کد خبر 428245
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴

در بحبوحه افزایش مناقشه‌ چین با برخی از همسایگان آسیایی‌اش درخصوص قلمروی دریایی، نیروی دریایی این کشور از برگزاری رزمایش توسط تنها ناو هواپیمابر پکن خبر داد.

به گزارش مشرق،  نیروی دریایی چین در بیانیه‌ای گفت، ناو هواپیمابر «لیائونینگ» پس از آنکه سفر دریایی خود را از شهر ساحلی «یکنگدائو» آغاز کرد، به همراه جت‌های جنگنده‌ای بر روی آن مستقر بودند مانورها و آزمایش‌هایی را در «دریای مربوط» انجام داد.

چین همزمان با اتخاذ موضع تهاجمی‌تر در مناقشات قلمرویی با همسایگانش در دریاهای چین جنوبی و چین شرقی، قصد دارد یک کشتی اقیانوس‌پیما موسوم به «بلو واتر» بسازد که قادر به دفاع از منافع رو به رشدش باشد.

نیروی دریایی چین در این بیانیه افزود: پکن در سال‌های اخیر مهارت‌های خلبانانش با جت‌های جنگنده از جمله «شنیانگ J-15» را تقویت کرده و نیروی دریایی قدرت، آمادگی جنگی و توانایی‌های فنی هواپیمایش را آزمایش کرده است.

ناو هواپیمابر «لیائونینگ» که یک کشتی دوران جماهیر شوروی است و در سال 1998 میلادی از اوکراین خریداری و در چین تعمیر شده و به شکل یک ناو هواپیمابر درآمده، مدت‌ها سمبل تقویت دریایی چین بوده است.

این ناو با وزنی برابر با 60 هزار تن نخستین گام در راستای استقرار ناوهای هواپیمابر ساخت کشور تا سال 2020 میلادی است.

چین مدعی است بخش اعظم دریای چین جنوبی که سالانه پنج تریلیون کالای تجاری از آن عبور می‌کند، جزو قلمرو خودش است. این در حالی است که فیلیپین، برونئی، مالزی، تایوان و ویتنام نیز در دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارند. چین همچنین با ژاپن درخصوص جزایر دریای چین شرقی مناقشات قلمرویی دارد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    تصویر؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس