کد خبر 430579
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳

در ماه مبارک رمضان ذخایر خونی به شدت کاهش می‌یابد در حالی که نیاز به وجود فرآورده‌های خونی همیشگی است و به دلیل محدودیت در نگهداری فرآورده‌های خونی امکان نگهداری و ذخیره آن قبل از رسیدن این ماه الهی وجود ندارد.

به گزارش مشرق، اهدای خون اهدای زندگی است این شعار برای ما بسیار آشناست و کمتر کسی است که آن را نشنیده و یا بر روی تابلوها و تراکت‌های تبلیغاتی ندیده باشد. واژه اهدای خون واژه‌ای کوچک اما سرشار از معناست. سرشار از حس زندگی، اهدای خون یعنی جان بخشیدن، یعنی نفس کشیدن دوباره، یعنی جان را طراوتی دوباره دادن، یعنی جریان حیات در میان رگ‌های خفته در درون .

اهدای خون امری است ستوده در آئین مبین اسلام و این امر مقدس ارزش فراوانی در فرهنگ اسلامی دارد و در احادیث و روایات به طور قابل ملاحظه‌ای بر این عمل انسانی تاکید شده است. افرادی که به اهدای خون می‌پردازند کسانی هستند که حس نوع دوستی و انسان دوستانه در وجود آنان ریشه دوانده و بخشیدن زندگی مجدد به دیگران برایشان قابل توجه و احترام است و در واقع اهداکنندگان خون ایثارگرانی هستند که با اهدای خون خود امکان رشد، بقا و سلامتی جامعه را فراهم می‌آورند.

خوشبختانه این نوع از اخلاق و سیره نوع دوستانه در میان شهروندان کشورمان و به ویژه مردم متدین قم نیز قابل مشاهده است و آنها به خوبی درک کرده‌اند که اهدای خون می‌تواند علاوه بر ارتقای سلامت جسمانی خودشان منجر به سلامتی و حیات بخشیدن دوباره به بیماران شود.

طبق آمار منتشر شده در شهر قم از میان هر 1000 نفر 31 نفر اهداکننده خون هستند که این آمار در مقایسه با میانگین کشوری که 27 در هزار نفر است بیشتر است و این خود مایه‌ خرسندی و نشان از فرهنگ بالای مردم قم دارد.

ضرورت توجه به اهدای خون در ماه ضیافت الله

اما با رسیدن ماه مبارک رمضان و گرمای طاقت فرسا متاسفانه انجام این عمل خداپسندانه کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد در حالیکه که این عمل می‌تواند موجب قبولی هرچه بیشتر طاعات و عبادات شده و رضایت بیشتر حق تعالی را به دنبال داشته باشد و لازم است با آگاهی دادن به مردم و روشن کردن اهمیت این مسئله آنها را نیز در ماه مبارک رمضان برای اقدام به این عمل رهنمون ساخت.

باید بدانیم که در این دوره زمانی ذخایر خونی به شدت کاهش می‌یابد در حالیکه نیاز به وجود فرآورده‌های خونی همیشگی است و به دلیل محدودیت در نگهداری فرآورده‌های خونی امکان نگهداری و ذخیره آن قبل از رسیدن این ماه الهی وجود ندارد.

مرتضی نوریان مدیرکل انتقال خون استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم خواستار اهدای خون توسط مردم در طول سال شد و گفت: عمر سلول‌های خونی محدود است و لازم است اهداکنندگان در فواصل مختلف سال و به طور پیوسته به این امر اقدام کنند.

وی بیان کرد: آقایان می‌توانند چهار بار در سال و خانم‌ها نیز سه بار به اهدای خون بپردازند و به جمع اهداکنندگان دائم خون ملحق شوند.

مدیرکل انتقال خون استان قم با بیان اینکه تاکنون خون مورد نیاز در کشور وجود داشته و کمبودی در این زمینه نداشته‌ایم ادامه داد: از استان قم حدود 20 درصد از مازاد خون اهدا شده به استان‌های دیگر از جمله تهران و هرمزگان ارسال می‌شود.

شرایط جسمانی مطلوب لازم برای اهدای خون

اکنون با بیان اهمیت این امر آنچه باید بدان توجه کرد آن است که شرایط جسمانی لازم و مطلوب برای اهدای خون چیست و چه گروه‌های سنی می‌توانند خون اهدا کنند.

فاطمه عرب‌نیا کارشناس علوم آزمایشگاهی در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: افرادی می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌های مقرر شده مراجعه کنند که دارای سلامت جسمانی کامل باشند و شرط سنی برای این افراد از 17 سال تا حداکثر 65 سال است.

وی بیان کرد: لازم است افراد مراجعه کننده نیز دارای وزن مناسب باشند در غیر اینصورت از آنها خون گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از اهدای خون سلامت فرد اهداکننده و همچنین فرد گیرنده خون است، بیان کرد: اگر با این عمل سلامت فرد اهداکننده خون به خطر افتد از خون‌گیری جلوگیری می‌شود.

عرب‌نیا افرادی که دچار بیماری‌های عفونی، کم‌خونی، فشار بالا یا پایین هستند و همچنین زنان شیرده و باردار را معاف از اهدای خون اعلام کرد.

وی زمان مناسب برای اهدای خون در ماه مبارک رمضان را فاصله‌ بین افطار تا سحر اعلام کرد و انجام این کار را منوط به استفاده لازم از مایعات دانست.

وی همچنین با بیان اینکه از نظر شرعی نیز اهدای خون سبب باطل شدن روزه نمی‌شود گفت: با توجه به طولانی بودن روز و گرمی هوا، اهدای خون در ساعات ابتدایی روز فرد را کمتر دچار ضعف و بی‌حالی می‌کند.

مادران پیش قراولان در اهدای خون

با این حال در موضوع  اهدای خون نمی توانیم از نقشی که مادران در ترویج این عمل دارند چشم‌پوشی کنیم. فاطمه فرامرزی کارشناس امور بانوان و خانواده در این خصوص بیان کرد: نقش مادران در جلوگیری از پایین آمدن فرهنگ اهدای خون مورد توجه است.

وی ادامه داد: مادران باید فرزندان خود را تشویق به این کار کنند و توصیه این افراد به دلیل جایگاه مادری بسیار کلیدی و اثرگذار است.

کارشناس امور بانوان و خانواده یکی از دستاوردهای اهدای خون را احساس امنیت و آرامش در جامعه اسلامی دانست.

وی بیان کرد: تعداد جمعیت بانوان اهدا کننده خون طی 10 سال گذشته در جامعه اسلامی 11 درصد بوده که متاسفانه این آمار اکنون به کمتر از پنج درصد رسیده است.

فرامرزی این مسئله را تهدیدی بزرگ برای جامعه اسلامی دانست و خواستار حمایت سازمان‌های مختلف از سازمان انتقال خون شد.

خوشبختانه آمار سال‌های قبل نشان می‌دهد که مردم قم حتی در ماه مبارک رمضان اهدای خون را فراموش نکرده بلکه میزان آن طی 9 شب آغازین سال گذشته 20 درصد رشد هم داشته است. از این رو امید است که از آغاز ماه مبارک رمضان تا پایان عید فطر شهروندان قمی در انجام این عمل انسان دوستانه کوتاهی نکنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس