عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حدود ۱۳۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی در حساب‌های بانک مرکزی خارج از کشور است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: خوشحال هستیم که مذاکره‌کنندگان ما با پشتوانه فعالیت دانشمندان هسته‌ای و غنی‌سازی 20 درصدی و همچنین 19 هزار سانتریفیوژ با دستی پر و از موضع قدرت با 6 قدرت جهانی مذاکره کردند.

وی با اشاره به اینکه خطوط قرمز جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در مجلس بررسی خواهد شد، افزود: حمایت‌های رهبر انقلاب و مجلس در جهت افزایش قدرت مذاکره‌کنندگان مثبت و مفید بوده و این موفقیت متعلق به ملت ایران است و مربوط به یک جناح و گروه خاصی نیست که متاسفانه برخی از رسانه‌ها درصدد مصادره کردن این موفقیت‌ها به نفع یک جریان و گروهی خاص هستند. دولت نماینده کل ملت ایران است و مذاکرات نیز از دولت قبل آغاز شده بود و تقاضای مذاکره هم از ناحیه دولت آمریکا بوده است. 

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: قوت کار این دولت و مذاکره‌کنندگان بسیار مثبت و مفید بوده و از این جهت از دولت محترم و مذاکره‌کنندگان تشکر می‌کنیم. از دانشمندان هسته‌ای نیز تقدیر می‌کنیم و به شهدای هسته‌ای درود می‌فرستیم.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، اظهار داشت: کشور ما ظرفیت‌های بسیاری از نظر نیروی انسانی نخبه و منابع طبیعی دارد و باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم. اقتصاد مقاومتی منحصرا مربوط به تحریم‌ها نیست و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند ما نیازمند پیاده کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم که اگر تحریم‌ها هم برداشته شود، باید براساس این سیاست‌ها کشور را به پیش ببریم. 

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تنها مربوط به شرایط تحریم نیست و برای همیشه برنامه کار جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در این اقتصاد واردات باید کاهش پیدا کند و صرفا در حوزه سرمایه و فناوری ظهور و بروز داشته باشد. 

*ایران یک ریال هم بدهی ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بحران‌های اقتصادی در کشورهای اسپانیا، یونان و ایتالیا، گفت: اقتصاد ریاضتی متفاوت از اقتصاد مقاومتی ماست. آنها بدهی سنگینی به کشورهای اروپایی دارند، اما ما یک ریال هم بدهی نداریم. نه تنها بدهی نداریم، بلکه حدود 130 میلیارد دلار ذخایر خارجی داریم که در حساب‌های بانک مرکزی در خارج از کشور است، البته برخی از شخصیت‌ها ابراز کرده‌اند که منابع بلوکه شده در خارج مبلغ 39 میلیارد دلار است که باید بگویم این رقم بخشی از منابع ارزی ماست که در خارج از کشور قرار دارد. 

*حدود 130 میلیارد دلار ذخایر خارجی داریم

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم با تاکید بر اینکه در اقتصاد مقاومتی باید وابستگی به نفت کاهش یابد، تصریح کرد: ما صندوق توسعه ملی را داریم که از سال 88 تاسیس شده است. 70 میلیارد دلار ذخیره دارد که در حساب‌های بانک مرکزی است که البته دولت نباید از این منابع استفاده کند و باید این منابع در صندوق توسعه ملی باشد تا در مواقع مورد نیاز در جهت سرمایه‌گذاری در کشور استفاده شود. 

*اقتصاد مقاومتی ایران هیچ شباهتی به اقتصاد ریاضتی ندارد

وی با تاکید مجدد بر اینکه اقتصاد مقاومتی ایران هیچ شباهتی به اقتصاد ریاضتی ندارد، گفت: باید به اقتصادی دست پیدا کنیم که ضربه‌پذیری ما را از بین برده و فرصت تحریم را از دشمن بگیرد که یکی از شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی بهره‌وری بالا و رویکرد جهادی است که باید همواره مدنظر قرار بگیرد. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به شرایط رکود کشور در چند سال گذشته، گفت: این رشد اقتصادی 3 درصدی که عنوان می‌شود نسبت به سال قبل نیست، بلکه نسبت به سال 90 بوده که آن دوره اوج رشد اقتصادی ما بوده و هنوز هم به رشد اقتصادی آن زمان نرسیده‌ایم.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم با اشاره به ابلاغ سیاست‌های برنامه ششم توسعه توسط رهبر انقلاب، گفت: وقتی خدمت رهبر انقلاب رسیدیم، از ایشان تشکر کردیم و عرض کردیم که شما از اینکه چند تغییر مهم در مصوبات مجمع دادید، بسیار خوشحال شدیم. یکی تغییر در نرخ رشد بود که البته مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصرار دولت تصمیم گرفت که 5 سال آینده برنامه ششم توسعه را با رشد 8 درصدی به پایان برساند، اما رهبر انقلاب در ابلاغیه فرمودند که میانگین رشد 8 درصدی باید ملاک باشد، بنابراین باید دولت جدیت و همت بیشتری به خرج بدهد و تحرک بالاتری از خود نشان دهد. 

وی در پایان چین را یک الگوی مناسب برای توسعه کشور دانست و گفت: امروز در همه جای دنیا از کالاهای چینی استفاده می‌شود. آنها هم کالاهای خوب دارند و هم کالاهای بنجل و اینکه می‌بینید در کشور ما کالاهای بنجل آن است به این دلیل است که تجار ما این کالاها را انتخاب می‌کنند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    0 0
    خدا پدر احمدژنژاد رابیامرزهکن غنی سازی و بیست درصدوبیست هزار سانتریفیوژ را ساخت اگه نه. در دوره قبل اصلاحاتی ها در محور ش را رت بودیم
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    0 0
    مرگ بر امریکا که پول خودمون رو بهمون نمیده
  • اهوازی ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    0 0
    باید همه چیز با نظارت مجلس باشد.راستی دولت راستگویان چی شد؟؟؟
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    0 0
    ای اهالی خواص با بصیرت! ای بزرگواران! شما را به خدا قسمت می دهم به این بنده بی سواد بی شمناسنامه بزدل عصر حجری کمک کنید! لطف کنید، بنده نوازی فرموده و روشن فرمایید که چگونه 100 و چند ده میلیارد دلار بی زبان این ملت وسط دعوای ما با آمریکا یکدفعه غیب می شود.
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
    0 0
    خود اوباما گفته 150 میلیارد دلاره شما 30 تا کم کردید!
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
    0 0
    ... که میگفت خزانه خالی رو تحویل گرفته ولی حالا معلوم شد تو خزانه اینقدر پول بوده که دوسال دولت از اون خرج کرده باز 70 میلیارد دلار توش هست... ؟؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس