وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الأوسط بر اراده کشورش برای اتخاذ یک راهبرد با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای مقابله با ایران تاکید کرد.

کری: ما مخالف حمایت ایران از حزب الله و حوثی‌ها هستیمبه گزارش مشرق، جان کری وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الأوسط بر اراده کشورش برای هماهنگ کردن یک راهبرد با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای مقابله با ایران تاکید کرد.

جان کری در این مصاحبه به "جدی بودن واشنگتن در تلاش برای مقابله با ایران در منطقه" اشاره کرد و گفت که ملاقات سوم آینده با همتایانش در شورای همکاری خلیج فارس در دوحه قطر فقط برای آگاه کردن آنها از همه جزئیات توافق هسته ای نیست بلکه بر شکل دهی به یک راهبرد برای مقابله با تهران و تحرکات غیرقانونی اش در منطقه متمرکز خواهد بود.

وی درباره جمع‌بندی مذاکرات وین افزود: ما کنگره را قانع خواهیم کرد که توافق امر خوبی برای تامین امنیت آمریکا است و برای منطقه خوب است و آن را از رقابت تسلیحاتی مصون خواهد داشت و همچنین جلوی ایران را در تامین سلاحی هسته ای را خواهد گرفت.

کری ابراز عقیده کرد: ایران به خاطر حمایت از تروریسم و حمایت از تجارت سلاح و حمایت از حوثی ها و حمایت از حزب الله منزوی خواهد بود.

وی مقاومت لبنان را که با اشغالگری رژیم صهیونیستی و تروریست های تکفیری می‌جنگد، سازمانی تروریستی قلمداد کرد و مدعی شد که حزب الله یک سازمان تروریستی است و تا زمانی که از آن حمایت می کنند، با آنها مقابله خواهیم کرد و جلوی تحرکاتی را که ایران از آن در کشورهای دیگر حمایت می‌کند، مقابله خواهیم کرد.

وی افزود: ما مخالف حمایت ایران از حزب الله هستیم. ما مخالف حمایت آنها از حوثی‌ها و دخالت آنها در زمینه شبه نظامیان شیعه در عراق هستیم. ما مخالف حمایت آنها از تروریسم هستیم!

توافق وین توافق خوبی برای امنیت آمریکا و منطقه است

کری در پاسخ به این سوال الشرق الاوسط که بعد از امضای توافق هسته‌ای با ایران، شما تا چه اندازه اطمینان دارید که این کشور به تعهدات خود پایبند خواهد ماند؟گفت: تا زمانی که ایران این قطعنامه را اجرا کند. ایران اقدامات ضروری برای تعهد به قطعنامه را انجام داده است. ما اعتقاد داریم که کنگره را قانع خواهیم کرد که این توافق موضوع خوبی برای امنیت آمریکا و منطقه است و منطقه را از رقابت تسلیحاتی حفاظت می‌کند و همچنین جلوی تهیه سلاح هسته‌ای از سوی ایران را می‌گیرد. من اعتقاد دارم که این توافق‌نامه اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همه را در امنیت بیشتر قرار می‌دهد. اگر ما به این توافق نمی‌رسیدیم در معرض یک درگیری قرار داشتیم، ‌چرا که ایران در آن شرایط می‌گفت ما به میز مذاکرات آمدیم و شما توافق را رد کردید و ما الان در برابر هیچ کس تعهدی نداریم. در این شرایط حتی تحریم‌ها نیز از هم فرو می‌پاشید، چرا که شرکای ما در سیستم تحریم ها با آن موافقت کرده بودند تا به میز مذاکرات برسند و اگر ما در مذاکرات شکست می خوردیم ، آنها از تعهدات خود دست بر می‌داشتند. واقعیت این است که در آن شرایط ایران به صورت آزاد به دنبال تحقق اهداف خود غیر از مداخله (نظامی) می‌رفت و این موضوع ممکن بود به درگیری منجر شود. همچنین ممکن بود دولت‌های دیگر در منطقه بگویند که تا زمانی که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است ما نیز باید همین کار را انجام دهیم. این موضوع فرصت ایجاد رقابت تسلیحات اتمی را در شرایطی بسیار بیشتر ایجاد می‌کرد. با امضای این توافق قدرت زیادی برای آگاهی از اقدامات ایران به وجود آمده است،‌ما ایران را تحت محدودیت‌های زیادی می‌بینیم و آنها با ضوابطی در سطح غنی‌سازی اورانیوم و محدودیت‌هایی در زمینه تعداد سانتریفیوژها مواجه هستند. آنها با این شرایط و محدودیت‌ها و بازرسی‌ها نمی‌توانند بمب اتمی بسازند. ‎!

ابراز نگرانی عمیق جان کری از حمایت ایران از مقاومت لبنان و انصار الله یمن

خبرنگار الشرق الاوسط این سوال را مطرح کرد که قطعاً از همتایان عرب خود شنیده‌اید که بسیاری از آنها نسبت به رسیدن به این توافق و برداشته شدن تحریم‌ها از ایران نگران هستند،‌ در صورتی که این تحریم‌ها برداشته شده و انزوای دیپلماتیک ایران به پایان برسد، آنها نگران این هستند که سیاست‌ها ایران باعث مشکلات بیشتر شود که جان کری پاسخ داد:
ما با این نظر موافق نیستیم.  انزوای ایران به علت حمایت از تروریسم و حمایت از تجارت سلاح و حمایت از حوثی‌ها و حزب‌الله لبنان ادامه خواهد داشت. حزب‌الله یک سازمان تروریستی است و تا زمانی که ایرانی‌ها از آن حمایت کنند،‌ ما در برابر آنها خواهیم بود. ما در برابر تحرکاتی که در حمایت از ایران در دیگر کشورها انجام می شود، خواهیم ایستاد.
عامل این موضوع اجلاس کمپ دیوید بود که بین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در می گذشته برگزار شد. بودجه نظامی ایران 15 میلیارد دلار است،‌ این در حالی است که کشورهای حاشیه خلیج فارس سالیانه بالغ بر 130 میلیارد دلار هزینه نظامی دارند. چه اتفاقی می‌افتد که این تفاوت در بودجه واقعیت میدانی خود را نشان ندهد؟‌ بنابراین ضروری است که تلاش بیشتری برای آموزش و سامان‌دهی و فعالیت در زمینه مبارزه با تروریسم صورت بگیرد. جنگنده‌های اف 16 تأثیری بر حمایت مخفی از تروریست‌ها ندارند. باید تلاش‌هایی با تأثیرگذاری بیشتر در زمینه مبارزه با رفتارهای ایران صورت بگیرد و این چیزی است که ما پیشنهاد کرده‌ایم.

برای اطمینان دادن به کشورهای شورای همکاری به دوحه می روم

ما اعتقاد داریم که طرح تأثیرگذارتری در اختیار داریم و همه باید توجه ویژه‌ای به واقعیت‌ها بدون قید و بندها بر ضد ایران داشته باشند. این غیر ممکن است که ایران بخواهد با سطح غنی‌سازی 3.67 در صد و انبار سوخت هسته ای 300 کیلوگرمی طی 15 سال بمب اتم تولید کند. علاوه بر اینها ما محدودیت‌هایی برای 25 سال در زمینه تولید اورانیوم و محدودیت‌هایی مادام‌العمر در زمینه پروتکل الحاقی و قدرت دستیابی به اقدامات ایرانی‌ها داریم. شفافیت زیادی به همراه محاسبه دقیق در این موضوع وجود دارد. من طی دو هفته آینده به دوحه سفر خواهم کرد تا با مقامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار کنم. من اعتقاد دارم که ما می‌توانیم آنها را به این نکته قانع کنیم که در آینده در خلال ایستادگی ما در برابر ایران قدرتمندتر خواهند بود.

چیزی تغییر نکرده است گفت‌وگو برای توافق بود

خبرنگار الشرق الاوسط از جان کری پرسید که دیدار شما با کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمان مهمی صورت می‌گیرد، به نظر می‌رسد سیاست آمریکا در تعامل با ایران واضح نیست که وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال گفت:
 
 تفاوتی ایجاد نشده است. ما همه چیز را به صورت کلی توضیح داده و گفته ایم. ما با حمایت ایران از حزب‌الله لبنان مخالفیم. ما با حمایت آنها از حوثی‌ها مخالفیم. ما با مداخله آنها در روند حمایت از شبه نظامیان شیعه در عراق مخالفیم. ما با حمایت آنها از تروریسم مخالفیم. چیزی تغییر نکرده است. ما گفت‌وگو کرده‌ایم تا به توافق هسته‌ای برسیم. علت آن هم یک اصل ساده است و آن اینکه اگر بخواهیم در برابر ایران بایستیم بهتر است که در برابر ایران بدون سلاح هسته‌ای بایستیم، نه ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای.


خبرنگار الشرق الاوسط که تلاش دارد جمع بندی توافق وین را تغییر در سیاست آمریکا در قبال ایران جلوه دهد این سوال را مطرح کرد که" تغییر در اینجاست که شما بارها با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرده‌اید، الان کانال‌های تعامل با ایران در مورد سیاست‌های منطقه‌ای آن باز است. بعد از رسیدن به توافق هسته‌ای آیا سیاست بازی در قبال بررسی این پرونده‌ها وجود خواهد داشت؟ جان کری در جواب این سوال هم گفت: ماهیچ ایده ای در این رابطه نداریم، ما هرگز انجام به این کار بدون متحدان خود فکر نمی‌کنیم. من این موضوع را به آنها نیز گفته‌ام.

جان کری در پاسخ به این سوال که " آیا آمریکا می‌تواند دو طرف را به میز مذاکره جلب کند؟ آیا شما اراده‌ای برای این کار دارید؟ ابراز تردید کرد و گفت:
 نمی‌دانم. این موضوع بستگی به اراده متحدانمان دارد. همچنین بستگی به این موضوع دارد که ایرانی‌ها این کار را انجام دهند یا نه. اما این، موضوع مذاکرات انجام شده نبود. حسن روحانی رئیس جمهور ایران در اظهارات خود در زمینه توافق هسته‌ای تأکید کرد که آمادگی این را دارد که مناسبات متفاوتی با کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشد. اما اینها چیزهایی نبود که ما در مورد آنها مذاکره کنیم. مذاکرات در زمینه توانمندی هسته‌ای ایران و محروم کردن آنها از این موضوع بود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نفس ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    خوب مخالف باش چی کارت کنیم ما هم مخالف حمایت شما از اسرائیلیم پروووو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس