کد خبر 443219
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با رادیو سراسری ملی آمریکا مدعی شد: ایرانی ها باید محدودیت‌های بسیار زیادی را بر تولید اورانیوم و موارد دیگر اجرا کنند.

به گزارش مشرق، سایت وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: استیو اینسکیپ مجری رادیو سراسری ملی آمریکا در گفتگو با کری گفت من سئوالاتم را با کوبا شروع می کنم و بعد درباره ایران پرسش هایی دارم.چند هفته پیش ما با مارکو روبیو یکی از نامزدهای جمهوریخواه که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند صحبت کردیم و وی گفت در صورت پیروزی ، سیاست ها در قبال کوبا را تغییر می دهد. روبیو گفت روابط دیپلماتیک با کوبا را قطع می کند. آیا رئیس جمهور بعدی عملا می تواند آنچه شما انجام داده اید به وضعیت قبلی برگرداند؟
 
کری : بدیهی است هر رئیس جمهوری توانایی تصمیم گیری دارد. بدیهی است کنگره توانایی تاثیر گذاشتن بر این تصمیم را دارد. اما من فکر می کنم تغییر سیاست در قبال کوبا می تواند یک اشتباه وحشتناک باشد. اکثریت قریب به اتفاق مردم آمریکا بر این باورند که تغییر سیاست در قبال کوبا کار بسیار خوبی است که انجام شده است. باز گرداندن وضعیت به شکل قبلی ، بی معنی است. منظورم این است ، ما با اتحاد جماهیر شوروی روابط دیپلماتیک داشتیم. ما با چین که آن زمان چین سرخ نامیده می شد روابط دیپلماتیک داشتیم . ما برای داشتن تجارت باید با کشورها رابطه داشته باشیم و شهروندان آمریکایی زمانی که ما اینکار را نکنیم لطمه می بینند. با توجه به این واقعیت که آمریکایی های کوبایی تبار زیادی وجود دارند و افرادی در کوبا خانواده دارند ، نداشتن رابطه در جایی که ما می توانیم از افراد ،حقوق بشر، عدالت، انتخابات، دموکراسی، سفر و تعامل دفاع کنیم و تمام این چیزها تفاوت زیادی در کیفیت زندگی مردم کوبا بوجود می آورند ، اشتباهی وحشتناک خواهد بود. بنابراین من فکر می کنم، هر چه زمان می گذرد ، مردم فوایدی را که از این سیاست بدست می آید می ببینند.
 
اینسکیپ : پاسخ شما پرسش دیگری را بوجود می آورد.اکنون که شما به توافق هسته ای با ایران دست پیدا کرده اید ، آیا می توانید شرایطی را تصور کنید که با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بنشینید و از سرگیری روابط رسمی دیپلماتیک را اعلام کنید کاری که شما همراه با وزیر امور خارجه کوبا انجام دادید؟
 
کری : خب، آیا می توانم چنین وضعیتی را تصور کنم؟ اطمینان دارم می توانم تصوراتی در ذهن خود داشته باشم اما این تصورات در آینده به سبب تغییرات فراوانی که نسبت به امروز بوجود می آید کاملا اشتباه خواهد بود.
 
اینسکیپ: ایران برای اینکه این اتفاق روی دهد باید چه کاری انجام دهد؟
 
کری: خب، ایران باید با جهان تعامل داشته باشد و این موضوع را روشن کند که می خواهد حمایت از تروریسم و صادرات سلاح به تروریست ها را متوقف کند و به فعالیت هایی بپردازد که به شکلی ، پیوستن به جامعه کشورها به شیوه ای سازنده هستند.
 
اینسکیپ: خب، این صحبت های شما هم باعث مطرح شدن پرسشی دیگر می شود. آیا توافق هسته ای ایران را عملا قدرتمند تر می کند؛ چرا که ایران بخشی از پیشرفت تحقیقات هسته ای خود را در ازای 100 میلیارد دلار دارایی های آزاد شده و بسیاری از مزایای دیگر رها کرده است؟
 
کری : خب، ایران چیزهای خیلی بیشتر از آن را رها کرده است. منظورم این است که ایران بدون سلاح هسته ای ، با ایران دارای سلاح هسته ای تفاوت زیادی دارد. و به این دلیل است که بسیاری از ما تا این اندازه از واکنش برخی افراد شگفت زده شده ایم. مثلا اسرائیل بدون سلاح هسته ای ایران بسیار امن تر است و ما معتقدیم آنچه که در این توافق و حتی قبل از آن در دو سال گذشته انجام داده ایم ، به عقب بردن برنامه هسته ای ایران بوده است.
 
قبل از اینکه ما با ایران تعامل کنیم ، این کشور زمانی دو ماهه برای فرار هسته ای در اختیار داشت. اکنون ایرانی ها یکسال برای فرار هسته ای زمان دارند. آیا اسرائیل به سبب این مدت یکساله ، امن تر نیست یا شما به سبب این مدت امنیت بیشتری ندارید؟ منظورم این است که مسئله کاملا مشخص است. بنابراین واقعیت این است که ما بازرسان را در ایران خواهیم داشت ، محدودیت هایی بر آنچه آنها می توانند از نظر سطح غنی سازی انجام دهند خواهیم داشت ، محدودیت در مورد ذخایر و تحقیق و توسعه آنها خواهیم داشت. واضح است که مردم با اجرای این محدودیت ها ، امنیت بیشتری خواهند داشت و تا ابد بر اساس پروتکل الحاقی آژانس ، امکان دسترسی ( به تاسیسات هسته ای ایران ) وجود خواهد داشت. 
 
ایرانی ها باید محدودیت های بسیار زیادی را بر تولید اورانیوم و چیزهای دیگر اجراء کنند.
 
بنابراین به اعتقاد من، در طول زمان، ما به اعضای کنگره و سایر مناطق کشور نشان خواهیم داد اسرائیل، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای منطقه، با این توافق بسیار امن تر از زمانی خواهند بود که این توافق وجود نداشته باشد.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس