مقام معظم رهبری در این نامه چهره سازی غربی ها و رسانه های غربی از اسلام را به عنوان یک کار منفی به کار برده اند در حالی که در ترجمه این عبارت از واژه image استفاده شده است که معمولا در انگلیسی به عنوان یک ترجمه مثبت به کار برده می شود.

به گزارش مشرق، برنامه ثریا این هفته با موضوع «ظرفیت های صدور پیام اسلام ناب» به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

این برنامه که به بهانه نامه رهبر حکیم انقلاب به جوانان اروپا و شمال آمریکا برای شناخت اسلام ناب پخش شد، به بررسی ظرفیت های صدور این پیام و چگونگی کمک به شناخت اسلام در دنیا به ویژه جوامع غربی  نیز پرداخت.

محمد حسین قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک و رایزن فرهنگی اسبق ایران در ایتالیا به همراه شهاب اسفندیاری و سهیل اسعد، سازنده و راوی مستند جهانشهری ها مهمان این برنامه بودند که به بررسی عملکرد دستگاه های فرهنگی مسئول و تشکل های مردمی و دانشجویی در دهه های گذشته پیرامون صدور پیام اسلام ناب به دنیا خصوصا جوامع غربی پرداختند.

همچنین در قسمتی از برنامه، اندیشمندانی چون صباح الدین ترک یلماز ، امام جماعت مرکز اسلامی امام رضا(ع) در برلین و یحیا پانز اندیشمند مسلمان شده در برنامه ثریا حضور داشتند که پاسخگوی سوالات بودند.

عده ای معتقدند وظیفه سفیر تبلیغ دین نیست

محمد حسین قدیری ابیانه با بیان اینکه دیپلمات ها مسئولیت های محدودی دارند و مبلغ دین نیستند اظهار داشت: دیپلمات ها در بسیاری از کشور ها نمی توانند کتبی تحت عنوان معرفی دین منتشر کنند اما می توانند در قالب های مختلف وارد این بحث شوند.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک با اشاره به اینکه غربی ها تحت تاثیر تبلیغات علیه اسلام هستند عنوان کرد: گاهی تبلیغاتی که علیه اسلام می شود فرصتی را در اختیار ما قرار می دهد تا در قالب دفاع از خود حقایقی را مطرح کنیم تا ضمن توضیح اصل ماجرا به دروغ پردازی رسانه های غربی هم بپردازیم.

قدیری ابیانه همچنین با بیان اینکه نباید انتظار داشت یک دیپلمات مانند یک استاد دانشگاه فعالیت آزاد داشته باشد، افزود: متاسفانه در محدوده ای هم که یک دیپلمات می تواند فعالیت داشته باشد توسط سفارتخانه ها یا به عنوان رایزن های فرهنگی در خارج از کشور اتفاقی صورت نمی گیرد.

رایزن فرهنگی اسبق ایران در ایتالیا به فعالیت های خود برای تبلیغ اسلام در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: مقابل فعالیت های من در تبلیغ اسلام ساختارها مانعی را به وجود نمی آورد اما قطع به یقین گاهی افکار کسانی که دست اندر کار بخش های مختلفی هستند مانعی را به وجود آورد.

وی در توضیح بیشتر این مطلب افزود: وقتی افرادی را به دین اسلام دعوت می کردیم عده ای مخالفت می کردند و معتقد بودند وظیفه سفیر تبلیغ دین نیست.

دیپلمات ها باید انقلابی باشند

سفیر اسبق ایران در استرالیا در پاسخ به پرسش محسن مقصودی مجری برنامه مبنی بر اینکه شناخت ما به عنوان مسلمان در مورد مخاطبان مان تا چه حد به تبلیغ کمک می کند عنوان کرد: شناخت پس زمینه ذهنی افراد و حتی شبهات و شکیات فردی که قرار است مسلمان شود اهمیت دارد و بر گفته ها و تبلیغ هایش بر اساس روحیه و موقعیت افراد باید باشد.

وی در این باره تصریح کرد: باور اسلامی اگر همانطور که هست معرفی شود با وجدان بشری هماهنگ بوده و معرفی صحیح دین پشتوانه تبلیغ اسلام است.

این رایزن فرهنگی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بخشی از فرمایشات خود فرمودند:" من انقلابی ام و دیپلمات نیستم" خاطر نشان کرد: مشکل این است که دیپلمات های ما انقلابی نیستند.

قدیری در ادامه افزود: مهم ترین عمل در تبلیغ دین اسلام این است که نیروهای خودجوش وارد صحنه شوند و در این راستا باید شهرها را به پایگاهی برای تبلیغ جهان اسلام تبدیل کنیم.

تیتر آتش دین خاموش شده است با محدود کردن مبلغان تناقض دارد

در همین زمینه دکتر شهاب اسفندیاری منتقد و عضو هیات علمی دانشگاه به عنوان دیگر مهمان برنامه ثریا با اشاره به تیتر اخبار در مجله اکونومیست مبنی براینکه "آتش دین خاموش شده است" اظهار داشت: این مطالب با محدود کردن دین اسلام در آمریکای لاتین تناقض دارد و راهکار مقابله با این قبیل تضادها فعالیت مبلغان است.

در ادامه برنامه ثریا ادگاردو سهیل اسعد اندیشمند مسلمان شده آرژانتینی و فعال عرصه بین الملل تبلیغ اسلامی با اشاره به نامه اخیر رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: این نامه ابتدای کار است و برای تاثیر واقعی آن نیازمند زمان و برنامه ریزی جدی تر هستیم.

این فعال عرصه بین الملل تبلیغ اسلامی با بیان اینکه نیازهای فرهنگی جهان نسبت به امکانات جمهوری اسلامی ایران و عالم تشیع زیاد شده است تصریح کرد: مبلغان دینی و اساتید حوزه های علمیه متوجه وجود یک خلاء در جهان شده اند که برای پر کردن آن نیازمند به داشتن نیرو هستیم و لذا باید برای تقویت نیرو و امکانات در این راستا تلاش کنیم تا در آینده نیروهای آماده به کار در سطح تبلیغات دینی داشته باشیم.

اندیشمند مسلمان شده آرژانتینی در ادامه افزود: به دلیل تنوع زیاد در جهان و خلاء قابل توجه میان فرهنگ ها قبل از هر اتفاق باید نیاز سنجی جدی صورت گیرد.

حتی پیام رهبری به جوانان اروپا را هم اشتباه ترجمه کردیم

در ادامه بررسی موضوع برنامه دکتر شهاب اسفندیاری با بیان اینکه باید توجه کرد که گاهی یک پیام چطور فهم می شود عنوان کرد: متاسفانه ما در ترجمه برخی از کتب اسلامی توجه زیادی نمی کنیم و کتاب ها اغلب برای مخاطبان داخلی نوشته می شوند اغلب این کتاب ها لفظ به لفظ و بدون توجه به مفهوم ترجمه شده اند.

وی افزود: یکی از دلایل گرایش فردی چون شیخ سهیل به دین اسلام تنفس فضای حاکم بر کشورهای آمریکای لاتین است چرا که واقف هستند کلمه عدالت در این کشورها به دلیل سالها استثمار به عنوان یک کلیدواژه مهم تلقی می شود و زمینه مساعدی برای تبلیغ دین وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه به ترجمه انگلیسی پیام مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ما در حوزه ترجمه آنقدر مشکلات جدی داریم که حتی خود متن ترجمه انگلیسی پیام رهبری هم به خوبی انجام نشده بود.

وی در این‌باره تصریح کرد: بعنوان نمونه برای برخی از واژه ها ترجمه درستی تعیین نشده است و چون این متن برای جوانان نوشته شده است باید ترجمه ای متناسب با روحیه جوانان داشته باشد.

وی با ذکر مثالی عنوان کرد: مقام معظم رهبری در این نامه چهره سازی غربی ها و رسانه های غربی از اسلام را به عنوان یک کار منفی به کار برده اند در حالی که در ترجمه این عبارت از واژه image استفاده شده است که معمولا در انگلیسی به عنوان یک ترجمه مثبت به کار برده می شود.

دکتر اسفندیاری با بیان اینکه نیازمند به تبلیغ مبلغان بومی هستیم اظهار کرد: متاسفانه مبلغانی که تنها به آموزش زبان بسنده می کنند و بعد برای تبلیغ وارد کشوری می شوند چندسالی نیاز به زمان دارند تا آن جامعه را درک کنند و همواره تربیت مبلغان بومی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری نیز بوده است.

سازمان های ما در تبلیغ گرفتار گزارش دهی و کمیت گرایی شده اند

در تکمیل صحبت های دکتر اسفندیاری شیخ سهیل با بیان اینکه می شود آسان تر به تبلیغ دین پرداخت تصریح کرد: متاسفانه وقتی سازمان های ما برای این امر اقدام می کنند درگیر ارائه کمیت و بی توجهی به کیفیت کار و ارائه گزارش ها می شوند لذا باید در زمینه فرهنگی بستر تحولات را فراهم کنیم و کار را به خود مردم و مجموعه های خودجوش بسپاریم. بنابراین باید ارزیابی های فرهنگی طبق آرمان، اهداف و اولویت های ما باشد نه کمیت ها و گزارش.

وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر انتقال محتوا به دیگران گفت: متاسفانه کانال منطقی برای رساندن پیغام نداریم به عنوان مثال در خارج از کشور افراد به دین اسلام گرایش پیدا میکنند ولی به دلیل نبود پایگاه اسلامی یا مسجد به وهابیت مراجعه می کنند که این خود یکی از مشکلات موجود در انتقال محتوا به دیگران است.

سال هاست که من اسلام آورده ام اما نمی توانم بگویم مسلمان شده ام

همچنین یحیی پانز اندیشمند مسلمان شده با اشاره به گرایش خود به دین اسلام اظهار داشت: سال هاست که من اسلام آورده ام اما نمی توانم بگویم مسلمان شده ام و باید در این راه حرکت کرد و فعالیت داشت.

"پانز" در این باره افزود: در محفلی پرسیده شد که زبان اسلام چیست و همه در پاسخ گفتند که عربی، اما کسی نگفت زبان اسلام زبان قرآن است.

وی با بیان اینکه باید دشمنان را نابود کنیم تصریح کرد: با حضور دشمن ما نیز قدرت می‌گیریم و قوی می شویم و در این راه ما مثل رگ های خونی آخر هستیم که باید به رهبر و امام که مانند قلب این جریان هستند کمک کنیم.

این اندیشمند مسلمان به اهداف دشمنانی چون داعش اشاره کرد و گفت: دشمنان مسائلی را برسر راه ما قرار می دهند تا ما را از مسیر و هدف اصلی دور کنند و هر کاری کنیم در شرایط فعلی دشمن تسلیم نمی شود و منتظریم تا امام زمان با ظهور خود با دشمنان اسلام مقابله کند.

باید ابتدا نیاز جوامع به خصوص نیاز جامه اروپا را شناسایی کنیم و بعد لب به سخن با آنها بگشاییم

در بخش پایانی مباحث مطرح شده برنامه این هفته دکتر صباح الدین ترک یلماز، امام جماعت مرکز اسلامی امام رضا(ع) در برلین که به صورت تلفنی مهمان ثریا بود با اشاره به نامه مقام معظم رهبری و با بیان اینکه وظیفه ما این است جامه را خوب بشناسیم اظهار کرد: این نامه دری را برای ما  باز کرده است که باید وارد آن شویم و به آن پی ببریم چرا که دقیقا مثال نامه است که حضرت امام راحل به گورباچف نوشتند و این بیانگر اهمیت این نامه است.

وی با بیان اینکه نامه رهبر انقلاب ایران به ما نشان دهنده این است که ما جامعه اروپا را از خود آنها بهتر می‌شناسیم خاطر نشان کرد: ما باید ابتدا نیاز جوامع به خصوص نیاز جامعه اروپا را شناسایی کنیم و بعد لب به سخن با آنها بگشاییم.

وی تاکید کرد همانطور که رهبر در این نامه فرمودند فقط با جوانان کار دارم این خود بیانگر چند نکته مهم است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: جوانان اروپایی دچار بی هدفی هستند و به پوچ گرایی و بی ایمانی رسیده اند و همواره نگران آینده هستند و این راه ماست که باید برای آن با مهدویت مکتب خود تصویری از آینده به آنها نشان دهیم تا بدانند که ما با مهدویت برای آینده جهان برنامه داریم.

صباح الدین ترک یلماز با بیان اینکه باید شیعه را به عنوان یک مکتب ولایی در جهان مطرح کنیم  تصریح کرد: ولایت فقیه یکی از درهایی است که راه را برای رسیدن به این امر هموار می کند و نباید به گسترش شیعه عمومی بلکه باید به شیعه ولایی اکتفا کنیم چرا که برای رسیدن به مهدویت راهی جز ولایت فقیه نداریم.

در این برنامه همچنین از بینندگان پرسیده شده بود: شما، بزرگ‌ترین مانع در انتقال پیام اسلام ناب به غرب را چه می دانید؟ که 29 درصد به انحصار رسانه ای غرب 20 درصد به کمبود محتوای متناسب با مخاطب غربی 34 درصد به کم کاری نهادهای فرهنگی مسؤول و 17 درصد به فعال نشدن ظرفیت های خودجوش مردمی و دانشجویی رای دادند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس