مداح هیئت محبان‌العباس تهران درباره دیدار روز گذشته خود با رهبر انقلاب و نظر ایشان درباره نحوه مداحی و نوحه‌سرایی گفت: رهبر انقلاب فرمودند این نحوه مداحی و سبک خوب است و نباید مثل بعضی نوحه‌ها که رقص‌آور است، نوحه‌سرایی کرد.

به گزارش مشرق، روز گذشته مراسم سوگواری و عزاداری در شب شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، با حضور قشرهای مختلف مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حسینیه امام خمینی رحمه‌الله برگزار شد.

در این مراسم، بعد از اقامه نماز ظهر، شرکت‌کنندگان در عزای مولای متقیان حضرت علی علیه‌السلام و با مدیحه‌سرایی حاج ماشاالله عابدی به سوگواری پرداختند.

 حاج آقا ماشاءالله عابدی در گفتگو با مشرق درباره تذکرات رهبر انقلاب در حاشیه مراسم روز گذشته، گفت: "رهبر انقلاب همواره به مداحان لطف داشته و هرازگاهی تذکرات و نصایحی را برای این قشر داشته و انشاالله خواهند داشت، روز گذشته و بعد از مداحی مابین دونماز، پس از اتمام نماز عصر، خدمت رهبر انقلاب رسیدم و ایشان بسیار مورد تفقد قرار داده و فرمودند: از اول تا آخر خیلی خوب بود، نوحه هم خیلی خوب بود، نوحه باید این‌چنین باشد نه مثل بعضی از نوحه‌ها که رقص آور است."


مداحی روز گذشته حاج ماشاءالله عابدی در حسینیه امام خمینی (ره)

در همین رابطه و درباره نحوه عزاداری سنتی، رهبر انقلاب در سال 1373 و در دیدار جمعی از روحانیون کهگیلویه و بویراحمد درباره نحوه عزاداری سنتی فرمودند: "من واقعاً می‌ترسم از این‌که خدای‌ناکرده، در این دوران که دورانِ ظهور اسلام، بروز اسلام، تجلّی اسلام و تجلّی فکر اهل‌بیت علیهم‌الصّلاة والسلام است، نتوانیم وظیفه‌مان را انجام دهیم. برخی کارهاست که پرداختن به آن‌ها، مردم را به خدا و دین نزدیک می‌کند. یکی از آن کارها، همین عزاداری‌های سنّتی است که باعث تقرّبِ بیشترِ مردم به دین می‌شود. این‌که امام فرمودند «عزاداری سنّتی بکنید» به خاطر همین تقریب است؛ در مجالس عزاداری نشستن، روضه خواندن، گریه کردن، به سرو سینه زدن و مواکب عزا و دسته‌های عزاداری به راه انداختن، از اموری است که عواطف عمومی را نسبت به خاندان پیغمبر، پرجوش می‌کند و بسیار خوب است. در مقابل، برخی کارها هم هست که پرداختن به آن‌ها، کسانی را از دین برمی‌گرداند ".[1]



[1] - http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2718


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس