بسیاری از تحلیلگران معتقدند که کنگره در گام اول اقدام به رد توافق می‌کند. به محض آغاز فرصت 60 روزه، کلیه لابی‌های اسراییلی شروع به صرف تمامی انرژی خود جهت رد توافق می‌کنند. با رد توافق، اوباما از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد و چالشی جدید آغاز خواهد شد. در فرصت 10 روزه نمایند‌گان، نیاز به آرای "نه" تمامی جمهوری‌خواهان و 13 نماینده دموکرات در کنگره و 44 نماینده دموکرات در سنا (یا به عبارتی دو سوم کل نمایندگان) خواهد بود.

گروه جنگ نرم مشرق-  هم‌اکنون گفتگوها و بحث‌ها پیش از وصول جزییات توافق به کنگره و سنا، شکل گرفته و در جریان است. بسیاری از نمایندگان وابسته به لابی اسراییل، چشم به جزییات توافق هسته‌ای با ایران دارند تا استراتژی‌های دیکته شده را جهت جذب اکثریت آراء کنگره به نفع رد توافق به کار بگیرند. پر واضح است که در روزها و هفته‌های آتی، باید چشم انتظار تنش‌های قابل توجهی میان کنگره و اوباما باشیم.
پایگاه "بیزینس اینسایدر" در مطلبی به قلم برت لوگیوراتو، به موضوع چگونگی سنگ‌اندازی کنگره امریکا بر سر راه تصویب توافق هسته‌ای با ایران پرداخت.

این پایگاه نوشت: اکنون پس از یک سال مذاکره مستمر هسته‌ای، نیمی از راه توافق با امضای اوباما طی شده و چشم‌‌ها در انتظار تصویب کنگره است. اوباما توانسته که خواسته‌های هر دو حزب کنگره در رابطه با بحث توافق را تا حد توانش برآورده سازد و تقریبا شانس کمی برای رد توافق از سوی نمایندگان وجود دارد. اما سناتور تام کاتن -نماینده جمهوری‌خواه جنگ‌طلب آرکانزاس- معتقد است که مردم امریکا خواهان چنین نتیجه‌ای نیستند و به باور او، کنگره این توافق را رد می‌کند.

چگونگی رد توافق توسط کنگره آمریکا /// در حال انجام ///


لوگیوراتو، در ذیل به اتفاقات احتمالی آتی به طور اختصار اشاره کرد:


* طبق توافقی که در ماه می بین اوباما و کنگره صورت گرفت، از زمان تحویل جزییات توافق، کنگره 60 روز وقت دارد تا بر سر آن بحث کرده و به نتیجه برسد. یکی از نمایندگان به بیزینس اینسایدر گفته که هنوز جزییات به دست کنگره نرسیده است.

* اگر هر دو حزب موجود، عدم تصویب توافق را به اوباما اطلاع بدهند، وی 12 روز فرصت دارد تا از اختیارات ریاست جمهوری استفاده کرده و آن را وتو کند. این، درست بر اساس ادعای چند روز قبل وی مبنی بر وتوی هر چیزی که مانع از حصول توافق شود خواهد بود.

* پس از وتو توسط اوباما، کنگره 10 روز وقت دارد تا آن وتو را رد کند و این نیازمند اخذ رای دو سوم نمایندگان هر دو طرف است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون -با همه تفاسیر- جمهوریخواهان کنگره و بخشی از بدنه دموکرات‌ها که بر سر مسائل داخلی و خارجی با اوباما بحث دارند، چندان با توافق همراهی ندارند. مثلا، چاک شومر -رهبر آتی حزب دموکرات پس از هری رید- معتقد است که ابتدا باید کاملا در جزییات توافق "ریز و دقیق" شود و سپس نظر خود را مبنی بر حمایت کردن یا نکردن توافق اعلام می‌دارد. از طرف دیگر، الیوت اِنگل دموکرات که رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان است، اعلام کرده که اول باید جزییات را بصورت کامل مورد بررسی قرار دهد اما با مذاکرات نیز "مخالف" بوده است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که کنگره در گام اول اقدام به رد توافق می‌کند و این تبدیل می‌شود به مسئله‌ای دیگر. به محض آغاز فرصت 60 روزه، کلیه لابی‌های اسراییلی شروع به صرف تمامی انرژی خود جهت رد توافق می‌کنند. با رد توافق، اوباما از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد و چالشی جدید آغاز خواهد شد. در فرصت 10 روزه نمایند‌گان، نیاز به آرای "نه" تمامی جمهوری‌خواهان و 13 نماینده دموکرات در کنگره و  44 نماینده دموکرات در سنا ( (یا به عبارتی دو سوم کل نمایندگان) خواهد بود.


مشاورین نمایندگان جمهوریخواه بر این باورند که حد نصاب حداقل 13 نماینده مذکور دموکرات و آنگوس کینگ -سناتور مستقل "گروه اول" که رای‌اش دارای اهمیت است- دچار نوسان خواهد بود. خود نمایندگان جمهوریخواه نیز چندان به پیروزی در لغو وتوی اوباما امید ندارند. اما حداقل از همین حالا بر طبل مخالفت اول که به وتوی اوباما در ماه سپتامبر بیانجامد می‌کوبند.

چگونگی رد توافق توسط کنگره آمریکا /// در حال انجام ///

آنگوس کینگ

مشاور یکی از نمایندگان جمهوریخواه در گفتگو با بیزنیس اینسایدر گفته است: " به هر حال، اینکه توافق بد رییس جمهور با ایران را مورد حمایت قرار بدهیم یا ندهیم، یک معضل همچنان وجود دارد. رای منفی ما از همین حالا مشخص است".


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس