کارشناس عالی امور استراتژیک با بیان اینکه پذیرش NPT فایده‌ای برای کشورمان نداشت، گفت: هم چنین با پذیرش پروتکل‌الحاقی شرایط کشورمان صد برابر بدتر خواهد شد و باید بدانیم که آنها به هیچ یک از تعهدات‌شان عمل نخواهند کرد.

به گزارش مشرق، محمدحسن قدیری‌ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک با اشاره به این که خیلی از کشورها معاهده NPT را پذیرفته‌اند حتی ما نیز پذیرفته‌ایم، گفت: از معاهده NPT زیان‌های بسیاری نصیب کشورمان شد با پذیرش NPT حتی بیشتر از تعهدات انجام دادیم و در قبال آن سازمان انرژی اتمی متعهد شد که ایران را در قبال پذیرش تعهدها در برخورداری از انرژی هسته‌ای کمک کند.

وی تصریح کرد: اما این سازمان نه تنها کمک نکرد، بلکه تحریم هم علیه ایران صورت داد و تمام تلاشش را برای فشار به کشورمان به کار بست.

کارشناس عالی امور استراتژیک با بیان اینکه  پذیرش NPT فایده‌ای برای کشورمان نداشت، تاکید کرد: هم چنین با پذیرش پروتکل‌الحاقی شرایط کشورمان صد برابر بدتر خواهد شد و باید بدانیم که آن‌ها به هیچ یک از تعهدات‌شان عمل نخواهند کرد.

وی بیان داشت: این در شرایطی است که اسرائیل عضو NPT نشده و نه تنها آن را مورد بازرسی قرار نداده بلکه به بهانه عضو‌نبودن حتی برای برخورداری از سلاح هسته‌ای به آن کمک می‌کند.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه غربی‌ها با برگزاری اجلاس‌هایی به نام خاورمیانه غیرهسته‌ای مخالفت می‌کنند، تاکید کرد: پذیرش پروتکل‌الحاقی به هیچ وجه به سلاح ایران نیست، برخی از کشورهایی که آن را پذیرفته‌اند شرایطی را در آن وضع کرده که عملا دستشان برای گسترش بمب هسته‌ای باز باشد.

کارشناس امور استراتژیک اضافه کرد: اگر ایران هم در شرایطی ناچار به پذیرش پروتکل الحاقی شود، باید شرایطی همچون اینکه رژیم صهیونیستی باید به NPT بپیوندد، پروتکل الحاقی را بپذیرد و در بحث هسته‌ای خلع سلاح شود را در آن لحاظ کند، در این صورت توپ در زمین غربی‌ها خواهد بود.

وی با بیان این که اما اگر هیئت ایرانی پذیرش پروتکل را به تصویب مجلس موکول کنند، در حقیقت توپ را به زمین ایران انداخته‌اند، تصریح کرد: در صورتی که مجلس این موضوع را رد کند، ایران مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات خواهد بود و این امر به ضرر ایران می‌شود. تیم ایرانی می‌بایست از قبل نسبت به رای مثبت مجلس درباره پروتکل الحاقی اطمینان حاصل کند.

قدیری ابیانه در پایان خاطر نشان کرد: هیئت ایرانی به هیج وجه نباید پروتکل الحاقی را امضا کند و باید تنها مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات در دیدگاه جهانی و ملت ایران، آمریکا و هم پیمانانش باشد. در این صورت نقض مذاکرات برای کشورمان یک پیروزی محسوب شده یعنی اینکه در این صورت آمریکا مقصر اصلی در بحث مذاکرات می‌باشد.


منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    امیدوارم برخی از مسأله هسته ای برای انتجابات آینده استفاده نکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس