کد خبر 429538
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷

کازار پرزرق و برق اما خشن انتخابات یانکی‌ها آغاز شده‌است. معادلات رای مردم آمریکا یه سوژه‌ای جالب برای نقد سیاست‌های ایالات‌متحده تبدیل‌شده‌است.

 به گزارش مشرق، انتخابات الکترال2016  ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده رسما با نطق‌های انتخاباتی آغاز شده‌است. فیل‌های حاکم بر کنگره و سنا می خواهند قدرت خود را تکمیل کنند. در مقابل الاغ‌ها که 8سال مستاجر کاخ سفید بوده‌اند ، می دانند با شکست احتمالی برای حداقل 4 سال از صحنه سیاسی آمریکا محو خواهند شد.

همسر «بیل کلینتون» ، رئیس جمهوری سابق آمریکا ، روزیکشنبه به وقت محلی  در جزیره «روزولت» شهر نیویورک  در قامت کاندیدای اصلی دموکرات ها نخستین میتینگ انتخاباتی خود را برگزار کرد. و از فرصت های برابر اقتصادی برای آمریکایی ها می گفت: «اگر شما موفق نباشید، آمریکا موفق نمی شود، برای همین است که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شده ام». این سخنان هیلاری کلینتون در اولین گردهمایی انتخاباتی دموکرات‌ها با تشویق دموکرات‌ها مواجه شد. وی با مکثی طولانی در ادامه گفت: «رفاه جامعه فقط برای اعضای هیات رئیسه و مدیران ارشد شرکت های بزرگ مالی نیست. دموکراسی و رفاه فقط برای میلیونرها نیست.»

او در این سخنرانی اش وعده داده است که از خانواده‌های زحمتکش حمایت کند و خطاب به آنها گفت: «اگر شما به جایی نرسید، آمریکا هم به جایی نمی رسد».

هیلاری ، جمهوری خواهان را متهم کرد که با سیاست خود فقط از ثروتمندان، صاحبان شرکت های بزرگ و بانک ها حمایت می‌کنند. اگرچه بخش عمده ای از نطق انتخاباتی کلینتون حول وحوش مسائل اقتصادی آمریکا می چرخید اما او در اشاره کوتاه خود به مسائل سیاست خارجی گفت: هیچ کشوری در قرن ٢١ در موقعیت بهتری قرار نگرفته و برای مقابله با تهدیدهایی قدیمی نظیر روسیه، کره شمالی و ایران بهتر تجهیز نشده است و در حال حاضر نمی تواند با قدرت های جدیدی چون چین مقابله کند.

عباسعلی منصوری آرانی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که «انتخابات یانکی‌ها همواره با الفاظ خشن همراه بوده است» و تشبیه انتخابات الکترال به دوئل کابوی‌های آمریکایی در ماراتن نمایشی گفت: « دموکرات‌ها برای پیروزی در مقابل جمهوری‌خواهان و حفظ قدرت ابتدا نگاه به مسائل داخلی دارند. اوباما ظرف 7سال گذشته با طرح‌های بیمه اجتماعی موسوم به "اوباماکر" یا اعطای حق تابعیت به مهاجران تمام سرمایه گذاری خود را روی لایه‌های میانی جامعه آمریکا کرده‌است . هیلاری کلینتون در نخستین نطق انتخاباتی خود نشان داد که تلاش می کند از آن چیزی که رئیس جمهوری دموکرات آمریکا کشت کرده‌است ، نهایت برداشت را نماید.»

وی در ادامه گفت: « ایجاد حس نفرت از سرمایه داران و نوعی ادبیات سوسیالیستی که اتفاقا در جامعه امروز آمریکا با توجه به وضعیت  بد اقتصادی غول‌های صنعتی در جامعه وجود دارد ، یک حربه موثر است.»

بوش‌سوم ، کاندیدای نامحبوب فیل‌ها

از کارزار فیل‌ها خبر می رسد که بامداد امروز (سه شنبه) جپ بوش فرماندار سابق ایالت فلوریدا رسما وارد کارزار مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده و مدعی شده‌است که با «جان و دل مبارزه کند» و در این مسیر «هیچ کس و هیچ چیز را بدیهی فرض نکند.» وی که پدر و برادرش هر دو رئیس جمهور بوده اند در شهر محل زندگی اش، میامی فلوریدا، سخنرانی می‌کرد. البته، نظرسنجی ها نشان می دهد که جب بوش هنوز فاصله زیادی تا پیشتاز شدن در میان نامزدهای متعدد حزب جمهوری خواه دارد.

برای خنثی‌سازی نطق هیلاری، در ویدئویی که پیش از سخنرانی دوشنبه منتشر بوش‌سوم قول داد که محافظ آسیب پذیرترین افراد جامعه خواهد بود و موانع رشد اجتماعی را برخواهد چید.او در این ویدئو گفت:‌»من کشوری بزرگ می بینم که در آستانه بزرگترین قرنش قرار دارد و من آماده رهبری آن هستم.» بوش در یک ویدئوی جداگانه در حمایت از حقوق زنان، اقلیت های قومی و معلولان سخن می گوید.

بوش هفته پیش در جریان یک تور اروپایی گفت که در باورهای محوری اش متزلزل نخواهد شد حتی اگر این باورها در حزب او محبوبیت نداشته باشد. او گفت:‌ «ماهیتم را عوض نخواهم کرد. برای کسانی که ممکن است با من اختلاف نظر داشته باشند احترام قائلم، اما نظراتم را تغییر نخواهم داد فقط به این دلیل که امروز دیگران نظر متفاوتی دارند.»

منصوری آرانی درباره تاکتیک‌ انتخاباتی فیل‌ها در فضای داخلی آمریکا گفت: « جمهوری‌خواهان سیاست‌های اوباما را کمونیستی قلمداد می کنند که خلاف ارز‌ش‌های آمریکایی است و می گویند که سیاست‌های دموکرات‌ها موجب ورشکستگی اقتصادی آمریکا و صنعت می‌شود.»

وی در ادامه افزود: « جمهوری‌خواهان در ادامه هیلاری کلینتون را از بابت خیانت اخلاقی بیل کلینتون و رابطه نامشروع با مونیکا لوئینسکی به صورت غیر مستقیم به چالش خواهند کشید. در عین حال موضوع بی اعتمادی و گاف امنیتی وی ، در زمان وزارت امورخارجه موضوعی است که به شدت دردسرساز خواهد شد.

اگرچه هیلاری از لحاظ آماری از همه کاندیداهای جمهوری‌خواه و دموکرات پیش است و اگر امروز انتخابات الکترال برگزار شود به عنوان رئیس جمهوری امریکا انتخاب می شود ولی وی از بحران بی اعتمادی مردم آمریکا رنج می‌برد.  نظرسنجی های اخیر می گویند بیشتر مردم آمریکا او را این چنین نمی بینند. طبق نظرسنجی مشترک «سی ان ان» و «اوآرسی»، ٥٧ درصد آمریکایی ها بر این باورند که کلینتون صادق و قابل اعتماد نیست، آماری که در ماه مارس، ٤٩ درصد بود. اتهام های فساد، اعتبار او را با شک و تردیدهایی مواجه کرده است. پس از پایان دوره دوم ریاست جمهوری بیل کلینتون در سال ٢٠٠١، بنیاد کلینتون به عنوان بنیادی بشردوستانه تاسیس شد، بنیادی که اکنون مایه شرمساری هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی ٢٠١٦ است. بنیاد کلینتون با مدیریت بیل کلینتون، همسر هیلاری و چهل ودومین رئیس جمهوری آمریکا، میلیون ها دلار کمک خارجی دریافت کرد، اهداکنندگانی که وزارت خارجه تحت رهبری هیلاری کلینتون به خاطرشان به معامله تجارت اسلحه به ارزش ١٦٥ میلیارد دلار تن داد. این رسوایی تا آنجا پیش رفت که اکنون برخی ناظران می گویند: «اگر می خواهید لطف کلینتون ها، چه هیلاری چه بیل شامل حالتان شود، به بنیاد کلینتون کمک مالی کنید».

مسئله فقط به فساد مالی منتهی نمی شود. داستان پردازی های هیلاری کلینتون هم از او چهره ای دروغ گو و غوغاسالار ساخته است. سال ٢٠٠٨ و مدت کوتاه پس از آنکه او برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کاندیداتوری کرد، گفت در سال ١٩٩٦ و در سفری به بوسنی او و دخترش چلسی پس از نشستن هواپیمایش در توزلاهدف حمله قرار گرفته اند. به گفته هیلاری کلینتون او و دخترش به جای شرکت در مراسم خوشامدگویی، مجبور شدند با سرهای پایین به داخل خودروشان هجوم ببرند. از بخت بد هیلاری کلینتون، چندین رسانه خبری از جمله سی بی اس که او و دخترش را در آن سفر همراهی کرده بودند، فیلم آن سفر را منتشر کردند و هیچ نشانه ای از ترس یا احساس خطر در لحظه پایین آمدن آنها از هواپیما به چشم نمی خورد. کلینتون در جواب گفت که اشتباه کرده است؛ اما به نظر می رسد مردم این اشتباهات را فراموش نمی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید:« با توجه به فاصله زمانی باقی‌مانده و احتمال افشای مسائل جنجالی جدید ، هیلاری کار سختی را در پیش رو دارد. البته این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که شاید دموکرات‌ها در آخرین لحظات یک کاندیدای دیگر را با کنار کشیدن همسر رئیس ‌جمهوری سابق آمریکا به میدان بفرستند.

سیاست خارجی معامله یا سیاست خارجی جنگ؟

موضوع سیاست خارجی در کنار مسائل داخلی برای آمریکایی‌ها همیشه موضوعی مهم و حیاتی بوده‌است و در چندین مورد نیز این سیاست خارجی بوده‌است که روسای جمهوری آمریکا را تغییر داده‌است!

هیلاری کلینتون  در اشاره کوتاه خود به مسائل سیاست خارجی گفت: «هیچ کشوری در قرن ٢١ در موقعیت بهتری قرار نگرفته و برای مقابله با تهدیدهایی قدیمی نظیر روسیه، کره شمالی و ایران بهتر تجهیز نشده است و در حال حاضر نمی تواند با قدرت های جدیدی چون چین مقابله کند.»

منصوری آرانی می گوید: «دموکرات‌ها برای به چالش کشیدن جمهوری‌خواهان انگشت روی جنگ عراق و افغانستان گذاشته‌اند. مداخلات نظامی آمریکا در خاورمیانه که موجب تحمیل هزینه‌های گزاف نظامی و کشته‌های بی شمار بر ارتش ایالات متحده شده‌است ، در نگاه قشر میانی جامعه آمریکا موضوعی محکوم است. آمریکا علی رقم هزینه‌های گزاف به هیچ برد قابل اتکایی دست نیافته‌است و حتی بیش از گذشته منافع خود را از دست داده‌است.»

نکته جالب اینجاست که  در هفته های اخیر بوش‌سوم در مورد جنگ عراق - که برادر بزرگش «جورج بوش» به آن دست زد ؛ در موضع تدافعی بوده است و در رفع ابهام از آن گام های لغزانی برداشته است.البته جمهوری‌خواهان ، دولت اوباما را متهم می کنند که ابر قدرتی آمریکا را در جهان خدشه‌دار کرده‌اند و از لزوم لشگر کشی به شرق اروپا،خاورمیانه و حتی خاوردور سخن می گویند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این که «ایران برگ برنده دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود» ، گفت: « هیلاری برای پیروزی چشم به دهان جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا دوخته‌است. دولت آمریکا که با کوبا بعد از چند دهه روابط خود را از سرگرفته‌است ، نیازمند ازسرگیری روابط با تهران است.»

وی در ادامه افزود:« فاکتور رژیم صهیونیستی و لابی‌های یهودی ، موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به واقع سیاستمداران ایالات متحده ، هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها همگی به نوعی سرسپرده تل‌آویو هستند ولی مساله اینجاست که رژیم صهیونیستی همانند گذشته برای آمریکا دارای ارزش نیست.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: « تهران رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا را انتخاب خواهد کرد و این موضوعی است که رژیم صهیونیستی از آن به شدت خشمگین است. انعقاد تفاهم جامع هسته ای با ایران علاوه بر موفقیت دیپلماتیک اوباما ، موجب جهش اقتصاد آمریکا و پایین آمدن نرخ بی‌کاری خواهد شد. در حکومت‌داری همه مسائل همانند یک زنجیره بهم پیوسته‌است و هر مجهول بر معادلات کلان تاثیر مستقیم می‌گذارد.»

گفتنی است که جپ بوش، یازدهمین نفر در حزب جمهوری خواه است که رسما نامزد انتخابات مقدماتی در حزب می‌شود.اسکات واکر فرماندار ویسکانسین و سناتور مارکو روبیو از فلوریدا فعلا بزرگترین رقبای او هستند. می توان پیش بینی کرد که امکان رویارویی بوش و کلینتون در مرحله نهایی وجود دارد که یادآور رقابت بیل کلینتون با جورج بوش پدر در سال ۱۹۹۲ خواهد بود.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس