معترضان و حامیان فلسطین در انگلیس و استرالیا در سالگرد حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، در برنامه‌ای هماهنگ، کارخانه‌های سازنده موتورهای پهپادهای اسرائیلی هرمس را تسخیر کردند.

گروه بین‌الملل مشرق- معترضان انگلیسی روز دوشنبه (6 ژوئیه/15 تیر) هم‌زمان با سالروز حمله سال 2014 اسرائیل به نوار غزه و در اعتراض به این اقدام، چهار کارخانه متعلق به شرکت "البیت سیستمز" بزرگ‌ترین شرکت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را به تعطیلی کشاندند. یکی از شهرهایی که کارخانه اسرائیلی در آن وجود دارد شهر "شن استون" در نزدیکی "برمنگهام" است و در این کارخانه موتور های پهباد هرمس تولید میشود و به اسرائیل صادر میشود. هواپیماهای بدون سرنشین هرمس به طور گسترده ای در طول تهاجم حملات سال گذشته اسراییل به غزه برای انجام ماموریت های شناسایی و حملات با استفاده از موشک های هدایت شونده مورد استفاده قرار گرفته اند. معترضان انگلیسی خواهان پایان فعالیت شرکت های تسلیحاتی اسرائیلی در کشورشان هستند. اقدام معترضان انگلیسی حامی مردم فلسطین در دو کشور استرالیا و انگلیس رخ داد و در تجمعی که در یکی از شهرهای انگلیس رخ داد حدود 250 نفر شرکت کردند.

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص این اعتراضات مردمی با "لیلا حمدان" یکی از برگزار کنندگان این مراسم گفتگو کرده است که متن این مصاحبه در ادامه آمده است.

بزرگترین کارخانه اسرائیلی در انگلیس را تسخیر کردیم/اسرائیل با چراغ سبز دولت انگلیس مردم فلسطین را قتل عام کرد/ فلسطین تحت طولانی ترین اشغال نظامی تاریخ قرار دارد/ آماده انتشار

مصاحبه با لیلا حمدان

سؤال:: لطفاً درباره اقداماتی توضیح بدهید که در سالگرد حمله اسرائیل به نوار غزه یا همان جنگ 51 روزه در انگلیس صورت گرفته است. و چند نفر در این مراسم شرکت کردند؟

ما تصمیم گرفتیم در سالگرد حلمه نظامی سال گذشته اسرائیل به غزه طی چند گروه در استرالیا و انگلیس به کارخانه های نظامی اسرائیل حمله کنیم و کار این کارخانه ها را مختل کنیم. در گروهی که من در آن هستم ما به تجمع در مقابل کارخانه ای اقدام کردیم که سازنده موتور های هواپیمای بدون سرنشین هرمس است. این پهپاد نقش زیادی در کشتار مردم فلسطین در جنگ غزه داشته است. حمله تابستان سال گذشته اسرائیل به نوار غزه یکی از وحشیانه‌ترین اقدامات اسرائیل از هنگام اشغال و استعمار فلسطین بوده است. این قتل‌عام توسط پهپادهایی صورت گرفت که شرکت اسلحه سازی اسرائیلی البیت سیستمز آن‌ها را ساخته بود. در پاسخ به این جنایات، دست‌کم 250 نفر از فعالان حامی فلسطین کارخانه البیت در شن‌استون را تسخیر کردند و فعالیت‌های آن را به تعطیلی کشاندند. این کارخانه یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های شرکت البیت محسوب می‌شود. به مردم گفته‌ایم که چه شهروند عادی و چه فعال مدنی، چه معلول، چه پیر، چه جوان، چه دارای فرزند، ما به همه آن‌ها نیاز داریم تا این اقدام را به بزرگ‌ترین و زیباترین اقدام در یک کارخانه نظامی در انگلیس تبدیل کنیم.

این اقدام همچنین دهمین سالگرد تأسیس جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل را هم گرامی می‌دارد؛ جنبشی که موجب شد اسرائیل وادار شود به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد. این جنبش حمایت اتحادیه‌های بزرگ تجاری، حزب سبز و اتحادیه ملی دانش‌جویان انگلیس را نیز پشت خود دارد. اخیراً اعلام شد سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در اسرائیل طی سال گذشته حدود 50 درصد کاهش پیدا کرده است و بخشی از این کاهش سرمایه‌گذاری نتیجه جنبش‌های بایکوت اسرائیل بوده است.

مصاحبه با لیلا حمدان

سؤال:: چرا فعالان حقوق مدنی اقدام به تعطیل کردن این کارخانه‌ها کرده‌اند، با آن‌که این کارخانه‌ها در انگلیس واقع هستند؟

آمار منتشر شده توسط دولت انگلیس نشان می‌دهد موتورهای پهپاد که در این کارخانه‌ها ساخته می‌شود، نهایتاً به اسرائیل صادر می‌شود. بنابراین این کارخانه‌های متعلق به اسرائیل، بخشی از رژیم آپارتاید و وحشی اسرائیلی و همین‌طور استعمار کنونی علیه مردم فلسطین است. اسرائیل به خاطر فعالیت همین نوع کارخانه‌ها و چراغ سبز دولت انگلیس به صادرات اسلحه به اسرائیل بود که توانست تابستان گذشته 2200 فلسطینی را قتل‌عام کند.

طبق آمار سازمان ملل، در این تهاجم، اسرائیل بیش از 500 کودک را کشت، 11 هزار نفر را مجروح کرد و 1000 کودک را دچار معلولیت‌های دائمی نمود. حدود 18 هزار خانه ویران شد و 100 هزار نفر آواره شدند. همین باعث شده تا مردم از سراسر کشور به این‌جا بیایند و از مبارزه مردم فلسطین برای رسیدن به آزادی، عدالت و برابری دفاع کنند و از دولت انگلیس بخواهند صادرات و واردات اسلحه با اسرائیل را متوقف و تحریم کند.

مصاحبه با لیلا حمدان

سؤال:: انسان‌هایی در کشورهای دیگر مانند سوریه و عراق و نیجریه هم کشته می‌شوند. چه چیزی باعث می شود که به حمایت از فلسطین و مردم فلسطین بپردازید؟

کار ما منحصر به فلسطین نیست. ما نسبت به هرگونه کشتار مردم واکنش نشان می‌دهیم، اما آن‌چه مسلم است، فلسطین برای انگلیس مسئله مهمی است. این کشور تحت طولانی‌ترین اشغال نظامی تاریخ قرار دارد. بنابراین خیلی از مردم این موضوع را می‌دانند و از این اشغالگری عصبانی هستند.

طی بمباران غزه در سال 2014، بحث فروش تسلیحات به اسرائیل به یک موضوع داغ سیاسی در انگلیس تبدیل شد. گزارشی که اخیراً توسط "کمپین علیه تجارت اسلحه"، "جنگ علیه اراده" و "کمپین هم‌بستگی با فلسطین" منتشر شد، نشان داد که تنها چند هفته پس از این حملات، انگلیس تسلیحاتی به ارزش 4 میلیون پوند را از جمله قطعات پهپاد به اسرائیل صادر کرده است. این نشان می‌دهد به‌رغم جنایت‌های جنگی اسرائیل، رویکرد دولت انگلیس نسبت به تجارت اسلحه با اسرائیل "آب از آب تکان نخورده" بوده است.

مصاحبه با لیلا حمدان

سؤال:: دولت انگلیس قطعاً برای این روز خود را آماده کرده است. آیا مشکلی هم در اجرای تظاهرات برای شما پیش آمد؟

البته دولت انگلیس برای متوقف کردن یکی از سه تظاهرات گسترده، حکم بازداشت معترضان را در مقابل شرکت ساخت موتورهای پهپادی "یوای‌وی انجینز" واقع در نزدیکی شهر "شن‌استون" در شهرستان "استافوردشیر" صادر کرد؛ اما فعالان عضو شاخه لندن جنبش "اقدام فلسطین، کمپین علیه تجارت اسلحه" و همین‌طور "کمپین اسکاتلندی همبستگی با فلسطین" از ساعات ابتدایی صبح کار خود را آغاز کردند و مسیر و در ورودی به کارخانه را سد کردند.

صدها نفر از فعالان حامی فلسطین از سراسر کشور به این‌جا آمده‌اند تا به فعالان دیگر کمک کنند. کار در کارخانه "الیت کی‌ال" متعلق به البیت در "تام‌ورث" شهرستان استافوردشیر و همچنین در کارخانه "اینسترو پریسیژن" در "براداستیرز" شهرستان "کنت" به علت حضور فعالان روی پشت‌بام هر دو کارخانه، تعطیل شد. یک‌شنبه از اواخر شب، اتفاق مشابهی هم در ملبورن استرالیا در جریان بوده است. فعالان حامی فلسطین معتقدند شرکت البیت در جنایات جنگی اسرائیل در غزه دست داشته است.

کارخانه‌های البیت در شن‌استون و براداستیرز قبلاً هم هدف معترضان بوده‌اند. در اوج حمله 51 روزه اسرائیل به نوار غزه، 9 معترض روی پشت‌بام یوای‌وی انجینز رفتند و دو روز آن‌جا ماندند. این کارشان بیش از 100 هزار پوند ضرر به این شرکت زد.

ما امروزه در شن‌استون، زمین کارخانه یوای‌وی انجینز را به جای مکانی برای نابود کردن زندگی انسان‌ها به مکانی برای زندگی تبدیل کردیم این مکان اکنون جایی برای رفع نیازهای ماست، نه نیازهای سازمان‌های اسرائیلی و چندملیتی که به قیمت جان انسان‌ها سود کسب می‌کنند. ما از بقیه مردم هم می‌خواهیم به مخالفت ما با جرائم اسرائیل علیه مردم فلسطین و جنبش رو به گسترش تحریم اسرائیل بپیوندند.

مصاحبه با لیلا حمدان

سؤال:: چند روز دیگر، روز جهانی قدس است. آیا شما هم برای این روز برنامه خاصی تدارک دیده‌اید؟

در انگلیس تنها ما نیستیم که در حمایت از فلسطین فعالیت می‌کنیم. من مطمئن هستم‌، گروه‌های زیادی برای روز قدس برنامه دارند و ما هم قطعاً در تعدادی از آن‌ها شرکت خواهیم کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    درد و بلاتون بخوره تو سر اصلاح طلبها مخصوصا اون مفت خوراشون که تو انگلیس زندگی می کنند.
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    یا لیتنا کنا معکم
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    چقدر جالب. انشاله مردم کشورهای اروپایی و غیره به تدریج قدرت بگیرن و بر حکومتهای فاسد دولتی شان پیروز شوند. ما وقتی خیلی بچه بودیم بهمون میگفتن وقتی امام زمان میاد مردم انگلیس و مردم مسیحی ازش حمایت میکنن این حرفها مال خیلی خیلی وقت پیش بود ولی الان فکر میکنم یه بیداری داره در خود کشورهای اروپایی اتفاق می افته. تا مردم نخوان هیچ حکومت ظلمی پایان نمیپذیرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس