کد خبر 445702
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به سابقه خیانت‌های دولت فرانسه علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: معتقدم با سفر فابیوس به تهران، نباید هول بشویم.

به گزارش مشرق، منصور حقیقت‌پور با اشاره به سفر روزهای آینده لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران اظهار داشت: معتقدم در رابطه با این سفرها ما نباید هول بشویم؛ هرچند که غربی ها هول هستند که وارد بازار ایران بشوند.

وی افزود: ما باید دوستان و همکاران اقتصادی خودمان را با نگاه به گذشته انتخاب کنیم و توجه داشته باشیم که گذشته، چراغ راه آینده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: فرانسوی ها خیلی به ما خیانت کرده اند؛ در همین مذاکرات اخیر، همین آقای فابیوس با سعودالفیصل معدوم (وزیر امور خارجه سابق عربستان) همدستی و همکاری کردند که مذاکره ما در آن مرحله به نتیجه نرسد؛ علاوه بر آن، فرانسوی ها در ابعاد اقتصادی نیز خیلی به ما خسارت زده اند.

فرانسوی‌ها دیگر نباید شریک اول ایران باشند/ سفر فابیوس باید با تأخیر انجام می‌شد

حقیقت پور گفت: در خودروسازی، زمانی فرانسوی ها شریک اول ما بودند ولی الان که بازار دنیا به روی ما باز شده است، به نظر من دیگر نباید آنها را شریک اول خود بدانیم. این ما هستیم که باید تعیین کنیم با چه کسی کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه الان فرانسوی ها باید در آخر صف بایستند، اظهار داشت: ما باید بحث هایمان را با کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک و هلند انجام دهیم و توجه داشته باشیم که در دنیا، تنها خودروسازی موجود «پژو» و «رنو» نیستند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: معتقدم سفر فابیوس به تهران باید با تاخیر انجام می‌شد و بهتر بود که مذاکراتمان را با دیگر کشورها انجام می دادیم و بعد نوبت به فرانسه می رسید؛ چراکه کشورهای بسیاری هستند که در این ۱۰ الی ۱۲ سال اخیر کمتر به ما آسیب رسانده اند و می‌توان آنها را در اولویت توسعه روابط قرار داد.

حقیقت پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر اینها بار سنگینی از تسلیحات جنگی را در اختیار کشورهای خلیج فارس و عربستان سعودی می گذارند و این، به هم زدن تعادل و توازن دفاعی و نظامی منطقه است و معقول نیست.

پرونده «ورود خون‌های آلوده به ایران» و نقش فابیوس، باید در محاکم بین‌المللی پیگیری شود

وی همچنین در رابطه با نقش لوران فابیوس در ورود خون های آلوده به ویروس ایدز به ایران در دهه ۶۰ که منجر به مرگ تعدادی از هموطنان شد و وضعیت پیگیری این ماجرا در سفر وی به تهران، عنوان کرد: این مسئله را باید حتما از طریق مراجع حقوقی بین‌المللی پیگیری کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: معتقدم ما در پیگیری این پرونده کوتاهی کرده ایم و باید زودتر از این ها، آن را از طریق محاکم بین المللی پیگیری جدی می کردیم.

حقیقت پور در رابطه با میزان ورود کمیسیون امنیت ملی مجلس به موضوع سفر فابیوس به تهران و سفرهای بعدی مقامات اروپایی نیز گفت: باید گزارش این سفرها به کمیسیون ارائه شود و ما نیز گزارش خواهیم گرفت، اما با توجه به اینکه در حال حاضر عمده تمرکز کمیسیون بر موضوع هسته ای است، فعلا بخش عمده وقت ما صرف این موضوع خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس