برخلاف تصور برخی از دوستان که روزهای پیش‌روی را مرحله پایان مذاکرات تلقی می‌کنند و احتمال دستیابی به یک توافق را دور از انتظار نمی‌بینند، با قاطعیت و به یقین می‌توان گفت که هیچ توافقی در پیش نخواهد بود...

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در کیهان به پیش بینی مذاکرات هسته ای پرداخت و نوشت:

1- در چالش هسته‌ای پیش‌روی که 12 سال به درازا کشیده است، ما و حریف هر‌دو در پی «توافق خوب» هستیم و هر دو طرف نیز «توافق نکردن» را به «توافق‌بد» ترجیح می‌دهیم. اختلاف‌نظر در تعریف «توافق خوب» است.

توافق خوب از نگاه ما، توافقی است که در آن صنعت هسته‌ای کشورمان پا بر جا بماند، اگرچه در جریان بده و بستان مذاکرات، ملزم به پذیرش برخی از هزینه‌ها باشیم و به قول رهبر معظم‌انقلاب در دیدار اخیر مسئولان نظام؛ «ما از ابتداء گفته‌ایم می‌خواهیم تحریم‌های ظالمانه برداشته شود که البته در مقابل آن، حاضریم یک چیزهایی بدهیم، به شرط این که صنعت هسته‌ای متوقف نشود و لطمه نخورد». این تعریف از توافق خوب، یک تعریف قانونی و منصفانه است چرا که موضوع - کف- مذاکرات، «صنعت‌هسته‌ای ایران» است و دستور کار مذاکرات،  یافتن راه کاری است -سقف-  که حفظ صنعت هسته‌ای کشورمان را با اطمینان از غیرنظامی بودن آن تضمین کند. بنابراین اگر نتیجه نهایی و خروجی مذاکرات، لغو همه تحریم‌ها و پا بر جا ماندن صنعت هسته‌ای ایران نباشد، مذاکرات از «کف» عبور کرده و مفهوم و معنای حقوقی- و حتی سیاسی- خود را از دست می‌دهد.

طرف مقابل اما، از «توافق خوب» تعریف دیگری دارد که با نگاه و تعریف مورد نظر ما، نه فقط متفاوت، بلکه کاملا متضاد است. از نگاه آمریکا و متحدانش، توافق خوب، توافقی است که نتیجه آن برچیده شدن کامل صنعت هسته‌ای کشورمان باشد و یا، نابودی نهایی آن را در یک سند بدون بازگشت- نظیر توافق‌های ژنو و‌لوزان- تضمین کند. از این روی به آسانی می‌توان نتیجه گرفت مادام که صورت واقعی مسئله چنین است - که هست- رسیدن به توافق ناممکن و محال خواهد بود.

بیرون از این جغرافیا نمی‌توان «افق مذاکرات هسته‌ای» را آنگونه که واقعا هست به ارزیابی نشست و دراین‌باره گفتنی‌هایی هست که با توجه به مرحله کنونی مذاکرات هسته‌ای اشاره‌ای گذرا به چند نکته در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.

2- برخلاف تصور برخی از دوستان که روزهای پیش‌روی را مرحله پایان مذاکرات تلقی می‌کنند و احتمال دستیابی به یک توافق را دور از انتظار نمی‌بینند، با قاطعیت و به یقین می‌توان گفت که هیچ توافقی در پیش نخواهد بود، و باز هم مانند 12سال گذشته، مذاکرات در مرحله پایانی خود با شکست روبرو می‌شود مگر آن که یکی از دو حالت اتفاق بیفتد. اول آن که ما از حق مسلم و قانونی خود که حفظ صنعت هسته‌ای کشورمان است دست بکشیم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب«به یک کاریکاتور از فعالیت هسته‌ای و تابلوی بی‌محتوا» تن بدهیم و حالت دوم این که، حریف با دست کشیدن از نگاه سلطه‌جویانه خود، برخورداری ایران اسلامی از صنعت هسته‌ای را بپذیرد. ولی هیچیک از دو حالت یاد شده در افق پیش‌روی دیده نمی‌شود بنابراین، از هم‌اکنون به جد می‌توان پیش‌بینی کرد که توافقی در میان نخواهد بود و از آنجا که طرف مقابل قواعد بازی و اصول مذاکرات را رعایت نکرده و برخلاف روال تعریف شده مذاکرات، موضوع مذاکره- کف مذاکره- را که برخورداری ایران از صنعت هسته‌ای بوده است، دور زده است، به عنوان عامل اصلی شکست مذاکرات شناخته می‌شود. روشنگری مستند در این‌باره وظیفه‌ای است که علاوه بر دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای برعهده همه جریانات سیاسی- صرفنظر از سلیقه‌های متفاوت آنها- نیز هست و باید در انجام این وظیفه، دولت و تیم هسته‌ای را همراهی کنند.

گفتنی است که معرفی عامل شکست مذاکرات برای حریف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از چند هفته قبل تلاش گسترده‌ای را به منظور معرفی ایران به عنوان عامل و علت اصلی شکست مذاکرات آغاز کرده و با جدیت دنبال می‌کند. دراین‌باره اگرچه اسناد و شواهد فراوانی قابل ارائه است ولی از آن میان به خبر زیر بسنده می‌کنیم؛

یک ماه و چند روز قبل- روز چهارشنبه 6 خردادماه/27 می- پایگاه اطلاع‌رسانی «شورای آتلانتیک» از نشست سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان خبر داد که با عنوان «اروپا و توافق هسته‌ای ایران» در محل این شورا در آمریکا برپا شده بود. پایگاه آتلانتیک در گزارش خود آورده است؛ «سفرای سه کشور یاد شده به این نتیجه رسیدند که در صورت شکست مذاکرات ایران و 5+1 اگر افکارعمومی جهانیان به این نتیجه برسد که آمریکا در شکست مذاکرات مقصر بوده است، نظام تحریم‌های اقتصادی به شدت آسیب می‌بیند و صاحبان صنایع در اروپا و آمریکا، ادامه تحریم‌ها را غیرقابل توجیه تلقی می‌کنند ولی چنانچه ایران به عنوان مقصر تلقی و معرفی شود، ادامه تحریم‌ها قابل توجیه خواهد بود».

3- متاسفانه باید گفت؛ توافق‌های ژنو و لوزان که در آن از خطوط قرمز هسته‌ای کشورمان عبور شده بود، به حریف امید داده بود که می‌تواند توافق مورد نظر خود را به ایران تحمیل کند و پروژه برچیدن صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را کلید بزند ولی بیانات صریح و قاطع رهبرمعظم انقلاب در دیدار اخیر مسئولان نظام با ایشان، پروژه تحمیلی آمریکا را با بن‌بست جدی روبرو کرد که در این خصوص گفتنی است؛
تلقی حریف آن بود که از ایران اسلامی درباره توافق هسته‌ای دو صدای متفاوت و در پاره‌ای از موارد، متضاد به گوش می‌رسد. دیدگاه طیفی که آمریکا را قابل اعتماد و توافق «برد-برد» را دور از دسترس نمی‌داند و در همان حال گشایش اقتصادی را به توافق هسته‌ای گره زده است. و طیف دیگری که به آمریکا کمترین اعتمادی ندارد و نگران از دست رفتن دستاوردهایی است که تاکنون در عرصه فن‌آوری هسته‌ای به دست آورده است.

رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود، از یکسو بر سلامت و دلسوزی تیم هسته‌ای کشورمان تاکید ورزیده و آنان را افرادی، مومن، امانت‌دار و صاحب غیرت و شجاعت معرفی کردند و در همان حال خطوط قرمز و غیرقابل عبور نظام در مذاکرات هسته‌ای را برشمرده و تعریف مشخصی از این خطوط ارائه کردند. این اقدام هوشمندانه خط بطلانی بود که با قاطعیت و اقتدار بر توهم دوصدایی نسبت به توافق احتمالی و سرنوشت صنعت هسته‌ای کشورمان کشیده شد. ایشان با تأکید بر دو گزاره یاد شده دندان طمع دشمن را که برای بهره‌گیری و سوءاستفاده از دوگانگی مورد اشاره تیز شده بود، کُند کرده و شکستند.

در پی بیانات رهبر معظم انقلاب بسیاری از مقامات و رسانه‌های آمریکایی، اروپایی و شرقی، معادلات پیش‌بینی شده درباره نتیجه مذاکرات را به نفع ایران تغییر یافته ارزیابی کرده و از جمله بر این نکته تاکید داشتند که «حمایت آیت‌الله خامنه‌ای از تیم مذاکره‌کننده و بر شمردن خطوط قرمز ایران، علاوه بر آن که پشتیبانی دلگرم‌کننده‌ای برای تیم هسته‌ای بود، برطرف کننده نگرانی طیف‌های دیگر نیز بود»، از جمله، نیویورک‌تایمز نوشت؛ «برخی بر این باورند که مواضع رهبر عالی ایران سبب محدود شدن فضای مانور تیم مذاکره‌کننده ایران می‌شود، اما کارشناسان هسته‌ای معتقدند این سخنان بسیار هوشمندانه و جهت تقویت مذاکره‌کنندگان بوده است زیرا آنها در مقابل خواسته‌‌های 5+1 خواهند گفت؛ از خط قرمزهای رهبر خود کوتاه نیامده و امتیاز بیشتری نخواهند داد» و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، نوشت «این‌بار ظریف با شرایطی به مذاکرات می‌رود که بتواند توافقی مبنی بر رفع یکجای تحریم‌ها امضاء کند وگرنه فعلا ایران نیازی به توافقی که نتیجه‌اش مشخص نیست ندارد» و نمونه‌های مشابه دیگری از این دست.

4- در پی بیانات اخیر حضرت آقا و حمایت کم‌نظیر ایشان از تیم هسته‌ای کشورمان، برخی از تحلیل‌گران داخلی بر این گزاره و تحلیل تاکید می‌کردند- و شاید هنوز هم می‌کنند- که وقتی رهبر معظم انقلاب تیم مذاکره‌کننده را امانت‌دار، مومن، غیرتمند و شجاع می‌دانند، می‌توان نتیجه گرفت توافقی که مورد تائید این تیم با این ویژگی‌ها باشد، همان «توافق خوب» است. در این برداشت اگرچه بر سلامت و ایمان و شجاعت تیم مذاکره‌کننده تاکید شده است ولی باید توجه داشت که بیانات‌حضرت‌آقا نیمه دیگری نیز دارد و آن، این که، سلامت تیم هسته‌ای تنها معیار و میزان برای ارزیابی یک «توافق» خوب نیست بلکه رهبر معظم انقلاب با برشمردن خطوط قرمز هسته‌ای، «توافق خوب» را توافقی می‌دانند که در آن از خطوط قرمز یاد شده عبور نشده باشد. به بیان دیگر معیار و میزان برای ارزیابی یک «توافق‌خوب» و تشخیص آن از «توافق بد»، همان خطوط قرمز ترسیم شده در بیانات رهبر معظم انقلاب است و دراین‌باره اشاره به نکته‌ای ضروری به نظر می‌رسد.
حضرت آقا می‌فرمایند «آنچه رهبری در جلسات عمومی می‌گوید عینا همان مسائلی است که در جلسات خصوصی به رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان ذیربط می‌گوید».

با توجه به این بخش از بیانات حضرت آقا اولا؛ تاکید ایشان بر «امانت‌داری، غیرت، شجاعت و تدین اعضای تیم مذاکره‌کننده» باور و اعتقاد قلبی رهبر‌معظم‌انقلاب است و علت‌تراشی‌های دیگر برای آن، غیرقابل قبول و مردود خواهد بود.

و ثانیا؛ خطوط قرمزی که حضرت آقا ترسیم کرده‌اند نیز، قابل تخفیف و عقب‌نشینی نبوده و نیست بلکه از باور عمیق و عالمانه حضرتش درباره نتیجه مورد نظر ایشان از مذاکرات هسته‌ای ریشه می‌گیرد.نتیجه آن که حمایت از تیم هسته‌ای با تاکید بر حفظ خطوط قرمز یاد شده وظیفه همگان است و در هیچیک از دوسوی این قضیه کمترین زمینه‌ای برای تردید و «اما و اگر» وجود ندارد.

5- در فاصله کوتاهی بعد از بیانات قاطع رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران نظام، حریف که نقشه قبلی خود را نقش بر آب می‌دید، گزینه دیگری را پیش کشیده و در آن دمید و آن گزینه‌ای بود که دو روز بعد از بیانات حضرت آقا، شبکه‌تلویزیونی C.N.N از آن خبر داد و به عنوان نتیجه احتمالی مذاکرات، اعلام کرد؛ «احتمال دارد متن توافق 5+1 با ایران که شامل ضمایم فنی است، بدون امضای طرفین حاضر در مذاکرات منتشر شود».

درباره این گزینه که ترجمان ترفند موذیانه دیگری از سوی حریف است گفتنی‌هایی هست که به بعد موکول می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 136
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    واقعا كامل و بي نقص.
  • بسیجی ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ببینم با این همه استدلال منطقی مخالفان چه نظراتی می دهند... به هر حال حزب الله آماده هست که وادادگان را از صفحه تاریخ حذف کند
  • جواد ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    انشاالله که توافقی نشود دستاوردهای هسته ایی بیشترارزش دارد
  • رضا ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    چرا شما همش دنبال شکست هستید
  • ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    یک پیش بینی اشتباه دیگر :)
  • ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    الکى مىگه برادر
  • یار غریب ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    امیدوارم با شرایط فعلی مذاکرات با شکست مواجه شود و غرب مسئول این شکست معرفی شود و ساختار تحریم ها اینگونه فرو ریزد
  • امیر حسین ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    من خودم فوق لیسانس روابط بین الملل دارم میخوام بگم که کسی مثل دکتر ظریف در امور بین الملل و روابط بین الملل نداریم یعنی ایشان استاد به تمام معنای روابط بین الملل حالا ایشان نمیداند این اقا میدونه ؟؟؟
  • ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    واقعا تعجب کردم حسین اقا عادی سخن گفته نه تهمتی نه فحشی داستان چیه!!!!!!
  • ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اخوي يه كم كوتاه بيا، محو كني . بسيجي خط و مشي رو از رهبر و قانون ميگيره.
  • ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    من دکترای روابط بین الملل دارم و بانظر شما مخالفم!
  • حیدرعلی بامری ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    انشاالله مذاکرات ازطرف دشمنان باشکست مواجه شودونظام تحریم هافروپاشد.
  • ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    غیب گفته!! اینو که همه میدونن!!!
  • بسیجی ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ما مطیع رهبریم اخوی به تمام فرمایشات ایشان عمل خواهیم کرد نه فقط بخشی از آن... مثل طیف خاصی در کشور که یه گوشه از سخنرانی رهبری را می گیرند و به نفع خود استفاده می کنند نیستیم و نخواهیم بود ... در ضمن کوتاه آمدن از حق را از بسیجی انتظار نداشته باشید سازش با شیاطین ننگ بزرگیست که عده ای دنبال آن هستند و می خواهند به هر قیمتی کمر اسلام را بشکنند و ملت را مجدد زیر نفوذ و سلطه بیگانگان ببرند این افراد انشاالله مکرشان به خودشان باز می گردد و به حول قوه الهی آنها را مجدد رسوا کرده و یکبار برای همیشه از صفحه تاریخ محو می کنیم
  • بسیجی ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    چرا شما دنبال وطن فروشی هستید؟
  • بسیجی ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    امان از وادادگان اخوی حقوق ملت خود را به بیگانه نفروش!
  • بسیجی ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • بسیجی ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    انشاالله
  • ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ازهمین جمله ات که کسی مثل ظریف نداریم بقیه حرفهات رو زیرسوال میبره ونشون میده ازروی تعصب الکی دفاع میکنی ما که ازآقای جلیلی جزعزت واحترام برای کشورچیز دیگه ای ندیدیم وتحریمها هم اگربرای هسته ای وضع نمیشد برای حقوق بشری وضع میشد
  • احسان ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    با اینکه حرفای منطقی زده ولی تمایل بیشتر عمو حسین به توافق نشدن کاملا مشخص و محرزه.حالا اگر کسی استدلال هایی بیاره که حتما توافق میشه, ولی تمایل به توافق شدن داشته باشه حرفاش و قبول میکنیم؟ مفسر و تحلیلگر باید بی طرف باشه عمو جان
  • بسیجی ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ایشون همیشه همین طور هستند
  • زینت ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ان شاالله از این مذاکرات ضرری نمی کنیم چون امریکا خودش بالاخره میزنه زیر میز هر جه کوتاه اومدیم بازم زیاده خواهی میکنه هر چه عقب نشینی کردیم بازم راضی نمیشه زیادی توهم زده فکر کنم اینقدر زیاده خواهی کنه که خود ظریف هم خسته شه
  • بیطرف ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    شما کارشناس ارشد روابط بین الملل داری درست,اما داری نظر شخصی واحساسی درباره اقای ظریف میدی,از یه بچه پانزده ساله که مدرسش تموم نشده بپرسی بهت میگه که ظالم هیچوقت حق رو به مظلوم نمیده و امریکا هیچوقت کوتاه نمیاد تو همه صحبتا میگن تحریم تو سی درصد اقتصاد تأثیر میزاره بعد چه اصراریه حتما تحریما برداشته شه به چه قیمتی,دولت بجای اینکه بفکر ایجاد اشتغال و ایده هایی که بتونه تحریمو بی تأثیر کنه بفکر اینه ببینه مذاکرات چی میشه...
  • User ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    من پسادکترای روابط بین الملل هستم و با نظر امیرحسین موافقم!
  • User ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    این آقا مطمئنه که توافق صورت می گیره، لذا داره فضارو برای خودش محیا می کنه که از فردای توافق آتش توپخانه رو به سمت دولت و تیم مذاکره کننده بفرسته و توافق رو -فارغ از محتوای توافق- توافقی بد جلوه بده!
  • کاپیتان ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    فقط یه چیز رو میدونم که این مسئله اونقدر مهمه که آینده ی ایران بهش بستگی داره خدایا تو بهتر ز ما میدونی دعا میکنم هر چه به نفع ملت ما و کشور ما هست همون رقم بخوره راضی هستیم به رضای تو..
  • ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    از روی حب و بغض بعضی ها اظهار نظر نکنند حرف منطقی واصولی زده شده در این مقاله
  • ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    دکتر امیر حسین دکترایت را بذار در کوزه آبش را بخور تو اگه میدونستی که تشخیصت درست بود
  • ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    حاج حسین همیشه متین صحبت میکنه کی مخالفینش را بیسواد و لبو فروش و شوفر تاکسی و سرهنگ و .... مردم عامی و خودش را باسواد و حقوقدان و تافته جدا بافته دانسته داستان اینه !!!!!!!!
  • ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    درود و سلام بر سردار قلم حاج حسین شریعتمداری
  • ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آقای امیر حسین آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب تا ابد الدهر بماند شما فقط مدرک داری
  • ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    دکترات دانشگاه آزاد است ؟
  • ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    کی ؟؟؟
  • ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آقای شریعتمداری سی سال است که کلیه مسائل سیاسی کشور را رصد میکند مگر میشود از کنار نظرش به راحتی عبور کرد ؟ او یک نابغه رسانه ای است
  • صلواتی ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم صلوات حللا ل مشکلات -صلوات فوق اتم وصلوات بزرگترین عبادت است انشا الله پیروزی ازآن اسلام ناب محمدی است نه اسلام آمریکائی نهضت جهانی صلوات
  • ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    بعنوان یک مسئول رسانه ای کوچک ماه ها برای این مذاکرات وقت صرف کرده ام و در آخر به جمله زیر رسیدم ؛ " آمریکا ام الفساد است "
  • عرفان ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    توافق از جهات مختلف به نفع 1+5 است وامکان دارد آنان با پافشاری ایران از مواضع خودعقب نشینی نموده تا روش دیگری را درآینده اتخاذکنند.
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    شناخت دشمن بصیرت میخواهد نه مدرک روابط بین الملل و استاد بودن در این رشته
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    درود بر سردار قلم تحلیل کاملا درستی است مذاکرات فقط در صورتی موفق می شود که یا جمهوری اسلامی از مواضع اصولی خود کوتاه بیاید یا استکبار خوی استکباری اش را کنار بگذارد با شناختی که از رهبری نظام داریم و همچنین با شناختی که از امریکای مستکبر و لابی صهیونیستی داریم تحقق هر دو حالت بعید است.
  • علی محمدی ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ضمن سلام نظرات جناب آقای شریعتمداری کاملاً درست و منطقی می باشد اولاً صراحتاً باید اعلام کرد ایشان به جهت تدین و پایبندی به اصول انقلاب نظرات واقع بینانه ای را بیان نمودند لذا افرادی که وابستگی جناحی دارند معمولاً چه درست چه نادرست درمقابل پیش بینی و تحلیل آقای شریعتمداری موضع انفعالی می گیرند
  • مهدي ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    در نهايت هر كسي جنسي و اصلي دارد وما جنس آمريكا ومتحدانش را كه در اين مذاكرات قرار دارند را ميدانيم مابقيش سرگردانيست ما بايد از همين الان توانمان را بر روي شكست مذاكرات گذاشته و با اين چشم انداز براي خود آينده رو به فردا را ترسيم كنيم بدرستي كه پس از هر سختي آساني ميباشد فقط كمي غيرت وهوشياري و عظم ملي نياز ميباشد
  • سعيد ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آقاي ناشناس اگر شما دكتراي روابط بين اللملل داشتي ياد ميگرفتي اسمتو مي نوشتي لطفا بلوف نزن زنده باد ظريف و تيم زحمت كش ايشان
  • داود ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    فرمايشات رهبر ملاك بايد باشد .
  • حسین ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آقای ناشناس ، تو حتماً مدرکت را ازدانشگاه آزادبا معدل ناپلئونی گرفته برادر
  • علی ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    باسلام ضمن احترام به همه کسانی که تحلیل ارایه میدن میگویم قطعا ومسلما این نظر ایشان است وفقط در مشرق عنوان میشه ولی ما یاد گرفتیم خوش بین باشیم وروی حرف رهبر حرفی نزنیم یاد بگیریم تحلیلمان به نفع تیم خودمان باشد نه تیم حریف واین مسایل باعث میشه دشمنان ما پررو تر شوند لطفا دقت فرمایید ومنفی بازی را کنار
  • جوادي ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    با نكات مطرح شده در اين مقاله كاملا موافقم . مثل هميشه آقاي شريعتمداري تجميع مناسبي از همه مسائل ارائه كرده است . اين نكته را هم اضافه بايد كرد كه : اكثر ايرانيان پيروي كامل از رهنمود هاي رهبر عزيز ايران را وظيفه خود مي دانند و فقط هنگامي با توافقات هسته اي موافق خواهند بود كه در چهار چوب تامين خواسته هاي ايشان باشد .
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    شمادنبال واداگي هستيد چون در اين اوردگاه انچه به زعم شما پيروزي است چز با تسليم شدن حاصل نمي شود
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    برادر من به جاي اين حرفها سخن منطقي را نقد كن .
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    یران در برابر روسیه شکست خورد و پیمان گلستان در سال 1228 هجری‌شمسی تحمیل شد طی چندسال فضای ایران دگرگون و فتوای وجوب جهاد علیه روسیه از سوی علما صادر شد. مجلسی در سلطانیه برپا شد، سران کشور در حضور فتحعلی‌شاه حضور یافتند، جیره‌خواران شعار، با احساسات ریاکارانه، فضای جلسه را در دست گرفته بودند. در این جلسه فتحعلی‌شاه رو به قائم‌مقام کرد و پرسید نظر شما چیست؟ قائم‌مقام امتناع کرد. با ​پافشاری شاه، قائم‌مقام ​دیدگاه خود را با ​پرسشی بیان کرد؛ قائم‌مقام از شاه پرسید عایدی و مالیات شما چقدر است؟ فتحعلی‌شاه جواب داد: سالانه شش کرور مالیات دریافت می‌کنیم. قائم‌مقام سپس ادامه داد: مالیات روسیه چقدر است؟ فتحعلی‌شاه گفت: شنیده‌ایم روسیه سالانه 600 کرور مالیات دریافت می‌دارد. قائم‌مقام گفت: عقل حکم می‌کند، کسی که شش کرور دارد با کسی که ششصد کرور دارد درنیاویز در همین جلسه جیره‌خواران شاه و دربار، با هتاکی، قائم‌مقام را مورد شماتت قرار دادند که او به شاه توهین کرده است. فردای آن روز حکم تکفیر قائم‌مقام، در شهر تبریز پخش شد. جیره‌خواران شاه و دربار، به خانه وی حمله و آن را ​ویران و غارت کردند. قائم‌مقام به مشهد تبعید گردید... جنگ بین ایران و روس آغاز شد و در ابتدا، پیروزی‌هایی به دست آمد اما با حمله روسیه، استان‌های آذربایجان ​خاوری و باختری تا جاده زنجان به تسخیر روسیه درآمد و تهران در تهدید روس‌ها قرار گرفت و پس از آن پیمان ترکمن‌چای بر ایران تحمیل و غرامت جنگ مطالبه شد. دراین‌میان نیز احساس‌گرایان و جیره‌خواران پا به فرار گذاشتند و کشور را در بحران، تنها گذاشتند __ باستانی پاریزی، محمدابراهیم، حماسه کویر
  • جواد ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آقاي فوق ليسانس روابط بين الملل ، واحدهاي درسي رشته تحصيلي شما كه كپي برداري از علوم غربي است .پس انچه كه شما مي گوييد همان خواسته ها غربي است و بس.
  • کوچک ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آقای شریعتمداری همیشه آرزوی شکست مذاکرات را داشته است وسالهاست در این مورد مقاله می نویسد.
  • مهدی ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    شمادرستش رو بگو ، استفاده کنیم
  • سید دکتر محمود ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    با اینکه با اصول دیدگاه حاج حسین موافقت چندانی ندارم اما باید قبول کنیم ایشون پیشگویی میکنه نه پیش بینی! هرچی گفته درست از آب درومده
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    بسیجی تابع رهبره هر چی آقا بگه : سمعا و طاعتا
  • مهدی ص ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    مرحبا حسین جان
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ببخشید من اشتباهی مثبت زدم 7 تا رفت بالا
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    بنده فوق دکتری دارم با نگارنده موافقم
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    چه ربطی دارد؟ خود دکتر ظریف 20 درصد احتمال توافق می دهد
  • رامبد ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    لطفا منتقدین نظرشون رو بگن ما هم مطلع بشیم فقط صرفا روی منفی کلیک نکنن(دلیل بگید) تشکر
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    به نظر شما کلمه قطعا در اول جمله زیادی نیست. اگر "قطعا" داره پس "مگر" واسه چی گذاشته.
  • عباس ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    با سلام حقیر مطیع رهبر هستم و ما نباید از رهبر جلو بیفتیم
  • مهاجر ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    سلام . اولا دوباره متن جمله مولا در خصوص تدين و غيرت تيم مذاكره كننده را مرور كنيد، فرمودند « اما ممكن است در تشخيص و عمل اشتباه هم بكنند». ثانيا اگر همان طور كه در پاراگراف اول گفته شده ، تعهدات پذيرفته ذيل توافقات لوزان و ژنو برگشت ناپذير باشند... غرب در تهمت «عدم پايبندي ايران به تعهدات» دست پيش را دارد ... و مي تواند عدم توافق را تقصير ايران بياندازد. ثالثاً از اخبار منتشره در خصوص جلسات اخير بر نمي آيد كه دوستان هيات مذاكره كننده ، در خصوص نداشتن بار حقوقي توافق لوزان مذاكره اي با حريف كرده باشند. نتيجه ... دادن رفته ... تا 10 15 20 سال هم قطره چكوني يه چيزايي مي گيرند كه قطعا بدليل تاخير در گرفتن نوش دارو بعد از مرگ سهرابه
  • ناشناس ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    انشاءالله که تیم مذاکره کننده خطوط قرمز رو جدی بگیرند و به توافق خفت بار و ننگین تن ندهند
  • مهدی 90085 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ما دنبال شکست نیستیم این چیزیه که همیشه غرب برای کشورهای خاورمیانه وجهان سوم میخاد ولی بعضی ها خودشون رو به خواب زدند
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    دوست عزیز گرچه اقای ظریف فرد باسواد ومنصفی است اما ملاک فقط سواد نیست منافع ملی نیز شرط است
  • خداپرست ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    واقعا تعجب کردی؟ !!! واقعا؟!!! تو که ظاهراً از اعمال بدی همچون تهمت و فحاشی، ناراحت میشی؛ پس چرا خودت داری به شریعتمداری اتهام می‌زنی که فحاشی میکنه؟
  • ناشناس ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    برخلاف نظر شریعتمداری هم توافق صورت خواهد گرفت وهم حساس ترین مراکز نظامی وهسته ای وموشکی ما را هروقت بخواهند بازرسی خواهند کرد غربی ها بدون این بازرسی ها هر گز توافق نمی کنند در غیر این صورت اقتصادایران نابود خواهد شد الان هم بخاطر آزاد شدن کمی از دارائی کشوره که حقوق کارمندها پرداخت شده
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    شما کرایه خانه را ارزان کنید هر توافقی میخواهید بکنید و اگر اجاره خانه کم نشود و گرانی همچنان ادامه داشته باشد به حال من چه فرقی می کند که توافق خوب بشود یا توافق بد . یک عمر است مستاجر هستم . خسته شدم .
  • علی ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اقای ناشناسی که خودت را دکتر بین الملل معرفی کردی حتما جزء همون بورسیه ها هستی
  • ناشناس ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    روزنامه کیهان مشتری نداره تا نظرات آقای شریعتمداری خوانده بشه ومشرق هم این قضیه را خوب می داند بخاطر اینکه نظر شریعتمداری را مردم بخوانند در سایت مشرق چاپ می کنند کسی به سراغ کیهان نمی ره
  • ناشناس ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    یا رومی رومی یا زنگی زنگی
  • علی ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    90 درصد این کسایی که بر علیه شریعتمداری کامنت گذاشتن اصلا مقاله رو نخوندن!!!
  • صفدر ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    من نمی دونم این آقای شریعتمداری کی می خواد از رو بره. با پیشگویی اشتباهی که سر هر موضوعی کرده.
  • چوپان ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    بنده چوپانم همه اینها الکیه توافق انجام خواهد پذیرفت دیر زودداره ولی سوخت سوز نداره
  • ناشناس ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آقا فوق دکتری ات را چند گرفتی من هم می خوام ؟؟؟؟
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اگر ايشون كوچكترين فحش و ناساز و تهمتي تا حالا در مقالاتش بود دوستان شما در ارشاد در ارسال پرونده ايشون به دادگاه ذره اي كوتاهي نمي كردند. وطن امرو فقط به خاطر تيتر " خبر مرگش " تذكر گرفت . آقا!
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    احتمالا از دنده ی چپ بلند نشدی یا شاید به قول سهراب؛چشماتو شسته ای و جور دیگر دیده ای
  • سید ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    به به چقدر منافع ملی برای شما اهمیت داره؟! خوبه مذاکره کنندگان مثل حضرتعالی مشکل مسکن ندارن والا تا حالا همه چیز رو گذاشته بودند و تموم بود این دیگه از اون استدلالات عجیب و غریب بود
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    وقتی حسین آقا حرف می زنه , شما حرف نزن
  • سید ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    شما به جای حرف گفتن نقد کن اگه چیزی تو چنته داری
  • خداپرست ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    تو راست میگی پینوکیو!
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    الهم کل مریض ...
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    11و 20 درست می گوید منافع ملی وقتی ارزش پیدا می کند که فرصت برابر برای همه احاد ملت یکسان باشد و رانت نباشد
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آقای شریعتمداری لطفا از بزرگان وعقلای نظام که از شما سابقه زیاد و تجربه زیاد دارند جلو نزنید اگر رهبری صلاح می دانستند بهتر از شما و زودتر این مسئله را می فرمودند پس جو روانی ایجاد نکنید و قضیه را بزرگ نکنید و با اسرائیل و عربستان هم نوا نشوید بگذارید مذاکره کنندگان که مورد وثوق رهبر انقلاب هستند و هروز ایشان برای پیروزی آنها در مقابل غرب و استکبار دعا می کنند کار خودشان انجام دهند در نهایت اگر توافق خوبی صورت گرفت چه بهتر اگر توافق حاصل نشد هیچ اتفاقی نیافتاده.... پس شما زیاد خودت را عصبانی نکن ومثل رهبری و مردم فقط دعا کن
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    کشور ما صاحب زمانی و فقط اینده اش دست خداست نه دست مذاکره کنندگان نه دست ششلول بندهای امریکایی مملکت ما صاحبش خونهایی است که برایش ریخته شد
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    شریعتی نظر شما اینکه وقتی می شود مشکلی باجنگ میشه حل کرد چرا با گفتگو حل کرد
  • بسیجی ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    این عین جملات وادادگان هست که با اغراض و احساسات نظر می دهند
  • بسیجی ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اگر مشتری نداره چرا دارید جلز ولز می کنید؟
  • ناشناس ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ملا بنویسی بیش نیست . از این تیپ افراد هم امروزه زیاد دیده میشه که سر از سوراخه موش اوردن بیرون و نشستن یک گوشه میدون و میگن لنگش کن.
  • ناشناس ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    حاج حسین مچکریمممم .
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ما باید کلمۀ "شکست" رو بهتر و درست تر معنا کنیم. به نظر من صرف اینکه توافقی حاصل نشه و تحریم ها برداشته نشه، شکست نیست. "شکست" موقعی است که خدای نکرده عزت و استقلال ایران خدشه دار بشه. "شکست" وقتی است که صنعت هسته ای و پیشرفت علمی ما ضربه بخوره. "شکست" وقتی است که ما خم بشیم و شیطان بر ما سوار بشه. اگر فرضا تحریم ها برداشته بشه و فرضا اوضاع اقتصادی مطلوب بشه اما همۀ حیثیت ما زیر پای دشمن له بشه و عزت و استقلالمون خدشه دار بشه و اجازۀ پیشرفت علمی و صنعتی از ما گرفته بشه، اسمش پیروزی در مذاکرات نیست، بلکه شکست به معنای واقعیه. امیدوارم تیم محترم مذاکره کننده با تمام توان از عزت و استقلال و پیشرفت علمی و صنعتی و هسته ای ایران مراقبت کنه و با امداد الهی، پیروزی ایران رو در همۀ زمینه های مربوط به مذاکرات رقم بزنه.
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اصن من خود فوکویاما هستم و با نظر شما موافقم
  • علی حقجو ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    وهابی ها و صهیونیست ها هم که فقط منفی میدن
  • علی حقجو ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ان شاءالله توافق بدی نشود . پس توافقی نمیشود. منظور جواد این بود . چون دشمن از خواسته خود که اخته کردن ایران و تغییر نظام در بازه زمانی 10 تا 25 سال است کوتاه نمی آید
  • علی حقجو ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    فعلا که همه پیش بینی هاش درست بوده
  • ناشناس ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    جواب ناشناس 6:33جناب مسئول بنده بیسوادم 35 سال پیش به این نتیجه رسیدم شما چرا اینقدر دیر متوجه شدید که آمریکا ام الفساد است
  • کاپیتان ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    نظر منرو چرا سانسور کردن؟؟؟؟؟ خدا ازتون نگذره
  • نا شناس ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    به چه قیمتی ؟؟؟؟
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    شما مگه سواد خوندن و درک نوشته های ایشون رو داری؟ خیلی بعیده
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    هنگامه ی انتخابات این روزنامه ی ارزشی نایاب می شه.برخی اوقات هم اصلاح طلبان بسته ای می خرند تا نابود کنند ومردم از آگاهی رسانی و افشاگری این روزنامه بی خبر بمانند.
  • ناشناس ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    فکر کنم منظور رضا اینه که جناب شریعتمداری همیشه دنبال شکست توافق هسته ای می باشد
  • علی حقجو ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    تو عاقلی میفهمی اندک آدمهای روانپریشی هم هستند که نمی فهمند
  • آشوری ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    تحلیلش عالی بود . مرگ بر ضد ولایت فقیه . مرگ بر دشمنان اسلام
  • علی ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    مشرق از تعداد مثبت منفی ها معلومه مثل بعضی وقت های دیگه اصلاح طلبان به صفخات سایتت هجوم آوردن،پس بدنیست دوکلمه هم با دوستان صحبت کنم: آقایون موافق دولت! منتقدان از روز اول با استدلال و مستندات و مرور چندسال مذاکره و فراز و نشیب ها روندمذاکرات رو مورد نقد قرار دادند اما شماها فقط ادعاهایی که به قول خودتون راننده تاکسی ای بود فقط داد و هوار راه انداختید که مردم گشنه اند و باید به هر قیمت توافق کنیم! منتقدان گفتند: اصل مشکلات داخلی است و نباید منتظر توافق بادولتی مثل آمریکا که دائم دبه میکند باشیم، اما شمافریاد زدید: ای دلواپسان! شماکاسبان تحریم هستید و مثل نوار این جمله را تکرار کردید، در سایت هایتان فقط نقدهای تند و حرفهای قدوسی و حسینیان و...رو نشردادید تا تصوربشه همه ی منتقدان این طور هستند برای این که نقدمنتقدان رو بی اعتبار کنید گفتید شما چرا زمان احمدی نژاد(که ازنظر شما اسطوره ی خرابکاری و مرض هاری هست) انتقاد نکردید گفتند: انتقادکردیم و این هم مدرک، اما شمابازهم فریاد زدید،جلسان تقد دردانشگاه ها را به هم ریختید و هرروز یک برچسب جدید زدید الان دوسال از شروع مذاکرات می گذره و مردم هیچ دستاورد اقتصادی از این مذاکرات ندیدند و حتی وعده ی هجوم شرکتهای غربی و شکستن دیوار تحریم هم بایک سفرجان کری به فرانسه و یادآوری این نکته که هنوز تحریم های اصلی باقی مانده اند به طور کامل رنگ باخت و نابود شد، مردم هوشیار تراز اون هستند که دربازیهای سیاسی ردزنامه ها وسایتهای زنجیره ای گرفتاربشن و چیزی که روز به روز واضح تر میشه بی اعتمادی به آمریکا و شیطنتها و بداخلاقی های سیاسی این کشوره،توافق بد قطعا ضرربیشتری از عدم توافق داره و ممکنه به جنگ(باشناسایی مراکز نظامی) یا حداقل برداشته نشدن تحریم ها منجربشه، پس بهتره به جای انتخابات مجلس وتلاش برای کسب رای از مذاکرات کمی هم به منافع ملی فکرکنید
  • علی ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    شما چیکار به گوینده داری، اگر استدلالهاش منطقی هست باید قبول کنیم وگرنه متعصب و کور هستیم و اگر منطقی نیست هم دلیل بیاریم
  • علی حقجو ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    خیلی مسخره است این بابا. ما یا گرفتیم خوش بین باشیم و روی حرف رهبری حرف نزنیم !!!!! آفرین روی حرف رهبرب حرف نزن چون آقا ده ها بار اعلام کرده من به مذاکرات بد بینم . بفهم ..فهم
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    الان هم بخاطر آزاد شدن کمی از دارائی کشوره که حقوق کارمندها پرداخت شده ???????????????????
  • علی حقجو ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    نه از لحاظ ادبی مشکلی نداره . با مگر یک حکم کلی را استثنا کرده . مثل لا اله الا الله .(لا) لای نفی جنسه .میگه قطعا قابل ستایشی نیست مگر الله
  • صاعقه ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اصلاح طلبا به مشرق رخنه کردن.
  • صاعقه ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اصلاح طلبا به مشرق رخنه کردن.
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    واقع بینانه اینکه امریکا در پی فتنه ایی بزرگتر از هسته ایی است! امریکا ازاین متخصصان امور بین الملل در لوزان توافق گرفته که مراکز نظامی را بازرسی؛ و از شخصیتهایی که لازم میداند مصاحبه (بازجویی) کند! امریکا از موشکی که ظرف انفجاری را به هدف برساند وحشت داشت از طریق بازرسی ها درپی کسب اطلاعات موشکی است که از راههای دیگر بدست نیاورده بود. تادر تهاجمی آنهارا منهدم کند! وافراد را خریداری کند! مثل عراق
  • مرد غارنشین ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    جناب شریعت امیدوار باشیم البته نظر شما متین و در خور جواب من حامی ظریفم باید جوابی معقول وپیش بینی های لازم را داشته باشند همه باید یاد بگیریم جواب منتقد را عاقلانه دهیم
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آقای علی 14:40 فرض کنید که توافقی نشود و تحریم ها پابرجا باشد با این اقتصاد زهوار دررفته میخواهید چه کنید؟ لابد میگوئید اقتصاد مقاومتی...بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی را مطالعه کرده ام...حتی اقتصاد مقاومتی هم بدون برداشته شدن تحریم ها(دسته کم بدون لغو تحریم های مالی و بانکی)قابلیت اجرائی ندارد.هرکس که اقتصاد خوانده باشد این را میداند میخواهیم به کجا برسیم؟ در راهی قدم گذاریم که عراق انرا پیمود؟نتیجه اش چه شد؟ بنده با اینکه گرایش سیاسی ام 180درجه با مشرقی ها متفاوت است اما اصلا راضی به دست برداشتن و حذف "کل"صنعت هسته ای نیستم اما چه کسانی کشور را به نقطه ای رسانده اند که امروز امریکا و غرب به این نتیجه رسیده اند صنعت هسته ای برای ایران حتی به اندازه یک پیچ و مهره اش خطرناک است؟ روحانی و ظرف را نمیتوانید برای مذاکرات شماتت کنید.آنها چاره ای ندارند.هرکس که جای انها باشد و بنای مذاکره داشته باشد نتیجه بهتری از آنها بدست نخواهد آورد.اگر هم که کلا به مذاکره اعتقادی نداشته باشد که یا باید کره شمالی شدن یا عراق شدن را بپذیرد(یکی از این دو)
  • از خانواده شهدا ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    به امریکا رو بدیم شکست میخوریم..هیشکی مثل رهبر فرزانه این امریکارو نشناخته..
  • ناشناس ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    فرق سایتهای اصولگرا با سایتهای اصلاح طلب این است که سایتهای اصلاح طلب نظرات مخالفان را چاپ نمی کنه ولی سایتهای اصولگرا چاپ می کنه
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    خدایا خود بین این مردم دو رو را ....
  • رضا ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    متوهم....متوهم....متوهم
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    من راننده تاکسی هستم حالا شمای باسواد با زبون عامیانه برای من بی سواد بگو تو این دو سال از این آقا به جز خنده و ادا خارجی ها درآوردن واسه ما چه سودی داشته
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    دیپلماسی یه اصل بیشتر نداره اگه نخوری می خورنت بقیش دیگه همش کشکه هزارتا دکترای بین الملل هم داشته باشی با CNN جوری خفتت می کنن که بیست هیچ هم بشی دلت خوشه که یکی بیشتر نخوردی و اسمشو میزاری برد برد
  • هرمزچرم شیر ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    دوست استاد بزرگوار ما آقای شریعتمداری همیشه منطقی نوشته اند و خواهند نوشت به امید خدا
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    احسنت احسنت
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    کاپیتان بیخیال خب چکار کنه کامل بگذاره فیلترش می کنند این دولت مدبر!!
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    آره چنین مقالات مستدلی نان شما کاسبان مذاکره را آجر می کند نه؟
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    نوبخت و زنگنه و جهانگیری و .. کل دولت راستگو می گویند چیزی به دستمان نرسیده آنوقت شما یکاره این وسط چی می گویی؟
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    محض اطلاعت بدان که کیهان را چپ و راست و اپوزیسیون و خارجی و ... حتما می خوانند چون از مهمترین رسانه های کشور است!
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    حاج حسین مچچچچچچچککریییم
  • ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    حالا وقتی توافق حاصل شد بیا ببینم چی میگی اقای شریعتمداری؟ تا الان که مذاکرات رو رهبری تائید کرده و گفته ما بدنبال توافقیم و بچه های هسته ای ما غیور هستند (و البته کاربلد) شاید طرف مقابل در طول این ده سال تعهداتش رو زیر پا بزاره ولی مهم این توافق بین المللیست که باید حاصل بشه تا به دنیا فهم دیپلماسی کشورمان را نشان دهیم. بهتره دوستان در پایان رسیدن به توافق نظرات رهبری رو بی چون چرا و تبصره زدن و تفسیر به رای گوش کنند.
  • ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    خطاب به بسیجی: چرا تهمت وطن فروشی میزنی؟؟ نظرش رو گفته. بعد هم رهبر عزیز ما هم گفته انشالله که توافق حاصل بشود همین برای ما کافیه.
  • گمنام ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    آقای ناشناس 17:16 کسانی که دروس اقتصاد را که نوشته افراد غربی است پاس کرده اند قطعا (به اشخاصی خاص) توان فهم اقتصاد مقاومتی را ندارند آمریکا و هم پیمانانشان به خاطر این که نمی توانند ببینند که کشوری بدون توسل و حمایت آنها به چنین جایگاهی میرسد ناراحت است و نمی خواهد حتی پیچ و مهره اش را داشته باشیم (لطفا درباره کارآیی هایی که انرژی هسته ای دارد کمی تحقیق کن) این جا نه عراق است و نه کره شمالی اینجا ایرانه.... و .....
  • علیرضا ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    چرا ما ساخته شدیم همدیگر رو خراب کنیم قبول کنیم که تحریم ها همه ما رو از پا درآورده ولی باید طوری توافق کنیم که خون شهدای هسته‌ای ما پایمال نشود ... ... دود، روزنه خودشو پيدا ميكنه !
  • سعید ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    دوست عزیر چهارچوب مذاکرات در لوزان توافق شده فقط کافی متن توافق لوزان رو فقط یکبار مطالعه کنی حمایت رهبری از تیم مذاکره کننده درسته اما رهبر انقلاب هم چک سفید امضا به کسی نمیده
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    برادر بچه مچه حرف میزنی
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    من با حاج حسين كاملا موافقم ما بايد مجهزبه سلاح هسته اي شويم اگر صدام يا قذافي سلاح هسته اي داشتند سرنگون نمي شدند .
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    موشك هاي بالستيك بدون سلاح اتمي به هيچ دردي نمي خورند برادر شريعتمداري از قبل هم گفته اند و درست هم هست ايران بايد از M.P.T خارج شود.
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    احسنت تمام حقیقت همینه و لاغیر
  • ناشناس ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    حسین شریعتمداری رو دوست دارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس