کد خبر 443388
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مردم و نمایندگان در طول مذاکرات در فقر اطلاعاتی به سر می‌بردند گفت: پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت شمشیر بلند بر سر ایران است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در نطق میان دستور امروز خود ( 30 تیرماه 94) به بحث جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 پرداخت و اظهار داشت: در جریان توافق باید جلوی دغل‌کاری و فریب‌های آمریکای جنایت‌کار که دشمن قسم‌خورده اسلام است با قدرت گرفته شود.

وی نقش حکیمانه و قدرتمند رهبر معظم انقلاب در روند مذاکرات هسته‌ای را یادآور شد و افزود: تشویق‌ها و هدایت رؤسای‌جمهور و تیم‌های مذاکره‌کننده از سوی ایشان در سال‌های 82 تا 94 و تعیین محور اصلی در جریان مذاکره همچنین ملاک‌های توافق و ترسیم خطوط مذاکرات هسته‌ای نقطه قابل توجه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ذکر فرازهای خطوط قرمز ایران تصریح کرد: حفظ تشکیلاتی مانند فردو،‌ اراک،‌ نطنز و سایر مراکز هسته‌ای که دشمن قادر به تخریب آن نیست از جمله این خطوط است که نمایندگان مجلس و شورای عالی امنیت باید به دقت رعایت کرده و راه نفوذ و سوءاستفاده دشمن را ببندند.

سالک تأمین نیاز آینده در زمینه غنی‌سازی 190 هزار سو، جلوگیری از نفوذ دشمن به حریم دفاعی کشور، لغو فوری تحریم‌های اقتصادی و مالی بانکی هنگام امضای توافقنامه و سایر تحریم‌ها در فواصل معقول را از دیگر فرازهای تعیین شده برای خطوط قرمز برشمرد.

وی نقش با بصیرت و هشیارانه مردم و ملت ایران در طول 12 سال مذاکره را مطرح کرد و ادامه داد: مردم در طول این سال‌ها گاهی با انتقاد منصفانه و گاهی با نگرانی، دلواپسی و اعلام نقطه نظرات از تعقیب مذاکرات کوتاه نیامدند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با ابراز نارضایتی از عدم در جریان قرار گرفتن نمایندگان و مردم از جزئیات مذاکرات هسته‌ای، مطرح کرد: در طول این مدت نمایندگان و مردم در یک فقر اطلاعاتی قرار داشتند و تا قبل از تصویب قطعنامه خبری نداشتیم و پس از آن نیز اختیار نداریم.

سالک نقش تیم مذاکره کننده ایران را برجسته خواند و ضمن تشکر از آنها بیان کرد: هیأت مذاکره کننده حقیقتاً تلاش کردند،‌ این متن تأیید شده چه در مجرای قانونی پیش‌بینی خود تصویب بشود چه نشود اجر تیم مذاکره کننده ایران محفوظ است و آمریکا بداند ما اجازه هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ و ایجاد خدشه در اصول نظام اسلامی را به کسی نخواهیم داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قابلیت‌های دفاعی و حریم امنیتی کشور به فضل‌ الهی حفظ خواهد شد و رسالت مجلس شورای اسلامی و مسئولان که در یک امتحان بزرگ و پیچ تاریخی قرار گرفته‌اند بسیار مهم است.

وی خواستار حفظ منافع و مصالح ملی شد و تأکید کرد: سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا تغییر نخواهد کرد، مسئولان وقت آمریکا بدانند آرزویی که 5 رئیس‌جمهور سابق آمریکا از ابتدای انقلاب در جهت تسلیم جمهوری اسلامی ایران داشتند را هرگز به دست نخواهند آورد.

سالک گروه 1+5 در جایگاه قاضی، مجرم، ناظر و مجری خواند و با انتقاد از این شیوه مطرح کرد: این در حالی است که جمهوری اسلامی داشتن کلاه اتمی را طبق فتوای رهبری حرام می‌داند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اعلام اینکه جمهوری اسلامی باید مجرمان هسته‌ای را در سطح بین‌المللی محاکمه کند متذکر شد پیش‌نویس شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای شمشیر بلند بر سر ایران است؛ در این قطعنامه طرف مقابل می‌تواند هم شاکی و قاضی و هم مجری باشد لذا با این اوصاف باید جلوی تصویب قطعنامه گرفته می‌شد در ضمن توضیحات آقایان ظریف و صالحی نیز نیاز به بررسی و رفع ابهام دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس