بعد از رفتن ولاسکو از والیبال ایران، موفقیت از والیبال ایران نرفت و با آمدن مربی جوان و باانگیزه اهل صربستان این رشد و پیشرفت در والیبال نه‌تنها به حرکت خود ادامه داد بلکه شتاب بیشتری را به خود گرفت.

گروه ورزشی مشرق - پیروزی‌های قاطع سه بر صفر ایران مقابل تیم قدرتمند و یکدست آمریکا، نشان از قدرت بسیار بالای تیم ملی والیبال کشور عزیزمان ایران دارد.
اگر این بازی‌ها 3 بر 2 به سود ما و یا با برتری نزدیک در امتیازهای هر دست، برایمان رقم می‌خورد، جای این توجیه وجود داشت تا از بخت و اقبال و تأثیر تماشاگر، جو سالن آزادی و همچنین خستگی سفر برای آمریکایی‌هابه‌عنوان عوامل شکست آمریکا مقابل ایران نام برد، ولی این بردهای مقتدرانه، چه در دست‌شماری و چه در امتیازگیری در هر دست، تأییدی بر قدرت فراوان تیم ملی والیبال ایران دارد.

عامل موفقیت تیم ملی والیبال که کمتر به چشم آمد
البته این به معنی نادیده‌گیری عوامل ذکرشده از قبیل حضور پرشور و کوبنده حدود 12 هزار ایرانیِ دوستدارِ والیبال ایران نیست و اگر کسی این حمایت و تأثیر آن در برد ایران را کتمان کند، به این می‌ماند که سفیدی ماست را منکر شد است! لیکن به یادآورید دوره اول حضور ما در لیگ جهانی و بازی مقابل صربستان و آلمان در ورزشگاه آزادی و یا رقابت‌های قهرمانی آسیا مقابل قدرت‌های سنتی آسیا که ما در حضور این تماشاگران نیز نتایج لازم و مطلوب را نمی‌توانستیم به دست آوریم؛ اما این روزها شاهد این هستیم که بدون استثنا، تمام قدرت‌هایِ قدرتمند والیبال در دنیا از بازی در ورزشگاه 12 هزار نفره آزادی، مقابل بلندقامتان والیبالیست ایرانی هراس دارند و این چیزی نیست جز رشد و پیشرفت چشمگیر والیبال کشورمان در این چندسال اخیر.

این مقدمه را بیان کردم تا بگویم بعد از رفتن ولاسکو از والیبال ایران، موفقیت از والیبال ایران نرفت و با آمدن مربی جوان و باانگیزه اهل صربستان این رشد و پیشرفت در والیبال نه‌تنها به حرکت خود ادامه داد بلکه شتاب بیشتری را به خود گرفت.

به دست آوردن مقام چهارمی در لیگ جهانی، کسب مقام ششمی و قرار گرفتن بالاتر از تیم آمریکا در قهرمانی جهان و لهستان و قهرمان شدن برای اولین بار در تاریخ بازی‌های آسیایی کره، افتخاراتی بود که اسلوبودان کواچ در اولین سال حضور خود در رأس هدایت تیم ملی ایران، برای والیبال ایران به ارمغان آورد. نتایجی که تا 5 سال پیش یک آرزو بود.

عامل موفقیت تیم ملی والیبال که کمتر به چشم آمد

یک آرزو بود که تیم والیبال به مرحله نهایی لیگ جهانی صعود کند اما سال گذشته نه‌تنها به دور پایانی صعود کردیم، بلکه با برد برزیل، جز 4 تیم برتر این رقابت‌ها شدیم و تا یک‌قدمی مدال بالا رفتیم. این موفقیت‌ها با بوبان حاصل گردید ولی خیلی‌ها آن را ندیدند و برخی‌ها متأسفانه تلاش کردند آن را انکار کنند و در تحلیل‌ها و گزارش‌های خود به صورتی جانبدارانه و غیرحرفه‌ای به اعمال نظر پرداختند.

به‌عنوان‌مثال در ارتباط با لیگ جهانی، زمانی که ایران در مقابل ایتالیا هر دو بازی خود را واگذار کرد به انتقاد از عدم تجربه و ضعف مربی تازه‌وارد پرداختند و هنگامی‌که ایران بر روی نوار پیروزی قرار گرفت ادعا کردند که این تیم ماحصل زحمات کادر فنی گذشته بوده است و اساساً موفقیت‌های این تیم را به‌حساب ولاسکو می‌گذاشتند. آن‌ها این‌گونه مطرح می‌کردند که عیار این مربی جوان در بازی‌های قهرمانی جهان مشخص می‌شود و آن مسابقات، کارنامه کواچ را مشخص می‌کند.

بازی‌های لهستان شروع شد، ادامه پیدا کرد و تمام شد؛ اما بی‌مهری‌ها به کواچ تمامی نداشت. این بار و در توجیه موفقیت‌های تیم ملی، وزن بیشتر را به بازیکنان تیم و به‌خصوص فوق ستاره تیم ملی والیبال کشورمان یعنی سعید معروف می‌دادند و به‌گونه‌ای آن را مطرح می‌ساختند که گویی اگر هرکسی سرمربیگری این تیم را برعهده داشت، موفقیت‌های تیم ملی به همین‌گونه ادامه می‌یافت.

شکی در این نیست که نسل فعلی تیم ملی والیبال ایران، به‌جرأت نسل طلایی ایران است و با کنار رفتن سعید معروف، محمد موسوی، شهرام محمودی، فرهاد ظریف، فرهاد قائمی و ... شاید تیم ملی تا مدت‌ها نتواند جایگزین مناسبی برای آن‌ها یافت کند و به همین سبب تیم ملی افت کند – که همین‌جا اشاره‌ کنم بحث جوان‌گرایی و دادن تجربه به جوانان برای پشتیبان سازی برای تیم فعلی از ارزش حیاتی برای ادامه و رشد روند موفقیت‌های تیم ملی والیبال ایران برخوردار است-

اما وقتی یک کارشناس می‌خواهد موفقیت یک مجموعه را بررسی کند می‌بایست با ضریب دهی مناسب به همه عوامل، نقش آن‌ها را در این موفقیت برشمرد، نه اینکه با حب و بغض، به بزرگنمایی افراطی یک عامل و نادیده‌گیری سایر عوامل در تحلیل خود بپردازد.

عامل موفقیت تیم ملی والیبال که کمتر به چشم آمد
وزارت ورزش، مجموعه مدیریتی فدراسیون والیبال، تیم‌های حاضر در لیگ والیبال، تیم و مربیان پایه، کادر فنی تیم ملی بزرگسالان، بازیکنان تیم ملی، رسانه‌ها و مردم سرحلقه‌های اصلی موفقیت تیم ملی والیبال در سال‌های اخیر هستند که هرکدام، کم یا زیاد، دارای سهم در این پیروزی‌ها و افتخارات هستند.

به گزارش مشرق، نگارنده در مقام امتیازدهی به این عوامل نیست لیکن این ادعا را دارد که خواسته و ناخواسته سهم مربی و کادر فنی تیم ملی بزرگسالان والیبال نادیده گرفته‌شده و به هر طریقی این موفقیت‌ها به سایر مؤلفه‌ها نسبت داده شده است. برای نمونه شما در نظر بگیرید همین جو وحشتناک ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی برای تیم‌های رقیب، خود می‌تواند در برخی شرایط عامل فشاری برای تیم و بازیکنان شود و این فشار ناشی از بردن همه تیم‌ها در آزادی سبب افت کیفیت بچه‌های تیم ملی گردد؛ کما اینکه اگر دو برد فوق‌العاده ایران مقابل روسیه در بازی‌های مرحله رفت نبود، چه‌بسا این فشار که تیم ملی می‌باید برای صعود به مرحله بعد، همه تیم‌ها را با برد 3 امتیازی بدرقه کند، ضربه مهلکی به کیفیت تیم می‌زد. پس نباید تنها یک‌بعدی به قضایا نگریست و جنبه‌های منفی را ازنظر دور نگاه داشت.

تیم ملی ایران بزرگ‌تر از نام‌ها و افراد است و قرار نیست تمام موفقیت‌های آن را مدیون یک نفر و یا یک گروه بدانیم؛ بلکه ماحصل جریانی است که بیش از یک دهه در والیبال کشورمان شروع به حرکت کرده است و ان‌شاءالله با قدرت بیشتری به مسیر خود ادامه خواهد داد. اما در این مقطع نباید نقش اسلوبودان کواچ را در این روند مثبت نادیده بگیریم و درگیری ذهنی این مربی با این مسائل را فراهم کنیم که می‌توان آثار آن را در مصاحبه‌های بعد از بازی کواچ مشاهده کرد.

کواچ در سال دوم مربیگری خود در ایران به سر می‌برد و تداوم این موفقیت‌ها نشان از کیفیت بالای کار اوست. وی سال گذشته چند جوان جویای نام را به تیم ملی دعوت کرد و امسال نیز چند این روند را دامه داد و بازیکنان جدید و جوانی را به تیم ملی دعوت کرده و با میدان دادن به آن‌ها در زمان مناسب، سعی در زنده نگه‌داشتن جریان تزریق بازیکن به تیم ملی بزرگسالان است.

همچنین یکی از ایراداتی را که کارشناسان به کواچ می‌گرفتند، ضعف وی در عدم اتخاذ وقت استراحت در زمان مناسب می‌دانستند که امسال شاهد اصلاح این ایراد توسط کواچ هستیم که به بهبود عملکرد تیم کمک نموده است. شاهد این دلیل، گرفتن وقت استراحت در انتهای بازی در دست دوم با آمریکا در بازی اول بود که بعد از این وقت استراحت، اختلاف دو امتیازی از بین رفت و دو تیم برابر شدند و در انتها نیز ایران این دست را از آمریکا برد و یا تعویض به‌موقع مهدوی در دست دوم که بلافاصله پس از ورود به زمین با یک دفاع برای ایران امتیاز مهمی را کسب کرد.

لذا این مطالب و سایر ویژگی‌ها، همه و همه کمک کرده است تا کواچ مربی موفقی در تیم ملی والیبال ایران باشد و با ادامه این روند بتواند با تیم ملی سکوهای جهانی را یکی پس از دیگری فتح کند.

در انتهای این یادداشت بار دیگر بیان می‌شود که کواچ تنها یکی از عوامل موفقیت تیم ملی والیبال است و او در کنار سایر عوامل و با هماهنگی با آن‌هاست که می‌تواند این مسیر دشوار را با پیروزی پشت سر بگذارد و تیم ملی والیبال کشورمان را در عرصه‌های جهانی سربلند نماید.

* مهدی محسنی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ناشناس ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    كاملا درسته !!!! كواچ بسيار مربي بزرگ ، دلسوز و يك استعداد ياب براي تيم ملي واليبال ماست !!!!
  • mohammad ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 1
    مرسي ادمين جالب بود
  • reza ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    یکی این رو باید به محتشمیان بگه که موقع گزارش بازی رو اعصاب ببیننده است..... فقط میخواد بگه که کواچ تو این بردها هیچکاره ست....
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    بابا این گزارشگره چقدر علیه کواچ بد میگفت ؟!! واقعا شرم اوره از بلندگویی که سی ملیون ایرانی داره صداشو میشنوه داره علیه کواچ حرف میزنه . بخدا خجالت اوره . مگه نباید گزارشگر اصل بی طرفی رو در گزارش رعایت کنه ؟!
  • یاسین ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    اتفاقا واسه من هم جالبه همین تیم با ولاسکو اصلا نتونست افتخارات این تیم کواچ و بدست بیاره ولی متاسفانه گزارشگران تلویزیونی کرده و اون یکی گزارشگر کاملا به صورت عمدی دارن تلاشای این مربی رو زیر سوال میبرن ولی این گزارشگران فکر میکنن مردم ایران عقل و شعورشون به دهن اوناست کسی نمیتونه ضحمات کواچ و زیر سوال ببره اگه خودشون اینقده بار فنیشون خوبه چرا نمیرن مربی گری کنن
  • علي ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    1 0
    به افتخارولاسكو و كواچ بايد سر پا ايستاد.
  • بردیا ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    سلام، جالب تر اینجاست که بیشتر خبرگزاری ها و روزنامه ها هم به صورت کاملاً هماهنگ به این نکاتی که شما اشاره کردید، اصلاً اشاره نکردن، این مثل فوتبال نشون از یک جریان مخرب و همسو با تضعیف کننده ها داره،ممنون برا مطلب به جای مشرق نیوز
  • ناشناس ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    1 0
    معلومه با ترس و لرز اين مطلب رو نوشتي.چند بار تكرار كردي كه " باز هم تاكيد ميكنيم اين بمعناي ناديده گرفتن تماشاچيان و عوامل ديگر نيست"؟ بنظر من مهمترين عامل موفقيت بعد از خدا وجود يك معلم و مربي خوبه.......محكم حرف بزن مشرق تو ميتوني
  • حسین 1400 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    خدا خیرت بده! واقعا این نادیده گرفتن کواچ رو اعصاب ملت رفته! و این بی انصافی محض در مورد این مربی محجوب و متین که فقط داره کار خودش رو میکنه. خدا خیرش بده و امیدوارم تیم ملی با همکاری کادر فنی و بازیکنان به موفقیت های بیشتری برسه.
  • عماد ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    عالی ....
  • nabi ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    1 0
    مهمترین عامل این بود که بازیکنان برای ارایش مو و قیافه و پول بازی نکردنددر حالی که در فوتبال برعکس هست.
  • رضا ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    اصولا مربیان ایرانی چشم دیدن مربیان خارجی رو ندارند به نظرم کواچ بهترین عملکرد رو داشته . بعد از پایان دور اول مسابقات عملکرد خوبش بهتر معلوم میشه . این رو هم در نظر داشته باشیم تیم ایران 6 بازی نخستش رو مهمان بوده.
  • هوار دار ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    به امید پیریوزی تیلم ملی ایران در برار بر لهستان و روسیه
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    انقدر از اینجور حرف زدن بدم میاد!
  • نصیر ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    قهرمانی نائب قهرمانی سومی و چهارمی در نوجوانان جهان جوانان جهان در ده سال گذشته بود که باعث شد ایران با هر مربی چه ایرانی چه خارجی در آسیا و دنیا بدرخشته این موضوع توجه به پایه ها رو شرق آسیایی ها در فوتبال و اکثر رشته ها به خوبی رعایت می کنن و هر سال در المپیک ها آقایی می کنن....
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    همین تیم ملی با مربی ایرانی قهرمان آسیا شد
  • رضا ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    خود مسئول سالن اعلام کرد 7200 تا صندلی داخل سالنه نه 12000 نفری
  • ناشناس ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    کواچ بسیار با هوش است
  • محمد ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    دست نه مجید جان ! ست ! ست شماری ! نه دست شماری
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    ماها عادت دارم در مورد همه چی زود قضاوت کنیم و حکم هم صادر کنیم، اگه والیبال تا اینجا پیشرفت کرده واسه اینه که مدت طولانی داشته کار خودشو میکرده و از دخالت های بیجای رسانه و نظرات مفت یه عده نابلد دور بوده. حالا هم همونطور که جوجه رو آخر پاییز میشمارن باید صبر کرد و دید. هرچند تا همینجا هم عملکرد کواچ واقعا عالی و قابل ستایشه، دستش درد نکنه
  • ناشناس ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    ناشناس چه سالی؟تاجای که یادمه همیشه در مقابل کره وچین وژاپن شکست می خوردیم تا اینکه ولاسکو امد
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    ناشناس 14:50 می تونی بگی کی ایران با مربی ایرانی قهرمان آسیا شده !!!!!!!!!!!!!!!!! خوب میبینی یا داری جک میگی؟
  • reza ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    اولا که این شکل صحبت کردن درست نیست دوست عزیز(نمیدونم چرا مشرق این نظر رو ثبت کرده) دوما بردن امریکا اونم با نتیجه 3-0 با قهرمانی تو اسیا از زمین تا اسمون فرق داره
  • reza ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    اره داداش ظرفیت سالن 6200 نفره... اسم سالن، سالن 12000نفریه...
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    من نمیدونم این آقای اینانلو چکاره بود که قصد تخریب تیم رو داشت !!!
  • علی ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    دقیقاً میخواستم همینو بگم دیدم شما نوشتی گفتم دمت گرم. یکی به این گزارشگرها و ناکارشناس ای صدا و سیما بگه اگر این کواچ هیچی ندونه از شماها بیشتر می دونه. صدا و سیما به جای اینکه بیاد تصاویر و درست پخش کنه شده تریبونی برای منتقدینِ تیم خراب کن
  • نادر گرگیج ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    کواچ خیلی آقایی و خیلی هم باادب و محترم...از طرف ملت بزرگ ایران
  • رضا ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    دوستت داریم کواچ خیلی زیاد
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
    0 0
    کواچ عالیه همه بدونند حمایتش میکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس