هر یک از نمایندگان در جلسه امروز می‌خواستند در مورد سؤالات و موارد غیر شفاف در متن توافق، به بحث و گفتگو با اعضای تیم مذاکره‌کننده بنشینند.

تلاش‌ ظریف برای اقناع خانه ملت/ ابهامات متعدد از بخش‌های غیرشفاف متن توافق/ تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافقنامه هسته‌ای
گروه سیاسی مشرق - جلسه مجلس 8 صبح امروز، سه‌شنبه به شکل علنی در محل جلسات مجلس شورای اسلامی برگزار شد. محمد جواد ظریف، علی اکبر صالحی و اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره توافق صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 در وین، به نمایندگان مجلس توضیحاتی ارائه کردند.

فضای کلی صحن مجلس شورای اسلامی از صبح امروز به گونه‌ای بود که ابهامات و سوالات متعددی برای نمایندگان وجود داشت و هر یک از نمایندگان می‌خواستند در مورد این سوالات و موارد غیر شفاف در متن توافق به بحث و گفتگو با اعضای تیم مذاکره کننده داشته باشند.

محمدجواد ظریف در سخنرانی امروز خود در مجلس به "لغو یکجا همه تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا"، "بدل شدن قطعنامه الزام آور به یک درخواست غیرالزام آور"، "گزارش کیفی آژانس"، "بحث تحقیق و توسعه"، "دوره 8 ساله محدودیت برنامه هسته ای ایران"، "موضوع موشک و تسلیحات در قطعنامه و در برجام" و همچنین بحث دخالت در حوزه امنیتی و دفاعی کشور توضیحاتی را ارائه کرد که متن کامل صحبت های وزیر امور خارجه را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

ظریف همچنین در پاسخ به سوال نمایندگان درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت بیش از ۱۰ سال بوده و ۵ سال به آن افزوده شود، گفت: "به حرف‌هایی که زده شده اعتراض کرده‌ایم و پیگیری خواهیم کرد. قطعنامه کاملا صریح است و نظارت شورای امنیت بر برنامه هسته‌ای ایران طی ده سال پایان خواهد یافت."

وزیر امور خارجه در حضور نمایندگان مجلس، قطعنامه 2231 را دارای یک نقشه کامل راه از ابتدا تا انتها و نیز آخرین قطعنامه‌ای دانست که شورای امنیت در خصوص موضوع هسته‌ای ایران خواهد داشت و درعین حال برخی مفاد آن را پیچیده و یا حتی برای برخی از افراد، نگران کننده عنوان کرد.

تلاش‌ ظریف برای اقناع خانه ملت/ ابهامات متعدد از بخش‌های غیرشفاف متن توافق/ تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافقنامه هسته‌ای

ظریف در بخشی از سخنان خود در حالی که ملت ایران را مخاطب قرار داده بود، اظهار داشت: «فرزندان شما در این مذاکرات برای 6 کشور به ظاهر بزرگ دنیا و نماینده عالی اتحادیه اروپا این موضوع را روشن کردند، که برنامه موشکی و تسلیحاتی ما به هیچکس -صرف نظر از قدرت ادعایی‌اش- ارتباطی ندارد.»

او در عین حال به قطعنامه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه 2231) اشاره کرده و می گوید: «با این قطعنامه، کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران لغو شده و تنها برخی محدودیت‌ها به جای ممنوعیت‌های قبلی طی یک سند ضمیمه قطعنامه که از سوی 1+5 صادر شده است،‌ اعمال شد که نه تنها در مقایسه با تحریم‌های گذشته موشکی و تسلیحاتی ناچیز است، بلکه پس از ماه‌ها مذاکره توانستیم تثبیت کنیم که این محدودیت‌ها حتی جزئی از توافق ما با 1+5 و یا به عبارتی دیگر برجام به حساب نمی‌آید و لذا رعایت نشدن آن‌ها به معنی نقض توافق نیست.»

اما آنچه مشخص بود فرصت کم و سخنرانی محدود اعضای تیم مذاکره کننده در صحن مجلس بود که با توجه به پاسخ های آنها به برخی از سوالات ولی ابهامات و سوالات متعدد دیگری باقی ماند که نمایندگان درخواست فرصت مجدد برای بحث و گفتگو با اعضای تیم مذاکره کننده را مطرح کردند.

همچنین علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس به این موضع اشاره کرد و پس از اتمام سخنرانی ظریف و صالحی، ضمن تقدیر و تشکر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: در نشست امروز نمایندگان سوالاتی دادند که تا حد امکان پرسیده شد. وی در ادامه تاکید کرد: روند نشان می‌داد سوالات زیادی در این رابطه (اشاره به مذاکرات هسته‌ای) وجود دارد.

لاریجانی همچنین از درخواست جمعی از وکلای ملت برای تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافقنامه هسته‌ای خبر داد و پس از آن احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس به نمایندگی از ۲۴ نفر از نمایندگان مجلس پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به برنامه جامع اقدام مشترک را ارائه کرد.  این پیشنهاد، از صحن علنی مجلس رای گیری به عمل آمد و نمایندگان با ۱۳۶ رای موافق، ۳۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر با این پیشنهاد موافقت کردند.

البته همین موضوع تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافقنامه هسته‌ای نیز با واکنش های متعددی رو به رو شد به طوری که برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی به تشکیل چنین کمیته مجزایی اعتراض کردند و درخواست داشتند تا این مباحث تحت نظر کمیسیون های تخصصی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از اتمام سخنرانی های تیم مذاکره کننده به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که اغلب این اظهارنظرها به حمایت از تیم مذاکره کننده و همچنین توجه به نکات مبهم و غیرشفاف توافقنامه اشاره داشت که در ادامه مشاهده می کنید.

تلاش‌ ظریف برای اقناع خانه ملت/ ابهامات متعدد از بخش‌های غیرشفاف متن توافق/ تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافقنامه هسته‌ای

زاکانی:مسیر رفع تحریم‌ها و برگشت‌پذیری آنها ابهام‌آلود است
علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسبلامی امروز سه شنبه در تذکر شفاهی خود در صحن علنی مجلس با اشاره به پیام‌های شفاف طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای که با اکثریت ۹۰ درصدی در مجلس به تصویب رسید گفت: با توجه به ضرورت رونق تولید، رفع تحریم‌های ظالمانه را در ردیف اول محورهای طرح قرار دادیم.

وی از ابهام آلود بودن مسیر رفع تحریم‌ها و برگشت پذیر بودن خودکار و خطرناک آن‌ها در «برجام» سخن گفت و ادامه داد: جلوگیری از رخنه امنیتی دشمن در کشور دومین پیام ما در طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای بود که با مصوبه دیروز شورای امنیت امکان بازرسی از اماکن نظامی کشور با طراحی مسیر پرپیچ و خمی فراهم شده است.

زاکانی به حفظ عزت دانشمندان کشور در حوزه‌های مختلف به عنوان سومین پیام شفاف طرح مزبور اشاره کرد و گفت: در تبصره ۱ طرح تصریح شده است که برابر اصول قانون اساسی مجلس باید به وظیفه خود در قبال توافقنامه عمل کند.

وی گفت: تذکر من به کسانی است که این موضوع ملی را جناحی می‌کنند و می‌خواهند از آن سوءاستفاده سیاسی به عمل آورند اما آیندگان در باره آنان قضاوت خواهند کرد.

سالک: در پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت طرف مقابل می تواند هم شاکی، هم قاضی و هم مجری باشد
احمد سالک کاشانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود با اشاره به فرمایشات حضرت علی(ع) به مالک اشتر تصریح کرد: ایشان فرمودند هرگز پیشنهاد صلح از طرف دشمن را که خشنودی خدا در آن است را رد مکن که آرامش رزمندگان آرامش فکری تو و امنیت کشور در این صلح تأمین می گردد.

وی ادامه داد: ایشان همچنین تأکید می کنند زنهار از دشمن خود پس از آشتی کردن زیرا که دشمن نزدیک می شود تا غافلگیر کند پس دوراندیش باش و به دشمن خود سوءظن داشته باش، مبادا قراردادی را امضا کنی که در آن برای دغل کاری و فریب راه هایی وجود داشته باشد.

تلاش‌ ظریف برای اقناع خانه ملت/ ابهامات متعدد از بخش‌های غیرشفاف متن توافق/ تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافقنامه هسته‌ای

سالک تأکید کرد: باید جلوی دغل کاری و راه های فریب آمریکای جنایتکار دشمن قسم خورده اسلام در جریان توافق، با قدرت بسته شود که در این خصوص نقش حکیمانه و قدرتمند مرجع عالیقدر امام خامنه ای از ایجاد و باور هسته ای تا رشد کیفیت آن و هدایت روسای جمهور و تیم های مذاکره کننده از سال 82 تا 94 بسیار قابل توجه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس حفظ تشکیلاتی که دشمن قادر به تخریب آن نباشد، تأمین نیاز آینده برای غنی سازی، جلوگیری از نفوذ دشمن به حریم دفاعی کشور و لغو فوری تحریم های اقتصادی، مالی، بانکی و سایر تحریم ها در فواصل مشخص را از جمله خطوط قرمز مدنظر مقام معظم رهبری در جریان مذاکرات مطرح کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم در ادامه به نقش با بصیرت ملت ایران در جریان مذاکرات هسته ای نیز اشاره کرد و گفت: ملت ایران با صبر و حوصله در طول 12 سال، مذاکرات را پیگیری کردند و گاهی با انتقاد منصفانه، گاهی با نگرانی و گاهی با دلواپسی نقطه نظرات خود را اعلام کرده و هیچگاه از تعقیب این مذاکرات کوتاه نیامدند.

وی با بیان اینکه ایستادگی و مقاومت ملت، شهامت و ابتکار دانشمندان است ادامه داد: نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که در طول این مدت نمایندگان مجلس و مردم را در یک فقر اطلاعاتی قرار داده اند به طوری که تا قبل از تصویب قطعنامه خبر نداشتیم و بعد از تصویب هم اختیار نداریم.

سالک سخنان خود ضمن اشاره به نقش تیم مذاکره کننده در جریان توافق هسته ای صورت گرفته با تشکر از تیم مذاکره کننده و رئیس جمهور برای تلاش های انجام شده در این مذاکرات طولانی و نفس گیر گفت: امیدواریم متن تهیه شده در مجرای قانونی تصویب شود هر چند اگر این متن به تصویب هم نرسد اجازه هیچگونه سوء استفاده و خدشه به اصول قانون اساسی داده نخواهد شد و قابلیت های دفاعی و حریم امنیت کشور به فضل الهی حفظ خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: اما رسالت مجلس و مسئولان که به فضل الهی در یک پیچ تاریخی قرار گرفته اند بسیار مهم است به طوری که معظم له می فرمایند انشاءالله انتظار ما این است که دست اندرکاران با دقت مصالح و منافع ملی را مدنظر قرار دهند و در هر صورت سیاست ما در مقابل آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد.

وی ادامه داد: 5 رئیس جمهور دیگر آمریکا که در آرزوی تسلیم ایران اسلامی بودند یا مردند و یا در تاریخ گم شده اند و شما هم به این آرزوی نخواهید رسید. جای تعجب این است  که ما با 6 کشور که خود آنها بیش از 16 کلاهک هسته ای دارند و می توانند چندین بار  جهان را نابود کنند و خودشان مجرم و جنایتکار هسته ای هستند مذاکره کرده ایم.

سالک گفت: کشورهای 1+5 در جایگاه مجرم، قاضی و ناظر نشسته اند این در حالی است که جمهوری اسلامی داشتن کلاهک هسته ای را طبق فتاوا و فتوای مقام معظم رهبری حرام می دانند از همین جا اعلام می کنم جمهوری اسلامی و امت بیداری اسلامی باید مجرمان هسته‌ای در سطح بین المللی را محاکمه کنند و این همان تداوم مقابله بااستکبار است چرا که استکبارستیزی در متن اعتقادات قرآنی و عترت ملت ما ریشه دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد توافق شمشیر بلند بر سر ایران است گفت: در این پیش نویس طرف مقابل می تواند هم شاکی باشد، هم قاضی و هم مجری بنابراین باید جلوی تصویب چنین قطعنامه ای گرفته می شد البته توضیحات وزیر امور خارجه و آقای صالحی نیاز به بررسی و رفع ابهام دارد.

تلاش‌ ظریف برای اقناع خانه ملت/ ابهامات متعدد از بخش‌های غیرشفاف متن توافق/ تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافقنامه هسته‌ای

 بخشایش عضو کمیسیون امنیت:
 محدودسازی موشک‌ها، توان دفاعی کشور را کاهش می‌دهد
احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر محدودسازی توان نظامی جمهوری اسلامی، اظهار داشت: غربی‌ها با صدور قطعنامه‌ هایی سعی در محدود سازی توان نظامی جمهوری اسلامی دارند و هدفشان نیز عدم دسترسی به موشک‌های بالستیک است.

وی ادامه داد: در 6 قطعنامه قبلی شورای امنیت که علیه ما بود، آنها سعی در محدودسازی ما داشتند که ما نیز مقید به اجرای آن نبودیم، در حال حاضر نیز دولت می‌تواند به اجرای این قطعنامه‌ها مقید نباشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: انتظار می‌رفت که در مذاکرات خطوط قرمز نظام حفظ شود، اما متاسفانه در برخی موضوعات مثل توان نظامی ایران شاهد هستیم که این موضوع رعایت نشد.

بخشایش تصریح کرد: تصویب بخشی از قطعنامه که موضوع محدودیت سازی توان نظامی نیز جزئی از آن است، ظلم به جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و ما نیز مقید به اجرای این قطعنامه نیستیم، ولی در مباحث دفاعی و نظامی بهتر است که با ما کاری نداشته باشند.

وی تاکید کرد:محدودسازی جمهوری اسلامی در خصوص ساخت موشک های بالستیک باعث کاهش توان بازدارندگی در مقابله با تهدیدات خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های جمهوری اسلامی بعد از مذاکرات اشاره کرد و تأکید کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند "چه متن تهیه‌شده پس از طی روند قانونی داخل کشور، تصویب شود چه نشود، ملت ایران از حمایت ملت مظلوم فلسطین، یمن، بحرین و ملت و دولت‌های سوریه و عراق و مجاهدان صادق لبنان و فلسطین دست برنمی‌دارد" ما نیز طبق فرمایشات معظم له آن را دنبال خواهیم کرد و به‌هیچ‌وجه موضع ما تغییر نخواهد کرد.

بخشایش تاکید کرد: در صورت زیادخواهی طرف مقابل، جمهوری اسلامی نیز دست از این توافق بر خواهد داشت و اجرای آن را ادامه نخواهد داد.

وی ادامه داد: غربی‌ها به دنبال بهانه جویی‌های مختلفی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند تا ما را از مسیر پیشرفت خود دور کنند. آنها از فرصت مذاکرات سواستفاده کردند تا به خواسته‌های خود برسند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    آقای ظریف خوب توضیح داد ولی هنوز سوال هایی باقی مونده
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    طبق قانون و بر اساس منافع ملی برجام باید بررسی شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس