کد خبر 430143
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس با اشاره به مصوبه جامع دولت در امر سوادآموزی گفت: دولت با نگرشی اصولی و مبتنی بر برنامه راهبردی، به افراد بیسواد یک‌سال فرصت داده است تا از نعمت سواد بهره‌مند شوند.

 به گزارش مشرق، جزییات بسته‌های تشویقی دولت در امر سوادآموزی، از سوی مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس اعلام شد. محمد قویدل مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس، با اشاره به جزییات این مهم اظهار داشت: در این مصوبه که اسفند سال گذشته از سوی دولت به سازمان نهضت سوادآموزی ابلاغ شد، دولت علاوه بر سیاست‌های تشویقی و حمایتی، در صورت عدم اهتمام افراد بیسواد به فراگیری سواد، برخی محرومیت‌ها از خدمات دولتی را نیز وضع کرده است.

وی با بیان اینکه وجه غالب مصوبه دولت به‌کارگیری مکانیزم‌های تشویقی است، بیان داشت: علاوه بر اینکه سواد آموزان هیچ هزینه‌ای را نباید پرداخت کنند و کتاب و لوازم‌التحریر برای آنها نیز رایگان است، اگر فردی در یک‌سال فرصت داده شده آموزش ببیند و قبول شود معادل  20 درصد سرانه سـواد آموختـن به او جایـزه داده می‌شود به تعبیری بطور میانگین 136 هزار تومان به سوادآموز پول نقدی داده خواهد شد.

مدیر آموزش و پرروش ناحیه یک بندرعباس ادامه داد: هر فردی اگر به طور خود آمـوز نیز آموزش ببیند یعنی اعضای خانواده به او آموزش دهند، تمام سرانه 650 هزار تومانی به خود فرد پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به جزییات برخی محرومیت‌ها از خدمات اجتماعی برای کسانی که نسبت به امر سوادآموزی غفلت کنند، اظهار داشت: اگر در گروه سنی 10 تا 49 سال فردی اصرار کند که بیسواد بماند، سه محدودیت برای این قبیل افراد بیسواد از سال 95 اجرایی می‌شود.

وی عدم صدور و تمدید گواهینامه رانندگی، عدم صدور پروانه کسب برای متقاضیان جدید بیسواد و همچنین عدم تمدید پروانه کسب برای افراد بیسوادی که از اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی اجازه فعالیت گرفته باشد را از اهم این موارد عنوان کرد.

قویدل اضافه کرد: در همین راستا کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور مکلفند نسبت به افراد آموزش‌پذیر بی‌سواد تحت پوشش خود اقدامات لازم را انجام دهند، چرا که ارایه و استمرار خدمات به افراد بی سواد تحت پوشش دستگاه‌های یاد شده با سوادآموزی توام خواهد بود.

مدیر آموزش و پرروش ناحیه یک بندرعباس در پاسخ به این پرسش که چنانچه افرادی بخواهند آموزش سواد را شروع کنند باید به کجا مراجعه کنند، اظهار داشت: متقاضیان می‌توانند به اداره آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس واحد سوادآموزی مراجعه کنند و چنانچه ولی دانش‌آموز است می‌تواند به مدرسه فرزند خود مراجعه کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد این ناحیه آموزشی در دوره سوادآموزی در سال 94-93 یادآور شد: در دوره سوادآموزی، 512 نفر، در دوره انتقال سواد، 809 نفر و در دوره تحکیم سواد 135 نفر تحت پوشش قرار گرفتند که ما حصل تلاش همکاران در مجموعه سوادآموزی ناحیه یک بندرعباس است.

قویدل همچنین با اشاره به شرایط و مقررات ثبت نام و آموزش در بخش نخست یعنی دوره سوادآموزی، اظهارداشت: فردی می‌تواند در دوره سوادآموزی ثبت نام کند که در زمان ثبت نام 10 سال تمام داشته و بی‌سواد و یا مدرک تحصیلی کمتر از سوم ابتدایی، قبولی مقدماتی، مردودی تکمیلی یا دوره سوادآموزی داشته باشد.

به گفته وی طول این دوره حداقل 400 ساعت است که با توجه به شرایط محیطی و نیاز مخاطبان حداکثر تا 550 ساعت نیز قابل افزایش است.

قویدل با بیان اینکه آغاز ثبت‌نام از 15 فروردین تا پایان آذرماه است، اضافه کرد: به منظور ایجاد حداکثر انعطاف در روش آموزش فرد به فرد، طول دوره آموزش از تاریخ شروع بر حسب پیشرفت تحصیلی سواد آموزان، حداقل  چهار ماه و حداکثر 9 ماه تعیین می‌شود.

مدیر آموزش و پرروش ناحیه یک بندرعباس شرایط و مقررات ثبت نام و آموزش در بخش دوم یعنی دوره انتقال سواد را نیز مورد اشاره قرارداد و گفت: فردی می‌تواند در دوره انتقال سواد ثبت نام نماید که دارای کارنامه قبولی دوره سوادآموزی، دوره تکمیلی، دوره پایانی نهضت سوادآموزی یا کارنامه پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی بعد از سال تحصیلی 92-91 باشد.

وی اضافه کرد: طول این دوره 800 ساعت است که 200 ساعت آن به صورت غیر حضوری و 600 ساعت دیگر حضوری است.

قویدل با اشاره به اینکه آغاز ثبت نام این دوره از اول شهریور ماه تا 15 آبان ماه است، بیان داشت: به ازای قبولی هر سوادآموز در این دوره مبلغ 750 هزار تومان به آموزش دهنده  پرداخت داده می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس در بخش پایانی به شرایط و مقررات دوره تحکیم سواد اشاره کرد و یادآور شد: فردی می‌تواند در دوره تحکیم سواد ثبت نام کند که دارای مدرک تحصیلی دوره سوادآموزی، دوره تکمیلی، سوم و چهارم ابتدایی بوده و تمایل به ادامه تحصیل در دوره انتقال را ندارد.

به گفته وی طول برنامه‌های آموزشی دوره تحکیم سواد، در قالب یک دوره 200 ساعته در دو بخش 70 ساعت آموزش حضوری و 130ساعت آموزش غیر حضوری است و در این دوره مبلغ سرانه به ازای قبولی هر نوسواد 90 هزار تومان به آموزش دهنده پرداخت می‌شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس