«کم‌لطفی است که شیخ حسن بدون توجه به موقعیت‌های تاریخی، به ناصواب در موقعیت امام حسن(ع) بنشیند و واقعیت‌ها را مبتلا به این همانی کند».

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

معاهده برای ایران توافق غیر الزام‌آور برای آمریکا!

یک دیپلمات سابق آمریکایی تأکید کرد حتی اگر در مذاکرات هسته‌ای توافقی حاصل شود، بعید است کنگره آن را تأیید کند و بنابراین این توافق به معاهده الزام‌آور برای آمریکا تبدیل نخواهد شد.

جیم جاتراس، دیپلمات سابق آمریکایی، در گفت‌وگو با شبکه راشاتودی گفت: اسرائیلی‌ها نفوذ عظیمی از طریق کنگره آمریکادارند و از همین رو است که ما شاهد طرحی از سوی کنگره برای تأیید و به اجرا گذاشتن توافق نخواهیم بود؛ البته اگر فرض کنیم که چنین توافقی حاصل بشود. لذا این مسئله به قدرت اجرایی ویژه اوباما باز خواهد گشت و این دقیقاً همان چیزی است که ایرانیان در رابطه با آن ابراز نگرانی کرده‌اند، زیرا این توافق به معاهده‌ای الزام‌آور براساس قانون آمریکا تبدیل نخواهد شد زیرا تبدیل آن به معاهده، مستلزم تصویب کنگره آمریکا است.

جاتراس تأکید کرد: از آنجایی که، احتمال این که کنگره آمریکا بر اجرای این توافق، مهر تأیید بزند بسیار کم خواهد بود، اجرای آن، به اختیارات ریاست جمهوری آمریکا موکول خواهد شد که با تغییر رئیس جمهور آمریکا، ممکن است تغییر کند.

مقامات وزارت خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بودند که این کشور دنبال توافقی غیر الزام‌آور با ایران است.

یادآور می‌شود دکتر ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه مراسم شب قدر در مسجد امام علی(ع) شهر وین تأکید کرد: در مذاکرات هنوز هیچ چیز معلوم نیست، ما داریم تلاش می‌کنیم و برخی اختلافات همچنان باقی است.

به اعتبار مقاومت و ایستادگی  تیم ایران، جان‌کری از در تهدید  داخل  شده و مدعی شده است: پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات به دست آمده اما هنوز چند مشکل دشوار وجود دارد که باید حل شود و آمریکا حاضر است در صورت لزوم مذاکرات هسته‌ای را ترک کند.

کری گفت: «ما در واقع به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کرده‌ایم. اما هنوز به دلیل چند مشکل سخت جایی که لازم است نیستیم.»

کری افزود: «اگر به توافق نرسیم و ناسازگاری مطلق و عدم تمایل به پیشرفت مسائل وجود داشته باشد، همان طور که رئیس جمهور اوباما همیشه گفته، حاضریم جمع مذاکره را ترک کنیم.»

کری می‌گوید: هنوز آن جایی که باید باشیم نیستیم. به گزارش خبرنگار شبکه الحدث از وین اکثر موضوعات باقیمانده در مذاکرات هسته‌ای ایران در وین پیچیدگی‌های مربوط به نحوه لغو تحریم‌ها است. در پیش‌نویس‌های موجود پرانتزهایی درباره موارد اختلافی وجود دارد که پر کردن آن به معاونان وزرای امور خارجه یا خود وزرا محول شده است. جدول زمانی لغو تحریم‌ها احتمالاً موضوعی است که بر سر آن توافق خواهد شد. ایران خواستار لغو فوری تحریم‌ها و طرف غربی خواستار لغو تدریجی آن در سه مرحله نزدیک به هم است. موضوع بعدی مربوط به مراکز حساس نظامی غیر هسته‌ای است که ایران با آن مخالفت می‌کند و معتقداست این مسئله به امور هسته‌ای و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ارتباطی ندارد. احتمالاً این مسئله با این توافق که بازرسی‌ها با اطلاع قبلی باشد حل و فصل خواهد شد به نحوی که بازرسی از تأسیسات نظامی غیر مترقبه نباشد. ایران ورود بازرسان هسته‌ای را به مواضع نظامی ممنوع می‌داند.

خبرنگار الحدث در بخش دیگری گفت: متن توافقنامه نهایی 20 صفحه است و چهار پیوست دارد که جمعاً 60 صفحه است. اکثر پیچیدگی‌ها مربوط به نحوه لغو تحریم‌ها است زیرا برخی تحریم‌ها مربوط به اروپا و برخی مربوط به آمریکا است و شامل امور بانکی و بازرگانی و نفت و هواپیمایی است برخی تحریم‌ها نیز مربوط به سازمان ملل و شامل هفت قطعنامه است که در سال‌های 2006 تا 2010 تصویب شده‌اند. ایران خواستار آن است که نخست تحریم‌های سازمان ملل لغو شود و اولویتی برای لغو تحریم‌های آمریکا و اروپا قائل نیست و این خود یکی از مسائل مورد اختلاف است.
روزنامه واشنگتن پست با اشاره به سخنان جان‌کری نوشت: کری پس از سومین دور گفتگوهایش با وزیر خارجه ایران، خوش‌بینی‌های فزاینده مبنی بر قریب‌الوقوع بودن توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کرد و در حالی که ضرب‌الاجل روز سه‌شنبه برای حصول توافق هسته‌ای نزدیک می‌شود، گفت که هر احتمالی در مذاکرات وجود دارد. او می‌گوید هنوز بسیاری از موضوعات مهم، حل و فصل نشده‌اند.

با وجود حل نشدن مسائل اساسی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از سفر هیئت 5نفره آژانس در ادامه سفر آمانو و بررسی جزئیات مربوط به «کلیات توافق شده» خبر داد.

با وجود اهمیت موضوع، هنوز هم حتی یک سطر خبر درباره کلیات توافق مذکور با آژانس منتشر نشده و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب با تأکید بر بی‌اعتمادی به آژانس (به خاطر عدم استقلال و عدم رعایت عدالت)، اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان را نمی‌پذیرد. ایشان همچنین با متوقف کردن اجرای توافق احتمالی به گزارش آژانس مخالفت کردند.
 
 
 حال فعلی شما در کارگزاران به مراتب بدتر از احمدی‌نژاد است

 
سخنگوی حزب کارگزاران ضمن دعوت افراطیون مدعی اصلاحات به حضور در نظام، درباره احمدی‌نژاد و حلقه حامیان او می‌گوید نظام باکسی شوخی ندارد و برای نظام، میزان حال فعلی افراد است!

حسین مرعشی از بازداشتی‌های فتنه 88 در مصاحبه با سایت خبر آن‌لاین می‌گوید: اصلاح‌طلبان در حوادث سال 88 مقصر نبودند... اشتباهی که ما اصلاح‌طلبان کردیم این بود که فرصت دادیم نیروهای تندرو و افراطی سرمایه بزرگی مثل رهبری را به نفع خودشان مصادره کنند. این خطای استراتژیک اصلاح‌طلبان بود. امروز من می‌گویم ما اصلاح‌طلبان با هر سرمایه محدودی که در اختیارمان باشد مهم‌ترین استراتژی‌مان در انتخابات این است که برگردیم و این پیوندها را بازسازی کنیم. ما رهبری را متعلق به عده‌ای خاص نمی‌دانیم. این را باید در انتخابات آینده نشان دهیم. استراتژی ما حرکت فعال در انتخابات با رعایت دغدغه‌های نظام و رهبری است و همینطور ادامه رقابت‌های سیاسی حتی در محدودترین زمینی که نظام تعیین کند.

وی در ادامه با بیان اینکه احمدی‌نژاد جریانی ندارد می‌گوید: من از همان ابتدا که احمدی‌نژاد آمد برداشتم این بود که او در موقعیتی است که اگر نظام از آقای هاشمی گذشت کند از آقای خاتمی گذشت کند از آقای موسوی و کروبی هم بگذرد از آقای احمدی‌نژاد نمی‌گذرد. کاری که آقای احمدی‌نژاد می‌خواست در جغرافیای سیاسی ایران انجام دهد و نتوانست این بود که می‌خواست نفر اول شود و نگاهش به جایگاه رهبری بود.

مرعشی که برخی تحرکات لیبرال و ساختارشکنانه‌اش در جذب عناصر افراطی به کارگزاران موجب استعفای محمد هاشمی شد، در پاسخ این سؤال که «اصلاً فکر می‌کنید احمدی‌نژاد فرصت رقابت پیدا می‌کنند؟ یعنی بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند؟» می‌گوید: نظام با کسی شوخی ندارد. نظام سه اصل دارد. اول اینکه میزان حال فعلی افراد است و حال فعلی را هم خودش تشخیص می‌دهد. دوم اینکه نظام با کسی عقد اخوت نبسته و سوم اینکه حفظ نظام از اوجب واجبات است. بنابراین نظام به امثال احمدی‌نژاد دیگر چنین فرصتی نخواهد داد.

آقای مرعشی البته به این واقعیت اشاره نکرده که نظام با هیچ کس شوخی ندارد؛ همان گونه که در انتخابات سال 92، شورای نگهبان قانون اساسی هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی را با هم رد صلاحیت کرد و امروز هم نظام فتنه را خط قرمز می‌داند و پای آن ایستاده است. بنابراین فتنه‌گران افراطی و مدعی اصلاحات نیز در زمره خط قرمز نظام جای می‌گیرند و اگر عملکرد بعدی احمدی‌نژاد به عنوان یک فرد مورد سرزنش و اعتراض است به طریق اولی روند رفتاری جریان ساختارشکن فتنه‌گر مورد اعتراض و مؤاخذه و برخورد است.

آقای روحانی! صلح امام حسن(ع) را یاران خائن تحمیل کردند


«کم‌لطفی است که شیخ حسن بدون توجه به موقعیت‌های تاریخی، به ناصواب در موقعیت امام حسن(ع) بنشیند و واقعیت‌ها را مبتلا به این همانی کند».

داریوش سجادی مشاور سابق کروبی و از همکاران نشریات اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: «رئیس جمهور در نشست اخیر خود با استانداران اظهار داشتند تصمیم‌گیری برای صلح در مواردی سخت‌تر از جنگ است. امام حسن علیه‌السلام صلح را انتخاب کردند و ما نیز باید راه همان امام همام را پیش بگیریم. امام حسن علیه‌السلام به ما یاد دادند که باید به «مصلحت ملت» و «خواست مردم» توجه کرد و به نفع امت و جامعه اسلامی تصمیم گرفت»!

سجادی درباره این سخنان خاطرنشان می‌کند: اظهارات فوق را بعد از کشف شغل جدید و عجیب «پزر عروس» اینک و به تأسی از برنامه «ماه عسل» می‌توان به نوعی تلاش رئیس جمهور جهت نشستن یا نشان دادن خود در «پوزیشن» امام حسن(ع) و به منظور معرفی «پزر بودن» خود در چنان جایگاه و بزنگاهی معنایابی کرد! با این تفاوت که راه طی شده «از امام حسن تا شیخ حسن» برخوردار از یک گسست معرفت‌شناختی است. چنین اظهاراتی از جانب رئیس جمهور را در خوشبینانه‌ترین حالت تنها می‌توان به بی‌التفاتی و عدم شناخت ایشان از مبانی ملکداری در هرم معرفتی اسلام تلقی کرد.

وی می‌افزاید: نشستن بر مقام تمجید صلح امام حسن و القای این‌همانی بین فضای آن صلح با فضای فعلی ایران در مذاکرات اتمی نیز حجتی دیگر از همان بی‌التفاتی مسبوق‌الذکر است. ظاهراً جناب روحانی بدین معانی بی‌توجه‌اند که؛ اولاً مطابق اظهارات قابل وثوق سال 66 آیت‌الله خامنه‌ای در کسوت ریاست جمهوری ذیل سخنرانی در سازمان ملل متحد، صلح متاعی است گرانقدر اما عدالت از آن مهم‌تر است. بدین معنا فرمایش آقای روحانی مسموع نیست و اینجا محل مناقشه بین اولویت یا ارجحیت جنگ و صلح نیست و محل دعوا مطالبه «عدالت» حال چه از طریق جنگ و چه از طریق صلح است. ثانیاً ایجاد رابطه این‌همانی بین صلح امام حسن(ع) با موقعیت فعلی ایران در مذاکرات اتمی اگر جاهلانه نباشد؛ قطعاً غافلانه است.

سجادی می‌نویسد: اهتمام امام حسن در صلح با معاویه حفظ حداقل‌ها از سر معذوریت‌ها بود. به تعبیر رسای آن حضرت؛ «من به این علت حکومت و زمامداری را به معاویه واگذار کردم که اعوان و یارانی برای جنگ با وی نداشتم. اگر یارانی داشتم شبانه روز با او می‌جنگیدم تا کار یکسره شود. من کوفیان را خوب می‌شناسم و بارها آنها را امتحان کرده‌ام. آنها مردمان فاسدی هستند که اصلاح نخواهند شد، نه وفادارند، نه به تعهدات و پیمان‌های خود پایبندند و نه دو نفر با هم موافقند. برحسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه می‌کنند، ولی عملاً با دشمنان ما همراهند.»

بدین معنا این کمال کم‌لطفی است که آقای روحانی بدون توجه به موقعیت تاریخی، واقعیت‌های فعلی را با نشستن ناصواب در «پوزیشن امام حسن» مبتلا به «این‌همانی» می‌کنند!


مردم نه برای توافق جشن می‌گیرند و نه برای شکست مذاکرات عزا


یک شبه روشنفکر دم دمی مزاج که خواستار آماده شدن مردم برای جشن هسته‌ای شده بود، به فاصله 48 ساعت شکست مذاکرات را پیش‌بینی کرد و به واکنش مردم در این زمینه پرداخت!

صادق زیباکلام پیش از این در روزنامه آفتاب یزد مدعی شده بود که تمام موضوعات مورد اختلاف در مذاکرات از سر راه برداشته شده و مردم از همین حالا آماده جشن هسته‌ای در عید فطر باشند!

او اما اکنون در روزنامه اعتماد می‌نویسد: مردم اگر تیم مذاکره‌کننده با همه دوندگی‌ها به ماحصل دلخواه نرسد، باز هم محال است از حمایت از تیم مذاکره‌کننده عقب بکشند. این حمایت و همبستگی ملی را حتی با وجود شکست، بارها و بارها دیده‌ایم.

زیباکلام با مثال زدن باخت تیم ملی فوتبال در مقابل آرژانتین می‌نویسد: حالا حمایت و پشتیبانی مردم از تیم مذاکره‌کننده ظریف هم به همین شکل است. شکست در مذاکرات هسته‌ای اگرچه برای مردم ایران تلخ و سنگین خواهد بود، اما با اعتمادی که به تیم مذاکره‌کننده دارند، همچنان به حمایت و پشتیبانی‌ها ادامه می‌دهند.

همین اعتقاد مردم باعث می‌شود، حتی اگر توافق با شکست مواجه شود، مردم آن را به پای تیم مذاکره‌کننده ننویسند. تمام مدتی که مردان هسته‌ای ما با مرارت و پایمردی پشت میز مذاکره نشستند، مردم ایران با خوشبینی اخبار را دنبال می‌کردند و به پایان خوش آن امیدوار بودند.

وی سپس طبق معمول خود به تیم مذاکره‌کننده سابق حمله کرد و نوشت: حتی مردم خوب می‌دانند اگر این تلاش و ممارستی که تیم ظریف در راه مذاکرات هسته‌ای انجام داد، تیم قبلی انجام داده بود شاید در همان دوران ما به نتیجه دلخواه رسیده بودیم. مردم نقش‌های قهرمان‌مابانه‌ای که تیم قبلی بازی می‌کردند را با هوشیاری می‌دیدند؛ نقش‌هایی که با وجود کم‌کاری‌ها و ضعف‌هایی که در عملکرد مذاکرات داشتند، اما در مصاحبه‌های مطبوعاتی با ژست قهرمانانه‌ای ظاهر می‌شدند که ما مقابل غربی‌ها ایستاده‌ایم.

آقای زیباکلام ظاهراً با زرنگی و نبوغ خاصی خواسته در نوشته اخیر، گاف قبلی درباره جشن گرفتن را بپوشاند اما به جای عذرخواهی به خاطر اینکه چیزی از مسائل هسته‌ای و مذاکرات نمی‌داند و با این وجود اظهارنظر می‌کند و جشن می‌گیرد و هورا می‌کشد، روش پر رو بازی و حمله به تیم سابق مذاکره را برگزیده است. اما در عین حال توضیح نمی‌دهد که همه تیم‌های مذاکره پای منافع ملی ایستاده بودند و این طرف آمریکایی و غربی بود که به خاطر بدذاتی خود در طول این 12 سال حاضر نشده حداقل حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد.

اما درباره پیش‌بینی واکنش مردم باید گفت ملت ما عاقل‌تر و فهیم‌تر از آن هستند که نسبت به موفقیت یا ناکامی مذاکرات واکنش‌های هیجانی بی‌خردانه از جنس واکنش‌های آقای زیباکلام نشان بدهند. همان طور که اکثریت قاطع همین مردم برای بیانیه کذایی لوزان - با وجود فضاسازی‌های رسانه‌ای- جشن نگرفتند و به اندازه بازی استرالیا یا حتی آرژانتین به خیابان نیامدند. بنابراین باید به آقای زیباکلام توصیه کرد که به جای ارشاد مردم برای جشن توأم با ذوق‌زدگی یا دعوت خویشتنداری به خاطر شکست مذاکرات! زمام زبان و قلم خود را داشته باشد و درباره موضوعی که سر در نمی‌آورد و خطاب به ملت حکم صادر نکند.

از طرف دیگر باید گفت بن‌بست مذاکرات به خاطر کارشکنی و زیاده‌خواهی غرب، شکست ایران نیست آن گونه که برخی محافل غرب‌زده القا می‌کنند.

و بالاخره باید به نشریات زنجیره‌ای متذکر شد آبروی خود را بر دست برخی شبه روشنفکران دم دمی مزاج و کم‌سواد و بی‌اطلاع به حراج نگذارند؛ هر چند که گویا مأموریت بزک کردن چهره آمریکا برای این نشریات، یک وظیفه اجباری است.

سردبیر روزنامه آفتاب یزد - روزنامه‌ای که خواستار جشن پیشاپیش شده بود- هم اینک متواری است و در آمریکا پناهندگی گرفته است.

** وطن امروز

آیت‌الله مکارم شیرازی: امیدوارم قانون امر به معروف اجرا شود

آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی نسبت به اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر که گفته می‌شود با نامه حسن روحانی فعلا متوقف شده است، ابراز امیدواری کرد.  آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و در نخستین شب از شب‌های قدر در مدرسه امام کاظم(ع) اظهار داشت: ما امیدواریم قانون امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اجرا شود. در سال‌های گذشته امر به معروف و نهی از منکر مظلوم واقع شده است، بعضی تلاش دارند این فریضه اسلامی را مساوی با خشونت جلوه دهند و ادعا می‌کنند ترویج امر به معروف و نهی از منکر مساوی ترویج دعوا با مردم و خشونت در جامعه است.  

مسیرهای نُه‌گانه راهپیمایی روز جهانی قدس

مسیرهای نُه‌گانه راهپیمایی روز جهانی قدس  در تهران از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صادر و تعیین شد. به گزارش تسنیم، این راهپیمایی در تهران از ساعت 10:30 صبح جمعه 19تیرماه از همه مسیرهای نه‌گانه زیر به سمت میعادگاه نمازجمعه (دانشگاه تهران) با حضور امت قدرشناس و همیشه در صحنه برگزار خواهد شد.

مسیرهای راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران به شرح زیر است:
مسیر شماره یک: مسجد امام حسین(ع)، میدان امام حسین، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 2: مسجد جامع ابوذر، میدان ابوذر، خیابان ابوذر، خیابان شهید برادران حسنی(قلعه‌مرغی)، خیابان قزوین، خیابان کارگر، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 3: مسجد دارالسلام، میدان منیریه، خیابان ولی‌عصر(عج)، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 4: مسجد امام زمان(عج)، خیابان آزادی، تقاطع خیابان بهبودی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 5: مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 6: مسجدالمهدی(عج)، خیابان ستارخان، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 7: مسجدالجواد(ع)، میدان هفتم‌تیر، خیابان کریم‌خان، میدان ولی‌عصر (عج)، بلوار کشاورز، دانشگاه تهران
مسیر شماره 8: مسجد امام جعفر صادق(ع)، فلکه اول صادقیه، خیابان ستارخان، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسیر شماره 9: مسجد حضرت امیر(ع)، خیابان کارگر شمالی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران

اشرفی اصفهانی: ائتلاف روحانی و لاریجانی مبنایی ندارد

«اگر مذاکرات به نتیجه برسد آنهایی به مجلس دهم راه خواهند یافت که سمت و سوی دولت یازدهم دارند». این اظهارات را یک مقام دولتی اصلاح‌طلب در تحلیل فضای انتخاباتی مجلس دهم بیان می‌کند. حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی، رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌ جمهوری در گفت‌وگو با فارس، درباره فضای انتخاباتی مجلس دهم اظهار داشت: اینکه بخواهیم از اکنون فضای انتخاباتی و قطب‌بندی‌های سیاسی انتخابات آتی را پیش‌بینی کنیم خیلی زود است چرا که باید دید اوضاع و احوال در چه جهتی پیش خواهد رفت.وی در عین حال تاکید کرد: اگر دولت روحانی در این مذاکرات (مذاکرات ایران با 1+5) موفق و اهداف جمهوری اسلامی ایران حاصل شود مطمئناً فضا و قطب‌بندی سیاسی در انتخابات آتی تک‌قطبی خواهد بود.

حجت‌الاسلام اشرفی‌اصفهانی در توضیح اظهارات خود گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد آنهایی به مجلس دهم راه خواهند یافت که سمت و سوی دولت یازدهم دارند اما اگر خدایی ناخواسته مذاکرات به جای مطلوبی نرسد آن زمان معلوم نیست فضای انتخاباتی چند دسته خواهد شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اظهارات عطریانفر (عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی) مبنی بر اینکه لاریجانی «نقد» را به عارف «نسیه» ترجیح می‌دهیم، تصریح کرد: همه باید بدانیم بهترین فرد برای اصلاحات روحانی و بهترین جریان و جناح برای روحانی اصلاح‌طلبان هستند. وی با تاکید بر اینکه روحانی ناگزیر است با اصلاح‌طلبان باشد، گفت: آقای روحانی اگر امروز بر مسند ریاست جمهوری ایران اسلامی تکیه‌زده است به دلیل رای اکثریتی است که اصلاح‌طلبان به وی داده‌اند بنابراین ائتلاف لاریجانی و روحانی مبنایی ندارد.

** خراسان

درخواست کابينه از مجلس درباره مجازات استفاده غيرمجاز از آب و برق

با توجه به اختيارات اعلام شده براي دولت در ماده 104 آيين نامه داخلي مجلس مبني بر درخواست تسريع در رسيدگي به طرح ها و لوايحى که داراى اولويت باشند، يک مسئول ارشد اجرايي در ابلاغيه اي به مجلس شوراي اسلامي، اعلام کرده است که حسب نظر کابينه، لوايحي چون «نحوه برخورد با استفاده کنندگان غيرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز»، «اجاره و استملاک اتباع و دولت هاي خارجي و سازمان هاي بين المللي در ايران» و مديريت حوادث غيرمترقبه کشور در اولويت رسيدگي مجلس قرار گيرد.


** آرمان

شرکت ظریف در مراسم احیا در وین

شنیده شد که محمدجواد ظریف که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای در وین به سر می‌برد، در مراسم احیای شب قدر در مرکز اسلامی امام علی(ع) وین حاضر شد. ایلنا نوشت؛ تیم مذاکره‌کننده ایران و جمعی از خبرنگاران نیز به همراه ظریف در این مراسم حضور پیدا کرده‌اند. وی بعد از این مراسم در جمع خبرنگاران گفت که نتیجه کار هنوز معلوم نیست. در حال تلاش هستیم. ظریف از مردم خواست دعا کنند تا ان‌شاءا... هر چه صلاح کشور، اسلام، مسلمین و مردم خوب ما است، در این شب مقدر شود.
 
سفر رسایی به فنلاند

شنیده شد که حمید رسایی برای سفری به فنلاند با هدف تبلیغ مذهبی ساعت 5:15 دقیقه بامداد 14 تیر، با پرواز شماره 873 هواپیمایی ترکیش‌ایر، راهی استانبول شد و بلافاصله با پرواز بعدی به هلسینکی رفت. عصر ایران نوشت: رسایی پیش‌تر چندین‌بار به دعوت نهادهای عمومی مانند سازمان تبلیغات اسلامی به کشور آلمان رفته است. وی قبل از سفر به آلمان، انگشت‌نگاری شد و در توضیح این ماجرا اعلام کرد که به طور عزتمندانه انگشت‌نگاری شده است. در جریان جام‌جهانی فوتبال 2014 برزیل نیز، رسایی قصد سفر به برزیل با هزینه مجلس را داشت که با رسانه‌ای شدن موضوع، این سفر منتفی شد. گفتنی است  در سایت حمید رسایی، اساسا اشاره‌ای به این سفر نشده است.
 
تلگرام اختلالات را گردن گرفت

شنیده شد که برخلاف اظهارات پیشین تلگرام که می‌گفت اختلالات آن در ایران مربوط به شرکت‌های اینترنتی است، این شرکت این‌بار اختلالات را گردن گرفت. تسنیم نوشت: تلگرام این بار هم در اکانت رسمی توئیتر خود نوشت: «ما اشکالات فنی مسیردهی ترافیک در ایران را طی روزهای گذشته برطرف کرده‌ایم؛ بنابراین سرعت تلگرام در این کشور به حالت اولیه بازگشت و اجرای آن سریع شد.» برنامه پیام‌رسان موبایلی تلگرام از اواخر سال گذشته تا اوایل سال جاری مورد استقبال شمار زیادی از کاربران ایرانی قرار گرفته است. بعد از مدتی سرعت این اپلیکیشن کند شد تا جایی‌که در برخی نقاط کشور کاملا از کار افتاد. برخی از کاربران احساس می‌کردند این شبکه اجتماعی به خاطر سیاست‌های داخلی در حال مسدودسازی است اما وزیر ارتباطات و سخنگوی وی صراحتا این موضوع را تکذیب کردند. همزمان با این اظهارات، تلگرام هم توئیتی رسمی کرد و اختلالات و کندی‌های این برنامه در ایران را به گردن شرکت‌های تأمین کننده اینترنت انداخت و صراحتا گفت که ما مشکلی نداریم.
 
همسر سابق کارلوس کی‌روش درگذشت

شنیده شد که همسر سابق کارلوس کروش سرمربی تیم ملی ایران یک هفته قبل درگذشت. خبرآن لاین نوشت: او پس از سال ها مبارزه با یک بیماری سخت، دار فانی را وداع گفت تا سرمربی تیم ملی و خانواده اش را عزادار کند. او هفته گذشته و درحالی که در خانه‌اش در شهر لیسبون به سر می برد، دار فانی را وداع گفت. کارلوس کی‌روش سرمربی ایران در طول چند سال گذشته هزینه درمان او را بر عهده داشت اما با این وجود بیماری همسر سابقش را از پای درآورد. او مادر دو فرزند کارلوس کی‌روش است. دختر و پسر کروش هم این روزها در لیسبون به سر می برند و عزادار درگذشت مادرشان هستند. کروش سال ها قبل از وی جدا شد. با این حال به خاطر داشتن دو فرزند از او، هیچگاه رابطه‌شان به طور کامل قطع نشد.
 
گزارش توئیتری جان کری از مذاکرات

شنیده شد که جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا روز دوشنبه پس از دیدار با دیگر وزرای امور خارجه 1+‌5 در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: با همکارانم در گروه 1+5 و اتحادیه اروپا برای گفت‌وگو و بررسی وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین دیدار کردم. ایسنا نوشت؛ مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هم اکنون با حضور وزرای امور خارجه تمام طرف‌ها و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایتخت اتریش در جریان است. انتظار می رود این رایزنی‌ها تا پایان ضرب الاجل هفت ژوئیه به یک توافق جامع نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم ها علیه این کشور منجر شود. مقامات هر دو طرف می‌گویند که پیشرفت‌هایی در این مذاکرات حاصل شده اما هنوز برخی اختلافات بر سر مسائل کلیدی شامل زمان‌بندی لغو تحریم ها و اقدامات برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به قوت خود باقی است.
 
توقیف قایق ایران در ساحل هند

شنیده شد که پليس ساحلي هند تائيد کرد يک قايق را  که حامل پرچم ايران بوده در سواحل اين کشور توقيف کرده است که احتمال مي‌رود سرنشينان آن نيز ايراني باشند. انتخاب نوشت؛ پليس ساحلي هند روز يک‌شنبه اعلام کرد يک قايق مشکوک را با 12 سرنشين در سواحل اين کشور توقيف کرده که پرچم ايران را حمل مي‌کرده است. اين افراد مشکوک به قاچاق و نقض امنيت ملي هند هستند و از اين رو بازجويي از آنها هم‌چنان ادامه دارد. بنابر اعلام پليس ساحلي هند ماموران علاوه بر اين در نزديکي قايق توقيف شده يک تلفن ماهواره‌اي و يک کارت شناسايي پاکستاني کشف کرده‌اند که احتمال مي‌رود متعلق به سرنشينان اين قايق باشد. سرنشينان پس از بازداشت گفته‌اند که راه خود را در‌ آب‌هاي آزاد گم کرده و ناخواسته وارد آب‌هاي هندوستان شده‌اند. 
 
كشف نوشابه‌هايي كه طعم ترياك مي‌داد

شنیده شد که فرمانده انتظامي استان اصفهان از كشف نيم تن ترياك در پوشش بطري‌هاي نوشابه از يك دستگاه خودروي كاميونت ايسوزو در محور يزد- نايين خبر داد. خبرگزاري ايمنا نوشت؛ سردار عبدالرضا آقاخاني اظهار كرد: در راستاي طرح‌هاي مقابله‌اي فرماندهي انتظامي استان اصفهان درباره قاچاق مواد مخدر به استان، ماموران فرماندهي انتظامي شهرستان نايين هنگام گشت زني در محور يزد- نايين حد فاصل 10 كيلومتري ايست و بازرسي شهيد شرافت به يك دستگاه كاميونت ايسوزو كه در كنار جاده توقف كرده بود، مشكوك شدند و با هماهنگي مقام قضايي از آن بازرسي به عمل آوردند. وي افزود: ماموران در بازرسي دقيق از خودروي مذكور مقدار نيم تن ترياك كه در پوشش بطري‌هاي نوشابه به شكلي ماهرانه در خودرو جاسازي شده بود را كشف و توقيف كردند. فرمانده انتظامي استان اصفهان تصريح كرد: در اين عمليات، خودروي كاميونت توقيف و راننده و سرنشين ديگر آن دستگير و براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضايي شدند. 
 
داماد آیت الله یزدی رئیس دانشکده حقوق شد

شنیده شد که رئیس دانشگاه تهران با صدور حکمی محمدرضا تخشید را به ریاست دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه منصوب کرد. تسنیم نوشت؛ تخشید استاد روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران است که در دوران ریاست فرجی‌دانا بر دانشگاه تهران نیز ریاست این دانشکده را بر عهده داشته است. پیش از این سیدفضل‌الله موسوی ریاست این دانشکده را بر عهده داشت که با حکم نیلی احمدآبادی عزل شد. محمدرضا تخشيد داماد آيت الله يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم و از اساتيد حقوقي دانشگاه تهران است.


** شرق

مراسم سوگواری امام‌علی(ع) در حضور مقام‌معظم‌رهبری


پایگاه اطلاع‌رسانی مقام‌معظم‌رهبری: روز گذشته در سالروز ضربت‌خوردن مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، مراسم سوگواری و عزاداری آن امام همام، با حضور قشرهای مختلف مردم و مقام‌معظم‌رهبری، در حسینیه امام‌خمینی(ره) برگزار شد. در این مراسم، بعد از اقامه نماز ظهر، شرکت‌کنندگان در عزای مولای متقیان حضرت علی علیه‌السلام به سوگواری پرداختند.

در نامه کانون وکلا به رئیس‌جمهوری مطرح شد: درخواست اصلاح فوری ماده ٤٨ آيين دادرسي


مهر: نجفی توانا، رئیس کانون وکلای مرکز، درباره تبصره ماده ۴۸ قانون جدید آیین دادرسی کیفری به رئیس‌جمهوری نامه نوشت. در بخشی از این نامه آمده است: «... متن جدید تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب۱۳۹۲ در مورد لزوم تأیید صلاحیت وکلای دادگستری توسط رئیس قوه قضائیه برای وکالت در بسیاری عناوین مجرمانه، جامعه حقوقی کشور و به ویژه وکلای دادگستری را در سال همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت، بهت‌زده کرده است. تصویب قانون آیین دادرسی کیفری جدید در سال ۱۳۹۲ از آن جهت مورد استقبال بسیاری از حقوق‌دانان قرار گرفت که به‌نظر آنان بیشتر از قانون سابق به حقوق دفاعی متهم توجه داشت اما سرنوشت این قانون، تعلیق اجرا و نهایتا در اقدامی عجیب و نادر اصلاح قانون آزمایشی قبل از اجرا و زدودن نقاط قوت آن، نه‌فقط حلاوت ناشی از تصویب یک قانون قابل قبول را از کام جامعه حقوقی زدود، بلکه طعم تلخ یأس را بر جای آن نشاند». کانون وکلای دادگستری مرکز، در ادامه نامه خود، در ٥ بند اشکالات حقوقی تبصره ماده ٤٨ را تبیین کرده و در پایان این نامه خطاب به حسن روحانی تأکید شده است: «ریاست محترم جمهوری، وکلای دادگستری و حقوق‌دانان، دلسوزانه و نه از روی تعصب صنفی، این مقرره را فاقد توجیه علمی، دارای توالی فساد متعدد و مغایر قانون اساسی و مصالح ملی می‌دانند. کشور و نظام قضائی ما از قانون‌گذاری غیرشفاف و غیرعلمی در حوزه قضائی آسیب فراوان دیده است. چشم امید داریم این بار این تذکر به موقع، کشور و نظام ما را از گزند این مصوبه ناصواب مصون کند و به طریق قانونی مناسب، اصلاح فوری آن در دستور کار مراجع ذی‌ربط قرار گیرد».

روحانی پنجشنبه در مسکو


مهر: حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، به منظور شرکت در اجلاس شانگهای پنجشنبه ۱۸ تیرماه به روسیه سفر می‌کند. در این دور از اجلاس شانگهای که به میزبانی روسیه در نهم و دهم جولای (۱۸ و ۱۹ تیرماه) برگزار می‌شود، رؤسای‌جمهور ایران و روسیه در حاشیه آن با یکدیگر دیدار دوجانبه خواهند داشت.

سیدهادی خامنه‌ای: باندهایی رشد یافته که هر کس دهان باز کند برایش پرونده‌سازی می‌کنند


جماران: مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان در دارالزهرای تهران برگزار شد.حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، با خواندن فراز‌هایی از نهج‌البلاغه گفت: خصوصیات فرمانروایان خوب این است که از کسی کینه به دل نمی‌گیرند و جز خیرخواهی مردم چیزی نمی‌خواهند. او گفت: گاهی در چهره‌های افراد می‌بینیم که آنها فقط به‌دنبال جنگ هستند و فکر می‌کنند با جنگ حق ایجاد می‌شود. اینکه ما می‌گوییم صلح به امام‌حسن(ع) تحمیل شد، این یک واقعیت است که البته توسط امام معصوم، عاقل‌ترین و عالم‌ترین فرد در زمان خود صورت گرفت. فکر نکنید که اگر چهره جنگی و ضدصلح گرفتیم، آدم خوبی هستیم و مانند کسانی نباشیم که به امام‌حسن(ع) می‌رسیدند و به او توهین می‌کردند. او با یادآوری اینکه زمانی که مردم از امر و نهی گریزان می‌شوند، این مسئله دو معنا می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: معنای اول آن، این است که همه آلوده هستند و در صورتی که یک نفر شروع به صحبت‌کردن کند، دیگری هم اشتباهات و خطاهای او را می‌گوید و معنای دوم آنکه باندهایی رشد یافته که همه را رصد می‌کنند و هرکس دهان باز کند برایش پرونده‌سازی می‌کنند.


** ایران

نظر سنجی هسته ای از ایرانی ها و امریکایی ها  


نتایج یک نظرسنجی جدید از مردم ایران نشان می‌دهد در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای ، ایرانی ها گروه 1+5 را مسئول آن می‌دانند نه مذاکره‌کنندگان کشورشان را. به گزارش « ایسنا»، به نوشته روزنامه «هافینگتن پست»،‌ دانشگاه «مریلند» امریکا با همکاری دانشگاه تهران بتازگی یک نظرسنجی را در میان مردم ایران انجام داده است که نتایج آن نشان می‌دهد ایرانی ها قویاً از حصول یک توافق هسته‌ای با قدرت های جهانی حمایت می‌کنند. بر اساس این نظرسنجی که در مدت زمان بین 12 تا 28 ماه مه انجام شده است، 57 درصد از مردم ایران از توافق هسته‌ای با گروه 1+5 حمایت می‌کنند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که اغلب مردم ایران امیدوارند لغو تحریم ها منجر به افزایش سرمایه گذاری و ارتقای زندگی مردم شود. علاوه بر این 51 درصد از ایرانی ها به شرطی توافق را خواهند پذیرفت که لغو همزمان تمام تحریم‌ها علیه تهران را در پی داشته باشد. به نوشته «هافینگتن پست»، مطالعات اخیر دانشگاه «مریلند» و مؤسسه طرح مشاوره عمومی نشان می‌دهد که 61 درصد از امریکایی‌ها نیز از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند و تنها 36 درصد از مردم این کشور خواهان توقف مذاکرات کنونی و افزایش تحریم ها برای پایان دادن به غنی سازی اورانیوم در ایران هستند. بر اساس این نظرسنجی اکثریت مردم ایران معتقدند لغو فوری و همزمان تحریم های ظالمانه علیه ایران باید به عنوان اساسی ترین شرط هر توافقی مورد تاکید قرار گیرد و مذاکره کنندگان ایرانی نباید هیچ توافقی را که شامل لغو کلیه تحریم ها شامل تحریم های سازمان ملل، اتحادیه اروپایی و تمام یا اکثر تحریم های اصلی امریکا نشود، بپذیرند.


ادعای «ساندی تایمز» درباره سفر اوباما به تهران


«ساندی تایمز» مدعی شد باراک اوباما قصد دارد در سال 2016 به تهران سفر کند. این روزنامه انگلیسی نوشت که «باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا قصد دارد در سال 2016 به تهران سفر کند. او قصد دارد در این سفر ازسرگیری روابط دیپلماتیک را با ایران اعلام کند». روابط سیاسی ایران و امریکا از سال 1359 قطع شد و همچنان دو کشور رابطه دیپلماتیک ندارند. دو طرف، در حال حاضر  برای دستیابی به توافق بر سر برنامه اتمی تهران، تماس‌های مستقیم دارند. هم اکنون در تهران، سفارت سوئیس و در واشنگتن سفارت پاکستان حافظ منافع امریکا و ایران هستند.


نامه اعتراضی وکلا به روحانی


کانون وکلای دادگستری مرکز در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری که در آن حق انتخاب وکیل برای متهمان در جرایم امنیتی و جرایم سازمان‌یافته محدود و بر اساس انتخاب رئیس قوه قضائیه شده است، اعتراض کردند.


برخی اعضای حزب «یکتا»پرونده تخلفات مالی دارند


 عضو «فراکسیون رهروان ولایت »مجلس شورای اسلامی گفت:«به بعضی افرادی که می‌خواهند در حزب یکتا عضو شوند توصیه می‌کنم با تأمل و صبر عضو این حزب شوند زیرا برخی افراد حزب یکتا هنوز پرونده‌های مالی و تخلفات مالی دارند که باید بررسی شوند و در دست رسیدگی است و ما در حال تحقیق و تفحص از پرونده‌های آنها هستیم.».


به گزارش «نامه نیوز»، غلامعلی جعفرزاده افزود: «توصیه به برخی افراد خوشنام می‌کنم که با احتیاط بیشتری برای عضویت در این حزب گام بردارند ممکن است این حزب پا نگیرد». نماینده رشت تأکید کرد: «تحقیق و تفحص از برخی مسئولان و وزیران دولت قبل در حال اتمام است که باید به قوه قضائیه ارسال شود و بعد ازاین تحقیق و تفحص این اسامی مشخص می‌شود و افرادی که خواستار عضویت در این حزب هستند کمی صبر کنند بعد تصمیم بگیرند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    خیلی جری شدی مشرق نیو.ز
  • ناشناس ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    در زمان امام حسن (ع) یاران خائن اش صلح را تحمیل کردند در زمان ما هم کشورهای غربی با تحریم وتهدید به نابودی کشور صلح را تحمیل خواهند کرد مهم نیست زندگی مردم واقتصاد کشور با این تحریمها داره از هم می پاشه مردم دعا می کنند که توافق انجام بگیره تا بیشتر از این زیان نبینند
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    عجب!!
  • بیژن ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    پیر شدیم از بس تمدید شد این مذاکرات یا به نتیجه برسید یا خلاص بیایید داخل با نیروی داخلی همت کنیم و مملکتو بسازیم
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    خدا عاقبت همه رو بخیر کنه
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    این به تحریم ها بستگی داره حتما!!!
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    ورزش کن شاد باش پیر نشی بیژنم!
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    ایشالا
  • ابوالحسنی ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    یک جریانی بر خلاف امام و شهدا چندین سال است که از تریبون های مختلف بخصوص روزنامه ها و مجلات و شبکه های مجازی و محافل خصوصی و عمومی به مردم بخصوص نسل جوان چنین وانمود کرده اند که اگر رابطه با آمریکا برقرار بشود ایران گلستان می شود و یک عده ای هم که تعدادشان کم نیست این حرفها را باور کردند و جو را طوری آماده کردند که کار به اینجا رسید البته آنان که آگاهانه این حرفها را القاع می کردند خودشان کاملا" از نییات آمریکا با خبر بوده و هستند یا وابسته هستند و یا خائن به ملت . باید ملت نجیب ایران بیشتر از پیش بیدار باشند
  • شهاب ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    نه عزیز من لازم نیست کشورهای غربی صلح را تحمیل کنند داخلیهامون دارند برامون تدارک می بینند .... 35 ساله تحریم هستیم و تونستیم روی پای خودمون بایستیم یک عده واداده دارند به مردم القا میکنند که اقتصاد کشور با این تحریمها داره از هم میپاشه تا به هدفشون برسند مسئولین هوشیار باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس