کد خبر 443132
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۴

هنگامیکه سوسیالیست‌ها در سال ۲۰۱۲ کاخ الیزه را تسخیر کردند، اولاند امیدوار بود بتواند طرح رشد اقتصادی خود را نه تنها در فرانسه، بلکه در سرتاسر اروپا اجرایی کند.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور فرانسه همچنان نسبت به آینده اقتصادی و سیاسی اروپای واحد نگران است. فرانسوا اولاند که در اجرای طرح های اقتصادی خود در اروپای واحد و فرانسه شکست خورده و ناتوان تراز هر زمان دیگری به نظر می رسد، با اندک توان باقیمانده خود در صدد تشکیل دولت مشترک یورو و نجات این منطقه اقتصادی از خطر سقوط و اضمحلال است.

در همین راستا،  اولاند اخیرا  خواستار تشکیل دولت منطقه یورو شد و همچنین از شهروندان اروپایی خواست تا اعتماد خود نسبت به پروژه اروپایی را احیا کنند. رئیس جمهور فرانسه در حالی خواستار تشکیل یک دولت در منطقه یورو شده است که این ایده پیش از این توسط ژاک دلروس رئیس سابق کمیسیون اروپا مطرح شده بود.اولاند پیشنهاد داده است تا یک دولت منطقه یورو با بودجه مشخص و همین طور پارلمانی برای تضمین کنترل روند دموکراتیک تشکیل شود.

بدون شک اولاند در اجرایی کردن طرح خود مبنی بر تشکیل دولت یورو بیش از گذشته ناکام و ناتوان خواهد ماند. وی هم اکنون قدرت اجرای طرح های اقتصادی خود در داخل کشورش فرانسه را نیز از دست داده است.

یکی از اصلی ترین موانع اولاند در این مسیر، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و سیاستهای ریاضتی خاص وی است. زمانی که سوسیالیستها در سال 2012 کاخ الیزه را تسخیر کردند، اولاند امیدوار بود بتواند طرح رشد اقتصادی خود را نه تنها در فرانسه، بلکه در سرتاسر اروپا اجرایی کند. با این حال پیروزی نسبی مرکل در انتخابات سراسری سال 2013 بسیاری از نقشه هیا اولاند را نقش بر آب ساخت. هم اکنون اولاند سخن از تشکیل دولت متحد یورو به میان می اورد، این در حالیست که نشانه های فروپاشی در این منطقه اقتصادی بیش از هر زمان دیگری نمایان گردیده است.

واقعیت امر این است که فرانسوا اولاند نسبت به آینده اروپای واحد بیش از دیگر سیاستمداران اروپایی احساس ترس می کند. چندی پیش رئیس جمهور فرانسه در اظهاراتی معنادار هشدار داد که در صورت ادامه روند موجود، باید در انتظار محو اروپای واحد از روی نقشه جغرافیایی باشیم! اگرچه  اولاند بابت این هشدار صریح  از سوی بسیاری از سران اروپایی مورد شماتت قرار گرفت اما پس از گذار اروپای واحد به سال 2015 میلادی و سر کارامدن حزب سیریزا در یونان ترس از فروپاشی یورو و متعاقبا ترس از فروپاشی اتحادیه اروپا بیش از پیش در بین سران اروپای واحد ظهور و بروز پیدا کرد.

هم اکنون وضعیت پیچیده ای در اروپای واحد حاکم است. از یک سو گره کوری که در آتن ایجاد شده قدرت هرگونه بازی موثر را از سران یورو سلب کرده و از سوی دیگر، سیاستهای مداخله گرایانه کشورهای اروپایی در خاورمیانه و حمایتهای مستقیم آنها از گروههای تروریستی و تکفیری مانند داعش و النصره منجر به بازگرداندن شر این گروهها به قاره اروپا گردیده است. به عبارت بهتر، منطقه یورو هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ امنیتی در وضعیت سختی به سر می برد. در چنین شرایطی شاید تشکیل یک دولت واحد تحت عنوان دولت یورو در ظاهر بتواند منجر به لاپوشانی بحرانهای مزمن ایجاد شده در قاره سبز گردد اما در عمل بحرانهای جاری به قوت خود باقی خواهد ماند.

بحرانهایی که امروزه در اروپای واحد جاریست، معلول ناتوانی هر دو جریان راستگرا و چپگرا در اروپاست. در جریان انتخابات پارلمانی اروپا در سال 2014 میلادی شاهد بودیم که گروههای راستگرای افراطی و چپگرای افراطی توانستند بیش از یکصد نماینده را راهی پارلمان اروپا کنند. انتخابات سال 2014 ،نقطه آشکار ساز ضعف احزاب سنتی اروپا در اداره این مجموعه ظاهرا واحد است. نکته مهم دیگر اینکه اولاند جهت تشکیل دولت واحد سیاسی در منطقه یورو باید بتواند همراهی مطلق صدر اعظم آلمان را جلب کند. با این حال اختلافات داخلی در میان برلین و پاریس به اندازه ای شدید است که عملا مانع از تحقق چنین گزینه ای می شود.

بخش دیگری از اصرار اولاند مبنی بر تشکیل دولت یورو، ماهیتی داخلی  دارد. رئیس جمهور فرانسه در این معادله سعی دارد اقتدار از دست رفته خود در اروپای واحد را باز یابد. رئیس جمهور فرانسه طی سه سال اخیر عملا قدرت تاثیر گذاری سیاسی و اقتصادی محدودی در اروپای واحد داشته است. همین مسئله اولاند را به سمت و سوی ابراز وجود سیاسی بیشتری سوق می دهد. گویا اولاند نسخه های اقتصادی و سیاسی خود در قبال اروپای واحد را عملا در کاخ الیزه بایگانی نموده است.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس