این گزارش به بررسی خطرهایی می‌پردازد که آمریکا پس از معامله با ایران با آن مواجه خواهد بود و توصیه می کند واشنگتن به مقابله شدیدتر با اقدامات ایران به خصوص در زمینه حمایت از نائبان خود در خاورمیانه بپردازد.

گروه جنگ نرم مشرق - اندیشکده مرکز امنیت آمریکای جدید گزارشی با عنوان "استراتژی آمریکا پس از معامله با ایران: تسخیر فرصت‌ها و مدیریت خطرها" منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: در حالیکه نمایندگان ایران و 1+5 در 18 ماه گذشته در خصوص یک توافق هسته‌ای احتمالی تاریخی به مذاکره پرداخته‌اند، در واشنگتن و دیگر پایتخت‌های جهان بحث در مورد محتوای این توافق احتمالی بالا گرفته است. گرچه خود سند نیز قابل نقد است، اما آنچه برای موفقیت یا شکست توافق قطعی‌تر خواهد بود، مجموعه‌ای از سیاست‌های منطقه‌ای، جهانی، و عدم اشاعه سلاح است که آمریکا پس از این معامله بدنبال آن است.

استراتژی آمریکا پس از معامله با ایران چیست؟+نمودار//آماده
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید

این گزارش ادعا می‌کند: در صورت رسیدن به توافق، در 10 الی 15 سال آتی جهان می‌تواند شاهد ایرانی میانه‌رو‌تر، کاهش بی‌ثباتی در خاورمیانه، نظام عدم اشاعه جهانی قوی‌تر، و محیطی باشد که در آن اعتبار و تأثیر آمریکا در نتیجه توافق هسته‌ای افزایش یافته است. از طرفی، با اجرای ضعیف و سیاست‌های غلط، آمریکا می‌تواند با جهانی بسیار متفاوت در سال 2025 مواجه شود: ایرانی تندخوتر و ستیزه‌جوتر که در شرف سلاح‌های هسته‌ای است؛ خاورمیانه‌ای که همچنان غرق در خشونت فرقه‌ای و جنگ داخلی است؛ نظام عدم اشاعه آسیب‌دیده؛ و برداشتی بین‌المللی در مورد اینکه توافق هسته‌ای با ایران اشتباهی تاریخی بود که به شدت به منافع آمریکا آسیب رساند.

این گزارش به بررسی فرصت‌ها و خطرهای کلیدی می‌پردازد که آمریکا پس از معامله با آن مواجه خواهد بود و چهارچوبی را ارائه می‌دهد که ضمن حمایت در برابر پیامدهای منفی، بدنبال به حداکثر رساندن جنبه‌های مثبت نفوذ دیپلماتیک به ایران است. این گزارش بخشی از مجموعه مطالعات صورت‌گرفته توسط مرکز امنیت آمریکای جدید است که به بررسی عواقب توافق و پیامدهای احتمالی سیاسی برای آمریکا می‌پردازد.
این گزارش علاوه بر این، مبتنی بر شش محور مرکزی ‌زیر رئوس استراتژیک را ارائه می‌دهد:

1. تقویت توافق هسته‌ای به واسطه برداشتن گام‌هایی خارج از مذاکرات 1+5 با ایران به منظور ایجاد شرایطی اجرایی و اعمالی بلندمدت و مؤثر.

2.همکاری با ایران در مورد مسائل منافع مشترک جهت ایجاد ثبات در خاورمیانه و افزایش احتمال ایرانی میانه‌روتر و مشارکت‌پذیرتر.

3. مقابله شدیدتر با اقدامات ایران که علیه منافع آمریکا است، به خصوص حمایت از جایگزینان و نائبان خود در خاورمیانه.

4.حفظ و تعمیق تعهدات آمریکا به هم‌پیمانان منطقه‌ای خود جهت جلوگیری از ستیزه‌جویی ایران و منع هم‌پیمانان آمریکا از اقدامات برهم‌زننده ثبات.

5.اهرم قرار دادن توافق جهت تقویت هنجارهای عدم اشاعه و منع دولت‌ها از اینکه بخواهند با پیگیری توانمندی‌های غنی‌سازی داخلی مشابه، به این معامله واکنش نشان دهند.

6.استفاده از توافق جهت تمرکز مجدد بر آسیا و اروپا و افزایش تأثیر آمریکا بر روسیه و چین.

اگر ایران و 1+5 موفق به تکمیل توافقی طی ماه‌های آتی شوند، مرکز امنیت آمریکای جدید به ارائه یک بررسی نهایی می‌پردازد که به طور کامل این چهارچوب را تشریح خواهد کرد و شامل مجموعه‌ای از توصیه‌های سیاسی خاص مربوط به هر یک از این محورها خواهد بود.

فرصت‌ها و خطرها

این گزارش می افزاید: اهداف آمریکا در خاورمیانه و جهان پس از توافق تغییر نخواهد کرد. ممانعت ایران از کسب سلاح‌های هسته‌ای همچنان اولویت اصلی خواهد بود. آمریکا همچنان بر برخی منافع اصلی در منطقه متمرکز خواهد بود: ثبات، مقابله با تروریسم، تأمین انرژی، و دفاع از هم‌پیمانان منطقه. تقویت نظام عدم اشاعه جهانی و بهبود جایگاه جهانی آمریکا نیز جزو اولویت‌های اصلی باقی خواهند ماند. این بخش به بررسی پنج سؤال می‌پردازد که پاسخ آنها می‌تواند تأثیری حیاتی بر این اهداف داشته باشد و خطرها و فرصت‌های مربوط به آن را نیز شناسایی می‌کند.
این پنج سؤال به انضمام خلاصه‌ای از مشروح خطرها و فرصت‌های مربوطه در جدول زیر ارائه شده است.


ایران



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • nabi ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    کاش مطالبش به زبان ساده میبود
  • جواد ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    اوباما تو روحت با تو روح رئیس جمهور بعدیتون
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    کی می شود جهان عاری از خشونت و قلدری شیطان بزرگ باشد؟
  • رئوف ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    فکر میکنی اوباما بیشتر از یه آلت دسته؟!
  • نوروزی ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    البته باید اذعان داشت که رئیس جمهور امریکا در اوهامات بسر می برد ، کسی که هنوز الفبای استراتژیک را نمی فهمد آنوقت این کلمه را در مورد ایران بکار می گیرد 0 تیم مذاکره کننده ی ایران حرفهای خود را با بیانی شفاف وروشن بیان کردند اگر ابهام وگنگ بودن مسائل باعث شده تا امریکائیها طور دیگری برداشت نمایند این از اندیشه وبرداشت غلط وذهن روان پریش انان است که نمی توانند اینگونه مسائل را درک کنند 0چاره ای ندارند جز انتحار کردن 0

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس