کد خبر 441090
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷

با شهادت شیخ و آغاز مشروطه دوم، بهبهانی با مشروطه خواهان سکولار و تندرو از قبیل حزب دموکرات و چهره‌هایی چون حسن‌ تقی‌زاده، مواجهه و اصطکاکی جدی پیدا کرد که همان نیز به قتل وی منتهی گشت.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ آیت الله سید عبدالله بهبهانی از روحانیون پر آوازه و نامدار عهد ناصری و دوران مشروطیت ایران به شمار می‌رود. او در وقایع  منتهی به برپایی نظام مشروطیت و نیز پس از آن، حضوری نمایان و در برخی موارد تعیین کننده ایفا کرد که اسناد و تفاصیل آن در کتب تاریخی مربوطه درج شده است. او در مشروطه اول، با نگرانی‌های و هشدارهای شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری، همدلی چندانی نشان نمی داد.
با شهادت شیخ و آغاز مشروطه دوم، بهبهانی با مشروطه خواهان سکولار و تندرو از قبیل حزب دموکرات و چهره‌هایی چون حسن‌ تقی‌زاده، مواجهه و اصطکاکی جدی پیدا کرد که همان نیز به قتل وی منتهی گشت. هنوز یک سال از بردار شدن شهید شیخ فضل الله نوری سپری نشده بود که عمال تقی زاده از قبیل حیدر عمواوغلی ،و رجب سرابی با دو نفر دیگر- در دوره‌ای که یپرم خان ارمنی ریاست نظمیه را بر عهده داشت- به منزل وی حمله بردند و در برابر دیدگان اهل خانه، با شلیک 3 گلوله او را به شهادت رساندند.


{$sepehr_album_28760}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سیروس ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    2 0
    حیدر عمو اوغلی؟ عمال سید حسن تقی زاده؟!!! کی این مقاله را نوشته؟!!.. این دوتا با هم کارد و پنیر بودند. یکی کمونیست و طرفدار روس بود، و آن یکی سرسپرده انگلیس...! مشرق جان، هرچی دستت میاد منتشر نکن. ما به امید گزارشهای خوبت میایم به این سایت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس