کد خبر 435447
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰

براساس گزارش بانک مرکزی در دوره یکساله منتهی به ۵ تیرماه سال جاری نرخ لبنیات ۸ . ۱۴ درصد، تخم‌مرغ ۷ . ۴ درصد، برنج ۷ . ۸ درصد، حبوب ۱۶ درصد، میوه‌های تازه ۸ . ۶۰ درصد، سبزی‌های تازه ۲ . ۱۳ درصد، گوشت قرمز ۳ . ۷ درصد، قندوشکر ۴ درصد، چای ۵ . ۸درصد و روغن نباتی ۸ . ۰ درصد رشد داشته و تنها در این مدت نرخ گوشت مرغ با ۹ . ۱۲ درصد افت مواجه شده است .

 به گزارش مشرق، دولت با افزایش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات به طور تلویحی اعلام کرد قصد آزادسازی و واقعی کردن قیمت کالاها را دارد .

زمانی‌که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت بیان داشت دولت توان پرداخت یارانه به بخش لبنیات را ندارد و برهمین اساس قیمت‌ها را تا ۱۰ درصد افزایش داده با این شرط که کارخانجات شیرخام را به قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری کنند،‌ این اعلام نشان از آن دارد که عدم پرداخت یارانه به دیگر کالاهای تولیدی در آینده نیز قیمت آنها را به سمت واقعی شدن و درنهایت افزایش سوق خواهد داد .

براساس گزارش بانک مرکزی در دوره یکساله منتهی به ۵ تیرماه سال جاری نرخ لبنیات ۸ . ۱۴ درصد، تخم‌مرغ ۷ . ۴ درصد، برنج ۷ . ۸ درصد، حبوب ۱۶ درصد، میوه‌های تازه ۸ . ۶۰ درصد، سبزی‌های تازه ۲ . ۱۳ درصد، گوشت قرمز ۳ . ۷ درصد، قندوشکر ۴ درصد، چای ۵ . ۸درصد و روغن نباتی ۸ . ۰ درصد رشد داشته و تنها در این مدت نرخ گوشت مرغ با ۹ . ۱۲ درصد افت مواجه شده است .

گرانی ۱۲۰ درصدی لبنیات

در همین حال قیمت انواع لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر و کره در ۲ سال گذشته از ۴۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته است .

آمار رسمی بانک مرکزی از روند تغییر قیمت لبنیات از تیرماه ۹۲ تا تیرماه ۹۴ نشان می‌دهد قیمت کره رکورددار گرانی بین محصولات لبنی بوده و از کیلویی ۱۲۰۰۰ تومان در تیرماه سال ۹۲ به کیلویی ۲۴هزار تومان در سال جاری رسیده است .

در این بین ماست پاستوریزه و غیرپاستوریزه در رتبه‌های بعدی قرار دارند و رشد ۲ . ۳۲درصد و ۷ . ۴۱ درصد در این دو سال داشته‌اند . قیمت ماست پاستوریزه از کیلویی ۲۲۱۶ تومان به ۲۹۳۰ تومان و ماست غیرپاستوریزه از ۲۳۷۱ تومان به ۳۳۶۰ تومان افزایش یافته است .

براساس آمار بانک مرکزی، قیمت شیر پاستوریزه هم با رشد ۸ . ۲۹ درصد از لیتری ۲۱۱۱ تومان به ۲۷۴۲ تومان رسیده و قیمت پنیر پاستوریزه ۴۵۰ گرمی هم با رشد ۲۹ درصد از ۳۷۰۹ تومان به ۴۷۸۵ تومان افزایش یافته است . پنیر غیرپاستوریزه هم که سال ۹۲ کیلویی ۱۵۵۲۰ تومان بوده در حال حاضر به کیلویی ۱۹۱۲۰ تومان افزایش یافته است . این افزایش قیمت‌ها بدون لحاظ افزایش اخیر ۱۰ درصدی است که با لحاظ آن قیمت لبنیات در این دولت از ۴۰ تا ۱۲۰ درصد رشد داشته است .

به گزارش تسنیم، یکشنبه گذشته مجوز افزایش ۱۰درصدی قیمت شیر، ماست و پنیر صادر شد . هر چند متولیان صنف و صنعت لبنیات به عدم حضور در این جلسه معترض بوده و افزایش قیمت را هم قبول نداشتند ولی طبق بخشنامه دولت موظف به اجرای این مصوبه هستند . البته محمد فربد، نایب رئیس انجمن صنایع لبنی اعلام کرد به‌دلیل فشار نیامدن به مردم در ماه مبارک رمضان، افزایش ۱۰ درصدی قیمت پس از این ماه اجرا خواهد شد .

علاوه بر این غلامرضا کاوه، سخنگوی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گفته است: افزایش ۱۰ درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی مشروط به افزایش نرخ خرید شیرخام دامداران به هر کیلوگرم ۱۴۴۰ تومان توسط صنایع لبنی بوده است .

کاوه افزود: تمام افزایش قیمت‌ها براساس بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور و مصوبه کارگروه تنظیم بازار است و سازمان حمایت نیز در این باره نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند .

وی خاطرنشان کرد: درصورتی که قیمت شیرخام در راستای حمایت از دامداران به ۱۴۴۰ تومان افزایش یابد طبیعی است که نرخ فرآورده‌های لبنی نیز افزایش قیمت داشته باشد . این در حالی است که دولت ماه گذشته قیمت سوخت را افزایش داد .

سیر تغییر قیمت‌ها در هفته‌ای که گذشت

به گزارش بانک مرکزی، در هفته‌ای که گذشت نرخ تخم‌مرغ ۹ درصد، میوه‌های تازه ۴ . ۵ درصد، گوشت قرمز ۵ . ۰ درصد و گوشت مرغ ۲ . ۸ درصد کاهش و نرخ برنج ۱ . ۰، حبوب ۵ . ۰، سبزی‌های تازه ۳ . ۱ و قند و شکر ۱ . ۰ درصد افزایش یافته است . ضمن آنکه در بررسی‌های بانک مرکزی قید شده است در این هفته نرخ لبنیات، چای و روغن نباتی ثابت بوده است .

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای ماست پاستوریزه معادل ۱ . ۰ درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود . بهای تخم‌مرغ معادل ۹ درصد کاهش یافت و شانه‌ای ۸۵ تا ۱۰۶ هزار ریال فروش می‌رفت .

در این هفته در گروه برنج قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی و برنج داخله درجه یک ثابت بود و بهای برنج داخله درجه ۲ معادل ۷ . ۰ درصد افزایش داشت . در گروه حبوب، قیمت لوبیاچیتی معادل ۸ . ۰، لوبیا سفید ۹ . ۰ و لوبیا قرمز ۹ . ۱ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۵ . ۰ تا ۸ . ۱ درصد افزایش یافت .

در گروه میوه‌های تازه قیمت هلو معادل ۳ . ۱ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۲ . ۰ تا ۹ . ۱۱ درصد کاهش داشت . در گروه سبزی‌های تازه قیمت گوجه‌فرنگی معادل ۵ . ۲ درصد، بادنجان ۶ . ۳ درصد، کدو سبز ۹ . ۷ درصد و سبزی‌های برگی ۵ . ۱ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۱ . ۰ تا ۶ . ۲ درصد کاهش یافت .

در هفته مورد گزارش قیمت گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و بهای گوشت گوسفند معادل ۹ . ۰ درصد و گوشت مرغ ۲. ۸ درصد کاهش داشت . در این هفته قیمت چای خارجی و روغن نباتی مایع ثابت بود . بهای قند و روغن نباتی جامد هر یک معادل ۱ . ۰ درصد کاهش ولی قیمت شکر ۳ . ۰ درصد افزایش یافت.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    روحانی مچکریییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم!!!!!!!
  • بيكار ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    خب كه چي؟؟؟؟خجالت نميكشين شرم آوره اين وضعيت تا كي . بيچاره فقير فقرا
  • کشاورز ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    میوه کجا گران شده از کشاورز مفت میخرند اما 300درصد گرانتر دست مصرف کننده میرسد خیار همین حالا در شهرستان شبستر 400تومان هزینه های کشاورزی 20برابر شده است بدبخت کشاورز هیچ جای دنیا هم چنین کاری نیست با کشاورز این کارها را نمیکنند
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    دست دولت درد نکند
  • حسن ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    شیب ملایم!
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    حذف سوبسید به معنی گران شدن نیست.
  • حسینی ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ان کسانی که حامی دولت 11 هستند بخوانند لذت ببرند.
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    یه زمانی 100 میلیار دلار نفت داشتیم الان شده 10 میلیارد خوب معلومه باید همه چیز گرون بشه تا اون کمبود جبران بشه
  • یک ایرانی ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اونوقت دولت عدالت محور حقوق کارمندشو 14 درصد افزایش میده .......خدا وکیلی فکرشو کنید مردم چقدر فقیر شدن .....فقط از گرسنگی نمردیم و الا هر روز بدبخت تر میشیم .....
  • علی از تبریز ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    کمه ....خیلی کمه....ما لیاقتمون بیشتر از اینهاست
  • منصور ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    در اروپاه لبنیات سوبسید بالای داردتا مر مردم خوب مصرف کنند که از ورود دارو جلوگری شود
  • ayoub ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    بخدا این مشکل مانیست امان از کرایه خانه بخدا دیگه خونه گیرم نمیاید ومیخوام بادوتابچه چادر بزنم توی بیابون
  • کارمند صنعت برق ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    من حقوقم 9ونیم درصد افزایش یافته نه 14درصد!!
  • منصف ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    چرا دوره احمدی نزاد گرونی رو اعلام نمیکردی ؟ حالا زرنگ شدی؟!
  • مجتبی ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    صبر کنین توافق بشه...همه چی ارزون میشه....آب خوردن مشکلش حل میشه..ازدواج اسان میشه...مشکل ریزگردا حل میشه...خشکسالی ها از بین میره...دریاچه ارومیه پر آب میشه.... تازه من شنیدم بعد توافق مرغامونم 2 زرده میذارن!!!!!
  • دامدار از اران و بیدگل ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ما دامدارها که چیزی ندیدیم. هنوز شیر را به قیمت 1060 تومان از ما می خرند. هیچ کس هم رسیدگی نمیکنه
  • دامدار از اران و بیدگل ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ما دامدارها که چیزی ندیدیم. هنوز شیر را به قیمت 1060 تومان از ما می خرند. هیچ کس هم رسیدگی نمیکنه حق ما را کارخانه دار میخوره.همه گاوداری ها در حال ورشکستگی هستند. تمام پول شیر را که هیچ، با قرض و قوله، باید علوفه از شرکت تعاونی بخریم.
  • دامدار از اران و بیدگل ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ما دامدارها که چیزی ندیدیم. هنوز شیر را به قیمت 1060 تومان از ما می خرند. هیچ کس هم رسیدگی نمیکنه حق ما را کارخانه دار میخوره.همه گاوداری ها در حال ورشکستگی هستند. تمام پول شیر را که هیچ، با قرض و قوله، باید علوفه از شرکت تعاونی بخریم.
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    لطفا يكي هم به داد ما كه در كيش زندگي ميكنيم برسه همه فكر ميكنن هر كس در كيش زندگي كنه زندگي راحتي داره ولي به خداوندي خدا قسم كه اينطور نيست و ما از سر جبر زمانه اينجاييم آقا يك ماه كه نا بربري ٧٠٠ توماني در اينجا شده ١٠٠٠ تومان و سنگك معمولي هم از ٩٠٠ تومان شده ١٥٠٠ تومان يعني سنگك حدود ٧٠ درصد !!! گرون شده در خصوص ميوه هم بايد يگوىم كه خوردن ميوه هايي مثل زردآلو و شبرنگ و .. برايمان آرزو شده چون كيليويي ٢٠٠٠٠ تومان !!! به ولله حقوقي كه يك كارگر اينجا ميگيره با اون ور فرقي نداره اگه به حرف هايم باور نداريد لطفا بياييد تحقيق كنيد و گزارش تهيه كنيد
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    برو بابا
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ای ول خخخخخخ
  • مهدی ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اقای احمدی نژاد درصورتی میخواست مرحله دوم ازادسازی قیمت هارو اجراکنه که یارانه نفری 200 هزاربشه ولی این دولت بدون افزایش یارانه حتی بانرخ تورم بدون سروصدا وباشیب ملایم داره قیمت هارو نجومی افزایش میده سالی دوبار قیمت کالاهارو افزایش میده!!!!
  • آذری ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    احمدی تژاد خدا پدر و مادر تو بیامرزد که حامی مردم مستضعف بودی
  • ناشناس ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    به یزدان اگر ما خرد داشتیم کجااین سرانجام بد داشتیم مامی رویم به روستاها ولی شما گرمی تونید در برابر تورم وفقر ایستادگی کنید وشعار روحانی وظریف ولوزان بدید؟؟؟؟
  • مرد غارنشین ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    درودبر روحانی وتدبیرش
  • مهدی از قم ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    کی گفته اعلان نمیکردند؟؟؟اون دوره گرانی ها را جوری تو بوغ میکردند که گوش فلک کر میشد این الان هست که گرانی بی سر و صدا است
  • معلم ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    بسه دیگه
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    چند روز دست به دست هم دهیم و هر چیزی که گران شد نخریم نتیجه بسیار خوبی خواهیم گرفت مطمئن باشید.%
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    راست میگه ! نون که گران شد نخرید لبنیات گران شد نخرید ملک و اجاره گران شد نخرید میوه جات و ... گران شد نخرید ..... قبر هم که گران شد نخرید توی چه مملکتی هستیم ! نه می تونیم زندگی کنیم نه می تونیم بمیرم! پس بهتره آرزوهایمان را نخ کنیم هوا کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس