کد خبر 433276
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸

همزمان با اینکه وزیر خارجه فرانسه ورود هیئت‌های بازرسی‌ به ایران را ضروری خواند، وزیر امور خارجه عربستان این موضع را تایید کرد و گفت که روابط ریاض-پاریس راهبردی است.

به گزارش مشرق، «لوران فابیوس» و «عادل جبیر» وزرای امور خارجه فرانسه و عربستان در پایان سفر «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد، وزیر دفاع، پسر شاه سعودی به پاریس، در کنفرانسی خبری شرکت و بر روابط دو کشور تاکید کردند.

فابیوس: ورود هیئت‌های بازرسی به ایران ضروری است

لوران فابیوس در این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران نیز گفت: با برخی وزاری خارجه دیدار کردیم. به (محمد جواد) ظریف (وزیر خارجه ایران) گفتم که امیدواریم به توافق برسیم اما این توافق باید قاطع و خوب باشد. ایران باید معاهدات بین‌المللی و همچنین مسئله بازرسی‌ها را بپذیرد. ورود هیئت‌های بازرسی (به ایران) ضروری است. ما بر این موضع خود باقی می‌مانیم و این موضع تغییر نخواهد کرد.

همچنین عادل الجبیر در تکمیل سخن همتای فرانسوی خود گفت: ما هم همین اهداف را دنبال می‌کنیم و تماس و هماهنگی میان عربستان و فرانسه ادامه دارد.

فابیوس در واکنش به جاسوسی آمریکا: نباید میان متحدان بی‌اعتمادی باشد

در این کنفرانس خبری، فابیوس در پاسخ به این سوال که «از مقامات آمریکایی درباره مسئله جاسوسی چه انتظاری دارید؟»، گفت: وزارت دفاع و شورای عالی امروز صبح بیانیه دادند. این اقدام، عملی غیرقابل قبول است و این حریم خصوصی باید مورد احترام قرار بگیرد. ما این موضوع را قویا مطرح می‌کنیم و نباید اینچنین از رؤسای جمهوری فرانسه جاسوسی می‌شد».

او افزود: بین متحدان باید نوعی اعتماد باشد و نباید چنین رفتارهایی باشد. ما این موضوع را جدی می‌گیریم.

موضع روسیه درباره سوریه را از مسکو بپرسید

فابیوس در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه «سوال‌های بسیاری درباره موضع مسکو درباره بحران سوریه وجود دارد. آیا این موضع تغییری کرده است؟» گفت: در چند روز گذشته درباره سوریه با بسیاری از مسئولان در مصر و در اردن با «عبدالله دوم» و نخست وزیر اسرائیل و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین با «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و همچنین وزیر خارجه آلمان و امروز با وزیر خارجه عربستان در این باره صحبت کردم.

فابیوس صراحتا اعلام نکرد که موضع روسیه در قبال بحران سوریه تغییری نکرده است، اما گفت: نمی‌خواهم به جای مسکو پاسخ سوال شما را بدهم. ما بر موضع و سیاست خود یعنی راهکار سیاسی تاکید می‌کنیم. ما آرزو می‌کنیم که سوریه را امن ببینیم و ببینیم که بتواند مقابل گروهای افراطی مانند داعش بایستد.

الجبیر خبر داد: امضای 10 توافق میان پاریس و ریاض

عادل الجبیر در ابتدای این کنفرانس خبری در پاریس، از توافق کشورش و فرانسه در موضوعات مختلف خبر داد و روابط عربستان با فرانسه را راهبردی خواند.

الجبیر با بیان اینکه عربستان تمایل دارد که از فناوری‌های جدید در همه حوزه‌ها بهره‌مند شود، از امضای 10 توافقنامه خبر داد که در خلال سفر «محمد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان به پاریس بررسی و نهایی شده است.

محمد بن سلمان روز گذشته وارد پاریس شد و امروز با سران فرانسه دیدار کرد.

عادل الجبیر با بیان اینکه موضوع تسلیح عربستان از جانب فرانسه موضوعی قدیمی است، تاکید کرد که موضوع خرید قایق‌های تندرو، هنوز در حال بررسی و گفت‌وگوست.

جبیر گفت: تلاش کردیم که این توافق‌ها مستقیم و بدون واسطه میان دولت عربستان و فرانسه وبا کمترین قیمت باشد.

جبیر: مذاکرات ژنو برای یمن، شکست نخورد و این آخرین راه نیست

وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ژنو درباره بحران یمن مبنی بر اینکه شکست خورد، گفت: ما مذاکرات ژنو را شکست خورده نمی‌دانیم. ما از مشروعیت (حکومت هادی) حمایت می‌کنیم و امیدواریم که حوثی‌ها سر عقل بیایند.

او احزاب داخلی یمن و جنبش انصارالله را به کارشکنی متهم کرد و مدعی شد که «این مذاکرات ثابت کرد که حوثی‌ها به روند سیاسی پایبند نیستند... معتقدیم که باید خوشبین باشیم. هر چند که ژنو یک به نتیجه نرسید اما باید امیدوار باشیم و این آخرین راه نیست».

عادل الجبیر: قرارداد تسلیح ارتش لبنان با سلاح فرانسه متوقف نشده

در ادامه عادل جبیر در پاسخ به این سوال که اعلام شده است عربستان قرارداد تسلیح ارتش لبنان با سلاح‌های فرانسوی را که با حمایت عربستان انجام می‌شود، ریاض متوقف کرده، گفت: این قرارداد متوقف نشده است.

الجبیر افزود: درست است این توافق بین پاریس و ریاض هست. این توافق همچنین جاری است و تعلیق نشده است. جدولی دارد و طبق این جدول کاری پیش می‌رود و متوقف نشده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس