کد خبر 443594
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۷

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که هیچ بندی در قطعنامه جدید سازمان ملل در خصوص ایران، بر خلاف حق کنگره برای بررسی 60 روزه مفاد برجام و رأی‌گیری در خصوص آن نیست.

به گزارش مشرق، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امشب در میان خبرنگاران حاضر شد و ضمن اشاره به سالگرد بازداشت جیسون رضائیان و ارائه برجام به کنگره برای بررسی 60 روزه، مواضع ایالات متحده را در خصوص تحولات مربوط به ایران با اهالی رسانه در میان گذاشت.

کربی گفت که «جان کری» در حاشیه مذاکرات هسته‌ای، هیچ فرصتی را برای در میان گذاشتن بحث آمریکایی‌های زندانی در ایران با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران، از دست نداده است.

سخنگو به ارائه مفاد برجام به کنگره در روز یکشنبه هم اشاره کرد و گفت که «هیچ بندی در قطعنامه جدید سازمان ملل در خصوص ایران، بر خلاف حق کنگره برای بررسی 60 روزه مفاد برجام و رأی‌گیری در خصوص آن نیست.»

جان کربی در خصوص قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رفع مشروط تحریم‌های ایران گفت: «از قطعنامه 2231 استقبال می‌کنیم؛ این قطعنامه نشان داد که جامعه جهانی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در پشت ما ایستاده‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «این توافق (ایران و 1+5)، توافقی درست بود که به نفع امنیت ملی ما و همچنین به نفع متحدان ما در منطقه و بخصوص اسرائیل خواهد بود.» وی همچنین گفت که این توافق، توافقی خوب نبوده، بلکه بهترین توافق ممکن بوده است.

در ادامه یکی از خبرنگاران به نقل از «علی اکبر ولایتی»، مشاور مقام معظم رهبری، مدعی ارتباط دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی در خصوص سوریه شد.

جان کربی وجود چنین ارتباطی را تکذیب کرد و گفت: «در خصوص سوریه، هیچ تماسی با ایران نداشته‌ایم؛ شفاف بگویم، ارتباطات میان ما فقط بر سر پرونده هسته‌ای ایران بوده و همانطور که بارها گفته‌ایم، در خصوص سوریه با ایران هیچ هماهنگی و یا همکاری نداشته‌ایم.»

خبرنگاران به سفر مقامات و تجار غربی به ایران پس از توافق وین اشاره کردند و از سخنگو پرسیدند که آیا سفر و یا رابطه مشابهی میان آمریکا و ایران قابل تحقق خواهد بود.

سخنگوی وزارتخانه تحت امر «جان کری» گفت: «هیچ رابطه دیپلماتیکی میان ما و ایران وجود ندارد. ایران کماکان در حال تأمین مالی و تحریک اقداماتی است که به بی ثبات شدن منطقه می‌انجامد.»

خبرنگار سوال خود را شفاف‌تر پرسید و گفت «الان ایران دوست است یا دشمن؟»

جان کربی گفت: «ایران را دوست خطاب نمی‌کنیم اما توافق هسته ای باعث شد ایران دیگر توانایی ساخت بمب را نداشته باشد و حالا تعامل با این کشور، نگوییم آسان، ولی آسان‌تر شده است.»

یکی از خبرنگاران به صحبت‌های دیروز غلامعلی خوشرو، نماینده حاضر از سوی دولت ایران در جلسه شورای امنیت پرداخت.

خوشرو دیروز در پاسخ به اتهامات «سامانت پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر بی‌ثبات شدن خاورمیانه به دست ایران گفته بود: «کشوری که به دو کشور در منطقه ما حمله و زمینه برای رشد تروریسم و افراطی گری را ایجاد کرد، در جایگاهی قرار ندارد که چنین اتهامی را علیه کشور من مطرح کند.»

جان کربی در واکنش به این سوال گفت: «اینجا کسی از شنیدن لفاظی‌های ضدآمریکایی تعجب نمی کند.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    به جهنم
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    یادم نمیاد کسی تو ایران آمریکا رو دوست خطاب کرده باشه. مگه کم از ما کشتن ؟ هنوز خاطره جنایتهای امریکا علیه ما تو دل خیلی ها تازه است
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    مردم ایران امریکا را دشمن می داند - دشمنی با امریکا تا نابودی امریکا ادامه دارد
  • نوروزی ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    برای ایران اصلاً مهم نیست که امریکا آن را دوست خطاب کند یا نکند ملت ایران هیچگاه امریما را دوست خود نمی داند بلکه او دشمن قسم خورده است . دشمنی در پوست وخون امریکا است ، امریکا خیلی بی شرف تر از آن هستند که بخواهند ما با آنها دوست باشیم > ما طرفدار مظلوم ، یار مظلوم و دوست واقعی مظلومان در سراسر عالم هستیم چون این دین ما ایرانی ها ست
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    مشرق داری چه غلطی میکنی ؟ چرا مثبت و منفی کار نمیکنه ، توی ایم گرما اعصاب ندارما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس