روزنامه‌های زنجیره‌ای روز دوشنبه را با درخواست حجت‌الاسلام روحانی در همايش سراسري قوه قضاييه مبنی بر این‌که «مشخص شود جرم سیاسی چیست و جرم امنیتی کدام است» آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با درخواست حجت‌الاسلام روحانی در همايش سراسري قوه قضاييه مبنی بر این‌که «مشخص شود جرم سیاسی چیست و جرم امنیتی کدام است» آغاز کردند؛ از سوی دیگر نگاه‌های ناظران سیاسی و افکارعمومی به سوی مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5  معطوف شده است؛ روزهای تاریخی مذاکرات با پايان ضرب‌الاجل زماني در هتل کوبرگ در حال رقم خوردن است. روزنامه‌های اصلاح‌طلب بازگشت محمد جواد ظریف به تهران را «معنادار» توصیف کردند و احتمال «کسب تکلیف» و نیاز به «تصمیم‌گیری‌های بزرگ و مهم» دلیل آن دانستند هرچند برخی از تحلیل‌گران اين بازگشت را به معناي توقف دستاوردها در سطح وزرا دانستند تا بار دیگر سایه «تردید» بر نتیجه مذاکرات سنگین کند.

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه مردم‌سالاری
ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری دوشنبه را با تیترهای «نقطه اوج دیپلماسی هسته‌ای» و «باید روشن شود جرم سیاسی و امنیتی چیست» روانه پیشخوان مطبوعات کشور کرد.

•    فساد در بنیاد شهید

«مجاز به انتشار آن نيستيم، فقط مي‌توانم بگويم که ابعاد وحشتناکي دارد» بخشی از سخنان جعفرزاده است که علاقه فراوانی به راویت خبرهای درگوشی دارد؛ است. گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری نوشت: «نماينده رشت گفت: قرار بود گزارش تحقيق و تفحص از بنياد شهيد تا اواخر پاييز به سرانجام برسد، اما در کمال ناباوري ديديم هر چه جلو‌تر مي‌رويم، ابعاد فساد‌ها گسترده‌تر مي‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران غلامعلي جعفرزاده ‌ با يادآوري کشف فساد 1700 ميليارد ريالي در بنياد شهيد و انتقال آن به خارج از کشور، گفت که «اين موضوع در گذشته بوده و حالا ما به مسائل جديدتري رسيديم، اين مطالب جديد فقط بحث عدد و رقم نيست، داستان‌هاي ديگري رخ داده‌ که البته مجاز به انتشار آن نيستيم. فقط مي‌توانم بگويم که ابعاد وحشتناکي دارد و هر ‌کسي‌‌ با‌ آگاهي از آن، ‌شرمنده ‌‌خانواده شهدا مي‌‌شو‌د».

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار ‌‌دو‌شنبه را به تیترهای «یک گام تا توافق» و «هشدار رئیس قوه مقننه به 1+5» اختصاص داد.

•    حرکت شیخ نور درسایه

جدال برای حضور ناطق‌نوری در زمین بازی سیاسی جریان‌های اصلی کشور همچنان ادامه دارد؛ گروه سیاسی روزنامه ابتکار مدعی است که اصول‌گرایان در انتظار بازگشت یار قدیمی و اصلاح‌طلبان در تکاپو برای فعال‌سازی ظرفیت شیخ نور هستند؛ این روزها مخالفان دهه پیشین ناطق نوری خواهان مرزبندی وی با اصولگرایان هستند.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در تحلیل سیاست‌ورزی ناطق‌نوری آن را حرکت در سایه توصیف می‌کند و در همین راستا نوشت «اصولگرایان سعی دارند او را دوباره به میان خود بکشانند اما او نشان داده است که مسیر دیگری را برای آینده سیاسی خود در نظر گرفته هرچند که اعلام کرده عمر سیاسی‌اش تمام شده است ولی این روزها سیاسیون از ظرفیت سیاسی او سخن می گویند. اما برخلاف دعوت های مکرر چهره های اصولگرا سفره افطار شیخ نور برای اصلاحات و اعتدال مهیا شد. سفره افطار ناطق‌نوری میزبان جمعی از شخصیت‌های سیاسی برجسته اصلاح‌طلب و حامی روحانی بود. این مراسم در حالی برگزار شده که اصولگرایان تلاش دارند ناطق را به میان خود بکشانند. آن‌ها می‌گویند ناطق یک ظرفیت سیاسی است که به جریان اصولگرایی تعلق دارد. اما ناطق تکلیف خود را با اصولگرایان مشخص کرده و با بیان اینکه «من عضو جناح راست سنتی نیستم» دست رد به جناحی شدن زده است. از طرفی پهن شدن سفره افطاری وی برای اصلاح‌طلبان و اعضای کابینه روحانی، از ظرفیت ناطق نوری برای تقویت چهره‌های معتدل هر دو جناح حکایت دارد؛ کسی که مواضع او طی سال‌های اخیر هم‌‌‌سو با آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در برابر تندروها بوده است.شیخ نور در سال 76 رهبر اصولگرایان و رقیب سرسخت اصلاح‌طلبان شناخته می‌شد. هفت میلیون رای او در مقابل 20 میلیون رای رئیس دولت اصلاحات، حاکی از فاصله زیاد او با جریان اصلاحات داشت. اما ورود احمدی‌نژاد معادله را بر هم زد. ماجرای فاصله‌گرفتن علی‌اکبر ناطق‌نوری از اصولگرایان از انتخابات سال 84 شکل گرفت و هرقدر که اصولگرایان پشت تندروی‌های احمدی نژاد صف کشیدند به همین اندازه رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری نیز کمتر با اصولگرایان دیده شد. هواداران احمدی‌نژاد در ابتدا اصلاح‌طلبان را قلع و قمع کردند اما کم‌کم ساختارشکنی‌های رئیس‌ دولت برآمده از رایحه خوش خدمت، گریبان‌گیر اصولگرایان هم شد و در دو سال پایان عمر دولت دهم به تقابل با مجلس اصولگرایان نیز کشیده شد.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «درخواست روحانی برای تدوین لایحه جرم سیاسی» و «سه تاریخ سرنوشت‌ساز در توافق نهایی» اختصاص داده است.

•    فعالیت سیاسی حق مسلم احمدی‌نژاد است/ بعد از انتخابات مجلس بحث آمدن و نيامدن احمدي‌نژاد براي رياست‌جمهوري آغاز مي‌شود

حمایت خود را از احمدی‌نژاد کتمان نمی‌کند؛ فعالیت سیاسی را حق طبیعی وی می‌داند و حتی از بیان حضورش در جلسات ولنجک ابایی ندارد و زمزمه‌های بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت را به بعد از انتخابات بهارستان منوط می‌کند.

حجت‌الاسلام ميرتاج‌الديني در گفت‌وگو با گروه احزاب روزنامه اعتماد پیرامون حضورش در انتخابات آتی اظهار داشت: «مجموعه‌هايي از طيف‌هاي مختلف اصولگرايان با بنده صحبت‌هايي كرده‌اند طبعا ما هم در آن خصوص وارد بحث‌هاي رايزني‌ها شده‌ايم ولي اعلام اين موضوع به موقع خواهد بود.»معاون پارلمانی دولت سابق در پاسخ به این سوال که آيا شما در جريان تشكيل جبهه يكتا و ارتباط آن با آقاي احمدي‌نژاد هستيد؛ اظهار داشت«سخنگوي اين جريان كه آقاي حاج‌بابايي است، صريح عنوان كردند كه اينها مجموعه‌اي از مديران و وزراي دولت نهم و دهم هستند كه تجربيات كاري در عرصه‌هاي مختلف دارند البته همه اين افراد تجربه ندارند تعدادي‌شان هستند و در طيف جريان اصولگرا مشغول به فعاليت هستند و صريح هم اعلام كردند كه ارتباط تشكيلاتي با آقاي دكتر احمدي‌نژاد ندارند. به صورت منسجم كار خود را انجام مي‌دهند.»

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد برنامه انتخاباتی احمدي‌نژاد گفت: «من آن مقدار كه خبر دارم چيز جديدي نشنيدم. ايشان در انتخابات مجلس فعاليتي ندارند و نخواهند داشت.» و سپس درباره موضوع دقيق جلسات ولنجك آقاي احمدي‌نژاد اظهارداشت «شما كه با آنها ارتباط داريد نظرات آنها را بنويسيد. ولي من كلي مي‌خواهم بگويم نبايد آنقدر تنگ‌نظر باشيم كه مرتب همه روزنامه‌نگارها، خبرنگارها ببينند آنجا چه مي‌گذرد. يك رييس‌جمهور سابق است علي‌القاعده بايد يك دفتري داشته باشد يك هواخواهاني دارد، دوستاني دارد، در اين مملكت كاركرده است. افرادي هم نظر دادند بحث مي‌كنند چه ايرادي دارد كه يك مجموعه‌اي بنشينند درباره مسائل جاري مملكت صحبت كنند و نظر بدهند. اين صحبت‌ها را در مجموعه خودشان بگويند اين چه ايرادي دارد چرا بايد عده‌اي تنگ نظر باشند. فعاليت سياسي حق مسلم احمدي‌نژاد است.»

حجت‌الاسلام ميرتاج‌الديني در پاسخ به سوال هدفمند گروه سیاسی روزنامه اعتماد درباره حضور احمدي‌نژاد براي انتخابات رياست‌جمهوري آینده گفت: «درباره اين موضوع صحبت كردن خيلي زود است. صبر كنيد تا انتخابات مجلس. بعد از انتخابات مجلس بحث آمدن و نيامدن احمدي‌نژاد براي رياست‌جمهوري آغاز مي‌شود.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای«130000000000000، تخلف در قشم» و«بازگشت یک‌روزه ظریف به تهران» اختصاص داد.
•    کل باند فرودگاه و برج مراقبت قشم فروخته شد / ردپای یار پاک‌دست دولت دهم

«شهریار مشیری» که چند ماهی در دولت یازدهم مدیر منطقه آزاد قشم شده بود؛ مدعی است که یک نوع غارت در جزیره قشم رخ داده است که رد پای یاران دولت سابق در تخلفات مشهود است و حالا نهادی که در مبارزه با مفاسد اقتصادی نقش دارد ولی نام آن را نمی‌تواند بیان کند؛ مستندات وی را پیگیری کرده است و« خوشبختانه ارگانی که پشت این ماجرا قرار گرفته مصر است تا حق و حقوق ملت را برگرداند.» گروه سیاسی روزنامه شرق شهریار مشیری را «ضد فساد» معرفی می‌کند و این خصیصه رفتاری را سنت همیشگی و موید آن را ورود به «به مسئله دانشجویان ستاره‌دار و فروش سؤالات کنکور» از سوی وی می‌داند.

‌شهریار مشیری در پاسخ به این سوال که بخشی از مستندات به‌دست‌آمده درباره فروش غیرقانونی و رانتی فرودگاه قدیم شهر قشم بود، یافته‌های شما چه نکاتی را نشان می‌دهد؛ اظهار داشت« این فرودگاه در جنگ جهانی اول فرودگاه فعالی بوده و ارزش تاریخی دارد. ٢٠ هزار هکتار از اراضی این فرودگاه را در زمان مدیریت آقای موسوی- از مدیران منصوب منطقه آزاد از سوی حمید بقایی- برای شهرک‌سازی و کاربری مسکونی، با عنوان پروژه شهرک طلایی (Golden City) واگذار می‌کنند. زمین را قیمت کرده و همان موقع آن را متری ٩٠ هزار تومان می‌فروشند. تحقیقات ما نشان داد زمین آن ‌سوی خیابان- مجاور فرودگاه- همان موقع متری ٨٠٠ تا ٩٠٠ هزار تومان فروش می‌رفته است. تخلف دیگر اینکه بدون آنکه پول بگیرند، زمین را به قیمت ١٧ میلیارد تومان و با اقساط هفت‌ساله و از دم قسط فروخته‌اند و هیچ پیش‌پرداختی در کار نبوده است.» و سپس درباره میزان تخلف مالی در واگذاری اراضی «پروژه نزدیک به هفت تا ٩ هزار میلیارد تومان قیمت دارد. سود در جیب همان شرکت پیمانکار می‌رود و حتی ذره‌ای پول به منظقه آزاد قشم تعلق نمی‌گیرد. مدیرعامل این شرکت هم در زندان است.»

‌همچنین شهریار مشیری پیرامون ماجرای درگهان نیز یکی دیگر از تخلف‌های به‌وقوع‌پیوسته در منطقه آزاد قشم است، گفت «تخلف و رانت‌خواری در «درگهان» هم به دوره مدیریت آقای موسوی و بقایی بازمی‌گردد. قرارداد رانتی در درگهان به استحصال صد هکتار زمین در شهر درگهان- بزرگ‌ترین بندر تجاری قشم- بازمی‌گردد، روی آن پروژه تجاری بازیافت احداث شده و این سیستم بازیافت موجب نابودی جنگل‌های وسیع حرا در درگهان شده است. متأسفانه برای ساخت‌وساز در نواحی ساحلی، نخاله‌های ساختمانی را روی ساحل درگهان می‌ریزند، ازآنجاکه مصالح از جنس خود دریا نیست، خلل‌وفرج حفره‌های زیرزمینی بسته می‌شود و آب‌های سطحی داخل شهر به سمت دریا نمی‌آید و به تبع، راه نفوذ آب به داخل دریا بسته می‌شود. نکته دردناک‌تر اینکه این روزها فاضلاب کف خانه‌های مردم بالا آمده و این پروژه سوای رانت و تخلف‌های مالی، محیط زیست منطقه را نابود کرده است و جنگل‌های ناب حرا را از بین برده است.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «روحانی: جرم سیاسی تعریف شود» و «بازگشت معنادار ظریف به تهران» اختصاص داد.

•    بازگشت معنادار ظریف به تهران

نگاه‌ها به سوی هتل کوبورگ وین است؛ فرجام نبرد دیپلمات‌ها چگونه ختم می‌شود؛ آیا دود سفید بر فراز وین دیده خواهد شد؟ اگر اینچنین سند نهايي باید داراي سه زمان روزتوافق، روز عمليات و روز اجرا باشد؛ اما زمزمه‌های دیگری نیز به گوش می‌رسد.

و حالا بازگشت محمد جواد ظریف به تهران دامنه گمانه‌زنی‌ها را افزایش داده است؛ گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در تحلیل بازگشت ظریف نوشت: «بازگشت ظریف به تهران آن هم در بحبوحه مذاکرات هرچند که به گفته مقامات از قبل تدارک دیده‌شده بی‌گمان حاوی نکات مهمی است و در وهله اول نشان‌دهنده این نکته که ظریف برای رایزنی و کسب تکلیف درخصوص موارد مطروحه طی دو روز ابتدایی مذاکرات به تهران می‌آید و از آنجا که در مرحله پایانی مذاکرات قرار داریم و نیاز به تصمیم‌گیری‌های بزرگ و مهم در پایتخت است، وی عازم تهران شده است. برخی منابع از پیشنهاد تازه آمریکایی‌ها در زمینه نحوه بازرسی‌ها و فرآیند لغو تحریم‌ها گفته‌اند و سفر ظریف به تهران می‌تواند در همین راستا ارزیابی شود و البته تقویت تیم مذاکره‌کننده نیز از دلایل دیگر می‌تواند باشد. هرچه هست مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که یک خروجی مشخص از آن را اجتناب‌ناپذیر کرده و باید دید طرفین در لحظات آخر برای حل اختلافات اندک اما مهم و کلیدی باقیمانده چه راهکارهایی را مدنظر قرار خواهند داد.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «پرواز فوق‌العاده ظریف به تهران» و «استقلال و تاثیرناپذیری دستگاه قضا بسیار مهم است» اختصاص داد.

•    انتظارات دولتی‌ها از قوه‌قضاییه

رئیس‌جمهور روز گذشته در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه بیان داشت که «امیدواریم لایحه جرم سیاسی به کمک دو قوه تدوین شود» و الهام امین‌زاده نیز خواهان «اهتمام به صیانت از حقوق عامه در مقابل دست‌اندازی‌های مختلف به اموال و حقوق عمومی و فرضی» از سوی قوه قضائیه است.

معاون حقوقی ریاست جمهوری در همین راستا در یادداشت اول روزنامه ایران نوشت: «آنچه از قوه قضائیه انتظار می‌رود تلاش برای توسعه اصل حاکمیت قانون به عنوان مبنای اولیه هرگونه تلاش و اقدام برای نیل به حکمرانی خوب است. آنچه از قوای قضائیه علاوه بر رسیدگی به جرایم و مقابله با مجرمان انتظار می‌رود، پیشگیری از جرایم به عنوان یکی از عوامل مهم برای هدر رفت منابع است که علاوه بر آن، مانع سرمایه‌گذاری‌های کلان در یک کشور نیز می‌گردد. آنچه از قوای قضائیه انتظار می‌رود مشارکت فعال در زمینه پیشنهاد لوایح متناسب با نظام سیاسی و حقوقی کشورها و کمک به تدوین و تنقیح آنها است که یکی از عوامل مهم برای توسعه محیط کسب و کار از طریق زدودن ابهام‌های قانونی است. به هر حال، امروزه در کشورهای مختلف، قوای قضائیه نقش‌های سیاسی و اجتماعی بیشتری بر دوش می‌کشند و از یک محکمه صرف که در آن دعوای به نسبت کوچکی بر سر موضوعات خصوصی یا جزایی مطرح شود، به نظام‌های قضایی عظیمی تبدیل شده‌اند که به مثابه قوه‌ای در کنار قوای مقننه و مجریه دارای برنامه‌های خاص خود و تأثیرات زیاد بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه است.

بی‌توجهی به نقش مهم قوه قضائیه در تضمین امنیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌تواند معادلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه را تحت تأثیر قرار دهد. بدون تردید نقش قوه قضائیه در برخورد با تخلفات کلیه فعالان اقتصادی و اجتماعی بی‌بدیل است و این امر می‌تواند با تقویت احساس عدالت به تشویق برای فعالیت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و بهبود امور اجتماعی منتهی شود. بنا‌براین، اگر تولیدکنندگان، تاجران، صنعتگران، مبتکران، نخبگان و پیمانکاران به تضمین حقوق خود در مراحل مختلف فعالیت اطمینان داشته باشند این آرامش و احساس عدالت می‌تواند باعث شکوفایی و کارآمدی بیشتر نظام شود. بدیهی است که در این راستا تعاملات مثبت قوا در کنار استقلال قوا می‌تواند نقش بسزایی در این افزایش کارآمدی ایفاد کند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    جالب شما از شاهکار های اصول گرا ها چیزی نمیگی و نشستی اصلاح طلب ها کاری بکنند بعد بیای علیهشون جبه بگیری یک بار نشد شما از کار های خوب اصلاح طلب ها قدر دانی کنید
  • مهدی از قم ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    لعنت به افراد و جریان و جناحی که حیاتشان در غوغا و خیانت به کشور و اسلام است
  • مصطفی ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    مشرق 100% اصول گرایی
  • آرش فکور وفانی درخدا ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    لعنت خدا بر پدر و مادر کسانی که جلوی پیشرفت علمی و فناوری و هسته ای کشور را بگیرند و با مواضعشان و رویکردشان و اعمالشان منافع اجانب را تامین کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس