برنامه «هفت» اگر به فکر حفظ جايگاه «نقد» و «منتقد» است، مي‌تواند از ديگر چهره‌هاي برجسته نقد فيلم در کشور نيز استفاده کند.<BR> <BR>

به گزارش مشرق، فارس نوشت: برنامه «هفت»، در يک سالگي‌اش و تا همين‌ جاي کار نشان داده که چقدر وجودش براي سينماي ايران لازم است و در فضايي که رسانه‌هاي مجاري و مکتوب هر کدام در فرهنگ‌سازي مخاطب و جريان‌سازي در سينماي ايران، ابزاري برنده و تعيين‌کننده‌اند، چقدر نبودش مي‌تواند به خلأ و سستي و انفعال در رفتارها و تصميم‌گيري‌ها بيانجامد.
بي‌شک حفظ جايگاه نقد و منتقد يکي از رسالت‌هاي برنامه سينمايي «هفت» است که ديگر پس از يک‌سال مي‌توان به آن يک برنامه پربيننده را هم لقب داد. همچنان که در برنامه‌هاي مشابه، معمولا کارشناسان، متنوع انتخاب مي‌شوند و همين تفاوت نظرها مي‌تواند در جذابيت برنامه از يک سو و تضارب آراء و دورشدن رويکرد برنامه تلويزيوني از انحصار از سويي ديگر تأثير داشته باشد.
سازندگان «هفت» مي‌توانند با هوشمندي، کاري کنند که برنامه‌شان از «جنجال» و «جذابيت» برخوردار باشد اما در آن توهيني به منتقد برنامه (که نماينده همه منتقدان سينمايي است) صورت نگيرد.
«هفت» اگر به فکر حفظ جايگاه «نقد» و «منتقد» است، بايد هر چه زودتر به فکر استفاده از ديگر چهره‌هاي برجسته نقد فيلم در کشور باشد چرا که ادامه روند فعلي بيشتر از آن که به سينماي ايران کمک کند، به ضرر وجهه همه منتقدان سينمايي است و البته در درجه اول، خود «مسعود فراستي» که سال‌هاي سال، در رسانه‌هاي مکتوب سينمايي صاحب جايگاه بوده و در دانش، سليقه، استقلال، دلسوزي او بحثي نيست اما منطقي نيست که نه او و نه هيچ منتقد ديگري، خود را فداي سينماي ايران کند.
«حميد پنداشته»، «فريدون جيراني» و اتاق فکر برنامه «هفت»، قطعا از حضور منتقدان مختلف در برنامه‌هاي ويژه جشنواره بيست و نهم فيلم فجر ضرر نکرده‌اند. گرچه آن شکل رويارويي منتقد موافق و مخالف، نمي‌تواند چندان در قالب يک برنامه تلويزيوني راهگشا باشد اما تنوع در چينش منتقدان سينماي ايران در مباحثه‌هاي رودرروي فيلمساز-منتقد (چيزي که اتفاقا سال‌ها در رسانه‌هاي مکتوب انجام شده) هم به کيفيت برنامه «هفت» کمک مي‌کند و هم محافظ جايگاه «نقد»‌ و «منتقد» است. نقدها و منتقداني که از لابه‌لاي صفحات کاغذي مجلات تخصصي و روزنامه‌ها طي سال‌هاي سال هويت يافته‌اند و اتفاقا هر يک، مخاطبان ويژه‌اي را نيز داشته‌اند که به قلم و نگاه موجود در نقد، اعتماد داشته‌اند و رسانه‌ملي نيز مي‌تواند از اين اعتماد استفاده کند چنانچه اين بهره‌گيري در برنامه‌هاي مختلف نقد فيلم و سريال در برنامه‌هاي تلويزيوني صورت گرفته است.
منتقدان و کارشناساني چون حسين معززي‌نيا، حميدرضا صدر، خسرو دهقان، علي معلم، محمدتقي فهيم، محمود گبرلو، کيوان کثيريان، امير قادري، رامتين شهبازي، وحيدجليلي، سعيد مستغاثي، محسن آزرم، علي علايي، داود مسلمي، شهرام جعفري‌نژاد، سعيد عقيقي، حسين سلطان‌محمدي، محمد سليماني، حميد گرشاسبي، زاون قوکاسيان، طهماسب صلح‌جو، حسن حسيني، جهانبخش نورايي، شهرام خرازي‌ها، جواد طوسي، غلامعباس فاضلي، امير پوريا، عليرضا مجمع، نيما حسني‌نسب، رضا درستکار، مصطفي محمودي، روبرت صافاريان از جمله نمونه‌هاي منتقدان صاحب ديدگاه و نگاه فعال سينماي ايران از طيف‌ها و سلايق مختلف هستند و البته مي‌توان از ديگر همکاران و چهره‌هاي قديمي و جوان در اين طيف وسيع نيز نام برد. سينماي ايران منتقد جريان‌ساز، با دانش و مؤثر کم ندارد و فقط تني چند از اين طيف مي‌توانند در کنار آقاي فراستي، و در سطحي بالاتر از حضور گاه و بيگاه‌شان در نظرخواهي‌هاي برنامه، به ياري «هفت» بيايند.
گردانندگان «هفت» مي‌دانند که «منتقد» هر چه هم دانش و نگاهي منطبق بر خواسته‌هاي مديران سيما داشته باشد، «بي نقص» و «يکتا» نيست و آنچه دارد بر اساس ذوق و سليقه و دانش خود دارد و چيزي به او الهام نمي‌شود. پس چه بهتر که به فکر حفظ جايگاه منتقد باشيم و دايره تقدس و بي‌نقصي را بر او ترسيم نکنيم.

------------------------------
نويسنده: علي افشار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس