روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز بر آخرین روزهای موعد مذاکرات هسته‌ای آغاز کردند؛ آخرین نغمه‌های سمفونی مذاکرات نارسا است و نه خبری از توافق است و نه تمدید. بار دیگر چشم افکار عمومی به میز نبرد دیپلمات‌هاست.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز بر آخرین روزهای موعد مذاکرات هسته‌ای آغاز کردند؛ آخرین نغمه‌های سمفونی مذاکرات نارسا است و نه خبری از توافق است و نه تمدید. بار دیگر چشم افکار عمومی به میز نبرد دیپلمات‌هاست. آیا دود سفیدی از محل مذاکرات خارج می‌شود؟

روزنامه مردم‌سالاری

تفاوت‌های دو اکبر در سیاست داخلی ایران/ اصوات نارسا از نغمه‌های سمفونی مذاکراتارگان رسمی حزب مردم‌سالاری یک‌شنبه را با تیترهای «ضرب‌الاجل واقعی مذاکرات هسته‌ای 18 تیر است» و «بخش زیادی از متن توافق نهایی آماده شده است» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· تکذیب اختلاس 108 میلیارد تومانی

اختلاس شایعه‌پذیرترین مقوله در میان افکار عمومی شده است و بار دیگر اختلاسی میلیاردی از یک بانک بر سر زبان‌ها افتاده است.

روزنامه مردم‌سالاری در تکذیب این خبر نوشت «روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور «خبر اختلاس 108 میلیارد تومانی مدیرعامل یکی از بانک‌های کشور» را تکذیب کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی در برنامه زنده «تیتر امشب» در رابطه با عدم پرداخت مالیات به یکی از پرونده‌های موجود گفت: «در پرونده معوقات بانکی، یکی از بدهکاران مبلغ 108 میلیارد تومان و فرد دیگری مبلغ 100 میلیارد تومان ناشی از تفاوت نرخ ارز، درآمد نامشروع تحصیل کرده‌اند بدون اینکه هیچ کاری انجام بدهند. این را به‌طور نمونه عرض کردم که وضعیت مالیاتی ما متأسفانه وضعیت مناسبی نیست. این در حالی است که برخی از خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و مطبوعات در تحریفی آشکار به نقل از رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده‌اند «مدیرعامل یکی از بانک‌ها 108 میلیارد تومان اختلاس کرده است» که این خبر از اساس کذب است. روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور ضمن توصیه اکید رسانه‌ها و مطبوعات کشور به امانت‌داری در نقل اخبار، انتظار دارد در انتشار اخباری که دارای اثرات منفی بر افکار عمومی است دقت بیشتری داشته و تا حصول اطمینان از صحت خبر از انتشار چنین اخباری خودداری نمایند.»

روزنامه ابتکار

تفاوت‌های دو اکبر در سیاست داخلی ایران/ اصوات نارسا از نغمه‌های سمفونی مذاکراتروزنامه ابتکار یک‌شنبه را به تیترهای «افطار با طعم سیاست» و «فردا چه خواهد شد؟» اختصاص داد.

· دولت در سایه احمدی‌نژاد

احمدی‌نژاد خبرساز است؛ از سکوت تا کلامش و از حضور یا غیابش از سوی جریان اصلاحات رصد می‌شود؛ آنان مدعی هستند آن مرد در تکاپو برای بازگشت است و حالا با دولت در سایه و دو سال آینده با دولت کامل در سیاست داخلی حاضر می‌شود

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود نوشت «هر روز اخبار جدیدی مربوط به فعالیت‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد و نیز یارانش در دولت‌های نهم و دهم به گوش می‌رسد. در آخرین خبر مربوط به فعالیت‌های انتخاباتی این جمع، برخی از رسانه‌ها از احکام جدید محمود احمدی‌نژاد برای 29 نفر به‌عنوان «دولت در سایه» خبر داده‌اند. این رسانه‌ها حتی اسامی اعضای دولت در سایه که از سوی محمود احمدی‌نژاد منصوب‌شده‌اند را معرفی کرده‌اند که ازجمله آن‌هاسید مجتبی ثمره هاشمیدستیار ارشد محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم است که طبق خبر این رسانه‌ها در دولت در سایه احمدی‌نژاد مسئولیت «حوزه نهاد ریاست‌جمهوری و ارتباطات مردمی» را کسب کرده است.

سید مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم در پاسخ به این سؤال که برخی از رسانه‌ها از تشکیل دولت در سایه از سوی آقای احمدی‌نژاد خبر می‌دهند. آیا این خبر صحت دارد؟ گفت: این خبر از اساس کذب است و جای تأسف دارد که حجم عملیات روانی علیه دولت‌های نهم و دهم در این روزها افزایش چشمگیری یافته است. وی افزود: معلوم نیست که هدف این‌گونه خبرسازی‌های کذب و انتشار آن چیست. از ثمره هاشمی درباره برخی خبرها مبنی بر برنامه‌ریزی جهت معرفی و حمایت از نامزدهای خاص برای شرکت در انتخابات مجلس از سوی آقای احمدی‌نژاد سؤال شده که ثمره هاشمی پاسخ داد: همان‌طور که قبلاً گفته شد آقای دکتر احمدی‌نژاد هیچ‌گونه برنامه‌ریزی برای حضور یا معرفی نامزد جهت شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ندارد، هرچند که مطابق قانون افراد می‌توانند در این امر مهم فعالیت کنند.»

روزنامه اعتماد

تفاوت‌های دو اکبر در سیاست داخلی ایران/ اصوات نارسا از نغمه‌های سمفونی مذاکراتروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «دغدغه‌های دو شیخ» و «عبور از ضرب‌الاجل» اختصاص داده است.

· دو اکبر سیاست ایران

دغدغه‌های مشابهی به قدمت ده سال دارند و این روزها شبیه هم حرف می‌زنند و شبیه هم هشدار می‌دهند. گروه سیاسی روزنامه اعتماد از سیاست‌ورزی مشابه علی‌اکبر ناطق نوری و اکبر هاشمی رفسنجانی روایت می‌کند و نقطه آغازین آن را انتخابات ریاست جمهوری دهم می‌داند و پیرامون کنش همسو دو عضو ناراضی جامعه روحانیت نوشت «سال ۸۸ و آن مناظره معروف انتخاباتی از شباهت‌های این دو شیخ پرده برداشت چراکه محمود احمدی‌نژاد با یک تیر هر دو را هدف گرفت، هم خودشان را و هم فرزندانشان را. تیر دو شعبه احمدی‌نژاد نشانگر آن بود که دو اکبر سیاست ایران در یک مسیرند. از آن روز است که هر دو علیه تحجر و افراطی‌گری، قیام کردند و برای حفظ موقعیت سیاسی و تثبیت احترام خود در بازار سیاست سکوت نکردند. هاشمی و ناطق احساس خطر کردند، احساس خطری درباره آینده انقلاب و نظام. همین بود که در متن قدرت، به‌نقد قدرت پرداختند. از تهدیدات خرافات و تحجر و افراطی‌گری دم زدند. هاشمی واعظِ قشری نگری شد و ناطق در مذمت تندروی خطابه خواند.»

مجتبی حسینی معتقد است که آنان دیگر تمایلی برای کسب قدرت ندارد و به دنبال حفظ انقلاب هستند و در همین راستا نوشت «هاشمی رفسنجانی ۸۱ ساله و ناطق نوری ۷۲ ساله بی‌تردید با این حرف‌ها و بااین‌همه توهین‌ها و تخریب‌هایی که متحمل شده‌اند به دنبال رسیدن به صندلی‌های قدرت نیستند. آنان نگران شناسنامه انقلاب و آینده نظام سیاسی جمهوری اسلامی‌اند. می‌دانند که بالا بردن دست‌هایشان در برابر جریان‌های انحرافی و افراطی شاید آسایش را برای خود و خانواده‌هایشان به ارمغان بیاورد اما آنان در این سن و سال نمی‌خواهند به گذشته انقلابی خود و همه انقلابیون پشت پا بزنند. همین است که در اندک فرصتی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت باهم به آهستگی سخن می‌گویند تا در منبرها و خطابه‌هایشان با صدایی بلند و رسا از تندروی و بداخلاقی و افراطی‌گری بگویند.»

روزنامه شرق

تفاوت‌های دو اکبر در سیاست داخلی ایران/ اصوات نارسا از نغمه‌های سمفونی مذاکراتروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «بازگشت مانع فرانسوی» و «نیمه پنهان بهشتی» اختصاص داد.

· دکلی که نیامده، دود شد و به هوا رفت

برخی از رسانه‌ها خبر از فساد در شرکت تأسیسات دریایی می‌دهند؛ دکل نفتی به مبلغ ۸۷ میلیون دلار تحویل طرف ایرانی نشده است. گروه سیاسی روزنامه شرق در همین راستا نوشت «ماجرای غیب‌شدن دکل نفتی داستان تازه‌ای نبود؛ نخستین‌بار «حسین دهدشتی» در راهروهای مجلس از داستان دکلی صد میلیون دلاری گفت که اگرچه اسناد خریدش موجود است، اما هیچ‌گاه وارد ایران نشده است. کمی بعد جزئیات بیشتری به دست آمد و رقم قرارداد ۸۷ میلیارد برآورد شد. بااین‌حال این تنها بخش کوچکی از تخلف‌های دولت گذشته در شرکت تأسیسات دریایی بود. با مرور زمان انواع زدوبندها و تخلف‌های دیگر نیز در کنار ماجرای این دکل رسانه‌ای شد. حالا نادر قاضی‌پور، از نمایندگان پیگیر پرونده دکل گم‌شده، به «شرق» می‌گوید: «برای پیگیری دکل، هم به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کرده‌ایم هم به کمیسیون انرژی، نامه نوشته‌ایم. براساس آیین‌نامه باید ظرف ۱۰ روز گزارش نهایی می‌شد و به ما پاسخ می‌دادند که ندادند و در این زمینه آقای مروی، رئیس کمیسیون انرژی، سهل‌انگاری کرده و خلاف آیین‌نامه عمل کرده و پاسخ ما را نداده است.»

او همچنین تأکید دارد در صورت ارائه گزارش نهایی و پیگیری صورت‌گرفته در موضوع دکل نفتی مفقودشده، گزارش باید در نوبت صحن بیاید و بعد نیز در محاکم قضائی پیگیری شود. علاوه بر مجلس، شخص وزیر نفت نیز به تازگی از پیگیری قضائی دکل نفتی غیب‌شده خبر داده و گویا وزارتخانه نیز به جد دنبال ماجراست. تخلف مربوط به فعالیت شرکت تأسیسات دریایی است. البته این تخلف در دولت پیش انجام شده و با وجود اسناد مربوط به خریدوفروش دکل از کشور ترکیه، این دکل هیچ‌گاه وارد خاک ایران نشده و صرفاً سود صد میلیون دلاری یا به روایتی ۸۷ میلیون دلاری برای برخی واسطه‌ها به دنبال داشته است. علاوه بر این‌ها یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس از دکل نفتی دیگری خبر داده که «سال‌ها پیش توسط همین شرکت خریداری شده، اما به دلیل مشکلات در کشور امارات مانده و به ایران منتقل نشده است.»

تفاوت‌های دو اکبر در سیاست داخلی ایران/ اصوات نارسا از نغمه‌های سمفونی مذاکراتروزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «سمفونی دیپلماسی» و «روایت جدید از سفر هیات آمریکایی به ایران» اختصاص داد.

· آخرین نغمه‌های سمفونی مذاکرات

به آخرین روزهای موعد توافق در مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 نزدیک می‌شویم؛ آخرین نغمه‌های سمفونی مذاکرات نارسا است و نه خبری از توافق است و نه تمدید. بار دیگر چشم افکار عمومی به میز نبرد دیپلمات‌هاست. آیا دود سفیدی خارج می‌شود؟

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز نوشت «چینی‌ها را شاید بتوان کم‌سر و صداترین عضو حاضر در مذاکرات دانست، چشم‌بادامی‌ها حتی در مهم‌ترین برهه‌های مذاکرات به سختی از وزیر امورخارجه خود رونمایی کرده و بدین‌سان حضور وزیر امورخارجه چین در مذاکرات مترادف و نشانه وقوع یک تحول بزرگ در مذاکرات قلمداد می‌شود. چینی‌ها بیشتر سعی می‌کنند در قالب بیانیه یا اظهارات سخنگوی وزارت خارجه مواضع خود را در مورد مذاکرات اعلام کنند. در آخرین نمونه نیز سخنگوی وزارت خارجه چین در جلسه هفتگی با خبرنگاران گفته است: پیشرفت‌های مهمی حاصل شده اما هنوز اختلافاتی وجود دارد.

وی در ادامه رویکرد مذاکره‌کنندگان را مثبت دانسته و تاکید کرده که در دور آخر مذاکرات، روند تفاهمات سرعت بیشتری به خود گرفته و طرفین رویکرد خلاقانه و تمایل واقعی خود را نشان داده‌اند. وی انجام توافق را ممکن دانسته و تاکید نموده که چین به برخورد سازنده خود تا حصول توافق ادامه خواهد داد. سیدعباس عراقچی نیز که در تمامی ادوار مذاکرات اخیر بیش از دیگران با رسانه‌ها سخن گفته و اطلاعاتی ولو در سطح کلی از مذاکرات محرمانه ارائه داده است در آخرین اظهارنظر خود خاطرنشان کرد: فعلاً تمدید در دستور کار ما نیست بنای ما این است که در تاریخ تعیین‌شده به یک جمع‌بندی برسیم و اگر مقدور نشود، ممکن است کار ما چند روزی ادامه پیدا کند تا بشود جمع‌بندی کرد. وی در گفت‌وگو با العالم خاطرنشان کرد: بخش نسبتاً خوبی از کارها انجام شده است. قسمت زیادی از متن‌ها نهایی شده و قسمت‌هایی که باقی مانده ارزش کیفی و محتوایی خودش را دارد که باید درخصوص آن‌ها توافق شود.»

روزنامه ایران

تفاوت‌های دو اکبر در سیاست داخلی ایران/ اصوات نارسا از نغمه‌های سمفونی مذاکراتروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «اولین مذاکره ظریف و کری در ایستگاه پایانی» و «ملت ایران مدیون شهدا و خانواده‌های آنان هستند» اختصاص داد.

· روایت حضور هیأت امریکایی در ایران

روزنامه دولتی ایران در ستون «دیگه چه خبر؟» صفحه سیاسی خود به روایت سفر هیات علمی آمریکایی به تهران پرداخت و در همین راستا نوشت «خبرگزاری «صدا و سیما» نوشت: «هنوز رد گروه قبلی هیأت امریکایی گم نشده بود که گروه دیگر امریکایی بی سر و صدا سر و کله‌شان در کشور پیدا شد. هیأت امریکایی قبلی با ویزای توریستی و این بار هیأت دیگری با ویزای دانشگاهی وارد ایران شدند.»

این خبرگزاری به نقل از خبرنگار «پیک بامدادی» افزود: «روابط عمومی وزارت علوم گفته سفر هیأت، آکادمیک بود و یک مسأله عادی است. نمی‌دانیم چرا این بار اینقدر حساس شده اصلاً چیز خاصی نیست مثل تیم والیبال که به ایران سفر می‌کنند.» پیک بامدادی با بیان اینکه «عضویت در شورای روابط خارجه امریکا، یکی از سمت‌های «آلن گودمن» سرپرست این هیأت امریکایی بوده است»، ادامه داد: «گودمن» در این سفر نه به‌عنوان عضو شورای روابط خارجی بلکه به‌عنوان رئیس مؤسسه آموزشی بین‌المللی با مسئولان وزارت علوم و 13 دانشگاه کشور دیدار کرده است.» براساس این گزارش، «گودمن» در تماس تلفنی با «پیک بامدادی» هدف از سفر خود به ایران را ارزیابی ارتباطات و توسعه دانشگاهی میان ایران و امریکا و همچنین ایجاد و توسعه روابط بین این دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد نتیجه مبادلات دانشگاهی و روابط ایران و امریکا وارد فصل جدیدی شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    اکبر عبدیه!؟ عباس معصومیه!؟
  • محسن ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    آقا بازم این همه روزنامه چاپ شد که چی!؟ که کاغذ استفاده بشه و درخت واسه تولید کاغذ قطع!؟!؟
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    باز تو اومدی؟؟؟
  • محسن ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    دروغ میگم؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس