منابع خبری از گلستان روز شنبه 11 بهمن‌ماه گزارش دادند پلیس دریایی ترکمنستان به سمت تعدادی از ماهی‌گیران استان گلستان گلوله جنگی شلیک کرده و تعدادی را دستگیر کرده‌اند.

گروه بین‌الملل مشرق- مقامات دولتی گزارش‌های میدانی از استان گلستان مبنی بر دستگیری چند ماهیگیر ایرانی را توسط پلیس ترکمنستان در دریای خزر  را رد می‌کنند. سفیر ایران در ترکمنستان در پاسخ به خبرنگار بین‌الملل مشرق می‌گوید که اطلاعی از این موضوع ندارد و این خبر مربوط به سال گذشته بوده که به اشتباه منتشر شده است.

منابع خبری از گلستان روز شنبه 11 بهمن‌ماه در گفت‌وگو با سایت محلی "سرو"، خبرگزاری ایرنا و روزنامه شرق گزارش دادند پلیس دریایی ترکمنستان به سمت تعدادی از ماهی‌گیران ترکمن روستاهای «خواجه‌نفس» و «چپقلی» در استان گلستان گلوله جنگی شلیک کرده و برخی از ماهی گیران را دستگیر کرده‌اند.

سید محمد موسی هاشمی گلپایگانی، سفیر ایران در ترکمنستان به‌رغم این، در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل مشرق با بیان این‌که "به عنوان سفیر هیچ اطلاعی از این اتفاق ندارم" می‌گوید معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان هم این خبر را تأیید نکرده است.

آقای هاشمی گلپایگانی به مشرق گفت: "به عنوان سفیر هیچ اطلاعی از این اتفاق ندارم، چون معمولاً اگر چنین اتفاقاتی بیفتد، به سفارت یادداشت رسمی می‌دهند. حتی در صحبتی که با معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان هم داشتیم، چنین خبری را تأیید نکردند."

به‌رغم این اظهارات آقای هاشمی، خانواده قربانیان در گفت‌وگو با سایت محلی «سرو» ضمن تأیید اصل حادثه به شرح جزئیات آن پرداخته‌اند. علاوه بر این یک منبع موثق هم در گفت‌وگو با سرو از نامه‌نگاری‌هایی بین مدیر کل اجتماعی وزارت خارجه با سفیر ایران در ترکمنستان درباره همین موضوع خبر داده است.

"مخاطب در دسترس نمی‌باشد" تبدیل به جمله ای تکراری برای پیگیری وضعیت زندانیان ترکمنستان شده است و ما را از شنیدن نظر مسولین وزارت خارجه دلسرد می کند. و ما مجبور میشویم برای گرفتن اطلاعات بیشتر به رسانه های دیگر مراجعه کنیم.

منابع مورد استناد روزنامه شرق تعداد ماهی‌گیران دستگیر شده را 4 نفر اعلام کرده که دو نفر از آن‌ها برادر بوده‌اند. مطابق این روایت همچنین یکی از ماهی‌گیرها هم در این حادثه کشته شده است.

ایرنا از طرف دیگر نوشته ماهیگیران ایرانی با 6 قایق عازم صید بوده‌اند که در یک عملیات غافلگیرانه در کمین نیروی دریایی ترکمنستان واقع شده‌اند. منابع ایرنا گفته‌اند یکی از قایق‌های صیادان با شلیک گلوله غرق شده و از سرنوشت سرنشینان آن اطلاعی نیست.

پدر یکی از صیادان در گفت‌وگو با سایت محلی «سرو» با تأیید خبر دستگیری چهار صیاد گفته آن‌ها در جلسه دادگاه به 4 سال زندان محکوم شده‌اند.

پدر یکی دیگر از ماهی‌گیران هم در گفت‌وگو با همین سایت، علت حادثه را تمام شدن بنزین قایق عنوان کرده و افزوده جریان آب قایق متوقف شده را به سمت مرز ترکمنستان برده است.

«مردبردی کردی»، پدر یکی دیگر از صیادان دستگیر شده از قول وزارت خارجه ایران برای پیگیری خبر داده است. وی می‌گوید آن‌ها چندین بار به وزارت خارجه رجوع کرده‌اند، اما به‌رغم قول پیگیری هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

سفیر ایران در ترکمنستان در پاسخ به این سؤال خبرنگار مشرق که خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) و رسانه‌های دیگر این خبر را با ذکر منبع منعکس کرده‌اند ادعا می‌کند این خبر به اشتباه از سال پیش مجدداً منتشر شده است.

وی گفت: "اگر شما دقت کنید، می‌بینید که مطالب منتشره، اصلاً مربوط به امسال نیست، بلکه یک خبری را به اشتباه از سال پیش مجدداً منتشر کرده‌اند."

به‌رغم این‌که در روایت‌های روزنامه شرق و خبرگزاری ایرنا تفاوتی جزئی در تاریخ حادثه وجود دارند هر دو زمان وقوع آن را سال جاری عنوان کرده‌اند. خبرگزاری ایرنا تاریخ وقوع این حادثه را اواخر آذرماه سال 1393 اعلام کرده اما منابع خبری روزنامه شرق می‌گویند حادثه مورد نظر 16 آبان‌ماه رخ داده است.

علاوه بر این، حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه هم به‌رغم این ادعا که گزارشی درباره غرق شدن قایق ماهی‌گیری و کشته شدن ماهی‌گیر ایرانی دریافت نکرده گفته این اتفاق مربوط به آذرماه سال جاری است.

وی روز یک‌شنبه به خبرگزاری فارس گفت: "این اتفاق مربوط به آذرماه سال جاری بوده، ولی برای من جای شگفتی است که چرا تاکنون گزارشی در این زمینه به وزارت امور خارجه نرسیده است."

از طرف دیگر، معاون سیاسی ـ امنیتی استان گلستان اظهاراتی متفاوت با آقای قشقاوی مطرح کرده است. وی در پاسخ به روزنامه شرق می‌گوید گزارش مربوط به این اتفاق در آذرماه سال جاری و هنگام سفر رئیس جمهور به استان گلستان به آقای قشقاوی ارائه شده و ایشان هم قول پیگیری داده‌اند.

به علاوه، "شیر جان کر"، برادر عبدالعزیز یکی دیگر از صیدادان زندانی در گفت‌‌‌وگو با "سرو" گفته نماینده مجلس شورای اسلامی گمیشان گزارش مربوط به این حادثه را به آقای قشقاوی ارائه داده است.

وی گفت: "چندین بار با آقای نظری مهر نماینده مجلس شورای اسلامی گمیشان هم صحبت کردیم. او نامه‌ای نوشت و گفت که آن را به دست آقای قشقایی معاون کنسولی وزارت خارجه برسانم. ما چون امکان این کار را نداشتیم نامه را بدست ناز محمد ولی پور ( نماینده مجلس ششم) دادیم و ایشان نامه را از طرف ما رساندند و آقای ولی پور در حال پیگیری هستند. اما تا این لحظه خبری به دست ما نرسیده است."

موسوی، یکی از اتباع ایرانی آزاد شداز زندانی در ترکمنستان در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق در همین باره می‌گوید دستگیری ماهی‌گیران ایرانی توسط پلیس ترکمنستان چیز عجیبی نیست و مکرر اتفاق می‌افتد که متاسفانه کاری برای جلوگیری از آن انجام نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    میخواید به ترکمنستان حمله کنید؟؟
  • پژمان ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    حالا این خبر مال هر موقع باشه جای تاسف واسه همه ما داره که دریای خزر رافی امان ا.. راه کردیم تا نوادگان چندش آور تیمور لنگ و....به حقوق ما تعرض کنند.
  • سعید ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    کار ما به کجا کشیده شد که کرفس برای ما شاخ شونه می کشه
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    عزت پاسپورت ایرانی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حسن ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    خاک بر دهان این دیپلماسی
  • علی ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    منابع دولتی کلا روششونه که از هیچ چیزی اطلاع ندارند
  • حسين ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    متاسفانه مسئولين حمايت لازم را انجام نميدن نسبت به اتباع ايران در خارج از كشور . خودتون ميبينيد اگر كوچكترين اتفاقى براى يك تبعه خارجى در ايران پيش بياد دولتهاى خارجى چه جنجالى راه مى اندازند.
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    چقدر سیاست مدارای ما بی عرضه شدن ما انتظار داشتیم قرارداد1921 پیگیری کنن و شهر فیروزه روکه به ناحق از ما گرفتن پس بگیریم نیگا کن که حالا حتی نمی تونن جون مردمونم حفظ کنن!!!
  • محسن ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    واقعا چقدر دولت و کشور ما ضعیف شده که ترکمنستان هم واسمون شاخ و شونه میکشه آقایون سیاستمدار به قول دکتر پور ازغدی ( مدیریت قاجاری نکنید) یه خورده هم به جای اینهمه سیاست لبخند و خویشتن داری ضرب و شصتی به کشور های همسایه نشون بدین که جرعت انجام چنین کارهایی رو نداشته باشن و من الله توفيق
  • ایرانی ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    وقتشه که سهم 50 درصدی دریای خزر رو پس بگیریم.
  • بسیجی ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    این خبر مال یه سال پیشه که!!! ا مشرق بابا بعد مگه ما مرز دریایی نداریم؟ شاید ازمرز دریایی عبور کردن این ماهیگیران عزیز. اگه کسی ازمرز خودمون غیرقانونی عبورکنه چکارمیکنیم؟بهشون میگیم بفرماییدتو خوش اومدید نه عزیزجانم! هرکشوری هم قوانین خاص خودشو داره دیگه احترام بذاریم ترکمنستان کشور آرام وبی طرفه نوروز روهم باما جشن میگیرند.الکی جوسازی نکنــــــــــــــــــــــــــید%
  • ناشناس ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    وزارت امورخارجه فعلا" در حال مذاکرات برد برد !!! هسته ای میباشد و وقت رسیدگی به اتباع ایرانی دربند خارج از کشور را ندارد !
  • ناشناس ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    آقای ظریف برای قدم زدن با جان کری و قهوه خوردن با مقامات فرانسه وقت دارند اما برای رسیدگی به این مشکلات با کشورهای همسایه وقت ندارند !
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    سفیر ما رو ببین، اینقدر سرش گرمه که اصلا در جریان نیست.
  • احمد ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    قابل توجه دولت تدبیر وامید خصوصا آقای روحانی وظریف بزرگ پرچم داران تعامل وگفتگو وتنش زدایی لطفا به ملت بزرگ ایران این جنایت حمله به ماهیگیران توسط ترکمنستان را پاسخ دهید
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    اینم از تدبیر و امید وزارت امور خارجه درخواب کامل تشریف دارند کار به کجا رسیده که هر بچه ای برا ایران شاخو شونه میکشه.
  • اسرا تي وي ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    يعني چرا چنين خبري اولش نشر پيدا مي كند كه آخرش تكذيب شود....
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    نه ولی به مصوبین آن بله
  • احمدخواجوند ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    آقايان شماها چرا داريد اعتدال مارا زير سئوال ميبريد؟؟
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    نميدونم تجربه سفر به خارج رو داريد يا نه. اونايي كه رفتند خوب ميدونند كه يه ايراني تو خارج از هر كشور ،حالا هر جاي دنيا احساس يه طفل يتيم بي پدر رو داره تو يه شهر غريب. خاك تو سر مسىولين بكنند كه فقط به فكر جيب خودشونند
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    نميدونم تجربه سفر به خارج رو داريد يا نه. اونايي كه رفتند خوب ميدونند كه يه ايراني تو خارج از هر كشور ،حالا هر جاي دنيا احساس يه طفل يتيم بي پدر رو داره تو يه شهر غريب. خاك تو سر مسىولين بكنند كه فقط به فكر جيب خودشونند
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    آهان پس مال پارسال بود, دست شما درد نکنه آقای سفیر! تنها دلواپسی ما این بود که اونا امسال شلیک کردن یا پارسال! خدا خیرت بده که همه مارو از دلواپسی در اوردی!!!
  • حجت ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    مصوب نه، مسبب
  • یاسر ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    تفو چرخ گردون تفو!
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    یکی این بابا رو از خواب بیدار کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس