کد خبر 428446
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۲

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از هنرهای نمایشی و تجسمی در درون مساجد گفت:‌ حل و فصل مشکلاتی که در جامعه پیدا می‌شود، باید در مساجد بحث شود و میزگرد بگذارند و روی مسائل اجتماعی بحث کنند.

 به گزارش مشرق، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسجد محلی برای اقامه نماز جماعت است که همه اقشار مختلف جامعه در کنار هم قرار می‌گیرند، به ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد گفت: افراد در حالی که در مسجد نماز می‌خوانند، مسائل را با یکدیگر مطرح می‌کنند و به صورت جمعی به بحث و خطابه گوش می‌دهند، در واقع مسجد یک نقش اجتماعی دارد.

وی با تأکید بر اینکه مساجد تنها جایگاه اقامه نماز نیست، افزود: بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند در مسجد صورت بگیرد، از جمله همین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد. ما حدود 20 هزار کانون فرهنگی هنری در کشور داریم و کمک می‌کنیم که کتابخانه‌ها در مساجد فعال شود و به جایگاهی برای مطالعه کتاب و آگاهی بخشی جامعه تبدیل شود.

جنتی با اشاره به دیگر فعالیت‌هایی که کانون فرهنگی هنری مساجد می‌توانند داشته باشند، ابراز داشت: فعالیت‌های هنری، توزیع سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی در مسجد و پخش فیلم‌ در این مکان می‌تواند انجام شود تا مردم به مسجد بروند و ببینند، بنابراین مسجد چنین جایگاهی می‌تواند داشته باشد یا حل و فصل مشکلاتی که در جامعه پیدا می‌شود، باید در مساجد بحث شود و میزگرد بگذارند و روی مسائل اجتماعی بحث کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هدف از اقامه نماز در جامعه گسترش فضائل اخلاقی و محو شدن رذائل اخلاقی است، اظهار داشت: فیلم‌های سینمایی که هدف نماز را تحقق می‌بخشد و در جهت رشد فضائل اخلاقی گام بر می‌دارد، باید این فیلم‌ها را تقویت کرد، حتی هنرهای نمایشی و تجسمی در امر اقامه نماز کمک و یاری کنند و ما این موارد را در اولویت خود قرار می‌دهیم.

وی درباره چالش‌هایی که اقامه نماز با آن در جامعه روبرست، گفت: متأسفانه برخی افراد، ظاهری نماز می‌خوانند و عملشان باعث می‌شود که افراد را از نماز دور کنند، این افراد که به ظاهر نماز می‌خوانند اما به راحتی دروغ می‌گویند، خیانت در امانت، نقض وفای عهد، تهمت زدن به دیگران و غیره را هم انجام می‌دهند، بنابراین این دوگانگی در عمل و گفتار آن‌ها وجود دارد.

جنتی با بیان اینکه برخی از شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای هم بر ترویج سبک زندگی غی دینی دامن می‌زنند، خواستار برخورد مناسب با این جریان شد و اظهار داشت: در آیات قرآن بحث «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» به عنوان وظیفه بر عهده دولت‌مردان و کسانی که در حاکمیت قرار گرفته‌‌اند مطرح شده است، به گونه‌ای که در این آیه به بحث اقامه نماز در بعد اجتماعی اشاره دارد.

وی با اشاره به اینکه بداخلاقی‌ها در جامعه ناشی از نادیده گرفتن اقامه نماز است، ادامه داد: فسادهای مالی و اختلاس‌هایی که صورت می‌گیرد، در راستای آیه «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ... » نیست، باید فکری برای اقامه نماز کرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس