کد خبر 441400
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۲

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو مشارکتی فعال در اجرای توافق جامع هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ ایفا خواهد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف گفت: دو نگرانی عمده و مستقیم در اسناد توافق شده هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ در وین وجود دارد؛ نگرانی نخست خروج اورانیوم کمتر غنی سازی شده ایران به روسیه و دریافت اورانیوم طبیعی به جای آن است و نگرانی دوم تبدیل سایت غنی سازی فردو به مرکزی پایدار برای تولید ایزوتوپ های دارویی و صنعتی است.

ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان روز سه شنبه ۲۳ تیرماه به توافقی جامع درباره موضوع هسته ای ایران دست یافتند. قرار است طی روزهای آینده جمع بندی نهایی مذاکرات هسته ای در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شود.

لاوروف که بعد از دو هفته مذاکرات فشرده و نفس گیر در وین اتریش سخن می گفت، تصریح کرد توافق جامع هسته ای نقشی حیاتی در تقویت رژیم عدم اشاعه تسلیحات هسته ای به طور کل بازی خواهد کرد.

خبرگزاری تاس نوشت براساس توافق جامع هسته ای که به آن برنامه جامع اقدام مشترک گفته می شود، ایران موافقت کرده تا برای بیش از ۱۵ سال اورانیوم را تا بیش از ۳.۶۷ درصد غنی سازی نکند. بر این اساس تمامی فعالیت های غنی سازی و تحقیقاتی ایران در سایت نطنز خواهد بود و تاسیسات فردو برای غنی سازی و فعالیت های تحقیقاتی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

همچنین تحریم های تسلیحاتی علیه ایران برای ۵ سال دیگر برجای خواهند ماند. در ادامه این گزارش آمده است: اگر ایران توافق را نقض کند، ظرف ۶۵ روز تحریم ها بار دیگر علیه این کشور برقرار خواهند شد. این توافق ظرف ۹۰ روز بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان اجرایی خواهد شد و تحریم ها علیه ایران لغو خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس