وزیر امور خارجه رژیم آمریکا در شرایطی فیگور مخالفت با بیانیه لوزان را در مذاکرات به خود گرفته است، که بر مبنای شواهد، این اقدامات آمریکایی را چیزی جز عملیات روانی برای امتیازگیری حداکثری در دقایقی نهایی مذاکرات نباید به حساب آورد.

به گزارش مشرق، جان کری وزیر خارجه آمریکا شب گذشته و در حالی که گفته می شد مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 آخرین دقایق خود را سپری می‌کند، طی سخنانی رسماً مذاکرات را تا این ساعت ناکام گذاشت و البته تهدید کرد که اگر آنچه آمریکا در نظر دارد تامین نشود، وی تا ابد پشت میز مذاکره نخواهد ماند.

پس از این اظهارات کری بود که محمدجواد ظریف سرپرست تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز در یک پیام توئیتری تاکید کرد: " این حرف را جدی بگیرید؛ شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید."
در ادامه مباحث  مشخص شد که این پیام ظریف که همان معادل "دبه درآوردن" در مذاکرات از سوی طرف آمریکایی است، در واکنش به اقدامات و اظهارات جان کری پس از ویدئو کنفرانس با اوباما صورت گرفته است.

ساعاتی بعد ظریف، مقصود خود را به صورت روشن‌تری با خبرنگاران در میان گذاشت؛ وی گفت: متاسفانه ما هم شاهد تغییر مواضع و هم شاهد زیاده‌خواهی هستیم و هم شاهد این هستیم که چند کشور در پنج بعلاوه یک دارای مواضع متفاوتی هستند و این وضع را دشوار کرده است.

بر این اساس مشخص است آنچه هم اکنون در مذاکرات وین در حال انجام است، تجدیدنظر اساسی و دبه آمریکایی‌ها نسبت به آنچیزی است که در لوزان بین دو طرف نسبت به آن تفاهم اولیه صورت گرفته است.

برخی صاحب‌نظران معتقدند که آمریکا به سبب نیاز اساسی خود به مذاکره و ترس از تبعات شدید ترک میز مذاکرات برای این کشور، در نهایت به همان موارد لوزان برخواهند گشت با این حال در طی مذاکرات و به منظور امتیازگیری هرچه بیشتر، ظاهری در مخالفت با تفاهم لوزان به خود گرفته است.

با این حال انتظارات جدی کارشناسان، صاحب‌نظران، مردم و شخصیت‌های سیاسی  در ایران از تیم مذاکره‌کننده آن است که در آنچه به عنوان تفاهم لوزان منتشر شده، تجدیدنظر جدی صورت گیرد و تحقق "خط قرمز"های بسیار مهم، تنها مبنای تیم برای مذاکره در وین باشد.

یقیناً تیم مذاکره‌کننده ایرانی به خوبی از نیاز بسیار جدی آمریکا به  مذاکرات هسته‌ای آگاه است و اقدامات اخیر جان کری و تیم آمریکایی که به چیزی غیر از آخرین تقلاها و عملیات روانی در دقیقه 90 برای امتیازگیری هرچه بیشتر در مذاکره شباهت ندارد، را چندان جدی نخواهد گرفت.

با این حال در صورت اشتباه راهبردی آمریکا و ترک تیم مذاکره‌کننده، ایران پیروز واقعی مذاکرات خواهد بود؛ چه آنکه بیش از پیش به افکار عمومی دنیا حسن نیت خود را اثبات کرده است.  تیم مذاکره‌کننده ایرانی نیز در صورت کشیده شدن وضعیت مذاکرات به چنان صورتی، همچنان مورد تمجید و حمایت همه‌جانبه ملت ایران قرار خواهند داشت.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهماندار هواپیما ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    اقای ظریف شما هم مثل امریکاییها چرا از خبرنگاران زیاد استفاده نمی کنید و مسائل را خبری نمی کنید تا دست بالا داشته باشید بهترین حربه برای بد عهدی غربی ها استفاده از رسانه های خودشان است مثل جان کری ظاهرا شما اصول روانی دیپلماتیک را بلد نیستید ویا خیلی محافظه کارید تنها لبخند فایده ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس