کد خبر 439773
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹

نرم افزارهای تلفن همراه مانند تلگرام، وایبر، واتس آپ ۲۵ میلیون بار در گوشی های کاربران ایرانی نصب شده اند.

به گزارش مشرق، پیک بامدادی امروز با اشاره به تعدد نرم افزارهای پیام رسان تلفن همراه به آسیب شناسی این موضوع پرداخته است.

مهندس خسروی معاون وزیرارتباطات وفناوری اطلاعات می گوید: مشکلاتی که برای نرم افزار تلگرام پیش آمده به زودی رفع خواهد شد و برای حل این مشکل حتی با شرکت اصلی مکاتبه شده و به صورت رسمی به آنها اعلام شده است که اگر مشکلی وجود دارد آن را حل کنند.

شدید اگرهمین دغدغه درمورد نرم افزارهای ایرانی وجود داشت دیگر تلگرام روی حدود هشت میلیون گوشی ایرانی نصب نشده بود.

مهندس جلالی طراح نرم افزار در این باره می گوید: ازجمله نرم افزاری به نام سیم کارت مجازی که سال 87 قبل از آشنایی مردم با وایبر و امثال آن طراحی شد مورد حمایت خاصی قرارنگرفت و تنها در حد دادن یک غرفه درنمایشگاه نرم افزار ومصاحبه در روزنامه ای برای آن بسنده شد.

جلالی درباره حمایت و کمک مالی به طراح نرم افزار گفت: بنده علیرغم اینکه خود طراح نرم افزارم هیچ حمایتی به لحاظ مالی، پشتیبانی و پهنای باند نشده ام و حتی شورای فضای مجازی هم از ما حمایت نکرد.

روزانه میلیون ها بلکه ده ها میلیون پیام متنی تصویری و صوتی روی سرور نرم افزارهای خارجی فرستاده می شود تا آن را به دست مخاطبان برساند اما انتقال پیام، همه داستان نیست و اطلاعات کاربران حتی اطلاعات ساده ای هم چون علایق و سلیقه ها درجدول های مخصوصی جمع آوری می شود.

مهندس حسینی نژاد محقق نرم افزار می گوید: هنگام تحصیل در یکی از مراکز تحقیقاتی اتحادیه اروپا متوجه تحقیق روی یک نرم افزار هوشمند شدم که کارش جمع آوری اطلاعات از کاربران تلفن همراه است به گونه ای که هر کاربر پرونده ای دارد که اطلاعات ساده و سیاسی اش روی پرونده ای دیجیتالی ذخیره می شود و سپس به نرم افزارهای پردازشگر راه می یابد و در نهایت توسط الگوریتم خاصی طراحی و تکمیل می شود.

به گفته پیک بامدادی راه اندازی شبکه های بزرگ پیام رسان که بتواند به 100 ها میلیون نفر در ایران و کشورهای دیگر جهان خدمات بدهد هزینه های زیادی در بردارد، آیا وایبر، واتس آپ، تلگرام شرکت های خیریه اند؟

دکتر نوری خواه کارشناس فناوری اطلاعات در این باره می گوید: وقتی شرکتی به قیمت چند 10 میلیون دلار فروش می رود پس درحد چند میلیارد دلار باید زیرساخت داشته باشد، اگر چنین شرکت هایی درآمدی نداشته باشند نمی توانند دوام بیاورند چیزی که توسط خود این شرکت ها هم اعلام می شود.

به گفته خبرنگار پیک بامدادی نرم افزارهای تلفن همراه درکشورهای خودشان چارچوب قانونی دارند اما درخصوص اطلاعاتی که از ایران دریافت می کنند هیچ چارچوبی را رعایت نمی کنند وحتی برای آنها صرفه اقتصادی هم دارد چرا که دربرابر اطلاعاتی که از ایران دریافت می کنند هیچ بیمه و مالیاتی پرداخت نمی کنند.

به گفته پیک بامدادی اگر کشوری درطول سال های متمادی اطلاعات خود را درباره کشورهای دیگر تکمیل کند مثلا متوجه شود گرایش های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مردمش در هر لحظه چیست دیگر چه زحمتی باید برای برنامه ریزی هایش متحمل شود!
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس