کد خبر 451295
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۳

یک اندیشکده آمریکایی نوشت: توافق اصلاح شده به ویژه این‌که اگر از سوی رییس جمهور جدید آمریکا مذاکره شده باشد، به این کشور فرصت بهتری را برای اجتناب از نبرد با یک ایران قدرتمندتر می‌دهد.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «دفاع از دموکراسی» در یادداشتی به قلم «مارک  دوبوویتز» مدیر اجرایی این اندیشکده پیرامون «برجام و نقص‌های آن برای واشنگتن» نوشت: توافق هسته‌ای ایران ضعف‌های ساختاری دارد. هر چند که این توافق برای همیشه مسیر ایران را در دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای مسدود کرده اما مسیری صبورانه را برای این کشور باز گذاشته است. ایران باید به سادگی این توافق را بین 10 تا 15 سال دنبال کند که مسیری کوتاه برای ساخت موشک‌های بالستیک بوده و اقتصادش نیز در برابر تحریم‌های آینده مصون خواهد ماند.

*دولت آمریکا باید نقض‌های توافقنامه را اصلاح کند

به عقیده نویسنده راه کاری دیگری وجود دارد و آن نبرد نیست بلکه «توافق بهتر» است. در این مسیر کنگره نیاز به دولت آمریکا دارد تا نقص‌های موجود در این توافق کشنده را اصلاح کند به ویژه شروط و شروطی که بعد از 10 تا 15 سال محدودیت به واسطه زمان ملغی خواهند شد. در عوضش بهتر است این محدودیت‌ها باقی باشند تا شورای امنیت سازمان ملل متحد با توجه به حفظ رای وتوی آمریکا، نسبت به تهدید نبودن برنامه هسته‌ای ایران تصمیم گیری کند.

*پیشینه طولانی کنگره در رد توافقات بین‌المللی

در این میان در کنگره آمریکا پیشینه طولانی در تقاضا برای اصلاحات چنین مواردی دارد. در طول تاریخ آمریکا کنگره با بیش از 200 توافق دوجانبه یا چند جانبه بین‌المللی منجمله کنترل تسلیحات جنگ سرد  با شوروی سابق هنگامی‌که مسکو هزاران کلاهک هسته‌ای نشانه گرفته به سوی آمریکا داشت، مخالفت کرده یا خواهان اصلاح آن شده است.

از دیدگاه نویسنده اگر کنگره توافق هسته‌ای را رد کند و نیاز در تغییراتی را در آن ببیند، احتمالا 3 سناریو وجود خواهد داشت که هر کدام دردسر ساز خواهند بود اما مطلوب‌تر و قابل کنترل‌تر تا توافق  پر نقص فعلی هستند.

*سناریوی اول، اجرای تعهدهای ایران

در سناریوی اول ایران قادر است تصمیم گیرد تا تعهدهایش را اجرا کند و بدین وسیله ماشه رهایی از تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد را خواهد چکاند.

*سناریوی دوم، عدم اجرای تعهدات ایران

ایران قادر به عدم اجرای تعهداتش باشد، بوسیله تهدیدهای فلج کننده و نیروی نظامی ، ایده‌های گذشته که که در حال حاضر نیز وجود دارد، ترسانده شود. آن موقع ایران به آهستگی به سوی تشدید فعالیت‌های هسته‌ایش پیش می‌رود.

*سناریوی سوم،تفرقه افکنی بین آمریکا و شرکایش

در این سناریو ممکن است ایران تصمیم ‌گیرد تا بین آمریکا و شرکایش تفرقه بیافکند.

*ادامه سیاست چماق و هویچ

نویسنده در ادامه عنوان داشت: در تمامی این سناریو‌ها چین و روسیه احتمالا با ایران تجارت می‌کنند. با این حال، اروپا آرمان اقتصادی بزرگ ایران خواهد برد. در این مرحله راه حل بکارگیری مشوق‌های دیپلماتیک و تحریم‌های مالی آمریکا برای دور کردن اروپا از ایران است. در این مسیر تنها چند بانک اروپایی برای تراکنش مالی با ایران خود را به خطر خواهند انداخت .شرکت‌های انرژی اروپایی نیز در این مسیر به دردسر خواهند افتاد.

*نتیجه

در انتهای این مطلب آمده است: یک توافق اصلاح شده به ویژه این‌که از سوی رییس جمهور جدید آمریکا مذاکره شده باشد، به این کشور فرصت بهتری را برای اجتناب از نبرد با یک ایران قدرتمندتر می‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس