عرستان سعودی و متحدان آن باید درباه ادامه کمپین نظامی خود علیه یمن تجدیدنظر کنند چرا که این سیاست نتوانسته در هیچ نقطه ای آنها را به شکست اراده حوثی‌ها، به عنوان هدف اصلی کمپین، نزدیک نماید.

BBC:حملات عربستان نتوانسته اراده حوثی‌ها را بشکند

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی شبکه «بی بی سی» در گزارشی به قلم «جرمی بوئن» بااشاره به آغاز فعالیت جنبش مردمی انصارالله از شمال یمن و کنترل آنها بر صنعا نوشت، به بررسی تبعات حملات سه ماهه عربستان سعودی علیه مردم یمن پرداخته و نوشته است که این حملات به اهداف مورد نظر ریاض نرسیده‌اند. 

دشمن مشترک

محمدعلی حوثی، رهبر حوثی های یمن در واکنش به بمباران کاخ های ریاست جمهوری صنعا طی روزهای اخیر گفت: «اعتنایی به صدای بلند موتورهای جت و آتش های ضدهوایی نمی‌کنیم. ما نگران نیستیم و مردم یمن می‌توانند مبارزه کنند. آن‌ها (ائتلاف سعودی) هم این را می داند.» طبق قطعنامه شورای امنیت که توسط عربستان پیشنهاد شد، از حوثی‌ها خواسته شده که هرچه سریعتر منصورهادی را به سمت پیشین خود بازگردانند. نه تنها «محمدعلی حوثی» بلکه بسیاری از یمنی‌ها در صنعا نیز این قطعنامه را مضحکانه نامیدند چرا که از منظر آنها «منصور هادی» یک خائن فراری است که در کاخ‌های آل سعود مستقر شده در حالی متحدان عربستان در حال بمباران یمن هستند.

نویسنده این یادداشت که در صنعا حضور دارد، با اشاره به اظهارات رهبر انصارالله در مصاحبه با خود تاکید کرد: «من از وی (محمدعلی حوثی) درباره اظهارات سعودی ها پرسیدم که حوثی ها را ابزار ایران می دانند. وی این اظهارات را رد کرده و گفت: این مساله حقیقت ندارد. ما سلاح‌های خودمان، کشور خودمان و ارتش خودمان را داریم، ما به آن‌ها گفتیم که اگر شما با ایران دشمنی دارید به آنها حمله کنید نه به یمن.»

 جنگ سرد

نویسنده افزود: «اما برای سعودی‌ها، ارسال یک پیام به ایران به اندازه تلاش برای شکست اراده حوثی‌ها حائز اهمیت است. یک مقام ارشد سعودی در نخستین روزهای آغاز بمباران یمن توسط کمپین عربستان به من گفت که «از سوی ایران تهدید دریافت کرده نه حوثی‌ها.» مهمترین درگیری حال حاضر خاورمیانه، جنگ سردی است که میان ایران و عربستان سعودی در جریان است.»

بوئن هرچند بار دیگر ادعای حمایت ایران از انصارالله را مطرح کرده، اما در عین حال به نقل از دیپلمات‌های غربی اذعان کرده است که این گروه از ایران دستور نمی‌گیرند. 

بوئن همچنین نوشته است: «علیرغم همکاری نسبی میان ایران و حوثی‌ها، عربستان و متحدانش یمن را برای ارسال پیامی سخت به تهران انتخاب کرده است؛ اینکه آنها هیچ دخالتی را در حیاط خلوت خود برنمی تابند. و طبق معمول تمامی جنگ های مدرن این غیرنظامیان هستند که در صف اول قربانیان قرار می گیرند.»

نابودی در سراسر یمن

در بخش انتهایی گزارش «بی بی سی» آمده است: «من یکی از 11 مدرسه در صنعا را از نزدیک دیدم که بعنوان سرپناه بی‌خانمان‌ها استفاده می‌شد. مرد 30 ساله‌ای که به همراه همسر و دختر یک ساله‌اش در این مدرسه پناهنده شده بود به من گفت: 24 ساعت پس از آنکه همسایگانمان بر اثر بمباران‌های هوایی کشته شدند از شهر خود فرار کردیم. شهر ما، شهری نظامی نبود و در مرز با عربستان قرار داشت. همه چیز از خانه و مدرسه گرفته تا مساجد و جاده ها نابود شده‌اند. زندگی در آنجا غیرممکن بود چرا که شهر تبدیل به شهر ارواح شده بود.

از او خواستم تا دلیل آغاز این جنگ را بگوید. او گفت: تنها خدا می‌داند. آمریکا حامی چنین حمله‌ای از سوی عربستان است، حمله‌ای بدون هرگونه دلیل مشخص. چرا زنان و کودکان ما را می‌کشند و خانه ها و وسایل زندگی ما را نابود می‌کنند؟ همه آنچه طی سال‌های گذشته برای بدست آوردنش تلاش کرده بودیم در یک حمله هوایی نابود شد. مغازه‌های ما نابود شده و ما بدون خانه، آواره شده‌ایم.»

شورش، جدایی‌طلبی و جنگ‌های داخلی در یمن سابقه دیرینه داشته اما عمدتا رقابت‌های داخلی این کشور برای بدست‌گیری قدرت بوده است. در حالی که شرایط کنونی، وضعیتی کاملا متفاوت را پیش روی یمنی‌ها قرار داده است. آن‌ها غالبا در میان خود از تلاش‌هایی صحبت می‌کنند که برای ایجاد آشتی بین طرفین دعوی پیش از تشدید آن انجام داده‌اند اما مشکل اینجاست که هرگز فرصت برای عملی کردن این صحبت‌ها بدست نیاورده‌اند. قدرت‌های بزرگ در طول تاریخ عادت دارند که خود وقایع را هدایت کنند و این مساله بار دیگر (در یمن) تکرار شده است.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: «عربستان سعودی و متحدانش باید بار دیگر در مورد بمباران یمن فکر کنند. آن‌ها به هیچ‌وجه به شکستن اراده حوثی‌ها، یعنی هدف اصلی‌شان، نزدیک نشده‌اند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس