کد خبر 438535
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون تهران با اشاره به تمهیدات لازم برای اهداکنندگان خون، توصیه‌های برای مراجعه افراد در شب بیست و یکم ماه رمضان جهت اهدای خون ارائه کرد.

 به گزارش مشرق، با فرارسیدن شب بیست و یکم ماه رمضان و تداعی آن با شب‌های قدر مانند هر سال افراد بسیاری برای نذر خون جهت اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند که در این رابطه حسین دزفولی مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون درباره تمهیدات لازم برای اهداکنندگان خون به تسنیم عنوان کرد: مانند هر سال در ماه رمضان تمهیدات لازم برای اهداکنندگان خون لحاظ شده است بنابراین در تهران 5 مرکز فعال برای دریافت خون روزه داران فعال خواهد بود.

دزفولی با اشاره به سه پایگاه ثابت انتقال خون در نارمک، پیروزی و وصال از دو پایگاه دیگر در شرق حرم عبدالعظیم و گلزار شهدای ورامین نیز اشاره کرد و افزود‌: همیشه برای اهدای خون شب نوزدهم ماه رمضان خلوت‌تر از شب بیست و یکم بوده است و با توجه به اینکه در شب نوزدهم تا ساعت 2 بامداد دریافت خون در پایگاه‌ها امکان پذیر بود پیش‌بینی می‌کنیم در شب بیست و یکم افراد بیشتری مراجعه کنند بنابراین تا بعد از ساعت 2 بامداد هم در خدمت اهداکنندگان خون خواهیم بود.

وی با اشاره به توصیه‌های نسبت به نوشیدن مایعات کافی و استراحت روزه داران برای اهدای خون در توضیحاتی درباره چگونگی مراجعه اهداکنندگان خون به پایگاه‌های خونگیری عنوان کرد: کسانی که روزه نمی‌گیرند به دلیل مواجه نشدن با انبوه جمعیت اهداکنندگان خون قبل از افطار مراجعه می‌کنند و روزه داران نیز غالباً بعد از افطار و نماز از ساعت 21:30 تا 22 مراجعات گسترده ای خواهند داشت، بنابراین توصیه می‌کنیم افرادی که برای نخستین‌بار قصد اهدای خون دارند حتماً کارت ملی خود را همراه داشته باشند و اهداکنندگان خون دیگر که در گذشته خون اهدا کردند حتماً کارت هویتی همراه داشته باشند که شماره کارت ملی داشته باشد.

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون تهران با بیان اینکه در شب نوزدهم 1001 واحد خون یعنی 1001 نفر خون اهدا کردند، گفت‌: تا قبل از شب نوزدهم به نوعی از ذخایر خون استفاده می‌کردیم و این اهدای جدید خون؛ جان دوباره‌ای به ذخایر خونی تهران بخشید کما اینکه در بهار امسال نیز رشد 2 درصدی نسبت به بهار سال گذشته در ذخیره خون داشتیم و این مسئله به ما برای ورود به ماه رمضان و گرمای هوا که باعث کاهش اهدای خون شده بود کمک کرد.

توصیه‌هایی برای اهدای خون

به گزارش تسنیم، در این زمینه مهمترین توصیه‌ها پیش از اهدای خون می‌توان به چند نکته اشاره کرد از جمله اینکه فرد اهدا کننده خون قبل از اهدای خون غذای مناسب مصرف کند و آب و مایعات بیشتری نسبت به روزهای گذشته میل کند، همچنین از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار که ادارآور هستند پرهیز کند.

در این زمینه اهدا کننده خون باید غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت قرمز و جگر مصرف کند، همچنین غلات سرشار از آهن مثل عدس، لوبیا، آجیل و برگه میوه‌ها مانند کشمش و آلو نیز مناسب هستند. البته از غذ اهای چرب باید اجتناب شود زیرا چربی‌های وارد شده به خون می‌توانند نتیجه آزمایش‌های ارزیابی سلامت خون را تحت تاثیر قرار دهند و در نهایت زمان اهدای خون افراد باید لباسی بپوشند که بتوان تا بالای آرنج جمع کرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس