مشخص نیست شایعه ایرانی بودن تلگرام از کجا نشات گرفت اما درست در ایامی که وایبر نفس های آخرش را می‌کشید و زمانی که موج عظیمی از مخاطبان از این شبکه به تلگرام مهاجرت می‌کردند، عده ای معتقد بودند، این نرم افزاری ایرانی است و دولت ایران آن را برای مقابله با نمونه‌های خارجی ساخته تا از این طریق هم قدرت فناوارنه خودش را به رخ بکشد و هم کنترل بیشتری بر روی ارتباطات مجازی در ایران داشته باشد.

 به گزارش مشرق، ظهور یک فناوری کارآمد را می‌توان هم ردیف یک زلزله مهیب قرار داد! همان‌قدر که زلزله غیرقابل پیش‌بینی است و در زمان وقوعش همه را شوکه می‌کند، تولد یک فناوری بزرگ نیز باعث حیرت و تعجب جهان می‌شود.
 
نمونه وقوع یک اتفاق غیرمنتظره در جهان فناوری، تولد شبکه های ارتباط مجازی بود که تقریبا یک شبه تمام مردم جهان را وارد فضایی جدید از ارتباطات و به اصطلاح روابط اجتماعی کردند. کسی به درستی نمی‌داند ایده ساخت نرم افزارهایی ساده که با کمترین هزینه امکان ارتباط با دیگران را فراهم کند از کجا شکل گرفت اما اما واقعیت این است که هیچ کس انتظار ظهور چنین پدیده‌ای را نداشت!

نیم باز، تانگو،‌وایبر،‌واتس آپ، لاین و این اواخر تلگرام،‌نرم افزارهای کوچک و کم حجمی بودند که یکی پس از دیگری ظهور کردند تا سلطه دکل های مخابراتی را در تمام جهان پایان ببخشند. مکالمه رایگان،‌ پیام کوتاه رایگان، ارسال فیلم و عکس رایگان! این یعنی ورود به نسل جدیدی از فناوری های ارتباطی که هر روز هم بخش تازه ای به آنها اضافه می شود!

در این گزارش نگاهی داریم به آخرین و البته مدرن ترین اپلیکشین ارتباط مجازی که فعلا تمام برگ های برنده برای جذب مخاطب را در اختیار دارد. در گزارش بررسی تلگرام با ما همراه باشید:

*شایعه ساخت ایران!

نرم افزار هوشمند تلگرام نخستین بار در 14 آگوست 2013 برای آیفون راه‌اندازی شد و بعد نسخه آلفا برای اندروید را در 20 اکتبر 2013 بیرون داد. این پیام رسان توسط پاول و نیکلای دوروف دو برادر روس پشتیبانی می‌شود. پاول پشتیبانی مالی و ایدئولوژیک و نیکلای مسوولیت بخش تکنولوژی در تلگرام را بر عهده دارد. نیکلای بر روی پروتکل‌های باز، ایمن و بهینه روی چندین مرکز داده کار می‌کند و در نتیجه تلگرام بسیار سریع و ایمن است. در عین حال که موسسان این برنامه روسی هستند اما مقر اصلی آنان شهر برلین در آلمان است.

مشخص نیست شایعه ایرانی بودن تلگرام از کجا نشات گرفت اما درست در ایامی که وایبر نفس های آخرش را می کشید و زمانی که موج عظیمی از مخاطبان از این شبکه به تلگرام مهاجرت می کردند، عده ای معتقد بودند، این نرم افزاری ایرانی است و دولت ایران آن را برای مقابله با نمونه های خارجی ساخته تا از این طریق هم قدرت فناوارنه خودش را به رخ بکشد و هم کنترل بیشتری بر روی ارتباطات مجازی در ایران داشته باشد.
اگرچه امروز حدود 6 ماه از فراگیر شدن این نرم افزار زمان می گذرد اما هنوز هم بسیاری بر باورهای غلط پافشاری می کنند و تلگرام را یک نرم افزار ایرانی می‌دانند.

*قهرمان این روزهای جهان فناوری

یادمان رفت که یک بیوگرافی مختصر از تلگرام بدهیم! این نرم افزار یک اپلیکیشن پیام رسان است که تمرکزش را روی سرعت انتقال پیام و امنیت گذاشته است. این برنامه بسیار ساده و استفاده از آن رایگان است. با تلگرام می‌توانید عکس، ویدئو، متن و هر نوع فایلی را ارسال کنید. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا گروه‌هایی با ظرفیت حداکثر 200 نفر ایجاد کنید. شما می‌توانید شماره تلفن خود را بنویسید یا افراد را با نام کاربری جست‌وجو کنید. به عبارت دیگر تلگرام ترکیبی از پیام‌ کوتاه و ای‌میل است.

از این نرم افزار ساده می‌توان در تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت‌ها، ویندوز، ویندوزفون و لینوکس استفاده کرد. همچنین می‌توان به طور همزمان از تلگرام روی چندین وسیله بهره جست و تنها به یک شماره تلفن منحصربه‌فرد در تمام آنها به کار برد. شما می‌توانید یک نام کاربری برای خود انتخاب کنید و سایرین نام شما را جست‌وجو و شما را پیدا کنند و به شما پیام بدهند. حتی در صورتی که شماره تلفن شما را نیز نداشته باشند با نام کاربری نیز می‌توانند به شما پیام دهند. به همین راحتی!

واقعیت این است که موسسان تلگرام برنامه خود را ایمن‌تر از واتس‌اپ و لاین می‌دانند. آنان می‌گویند اگر از گفت‌وگوی خصوصی استفاده کنید، پیام شما در مبدأ و مقصد رمزگذاری می‌شود و به هیچ عنوان پیام‌ها در فضاهای ابری ذخیره نمی‌شوند و تنها در مبدأ و مقصد در دسترس خواهند بود. البته باید بگوییم احتمالاً این موسسان نمی‌دانند که پیام‌ها در واتس‌اپ نیز به هشت روش رمزگذاری می‌شوند.

تلگرام در ارسال و دریافت پیام همان‌طور که موسسان آن می‌گویند، بسیار سریع است و همین سرعت بالا موجب شده است روز به روز بر تعداد کاربران این برنامه افزوده شود. در کشور خودمان قبل از اینکه وایبر با اختلالاتی مواجه شود این شبکه پیام‌رسان خیلی مورد استقبال نبود اما هنگامی که اختلالاتی در دریافت و ارسال پیام در وایبر در یک دوره اتفاق افتاد، حجم زیادی از کاربران به استفاده از تلگرام سوق داده شدند و تاکنون کاربران از استفاده از آن رضایت داشته‌اند. در حال حاضر این برنامه 50 میلیون کاربر دارد و خود موسسان می‌گویند هر هفته یک میلیون کاربر به تعداد کاربران این شبکه اجتماعی پیام‌رسان اضافه می‌شود. آنها همچنین می‌گویند روزانه یک میلیارد پیام از طریق این شبکه پیام‌رسان ارسال می‌شود.

*تور تلگرام گردی!

مانند تمامی برنامه‌های پیام‌رسان دیگر شما می‌توانید گروه بسازید و در گروه‌ها گفت‌وگو کنید. همچنین قادر هستید گروه‌هایی با ظرفیت حداکثر 200 نفر بسازید که در مقایسه با وایبر این ظرفیت دو برابر است. شما همچنین در تلگرام می‌توانید به غیر از ارسال متن، عکس و ویدئو، فایل نیز ارسال کنید و این از ویژگی‌های خوب این برنامه به شمار می‌رود. نکته بسیار قابل توجه در این برنامه این است که به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های در اندازه حداکثر 5 گیگابایت را از طریق این برنامه ارسال کنید. در این برنامه نیز مانند سایر برنامه‌های پیام‌رسان موبایلی شما می‌توانید کاربران دیگر را که نمی‌خواهید با آنان ارتباط برقرار کنید، بلاک کنید.

معرفی کامل نرم افزار تلگرام +دانلود ربات‌های خبریاب

اگرچه گفته می شود که تلگرام از امنیت بالایی برخوردار است اما این به معنای شکست ناپذیری آن نیست. چند روز قبل 20 تیر ماه «پاول دوروف» مؤسس و مدیر روسی تلگرام، در حساب کاربری خود در توییتر ضمن توضیح سه برابر شدن تعداد کاربران از رقبایی خبر داد که سعی دارند موفقیت‌های این شبکه اجتماعی را در سراسر جهان کم‌رنگ کنند.

این رقابت در قالب یک حمله ویروسی نمود پیدا کرده و ظاهرا در برخی کشورها قربانیانی هم داشته است. به گفته مدیران تلگرام، حمله از نوع TCP SYN Flood/DDOS است که با کند کردن سرعت ارتباطی کاربران، اجازه اتصال را نمی‌دهد و کاربران در ایران، هند، جنوب آسیا و استرالیا و منطقه اقیانوسیه تحت تأثیر مستقیم این حمله واقع‌شده‌اند. ظاهرا  حملات دی‌داس با ارسال پکت های نامحدود در یک بازه زمانی کوتاه اجازه اتصال کاربر واقعی به سرور را نمی دهد.

دقیقا مشخص نیست این حمله های ویروسی به ایران رسیده است یا خیر. با توجه به اینکه هنوز گزارشی مبنی بر هک یا سو استفاده از حساب های کاربری منتشر نشده می توان امیدوار بود که گروه مدیریت تلگرام موفق شده این حمله ها را قبل از سرایت به کشورهای بیشتر مدیریت کرده و از بین ببرد.

*معرفی همه ربات‌های فارسی تلگرام

قابلیت متن باز (Open source) تلگرام باعث شده تا دست برنامه نویسان به نسبت سایر برنامه‌های مشابه بیشتر باز باشد. یکی از این اقدامات، پیاده سازی ربات های تلگرامی (Telegram Bot) هستند. طی مدت چند ماهه اخیر ربات‌های زیادی برای تلگرام توسط افراد مختلف با ملیت‌های مختلف در سراسر جهان ساخته شده اند.

معرفی کامل نرم افزار تلگرام +دانلود ربات‌های خبریاب

خصوصا از اوایل تیرماه ۹۴  که وبلاگ رسمی تلگرام خبر از پلتفرم مخصوص برای ساخت ربات‌های تلگرامی داد و ساخت ربات‌ها را برای برنامه نویسان و کاربران استفاده کننده از ربات‌ها آسان‌تر نموده و با معرفی چند ربات، بحث ربات‌های تلگرامی بیش از گذشته در بین کاربران داغ شده است و احتمالا تابه حال با چند روبات خارجی آشنا شده باشید.

اما حتی خیلی قبل‌تر از این این خبرها ، تعدادی ربات فارسی جالب برای تلگرام ساخته شده بودند که احتمالا تا به امروز از خیلی از آنها بی خبر بوده اید. ربات‌های تلگرامی به ظاهر دقیقا همانند یکی از دوستان شما هستند که در صورت موافقت شما در لیست دوستان‌تان قرار می‌گیرند و می‌توانید با آنها به صورت ۲۴ ساعته صحبت کنید و بلافاصله از آنها پاسخ مناسب دریافت کنید. البته! فراموش نکنید که این ربات‌ها می‌توانند همان ویروس هایی باشند که اطلاعات شما را به سرقت می برند!

// چقدر – Cheghadr

ربات چقدر در تلگرام اطلاعات فراوان و جالبی را در اختیارتان قرار می‌دهد. آب و هوای شهر مورد نظر ، فاصله دو شهر از یکدیگر ، اوقات شرعی شهر شما ، شمارش تعداد کاراکترهای یک کلمه و نشان دادن کد MD5 آن ، انجام محاسبات ریاضی ، قیمت دلار و یورو و سکه و قیمت طلا دستوراتی هستند که ربات چقدر در اختیار شما قرار می دهد .

// توکان – Toucibot

دریافت نرخ سکه و طلا ، دریافت نرخ ارز ، آخرین اطلاعات از فوتبال و جداول لیگ برتر ، اطلاع از وضعیت آب و هوا ، دریافت اوقات شرعی ، دریافت سخن بزرگان ، دریافت شعر از گنجور ، دریافت دعا ، جستجو در وب ، جستجوی مکان ، جستجوی تصویر و ترجمه متون  از جمله اطلاعاتی است که توکان در اخیارتان قرار می‌دهد .

// روزنه – Aperture

پیغامهای دریافت شده از این ربات به زبان انگلیسی هستند تا علاوه بر فارسی زبانان ، کاربران دیگر کشورها نیز امکان استفاده از این ربات را داشته باشند. (البته همچنان پیغام‌های فارسی سلام و خداحافظ شما را درک می‌کند). جستجوی تصویر، نمایش یک تصویر خنده دار از سایت 9gag ، آب و هوا ، زمان محلی ، دریافت اطلاعات فیلم مورد نظرتان از IMDB ، اطلاع از ۵ خبر هک مهم اخیر در دنیای هکرها ، تبدیل نوشته های شما به عکس ، ترجمه متون زبان های دیگر به انگلیسی ، تهیه یک اسکرین شات از آدرس URL داده شده توسط شما ، ساخت کد QR از متن دلخواه شما ، نمایش موزیک‌های خواننده دلخواه شما و جستجو در گوگل از کارهایی است که این ربات براتان انجام می‌دهد.

ضمنا از آنجایی که این ربات شماره خود را نیز پاپلیک کرده است (۰۹۱۰۲۷۰۷۲۴۳) ، حتی میتوانید شماره آن در دفترچه تلفن خود ذخیره کنید تا به صورت اتوماتیک در تلگرام یافت شود.

// ورزش – varzesh

ربات بعدی همانطور که از نامش پیداست ، مربوط به خبرها و اطلاعات ورزشی است . اطلاع از آخرین خبرهای ورزشی به صورت زنده و live ، اطلاع از خبرهای ورزشی روزنامه های کثیرالانتشار ، نمایش تصویری از صفحه اول روزنامه های ورزشی مورد نظرتان از جمله اطلاعات مفیدی است که ربات ورزش در اختیارتان قرار می دهد.

// کافه‌چی – Cafechii

ربات کافه‌چی همانند یک کافه‌چی مطلع اطلاعات بسیار زیادی را در مورد قهوه و همچنین کافه‌های موجود در شهر تهران را به شما نمایش می‌دهد. نمایش نقشه کافه‌ها – پیشنهاد یک صبحانه – پیشنهاد سرد – پیشنهاد گرم و پیشنهاد قهوه از دستوراتی هستند که علاوه بر ارسال یک پیشنهاد عالی به همراه تصویر پیشنهاد ، آدرس کافه‌ای که این پیشنهاد را برای شما فراهم می‌کند را زیر به شما نمایش می‌دهد.

اطلاع از فواید و مضرات قهوه و همچنین خبرهایی در مورد فروش جهانی قهوه از دیگر اطلاعاتی است که کافه‌چی به شما می‌گوید. یک نکته جالب دیگر در مورد کافه‌چی این است که اگر موقعیت خود را برای کافه‌چی share کنید ، نزدیک کافه‌ به شما را معرفی می‌کند!

// های‌بورس – Hibourse

رباتهای بورس  اطلاعاتی همچون قیمت دلار ، یورو ، درهم و سکه و ارز را به شما نمایش می‌دهد. همچنین آخرین اطلاعات از بورس را نیز به شما نمایش خواهد داد. «های‌بورس» امکان نمایش تصویری از صفحه اول چند روزنامه کثرالانتشار را به شما داراست

// فارسی‌جوک – Farsijoke

این ربات شماره خود را به صورت عمومی منتشر ساخته که می‌توانید آن را در فهرست Contact گوشی خود ذخیره کنید تا به صورت اتوماتیک به لیست دوستان شما در تلگرام اضافه شود و یا بر روی لوگوی سمت راست همین نوشته کلیک کنید تا وارد پنجره گفتگو با ربات فارسی جوک در پیام‌رسان تلگرام شوید ، سپس فرقی نمی‌کند چه کلمه‌ای را بنویسید . هر چه که بنویسید ربات یک لطیفه و مطلب خنده دار تصادفی برایتان ارسال می‌کند.

// مرکز خبری اقتصاد ایران – EcoCenterBot

این ربات نیز اطلاعات جامع و کاملی را از اقتصاد ایران و روزنامه های کثیرالانتشار مرتبط در اختیارتان قرار می‌دهد. این ربات نیز شماره موبایل ثبت نام شده خود را به صورت عمومی منتشر کرده است .

برای استفاده از ربات خبررسان مرکز خبری اقتصاد ایران می‌توانید شماره ۰۹۱۵۵۶۸۶۸۹۸ را فراخوانی و یا در گروه مد نظر خود عضو کنید و یا بر روی لوگوی سمت راست همین نوشته کلیک کنید تا وارد پنجره گفتگو با این ربات در پیام‌رسان تلگرام شوید ، سپس دستور help! را ارسال کنید تا لیست دستورات قابل استفاده در ربات را دریافت کنید.
 
// چهار سوق – Charsoogh

ربات چهار سوق نیز یک ربات سرگرمی دیگر است. با استفاده از دستورات آن می‌توانید اقدام به گرفتن فال  حافظ ، طالع بینی ، دریافت لطیفه و جک ، مشاهده سخن بزرگان ، یک آیه تصادفی از قرآن کریم ، جستجوی عکس و … استفاده کنید. تمام دستورات چهارسوق با نقطه (dot) آغاز می شود.

// ناولر – NovlerBot

ناولر یک ربات فارسی برای علاقه‌مندان به رمان است. با ناولر می‌توانید با رمان‌های فراوانی از طریق کتابخانه مجازی رمان ناولر آشنا شوید. همچنین می توان با ارسال یک دستور ساده یک نقل قول از بین زمان‌های موجود دریافت کنید.

//  عمادخان – EmadBot

ربات عماد خان یکی دیگر از ربات‌های تلگرامی است که اطلاعات زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد: نمایش یک بیت شعر تصادفی – نمایش جواب تصادفی – نمایش پند و اندرز به زبان انگلیسی – پیش بینی نمرات درسی – برعکس کردن متن – نمایش تاریخ و ساعت فعلی به وقت ایران – پیشنهاد غذا – ترجمه متن انگلیسی به فارسی یا فارسی به فارسی.

// واژه یاب – VajehyabBot

« واژه یاب همانطور که از اسمش برمی‌آید یک ربات ساده و در عین حال کاربردی برای ترجمه واژه های انگلیسی به فارسی و همچنین ترجمه واژه های فارسی از بین لغت‌نامه‌های معتبر و مرجع فارسی است.
کافی است یک لغت را به فارسی یا انگلیسی برای ربات واژه یاب در تلگرام ارسال کنید تا بلافاصله معنی دقیق آن را مشاهده کنید .
برای شروع کافی است بر روی لوگوی سمت راست همین نوشته کلیک کنید تا وارد پنجره گفتگو با ربات واژه یاب در پیام‌رسان تلگرام شوید .

// رامونا – RamonaBot

قیمت لحظه ای طلا و سکه و ارز و بازار بورس و قیمت خودرو را می توانید در بخش قیمت لحظه ای این ربات بیابید. همچنین رامونا بخش سرگرمی هم دارد و می‌توانید با این ربات سنگ-کاغذ-قیچی بازی کنید! و یا می توانید با این ربات بازی حدس عدد را بازی کنید . با ارسال لینک یک پست در اینستاگرام می‌توانید لینک دانلود عکس یا ویدئوی مورد نظر در اینستاگرام رو دریافت کنید. علاوه بر همه‌ی اینها با اشتراک گذاری موقعیت جغرافیایی خود، رامونا نزدیک‌ترین مکان به شما را پیشنهاد خواهد داد.

// موبایل ایران – ImobileBot

به دنبال قیمت و مشخصات گوشیهای هوشمند و تبلت‌های مختلف می‌گردید؟ سر زدن به سایتهای مختلف با اینترنت گوشی پرهزینه و وقت‌گیر است ؟
این ربات چاره ساز است. کافی است نام گوشی و یا تبلت مورد نظر خود را به این ربات در تلگرام بدهید تا بلافاصله حدود قیمت به همراه تصویر گوشی یا تبلت و یا مشخصات کامل آن برایتان در تلگرام ارسال شود.


******مقایسه غول ها******

در مورد نقاط قوت تلگرام تمام حرف ها را زدیم. اما این پیام رسان امروز رقیبی جدی به نام واتنس آپ دارد. بد نیست یک مقایسه مختصر بین این دو داشته باشیم. با بررسی سه فاکتور رمزنگاری اطلاعات، ذخیره سازی پیام ها و آسیب پذیری های امنیتی به مقایسه تلگرام و واتس اپ به عنوان یک نرم افزار مشابه و بسیار رایج می پردازیم.

۱- رمزنگاری اطلاعات

تلگرام برای رمزنگاری و انتقال پیام ها از پروتکلی به نام MTProto استفاده می کند؛ این پروتکل برای استفاده در تلگرام با تلفیق چند الگوریتم و پروتکل رمزنگاری داده ها نظیر الگوریتم رمزنگاری متقارن AES۲۵۶ و الگوریتم رمزنگاری نامتقارن RSA ۲۰۴۸ و پروتکل انتقال کلید دیفی هلمن توسط یک تیم که اکثرا برندگان مسابقه ACM و دارای PhD ریاضی هستند نوشته شده است.

تمامی پیام هایی که در تلگرام مبادله می شود با استفاده از همین پروتکل رمزنگاری می شود و این فقط منحصر به پیام های متنی نیست و تمامی فایل های مبادله شده اعم از عکس و فیلم و صورت و اسناد هم به صورت end-to-end کدشده و رمزنگاری شده منتقل می شوند.

ولی در واتس اپ به علت کدباز نبودن هیچ مشخص نیست که اطلاعاتی که مبادله می شود آیا کد می شود یا خیر؟

معرفی کامل نرم افزار تلگرام +دانلود ربات‌های خبریاب

۲- ذخیره سازی پیام ها

یکی از ویژگی های تلگرام مالتی پلتفرم بودن آن است؛ یعنی تلگرام نسخه اندروید، iOS، ویندوز، ویندوزفون و وب دارد و همه جا و همزمان می توان از آنها استفاده کرد و به پیام ها و آرشیو آن دسترسی داشت.

لازمه مالتی پلتفرم بودن این است که پیام ها در سروری ذخیره شوند تا وقتی مورد نیاز بودند بارگذاری شوند و تلگرام همه پیام ها را در سرورهایش ذخیره می کند.

ذخیره شدن اطلاعات در یک سرور رابطه عکسی با امنیت دارد و اگرچه این داده های ذخیره شده همگی کد شده اند و کلیدها و پیام ها در سرورهای یکسانی قرار ندارند، ولی باز درصدی از امنیت را کاهش می دهد.

اما در واتس اپ هیچ پیامی در هیچ سروری ذخیره نمی شود مگر پیام هایی که به علت عدم اتصال گیرنده به شبکه هنوز به مقصد نرسیده اند. برای این نوع پیام ها هم محدودیت ۳۰ روزه درنظر گرفته می شود و بعد از گذشت آن مدت حذف می شوند.

در این مورد تا اینجای کار واتس اپ برتری امنیتی نسبی بر تلگرام داشت؛ اما تلگرام از این مورد هم به سادگی نگذشته است و برای کسانی که به این سطح از امنیت نیاز دارند، یک نوع چت با نام Secure Chat یا چت امن فراهم کرده است. در چت امن علاوه بر رمزنگاری end-to-end پیام ها در سرور هم ذخیره نمی شوند و فقط میان فرستنده و گیرنده مبادله می شوند.

۳- آسیب پذیری های امنیتی

تلگرام برخلاف واتس اپ کدباز است و چشم های بیشتری بر آن نظارت می کنند، درنتیجه بسیاری از آسیب های بالقوه احتمالا قبل از عمل شناسایی خواهندشد.

اما واتس اپ تاریخی از این آسیب ها و ضعف ها داشته است. کافی است «WhatsApp Security» را گوگل کنید تا خود شاهد ماجرا باشید. اگرچه بعد از اینکه فیس بوک واتس اپ را خرید انتظار می رود با پشتیبانی یک تیم قوی به سطح بالایی از امنیت برسد و بسیاری از این آسیب پذیری هایش کاهش یابد، اما باید به یاد داشته باشیم همیشه فکر دسته جمعی بهتر از فکر یک عده محدود نتیجه خواهدداد.

در کل می توان گفت چت امن تلگرام قطعا نسبت به واتس اپ برتری دارد و در مورد مقایسه امنیت میان چت معمولی تلگرام و واتس اپ باید گفت که اگر امنیت زمان ارسال برای ما در اولویت باشد، به علت رمزنگاری صورت گرفته برتری با تلگرام است و اگر امنیت پس از ارسال و دسترسی به پیام هایی که قبلا رد و بدل شده اند نیز مهم باشد، واتس اپ بر چت معمولی تلگرام می چربد.

*و اما استیکرهای بی نهایت...

 تلگرام بر خلاف وایبر یا لاین، دارای منویی جداگانه برای دسترسی به استیکرها نیست، بلکه استیکرهای آن را در بخشی کوچک و کنار شکلک ها مشاهده می کنید. همچنین چیزی به نام فروشگاه استیکر یا Sticker Market را برای دانلود استیکرها در آن مشاهده نخواهید کرد.

با این وجود، از دو روش می توان برای اضافه نمودن استیکرهای آماده به تلگرام بهره گرفت که در ادامه به شرح آنها می پردازیم:

// افزودن استیکرها به کمک آدرس اینترنتی

کلیه استیکرهایی که خود سازندگان تلگرام یا کاربران به اپلیکیشن می افزایند، دارای یک آدرس مخصوص اینترنتی است. به عنوان مثال telegram.me/addstickers/Animals لینک دسترسی به مجموعه استیکرهای حیوانات است که جز مجموعه استیکرهای رسمی تلگرام محسوب می شوند.

معرفی کامل نرم افزار تلگرام +دانلود ربات‌های خبریاب

برای افزودن استیکرهای مختلف از طریق آدرس اینترنتی، کافیست لینک استیکر مورد نظر را در مرورگر موبایلتان وارد کنید. سپس گزینه Add Stickers را انتخاب کرده و آن را با اپلیکیشن تلگرام باز کنید. با انجام این کار، پیش نمایشی از کلیه استیکرهای این مجموعه را خواهید دید. در صورت تأیید آنها، خواهید دید که همگی به بخش مخصوص استیکرهای تلگرام اضافه می گردند.

لینک مربوط به استیکرها را هم می توانید از دوستان خود بگیرید، یا اینکه به وبسایت های جمع آوری کننده آنها مراجعه کنید. وبسایت های پیشنهادی ما به شما برای این کار Stickers Telegram و Altervista  هستند که در خود مجموعه عظیمی از استیکرهای مختلف را جمع آوری نموده اند. این دو پایگاه اینترنتی روزانه با چند استیکر جدید بروزرسانی می شوند که در میانشان می توانید انواع فارسی را هم بیابید.
افزودن استیکرهای دریافتی از دوستان به مجموعه استیکرهای شخصی

یکی از قابلیت های بسیار عالی تلگرام، اضافه کردن استیکرهای ارسالی دوستان به مجموعه شخصی است. برای این کار کافیست روی هر استیکر دریافتی یک بار اشاره کرده و حالا گزینه Add to Stickers را انتخاب کنید.

با این کار، درست مثل روش قبلی مجددا پیش نمایشی از تمام استیکرهای آن مجموعه را مشاهده خواهید کرد که در صورت تأیید، همگی شان به مجموعه شخصی شما اضافه خواهند شد.

برای حذف، مخفی نمودن یا کپی کردن لینک هر مجموعه استیکر هم می توانید به بخش Settings تلگرام مراجعه کرده و سپس از بخش Messages گزینه Stickers را انتخاب کنید.

// اپلیکیشن های مخصوص استیکر برای تلگرام

اپلیکیشن هایی برای پلتفرم های مختلف وجود دارند که با نصب آنها، می توانید به دریایی از استیکرهای جذاب و متنوع برای استفاده در تلگرام دسترسی داشته باشید که در ادامه به سه مورد از آنهایی که برگزیده ایم اشاره خواهیم کرد.

استیکرام – دنیای استیکرهای ایرانی

در استیکرام می توانید انواع استیکرهای فارسی و غیر فارسی را به رایگان برای استفاده در تلگرام بیابید. هر چند که تعداد این استیکرها زیاد نیست، اما همگی آنها در انحصار برنامه بوده و توسط گرافیست های متبحر طراحی شده اند.

استیکرام ضمنا یک ویجت شناور هم دارد که برای استفاده از استیکرها، احتیاجی به باز کردن اپلیکیشن نداشته باشید. برای استفاده از استیکرها، در ابتدا می بایست آنها را دانلود کنید و سپس با اشاره روی هر یک، آن را به دوست خود در تلگرام فوروارد نمایید.

یکی دیگر از قابلیت های فوق العاده تلگرام، امکان ساخت استیکرهای شخصی و اشتراک گذاری آنهاست. با روش هایی که در ادامه توضیح می دهیم، قادر خواهید بود که از هر عکس یک استیکر بسیار جذاب و چشم نواز بیافرینید.

قابلیت ساخت استیکرهای شخصی برای تلگرام یک قابلیت عمومی بوده و برای همگان در دسترس است، بنابراین این روزها انواع و اقسام استیکر با محتوای مختلف را در صفحات این اپلیکیشن ارتباطی شاهد هستیم. از آنجایی که هیچ محدودیتی برای ساخت استیکر در تلگرام وجود ندارد، بد نیست که جنبه های اخلاقی را در ساختشان در نظر بگیریم و استیکری نسازیم که موجب معذب شدن افراد یا توهین به شخصیت یا اعتقادات دیگران شود.

معرفی کامل نرم افزار تلگرام +دانلود ربات‌های خبریاب

برای ساخت استیکر در تلگرام می بایست شرایطی را رعایت کنید. نخستین شرط بروز بودن اپلیکیشن شماست. برای افزودن استیکرهای شخصی به تلگرام می بایست حتما از نسخه ۲٫۹٫۱ آن استفاده کنید. بنابراین پیش از دنبال کردن مراحل ساخت استیکر، توصیه می کنیم که حتما نسخه تلگرام خود را چک کرده و در صورت آپدیت نبودن، به بروزرسانی آن به آخرین نسخه اقدام کنید.

سه شرطی که تلگرام برای آپلود استیکرها در نظر گرفته به شرح زیر است:

* عکس ها حتما با فرمت PNG و بدون حاشیه باشند (حاشیه ها را می توانید به کمک نرم افزار فتوشاپ از تصویر حذف کنید)
* طول و عرض تصاویر ارسالی می بایست حداکثر ۵۱۲ در ۵۱۲ پیکسل باشد.
* حجم هر عکس نباید بیشتر از ۳۵۰ کیلوبایت باشد.

اگر تصویر مورد نظر شما این شرایط را داشت، حالا می توانید به ارسال و ثبت آنها در تلگرام اقدام کنید. بهترین راه برای ساخت این استیکرها استفاده از نرم افزار ویرایش تصویر فتوشاپ است. سازندگان تلگرام در وبلاگ خود استفاده از این نرم افزار را برای ساخت استیکر پیشنهاد کرده و حتی یک فایل PSD آماده با اندازه و رزولوشن مشخص را در اختیار کاربران قرار داده اند.

با دانلود این فایل پی اس دی و قرار دادن تصویر مورد نظرتان در آن، به سادگی خواهید توانست از خروجی آن با فرمت PNG به عنوان استیکر در تلگرام استفاده کنید. روش دوم و ساده تر، استفاده از ربات Clippy است که شما را از نرم افزارهای رایانه ای بی نیاز خواهد کرد.

*آموزش ساخت استیکر در تلگرام

 با رعایت شروط تلگرام برای ثبت استیکرها، به ترتیب زیر می توانید مراحل ثبت آنها در این اپلیکیشن ارتباطی را دنبال کنید. برای راحتی در این کار ما نسخه دسکتاپ تلگرام را به شما پیشنهاد می کنیم:

۱- وارد بخش Settings اپلیکیشن شده و از بخش Messages، گزینه Stickers را انتخاب کنید (در نسخه دسکتاپ تلگرام، آدرس Stickers@ را در یک پنجره مکالمه تایپ کرده و روی واژه هایپرلینک شده کلیک کنید).

۲- در اپلیکیشن موبایل تلگرام، به انتهای صفحه رفته و روی گزینه Stickers@ اشاره کنید. با این کار یک پنجره چت با رباتی به نام Stickers Bot برایتان باز می شود. حالا می بایست برای این ربات پیامی ارسال کنید تا در پاسخ برای شما دستورات لازم برای ارسال و ثبت استیکرها را بفرستد. لیست دستورات به شرح زیرند:

newstickerpack/ ساخت پکیج جدید استیکر
addsticker/ اضافه کردن استیکر جدید به پکیج
delsticker/ حذف استیکر
ordersticker/ مرتب سازی استیکرها در پکیج
cancel/ انصراف از ثبت استیکرها

۳- نخستین اقدام بعد این کار، ساخت یک پکیج از استیکرهاست. برای این کار دستور newstickerpack/ را به ربات بدهید. پس از این کار، ربات با پیغامی از شما می خواهد که برای پکیج استیکر خود نامی انتخاب کنید.

منبع:نامه نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس