عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد ازبرخی سخنان نادرست و نسبت دادن دروغ به خداوند درباره وعده و وعیدهای الهی در قرآن گفت: این افراد معتقدند که خداوند این دروغ را گفته تا انسان ها نظم عالم را بر هم نزنند؛ متأسفانه در کلاس الاهیات کشور جمهوری اسلامی ایران چنین مسائلی تدریس شده است.

به گزارش مشرق، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نخستین شب از لیالی قدر و در ادامه سلسله دروس اخلاق ماه مبارک رمضان با موضوع شرح دعای 45 صحیفه سجادیه با عنوان دعای وداع رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزارشد، با اشاره به فراز«السّلَامُ عَلَیْکَ مَا کَانَ أَطْوَلَکَ عَلَى الْمُجْرِمِینَ» گفت: مجرمان به دلیل دلبستگی به مادیات ماه رمضان را به صورت طولانی و سخت می گذرانند.

وی افزود: در قیامت زمانی که انسان ها زنده می شوند از آنان سؤال می کنند که شما چند سال در زمین زندگی کردید، آنان جواب می دهند یک روز و شاید کمتر از آن در زمین بودیم، عزیر نبی نیز پس از خواب صد ساله دچار چنین حالتی شد؛ انسان پس از خارج شدن روحش زمان را به خوبی درک نمی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که داستان ها و مکاشفاتی در این زمینه وجود دارد که نمی توان به آن استناد کرد، اظهار داشت: این گونه مکاشفات مؤیداتی بر آیات و روایات اسلامی است، البته من می ترسم که این مکاشفات را نقل کنم و روزنامه ها بگویند شیخ خرافاتی خرافات نقل کرده است.

وی ادامه داد: حتی چند سال پیش برخی از بزرگان گفتند که فلانی شیخ خرافاتی است، قبل از انقلاب یکی از اولیای خدا از قبرستانی عبور می کرد، نگاهش به قبری می افتد که زمان فوت آن شخص به صد سال قبل از آن بر می گشت؛ در همان زمان حال مکاشفه ای به آن اولیای خدا دست می دهد و صاحب قبر برایش ظاهر می شود که از او می پرسد چند مدت است که شمافوت شده اید که جواب می شنود نمی دانم.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که چند نوع درک زمان وجود دارد، ابراز داشت: انسان هایی که در این عالم هستند به صورت معمول به یک گونه زمان را درک می کنند، یکی از جاهایی که انسان گذشت زمان را به خوبی درک نمی کند در خواب است.

وی عنوان کرد: اشخاص نسبت به ماه مبارک رمضان و روزه گوناگون هستند، برای کسانی به راحتی و زود و برای افراد دیگر به سختی و دیر می گذرد؛ دیر یا زود گذشتن زمان بر اساس یک حالت روانشناختی است، زمانی که کار یا عبادتی سبب خوشی انسان شود دوست دارد ادامه پیدا کند و در زمان اتمام می گوید چقدر زود تمام شده اما کاری که سبب ناراحتی انسان شود می خواهد سریع پایان پیدا کند از همین رو برای او دیر می گذرد.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که اگر انسان دوست خوبی داشته باشد گذر زمان بر او اثر نمی کند، همچنین اگر با همنشین بد همراه شود گذشت چند دقیقه برای او برابر با چند ساعت است؛ منشأ این خوشی ها رسیدن به لذات و منشأ ناراحتی وجود موانع برای رسیدن به لذت ها است.

وی اضافه کرد: اگرلذت های انسان مادی باشد زمانی که می گوییم خوش می گذرد یعنی این به عنوان مثال انسان باید غذا و آب خوب داشته باشد اما برخی با وجود مشکلات لذت های معنوی دارند که در لذت های مادی در برابر آن رنگ می بازد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که لذت های معنوی دل انسان را متوجه خود کرده و رنج ها را بی اثر می کند، گفت: در کنار سختی ها لذت هایی وجود دارد که غالب است، از همین رو انسان اگر لذت معنوی داشته باشد از سختی های ماه مبارک رمضان ناراحت نشده و زمان به خوبی برایش سپری می شود.

وی افزود: از آن جایی که مجرمان در ماه مبارک رمضان به لذت های مادی خود نمی رسند و خواسته های آن ها حاصل نمی شود گذر زمان در این ماه برای آنان سخت و طولانی خواهد بود اما کسانی که از انس با خداوند لذت می برند و روحشان آزاد است این چنین نیستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برخی افراد امور و لذت های مادی را ملاک قرار نداده و به آن دلبستگی ندارند، اظهار داشت: چنین کسانی گذر روزهای ماه مبارک رمضان بر آنان سخت نیست بلکه از آن لذت می برند؛ اشتغال به امور دنیوی سختگی آور است.

وی ادامه داد: اگر انسان دلبستگی های خود را تغییر دهد درک او نسبت به زمان نیز تغییر می کند، تا زمانی که دلبستگی های انسان مادی و حیوانی باشد از عبادت کردن خسته شده و روزه برای چنین فردی بسیار طولانی می گذرد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اگر انسان از سنخ امور حیوانی جدا شود و نسبت به آن دلبستگی نداشته باشد می تواند لذت عبادت را بچشد، ابراز داشت: هر کس هر جرمی مرتکب می شود برای رسیدن به مسائل و مقاصد دنیوی است.

وی عنوان کرد: انسان باید از خداوند بخواهد تا حقایق را به او نشان دهد و برای او ثابت شود که بسیاری از مسائل شدنی است، اگر انسان این حقایق را درک کند می فهمد که اگر روزی دلبسته دنیا بود و آرزوهایش در پست و مقام و امور اعتباری خلاصه می شد اشتباه کرده است.

آیت الله مصباح یزدی با انتقاد از برخی سخنان نادرست درباره وعده و وعیدهای الهی در قرآن خاطرنشان کرد: بین افرادی که دنیا را بازیچه می دانند و باور دارند جز لهو و لعب نیست با کسانی که تصور می کنند آخرتی وجود ندارد و وعده های خداوند برای دلخوشی داده شده تفاوت بسیاری وجود دارد.

وی اضافه کرد: برخی از نویسندگان مسلمان و فیلسوف در جمهوری اسلامی ایران نوشته اند که هیچ دلیلی ندارد که وعده های قرآن درباره بهشت و جهنم راست باشد، این افراد می گویند خداوند برای این که مردم را وادار به کار خوب کند دروغ می گوید که اشکالی نداشته و کاری عقلایی است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که همین فیلسوفان بنام کشور جمهوری اسلامی ایران گفته اند که برخی دروغ ها قبح ندارد، گفت: این افراد معتقدند که خداوند این دروغ را گفته تا انسان ها نظم عالم را بر هم نزنند؛ متأسفانه در کلاس الهیات کشور جمهوری اسلامی ایران چنین مسائلی تدریس شده است.

وی افزود: بخشی از مسؤولیت این مسأله به روحانیت برمی گردد که شاید مسائل را به صورت کامل مطرح نکردند که چنین شبهاتی برای برخی اوهامی ایجاد می کند؛ انسان باید ایمانش را تقویت کند و به حد باور برساند، انسان باید بفهمد که در دنیا غیر از لذات مادی مسائل و لذت های دیگری نیز وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اهمیت شب قدر مؤمنان را به دعای برای یکدیگر توصیه کرد و اظهارداشت: در این شب ها باید از خداوند بخواهیم که حقایق را به ما نشان داده تا آن را باور کنیم و از آلودگی ها دل بکنیم.
منبع: رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس