کد خبر 433249
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶

گویا قرار نیست اسناد افشاگرانه درباره سیاست های مخرب و ویرانگر آل سعود به کابوس این رژیم پایان دهد، تازه ترین اسناد تاکید می کند سعودی ها با پرداخت پول به رسانه ها و شخصیت های سیاسی، آنها را جذب خود می کنند.

مدعیان استقلال لبنان بله قربان گوی عربستان
به گزارش مشرق، اسناد متعددی که فاش شده است، نشان می دهد که چگونه رژیم سعودی با پول، رسانه ها را وادار به سکوت یا طرفداری از خود می کند.

اسناد منتشر شده از سوی سایت ویکی لیکس که از نامه نگاری های وزارت خارجه سعودی و سفارتخانه های رژیم درز کرده است، نشان می دهد که ریاض برای جذب افراد و رسانه ها در بیشتر کشورهای عربی از طریق دادن پول تلاش می کند.

این اسناد در خصوص لبنان فاش کرده است که پول عربستان، نقش زیادی در موضع گیری رسانه ها و شخصیت های سیاسی به نفع آل سعود ایفا می کند، شخصیت های سیاسی وابسته به جریان 14 مارس در حالی شعار حاکمیت و استقلال لبنان را سر می دهند که در عمل مزدوران وابسته به رژیم سعودی هستند که تحت فرمان دربار آل سعود و حکومت دلارهای نفتی عمل می کنند.

بر اساس سند ارسالی از سفارت عربستان در بیروت به وزارت خارجه که روزنامه الاخبار لبنان از سایت ویکی لیکس منتشر کرده است، بر خلاف ادعای حزب الکتائب از تشکل های مسیحی که در ظاهر اعلام می کند منافع لبنان و مسیحیان را در نظر می گیرد و از همین حربه برای شکل گیری ائتلاف ها و خصومت ورزی با رقبا استفاده می کند، این مسائل معیار و ملاک فعالیت سیاسی امین الجمیل رئیس سابق حزب الکتائب نبوده، بلکه معیار و ملاک اصلی فعالیت، آن چیزی است که شاه سعودی فرمان می دهد و باید اجرا شود.

متن این سند که علی عواض العسیری سفیر سعودی نوشته است، تاکید می کند که "الجمیل هیچ اقدامی در راستای ازسرگیری روابط با دمشق بدون مشورت و رایزنی با پادشاهی سعودی  و در نظر گرفتن دستورات شخص پادشاه عربستان انجام نمی دهد و بر این اساس وی منتظر فرمان شاه سعودی برای سفر به دمشق و از طریق هماهنگی با سعدالحریری(از مهمترین مزدوران لبنانی آل سعود) است.

در این سند آمده است : طیف الجمیل در لبنان کاملا به دستورات پادشاهی و نظرات آنها در رابطه با سوریه پایبند هستند.

سند دیگری فاش می کند که یکی از اعضای جریان 14 مارس و رئیس گروه موسوم به جنبش الاستقلال به نام میشل معوض فرزند نایله معوض وزیر سابق لبنانی خواستار کمک مالی فوری عربستان به حزبش با هدف پیروزی در انتخابات پارلمانی شده بود که باید در سال 2013 برگزار می شد تا نمایندگی مناطق مسیحی را که در انتخابات گذشته از دست داد، پس بگیرد.

همچنین در سند دیگری که مربوط به نامه نگاری سفارت سعودی در بیروت به وزارت خارجه رژیم در سال 2012 میلادی است، درخواست سمیر جعجع رئیس حزب القوات (فالانژیست های سابق که با رژیم صهیونیستی همکاری می کردند و عامل ربودن دیپلمات های ایرانی در لبنان و تحویل آنها به صهیونیست ها بودند) از عربستان برای دریافت پول فاش شده است. جعجع در این درخواست گفته است حزب متبوعش اوضاع مالی دشواری دارد و قادر به تامین حقوق کارکنان و حتی هزینه تیم محافظانش نیست.

اسناد متعددی نشان می دهد که چگونه رژیم سعودی، رسانه ها را با پول ساکت کرده یا آنها را وادار به حمایت از خود کرده است.این اسناد همچنین به قطع کمک های مالی سعودی به این رسانه ها یا اشخاص در صورتی که از رژیم اطاعت نکنند، نیز اشاره کرده است که این مورد درباره شبکه ماهواره ای"ال بی سی" لبنان در سال 2012 اتفاق افتاد که خبری مبنی بر درخواست میشل سلیمان رئیس جمهور سابق لبنان از سعود الفیصل وزیر خارجه سابق سعودی برای میانجی گری با اسرائیل در خصوص مزارع شبعا پخش کرد( که این خبر به مذاق سعودی ها خوش نیامد.)

پس از انتشار این خبر، سفیر سعودی در بیروت در نامه ای به وزارت خارجه کشورش این چنین آورده بود:شبکه ال بی سی، در موضع گیری های خود از نزاع موجود میان امیر ولید بن طلال و بیار الضاهر تاثیر پذیرفته است و برای مقابله با آن، باید بر این شبکه لبنانی فشار وارد کنیم، زیرا بر موضع گیری علیه پادشاهی از طریق شرکت تبلیغاتی و آگهی شویری غروب اصرار دارد در حالی که این شرکت منافع گسترده ای در پادشاهی دارد. سفیر سعودی در نامه خود خواستار بررسی قطع برنامه های شبکه لبنانی از ماهواره عربی به سبب اطاعت نکردن از سعودی می شود .

این اسناد نشان می دهد که چگونه آل سعود با هر نویسنده ای که از سیاست های رژیم انتقاد می کند، برخورد می کنند که از جمله می توان به اقدام سفیر سعودی در بیروت علیه "نصری الصایغ" نویسنده روزنامه السفیر اشاره کرد که از سیاست های رژیم سعودی در منطقه انتقاد می کند. سفیر سعودی از طریق یکی از مزدوران رژیم در لبنان می خواهد از سردبیر روزنامه السفیر بخواهد از انتشار مطالبی که به پادشاهی سعودی خدشه وارد می کند، خودداری کند. وی همچنین از رسانه های طرفدار آل سعود در لبنان مانند النهار، المستقبل و الجمهوریه می خواهد موضع و لحن خود را بر ضد مخالفان رژیم سعودی و ایران و سوریه تشدید کنند.

العسیری در این اسناد پیشنهاد تماس با سردبیر روزنامه السفیر و دعوت وی به عربستان را به این شرط مطرح می کند که آنها را از تغییراتی که ممکن است در رویکرد و سیاست های روزنامه السفیر ایجاد شود، مطلع کند.

اسناد فاش شده همچنین گوشه ای از رفتار و شیوه سازمان اطلاعات سعودی و گزارش هایی که به شاه سعودی ارائه می کند به تصویر می کشد؛ گزارش هایی که به خیال پردازی نزدیک تر است تا به سطح تصمیم گیری و ترسیم سیاست ها برسد و روزنامه الاخبار در این زمینه به مزدوری محمد زهیر الصدیق برای آل سعود اشاره کرده است که شاهد سابق در تحقیقات بین المللی مربوط به ترور رفیق الحریری بود و سازمان اطلاعات سعودی این فرد را به خدمت گرفت (تا در پرونده ترور حریری علیه مخالفان آل سعود در لبنان و در راس آنها حزب الله به دروغ شهادت دهد)

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس