سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی و رئیس شورای سیاست خاورمیانه تاکید کرد که آمریکا این حق را ندارد که اگر تهران را به نقض مفاد توافقنامه هسته ای متهم کند، به ایران حمله نظامی نماید.

به گزارش مشرق، چارلز فریمن سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی و رئیس شورای سیاست خاورمیانه در مصاحبه با اسپاتنیک تصریح کرد: اگر واشنگتن ادعا کند که تهران مفاد توافقنامه هسته ای را نقض کرده، این حق را ندارد که به ایران حمله نظامی کند.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه طی جلسه‌ای قطعنامه‌ای که قطعنامه‌های پیشین ضد ایرانی این نهاد را لغو کرده و تحریم‌ها علیه تهران را برخواهد چید، با 15 رأی موافق و بدون رأی مخالف تصویب کرد.

فریمن افزود: ما این حق را نداریم که از زور علیه ایران استفاده کنیم چرا که قوانین بین المللی چنین حقی را به ما نمی دهد. حمله به ایران آن هم در شرایطی که شورای امنیت چارچوب مربوط به محدود کردن برنامه اتمی این کشور را تصویب کرده است، نقض قوانین بین المللی به شمار می رود.

وی تصریح کرد: منتقدان آمریکایی به مکانیسم هایی که در توافق ذکر شده و بر اساس آن اقدامات مربوط به نقض احتمالی مفاد توافقنامه از سوی ایران، مشخص شده است، توجهی نکرده اند. لفاظی های پس از توافق هسته ای باید تعدیل شود تا این واقعیت نمایان شود که در حال حاضر بر سر تدابیری برای مدیریت مشکل، توافق حاصل شده است. "همه گزینه ها روی میز است" و عبارات دیگری مانند این، دیگر چیزی بیشتر از اظهارات نیشدار نیست.

وی در ادامه گفت: تهدید به اقدام نظامی علیه ایران برای نابودی تاسیسات اتمی هرگز یک گزینه معتبر نخواهد بود. استفاده از زور علیه ایران هرگز یک ابزار موثر برای مقابله با برنامه تسلیحات اتمی نخواهد بود. این تنها یک موضع گیری سیاسی توخالی است.

فریمن در پایان تاکید کرد: سیاستگذاران واشنگتن و منتقدان آنها باید به یاد داشته باشند که این آمریکا نبوده است که به تنهایی با ایران به توافق رسیده است. سایر قدرت های بزرگ نیز مشارکت یکسانی با آمریکا در دستیابی به این توافق داشته اند.

ایران و قدرت های جهانی سه شنبه 23 تیرماه رسما دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک را اعلام کردند. کنگره آمریکا اکنون 60 روز فرصت دارد تا نظر نهایی خود را در خصوص توافق هسته‌ای ایران و قدرت های جهانی اعلام کند.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه طی جلسه‌ای قطعنامه‌ای که قطعنامه‌های پیشین ضد ایرانی این نهاد را لغو کرده و تحریم‌ها علیه تهران را برخواهد چید، با 15 رأی موافق و بدون رأی مخالف تصویب کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس