توضیحات دولت اوباما درباره برقراری توازن استراتژیک (و یا رقابت استراتژیک) میان متحدان قدیمی آمریکا در منطقه و متحد جدیدی است که به نظر می‌رسد در پی این توافق به متحدان کاخ سفید اضافه خواهد شد.

گروه بین‌الملل مشرق- اندیشکده "مؤسسه واشنگتن" در تحلیل توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و 1+5 در مطلبی با عنوان "معامله هسته‌ای با ایران چه مشکلاتی دارد" می‌نویسد: این توافق به معنای شریک شدن آمریکا و ایران نیست، اصلاً این‌گونه نیست. با این حال، این پیام را به منطقه می‌دهد که باید آماده برخورد با پتانسیل این شراکت در آینده باشد. نکته این است که ایران برای رسیدن به این موفقیت عظیم، لازم نیست استفاده از تروریسم، براندازی حکومت‌های منطقه و سیاست‌های دردسرساز دیگر را کنار بگذارد، بلکه صرفاً آرمان‌های هسته‌ای خود را به تعویق می‌اندازد.

در عین حال و صرف‌نظر از تمام مشکلات توافق اعلام شده، این توافق قول‌های اوباما را محقق می‌کند: سد کردن راه‌های چندگانه ایران برای رسیدن به بمب هسته‌ای دست‌کم به مدت ده سال. و شاید رسیدن به این هدف، ارزش فداکاری‌های زیاد و امتیازهای بسیاری را داشته باشد که واشنگتن داده است. برای آن‌که ثابت شود آیا توافق حاصل شده، ارزش امتیازهای اعطا شده را دارد یا نه، دولت اوباما باید قبل از هر چیز، نقاط ضعف و پیچیدگی‌های موجود در این توافق را برای همه توضیح بدهد. نکته دیگری که به اندازه توجیه متن توافق داخل آمریکا اهمیت دارد، توضیحات دولت اوباما درباره برقراری توازن استراتژیک (و یا رقابت استراتژیک) میان متحدان قدیمی آمریکا در منطقه و متحد جدیدی است که به نظر می‌رسد در پی این توافق به متحدان کاخ سفید اضافه خواهد شد.

اوباما باید درباره توازن در منطقه توضیح دهد // خبر آماده انتشار

دولت اوباما باید قبل از هر چیز، نقاط ضعف و پیچیدگی‌های

موجود در این توافق را برای همه توضیح بدهد


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس