عضو هیئت رئیسه خانه مداحان کشور گفت: کارگاه‌های تخصصی مداحان در کل کشور نهادینه و حتی در سیستان و بلوچستان و کردستان کلاس‌هایی برگزار شده است و اهل تسنن نیز تقاضای برگزاری کلاس‌های روضه‌خوانی داشته‌اند.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از فارس، قاسم رضایی پیش از ظهر امروز در کارگاه تخصصی آموزش مداحی که با حضور بیش از 100 نفر از مداحان، ذاکران و شاعران اهل بیت (ع) میامی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) این شهر برگزار شد، اظهار کرد: مداحان دو دغدغه بسیار مهم دارند؛ یکی اخلاقی و دیگری فنی است.

وی تصریح کرد: در رابطه با دغدغه فنی از سال 87 با برگزاری جلسات تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، چاپ کتب آموزشی و همایش‌ها توانسته‏ایم تا مقداری این دغدغه را برطرف کنیم.

عضو هیئت رئیسه خانه مداحان کشور افزود: بزرگ‏ترین دغدغه امروز جامعه مداحی اخلاق است؛ متأسفانه عده‌ای از مداحان کارهایی انجام می‌دهند که در شأن اهل بیت (ع) نیست؛ پوشیدن لباس‏ها و ظاهر نامناسب و ورود به مکان‌هایی مانند سفره‌خانه‌های سنتی و کشیدن غلیان گاهی رخ می‏دهد و یک مداح باید دوری از این موارد را رعایت کند.

جانشین اسبق سازمان بسیج مداحان کل کشور بیان کرد: مداحان باید زبانشان را در تمام حوزه‌ها کنترل کنند؛ به ویژه در روضه‌خوانی این اصل باید مد نظر باشد.

وی تصریح کرد: مداح نمی‌تواند با زبانش هر چیز را به حضرت علی اصغر (ع) منتسب کند و بعد بگوید زبان حال بوده؛ امروز هر جا مداحان کم می‌آورند، می‌گویند زبان حال بوده است؛ در صورتی که زبان حال هفت تا هشت شرط دارد. زبان حال باید طوری باشد که اگر آن معصوم می‌خواست بگوید، این‏گونه می‌گفت.

رضایی گفت: مداحان جوان می‌توانند پدر سماواتی که بین مداحان به آقاسیدعلی قاضی مشهور است، ماشاالله عابدی، مهدی سماواتی، صادق آهنگران و ... را الگوی خویش قرار دهند.

وی اظهار کرد: استان سمنان در برگزاری کلاس‌های تخصصی و همایش‌ها بعد از راه‌اندازی سازمان بسیج مداحان بسیار فعال بوده و تاکنون برگزاری کلاس‏ها بازتاب بسیار خوبی داشته و کارگاه تخصصی میامی با استقبال خوبی در این شهرستان مواجه بوده است.

مدرس کارگروه تخصصی بسیج مداحان کشور گفت: کارگاه‌های تخصصی مداحان در کل کشور نهادینه و حتی در سیستان و بلوچستان و کردستان کلاس‌هایی برگزار شده است و برادران اهل تسنن نیز از بسیج مداحان تقاضای برگزاری کلاس‌های روضه‌خوانی داشته‌اند.

رضایی با بیان اینکه مداحان باید با روحانیان ارتباط داشته باشند، بیان کرد: مداحی قسمت‌های مختلف دارد و یکی از آن‏ها، مقتل‌شناسی با 16 سرفصل است که می‌توان گفت سرمایه و عظمت یک مداح، مقتل‌شناسی است و اگر به درستی ارائه شود، نگاه مردم به روضه عوض می‌شود.

وی افزود: همان‏طور که امام خامنه‌ای فرموده‌اند «مداحی باید ضابطه‌مند شود، شعرها باید محکم و عالی باشد و شعرخوانی باید مشخص باشد» و این موارد باید سرلوحه کار مداحان باشد.

عضو هیئت رئیسه خانه مداحان کشور گفت: شاعران نیز باید بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری شعر آیینی بسرایند و به مدیحه‌سرایی روی ‌آورند.

رضایی بیان کرد: نکته مهم در مدیحه‌سرایی بیان فضا‌ئل است؛ اگر می‌خواهیم ادب را تعریف کنیم، می‌توان این‏گونه گفت «جز لحظه‏ای که مشک به دندان گرفته بود/ در عمر خویش خنده دندان نما نکرد» و بدین ترتیب، مفهوم ادب را با بیتی زیبا به مخاطب القا کنیم.

وی افزود: مسئله آموزش برای مداحان بسیار ضروری است؛ مداحان نباید هیچ‏گاه خود را بی‌نیاز از آموزش بدانند.

عضو هیئت رئیسه خانه مداحان کشور افزود: امام خمینی (ره) وقتی می‌خواستند به مسجد بروند، از همراهانشان می‌خواستند یا قبل یا بعد از ایشان به مسجد بروند؛ اما اکنون مداحانی را داریم که با چندین ماشین به دنبالش به مجالس می‌روند یا بنر‌هایی که می‌زنند، اسم مداح را از نام مبارک امام حسین (ع) بزرگ‏تر می‌زنند و این‏ها به خود مداحان برمی‌گردد که جلوی این کارها را بگیرند.

کارگاه تخصصی مداحی به مدت دو روز و با محوریت مقتل‌شناسی و فراگیری فنون روضه‌خوانی در شهرستان میامی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس