عربستان سعودی از بیم اینکه مبادا سازمان ملل هیئت اعزامی ریاض در نشست ژنو در خصوص یمن را برای پذیرش آتش بس تحت فشار قرار دهد، در تلاش برای مانع تراشی در برگزاری نشست مزبور برآمد.

به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه خبری العهد، عربستان از بیم اینکه مبادا سازمان ملل هیئت اعزامی این کشور به نشست ژنو در خصوص یمن را برای پذیرش آتش بس تحت فشار قرار دهد، در تلاش برای مانع تراشی در این این نشست وبی نتیجه گذاشتن آن بود.

منابع نزدیک به هیئت یمنی به رهبری عبد ربه هادی منصور رئیس جمهور مستعفی یمن فاش کردند، ریاض یاسین وزیر خارجه منصور هادی نارضایتی خود را از برگزاری نشست ژنو به اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل در یمن اعلام کرد.

بنابر اعلام این منابع، نشست ولد الشیخ و یاسین بیشتر از سه ساعت طول کشید در حالی که یاسین از بیانیه روز گذشته  نماینده سازمان ملل که بر اساس شروط جنبش انصار الله صادر شد و بر اساس آن هیئت یمنی راضی شده از صنعا عازم ژنو شود، عصبانی بود.

برخی اعضای این هیئت که از عربستان عازم ژنو شده و در هتل استرلینگ در نزدیک فرودگاه ژنو مستقر شدند، اعلام کردند که محمد بن سلمان فرزند پادشاه سعودی از بیم اینکه مبادا بسیاری از امیران و سران خاندان سعودی به دلیل سوء استفاده او از جنگ یمن و تغییر در مراکز قدرت، علیه او شورش کنند، با هرگونه راه حل برای بحران یمن مخالف است.

به گفته آنان امیران خاندان حاکم سعودی بر این باورند اگر جنگ علیه یمن نبود، تغییراتی که محمد بن سلمان در طول دو ماه  جنگ علیه یمن انجام داد، چهل سال وقت می گرفت.

شدت گرفتن صداهای مخالف در خاندان حاکم سعودی

منابع نزدیک به هیئت اعزام منصور هادی به ژنو همچنین اعلام کردند در پی جشن ده روزه دومین ازدواج محمد بن سلمان در یکی از هتل های لوکس پاریس صدای مخالفان علیه سلمان و فرزندش در خاندان حاکم سعودی بالا رفته است.

از سوی دیگر هواپیمای حامل هیئت یمنی از صنعاء کوچک بوده و فقط 27 نفر ظرفیت داشت.

این هواپیما روز گذشته برای سوخت گیری در فرودگاه جیبوتی فرود آمد، در حالی که برخی اخبار حاکی از این است که مسئولان مصری اجازه نداد این هواپیما از حریم هوایی کشورشان عبور کند.

ریاض مانع تراشی می‌کند

در این میان منابع نزدیک به جنبش انصار الله نیز اعلام کردند،عربستان از بیم اینکه مبادا سازمان ملل هیئت اعزامی از ریاض را برای آتش بس تحت فشار قرار دهد، در نشست ژنو مانع تراشی می کند، زیرا در صورت آتش بس آل سعود ناچار می شود حملات خود به یمن را متوقف کند آن هم در حالی که در توجیه این حملات اعلام کرده بود یک طرف یمنی درخواست دخالت نظامی را مطرح کرد که این طرف یمنی درواقع همان هادی منصور است که ریاض و متحدانش رابه  حمله به یمن فراخواند.

این منابع همچنین اعلام کردند، ریاض یاسین به فرستاده سازمان ملل گفت که هیئت اعزامی از عربستان به دنبال اجرای قطعنامه 2216 است.

این در حالی است که انصار الله معتقد است این قطعنامه مرده به دنیا آمد و توافق ملی که بر اساس آن هادی برای دو سال به عنوان رئیس جمهور تعیین شد به اجرا در آمد و اکنون مدت دو ساله ریاست جمهوری او در آستانه پایان است و به این ترتیب او دیگر نمی تواند بر اساس هیچ توافقی رئیس جمهور باشد.

در این میان منابع دیپلماتیک در ژنو فاش کردند که انصار الله با خالد البحاح که از سوی هادی منصور به عنوان معاون رئیس جمهور تعیین شد، مشکلی ندارند و علاوه بر این چنانچه ارتش یمن مسئولیت تامین امنیت کشور را بر عهده بگیرد، آنان نیز با خارج کردن سلاح از شهرهای مختلف یمن موافقت خواهند کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس