‌:
مجلس در مقابل بندهای توافقنامه دست بسته است/ جلسه خوبی با عراقچی داشتیم

منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مشرق، درمورد جلسه روز گذشته اعضای کمیسیون با عراقچی گفت: جلسه خوبی بود و دغدغه‌ها و ابهامات اعضای کمیسیون در فضایی کاملا دوستانه مطرح شد.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده باید با دید مثبت نظرات را بگیرد، عنوان کرد: قطعا توافقنامه‌ی موجود نه برای ایران و نه برای کشورهای غربی و آمریکا یک توافقنامه ایده آل نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی ابهامات و موارد غیر شفاف متن توافقنامه افزود: بحث الزام‌آور نبودن برخی موارد که از سوی تیم مذاکره کننده بارها مطرح شده است را دوستان در جلسه کمیسیون پرسیدند و درمورد این موضوع صحبت کردند که آقای عراقچی همانطور که آقای ظریف در صحن مجلس توضیح داد گفتند  آن چیزی که می‌گویند الزام‌آور نیست به قطعنامه مربوط می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: دوستان تیم مذاکره کننده معتقدند که بند بند توافقنامه الزام‌آور است ولی در مورد قطعنامه چنین نگاهی را ندارند و می‌گویند الزام‌آور نیست.

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی با بیان اینکه  اگر قرار باشد نظر قاطعی درمورد این مباحث بدهیم می‌بایست این توافقنامه از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد، گفت: می‌بایست اول حقوقدان‌ها به بررسی حقوقی توافقنامه بپردازند و بعد بخش‌های نظامی و امنیتی کشورمان به بررسی بندهای دفاعی و امنیتی بپردازند و سپس کارشناسان اقتصادی تحقیق دقیقی درمورد نحوه لغو تحریم ها و مباحث اقتصادی توافقنامه انجام دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: زمانیکه از همه این جهات تحقیق و بررسی کامل انجام شد آنگاه می‌توان با جمع بندی این خروجی‌ها تصمیمی در مورد پذیرش و یا عدم پذیرش این توافقنامه گرفت.

حقیقت‌پور در ادامه به بیان یکی از ایرادات توافق اشاره کرد و گفت: الان یکی از ایرادات و اشکالات موجود این است که اعضای تیم مذاکره کننده می‌گویند در مورد مفاد توافقنامه نمی‌توان هیچ تغییر و اصلاحی صورت داد و ما حق اظهارنظر و اصلاح در بندهای توافقنامه را نداریم و باید به صورت کلی یا توافق را قبول کنیم و یا آن را رد کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: به همین جهت عرض می‌کنم دست مجلس برای اینکه در بندهای توافق اعلام نظر کنند بسته شده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی در انتها به تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی توافق اعتراض کرد و گفت: ما نسبت به تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی توافق معترض هستیم و مخالفت خودمان را به رئیس مجلس رسانده ایم. این موضوع نیازی به کمیسیون ویژه ندارد و کمیسیون امنیت ملی در حال پیگیری این موضوع است.


آصفری عضو کمیسیون امنیت:
برخلاف صحبت‌های ظریف در مجلس واژه "تعلیق" چندین مرتبه در متن توافق آمده است

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مشرق،  درمورد جلسه روز گذشته اعضای کمیسیون با عراقچی گفت: جلسه خوبی را پیرامون جمع بندی مذاکرات هسته‌ای داشتیم، جناب آقای عراقچی هم به برخی سوالات و موارد غیرشفاف توضیح دادند.

وی در ادامه افزود: جلسات هفته آینده کمیسیون امنیت ملی صرفا به بررسی جمع بندی مذاکرات وین اختصاص داده شد و قرار شد که از جلسه بعد به بررسی بند بند متن توافق بپردازیم.

آصفری با بیان اینکه سوالات زیادی در جلسه با عراقچی مطرح شد که شامل موارد غیرشفاف مباحث امنیتی و موشکی، بحث تعلیق و یا لغو تحریم‌ها و ادامه فعالیـت‌های هسته‌ای بود، اظهار داشت: در جلسه کمیسیون امنیت دوستان "موضوع تعلیق" را مطرح کردند بخاطر اینکه آقای ظریف در صحن مجلس گفته بودند که در متن توافق اصلا از واژه "تعلیق" استفاده نشده، این سخن آقای ظریف درصورتی بود که واژه تعلیق چندین مرتبه در متن توافق آمده است.

وی در ادامه گفت: این موضوع یکی از موارد مهم و غیرشفاف است که تاکنون توضیحی ارائه نشده است.

عضو کمیسیون امنیت در انتها به تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی توافق اعتراض کرد و گفت: ما اعتراض خودمان را مطرح کردیم و معتقدیم همه نمایندگان بایستی نظر خودشان را بگویند و نباید این موضوع محدود به یک تعداد از نماینده‌ها شود.


بخشایش عضو کمیسیون امنیت:
جمع‌بندی مذاکرات وین نه فتح الفتوح است و نه ترکمانچای دوم

احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در مورد جمع بندی مذاکرات وین گفت: مذاکرات وین و توافقاتی که انجام شد، هم دارای نقاط ضعف است و هم دارای نقاط قوت، نه باید برجام را یک فتح الفتوح بدانیم و نه آن را به عنوان ترکمانچای دوم قلمداد کنیم.

 وی در ادامه افزود: آنچه که مطلوب ما بود را نتوانستیم به طور کامل به دست بیاوریم، توافق یعنی تعامل، یعنی بده بستان یعنی محدودیت‌پذیری که متاسفانه بعضی از اهداف و خطوط قرمز زیر پا گذاشته شد، تحقیق و توسعه در جمع‌بندی وین با کندی بیشتری پیش می‌رود و حتی آینده آن تا حدودی دچار ابهام است.

بخشایش ادامه داد: متاسفانه منطق بین الملل منطق زور است، چرا باید با غربی‌ها بر سر مسائل حیاتی خود صحبت کنیم، چرا آنها باید برای سانتریفیوژهای ما تصمیم بگیرید؟ حرف غربی‌ها تماما حرف زور است، مسائلی همچون  بازرسی از مراکز نظامی، مصاحبه با دانشمندان، یا همزمانی لغو تحریم‌ها با پذیرش اجرای قطعنامه، از نقاط ضعف این توافق به حساب می‌آید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان تاکید کرد: از نگاه امروز، مذاکرات و توافق انجام شده خوب است، اما باید آیندگان در این خصوص قضاوت کنند و عملکرد ما و غرب در سال های بعد ارزیابی شود.

نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی:
محدودیت در تحقیق و توسعه از نقاط منفی جمع‌بندی مذاکرات است

حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درمورد جزئیات جلسه با عراقچی به مشرق گفت: کمیسیون امنیت با دعوت از آقای عراقچی قطعنامه 2231 را مورد بررسی عمیق‌تر قرار داد و اعضای کمیسیون برخی از سوالات و ابهامات خود را مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این جلسه ابتدا اعضای کمیسیون سؤال‌های مختلفی را درباره این قطعنامه و برجام به عنوان دغدغه اصلی مطرح و پس از آن آقای عراقچی به آنها پاسخ داد.
 
وی ادامه داد: عراقچی دغدغه اعضای کمیسیون را منطقی خواند و از نمایندگان خواست پیش از آنکه وارد جزئیات شویم به کلیات کار توجه کنیم.
 
وی ادامه فعالیـت‌های هسته‌ای، لغو تحریم‌ها، ادامه غنی‌سازی، لغو قطعنامه‌های شورای امنیت، خارج شدن ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و غیر امنیتی کردن ایران را از دیگر موارد مطرح شده از سوی عراقچی برشمرد.
 
عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نباید به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای نگاه صفر و صدی داشته باشیم.

 نماینده مردم ورامین با اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای، گفت: محدودیت در تحقیق و توسعه از نقاط منفی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای است، چرا که محدودیت در فعالیت‌های پژوهشی و تحقیق و توسعه با موازین حقوقی سازگار نیست.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی در انتها تاکید کرد: متاسفانه در برخی موارد طرف مقابل مواردی در جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای گنجانده که می‌توان از آن برداشت‌‌های مختلفی داشت، لذا توافق نهایی با 1+5 باید شفاف و صریح باشد.

نویسنده: امیرحسین موحدیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    یعنی چه قطعنامه الزام آور نیست!!؟؟ وقتی که همه چیز را داریم می خوابانیم، باید تمام مسائل شفاف شود و بهانه ای نباشد تا فردا روزی که دیگر ابزار چانه زنی هم نداریم، دوباره ما را متهم کنند.
  • عباس ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    بالاخره مجلس مسئولیت دارد یا فقط ناظر بدون حق رای است؟ چرا دولت این توافقنامه را بدون لایحه ارائه نمود؟ چه دستهایی در کار است تا این توافقنامه به طور کامل و بند بند بررسی نشود؟ اعضای شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان مجلس بدانند با توجه به صحبت رهبری بر سر دو راهی بهشت و جهنم قرار گرفته اند آیا می توانند روز قیامت با گردن برافراشته در مقابل خداوند متعال آزادانه خود دفاع نمایند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس