کد خبر 428173
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

مؤسسه‌ای که قرار بود مسئولیت حفظ و نشر آثار حضرت امام را بر عهده داشته باشد، این روزها تلاش می‌کند به برخی مسائل جاری کشور، ورودی جهت‌دار و سیاسی داشته باشد.

به گزارش مشرق،  پس از حدود 4 سال رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی فرزند جنجالی آیت‌الله هاشمی بالاخره حکم وی نهایی و از سوی سخنگوی دستگاه فضایی اعلام شد.

مهدی هاشمی قرار است در آینده‌ای نزدیک به مدت 10 سال (بالاترین میزان محکومیت وی) به پشت میله‌های زندان برود ولی در این میان تلاش‌های جریان‌های مختلف، برای سیاسی جلوه‌دادن اتهامات وی همچنان ادامه دارد.

در میان هیاهوی روزنامه‌های اصلاح‌طلب در حاشیه اعلام حکم مهدی هاشمی و حتی پیش از اعلام رسمی حکم، ورود یکی از رسانه‌های خاص به این حاشیه‌سازی‌ها قابل تامل است.

ورود جهت‌دار موسسه تنظیم و نشر آثار امام به پرونده مهدی هاشمی

پایگاه اطلاع‌رسانی جماران که زیر نظر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی فعالیت می‌کند پس از اعلام رسمی حکم نهایی دادگاه مهدی هاشمی با قرار دادن یک نظرسنجی جهت‌دار بر روی خروجی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، تلاش کرد حکم مهدی هاشمی را سیاسی جلوه دهد.

در این نظرسنجی که با عنوان «نظر شما چیست؟» منتشر شد آمده است: «آیا حکم مهدی هاشمی سیاسی است؟ آیا این حکم به معنای مقابله با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است؟»

مؤسسه‌ای برای حفظ «آثار» امام یا تأیید «هاشمی‌ها»؟!

در همین حال وقتی برای پرسیدن دلیل این اقدام جهت‌دار پایگاه وابسته به موسسه به سراغ حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام رفتیم وی درباره حمایت صورت گرفته از مهدی هاشمی در صفحه مربوط به اینستاگرام این موسسه و اعتراض به حکم قوه قضائیه در رابطه با مهدی هاشمی گفت: «من نمی‌دانم و هنوز خبر ندارم و این را از شما می‌شنوم و باید بپرسم.»


انصاری در پاسخ به اینکه این صفحه به صورت رسمی اخبار مربوط به موسسه را منتشر می‌کند،‌ تصریح کرد: «هیچ اطلاعی در تایید این موضوع ندارم و باید بپرسم تا ببینم موضوع چیست.»


قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام درباره اینکه موضع بسیار ساده است و صفحه اینستاگرام موسسه به دفاع از مهدی هاشمی پرداخته است، گفت: «باید ببینم تا بعد نظر بدهم.»

قرار دادن این نظرسنجی جهت‌دار بر روی خروجی اینستاگرامی پایگاه اطلاع‌رسانی وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در جایی قابل تامل می‌شود که نگاهی به عملکرد این موسسه و پایگاه اطلاع رسانی وابسته به آن در چند سال گذشته داشته باشیم.

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در چندسال اخیر و در مسائلی که مستقیما به جایگاه و شخصیت امام راحل توهین صورت گرفت، یا ترجیح داد سکوت کند و یا مواضعی دوگانه اتخاذ کرد که در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌کنیم.

واقعه 16 خرداد؛‌ توهین به عکس امام و واکنش عجیب موسسه

روز 16 آذر سال 88 در حالی که حدود 6 ماه از آغاز فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم می‌گذشت، تعدادی از دانشجویان در حمایت از جنبش سبز و برخی نیز در حمایت از آرمان‌های امام(ره)، اقدام به تجمع در داخل دانشگاه تهران کردند.

این تجمع، منجر به برخی درگیری‌ها میان دانشجویان شد که تا بعد از ظهر آن روز نیز ادامه یافت.

اما در شامگاه 16 آذر، صدا و سیما تصویری را از حاشیه این تجمع منتشر کرد که احساسات بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داد.

تصویر بخش شده از سوی صدا و سیما مربوط به پاره‌کردن تمثال حضرت امام(ره) توسط تعدادی از فتنه‌گران و انداختن آن در زیر دست و پا بود.

انتشار این تصویر و مشخص شدن توهین فتنه‌گران به امام راحل منجر به ایجاد موج عظیم محکومیت در برابر این رفتار ضدارزشی شد که تعطیلی کلاس های درس مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه و راهپیمایی‌های مردمی تنها بخشی از آن بود.

در این میان همه منتظر موضع‌گیری جدی دفتر امام(ره) در برابر این توهین آشکار به ساحت امام راحل بودند اما چندی بعد موضعی عجیب از سوی حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی منتشر شد.

انصاری در نامه‌ای به عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما از پخش فیلمی که بنابر گفته وی «عده‌ای افراد نامشخص» به تمثال امام خمینی(ره) توهین کرده‌اند، انتقاد کرد.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در این نامه نوشت: «روز 16 آذر ماه، تلویزیون جمهوری اسلامی در چند بخش خبری تصویری را پخش کرد که حاوی حرمت‌شکنی نسبت به امام عظیم‌الشان بوده است.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در بخش دیگری از نامه خود در حمایتی آشکار از هنجارشکنان می‌نویسد: «بر فرض آنکه آنچه که در تصاویر تنظیم شده و نامرتبط نشان داده شده است، در گوشه‌ای از تجمعات آن روز، توسط فردی مجهول و مغرض انجام یافته باشد، توسعه آن به گونه‌ای که گویی جو غالب چنان بوده است، دروغی بیّن و مسلم می‌باشد.»

اما این اولین و آخرین موضع‌گیری عجیب موسسه تنظیم و نشر آثار امام نبود و تنها چند ماه زمان نیاز بود تا مسئولان موسسه موضع‌گیری قابل تامل دیگری را اتخاذ کنند.

اعتراض به یک مستند؛ وقتی «شاخص‌» امام با شاخص موسسه نمی‌خواند!

در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال 88 و پس از حماسه مردمی 9 دی در محکومیت فتنه‌گران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی اقدام به پخش مستندی با عنوان «شاخص» بر مبنای بیانات و رهنمودهای امام(ره) کرد.

در این مستند، بیانات امام(ره) به صورت پخش تصاویر سخنرانی‌های ایشان مورد استفاده و زمان و مکان سخنان و موضوع آن نیز کاملا مشخص بود.

به دلیل همزمانی پخش این مستند با ایام فتنه 88، بازخوانی برخی مواضع امام(ره) در مقابل فتنه‌گری‌های منافقین و کج‌فهمی برخی نزدیکان انقلاب از مسائل روز، باعث بروز برخی واکنش ها از سوی جریان اصلاحات (که برخی وابستگان به خود را درگیر فتنه 88 می‌دید) شد.

بنابراین گزارش، در شرایطی که انتظار می‌رفت دفتر امام(ره) و تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار ایشان، از این مستند و کار ویژه صورت گرفته بر روی آن، قدردانی کنند، انتشار نامه‌ای از سوی نوه حضرت امام(ره) موضع دیگری از تولیت موسسه تنظیم و نشرآثار امام راحل را مشخص کرد.

سیدحسن خمینی در 15 بهمن سال 88 طی نامه‌ای به عزت الله ضرغامی نسبت به آنچه «استفاده گزینشی از بیانات امام راحل» خواند، اعتراض کرد.

نوه امام در نامه خود به رئیس سازمان صدا و سیما نوشت: «چنانکه از منابع موثق شنیده‌ام، برنامه‌ای تحت عنوان شاخص در تلویزیون پخش می‌شود و به گونه‌ای غیر صادقانه و تحریف‌آمیز، شخصیت جامع عارف کامل و مهربان و رهبری مقتدر امام خمینی(س) را مخدوش نموده است. جامعه‌ جوان امروز ما به وسیله آن‌چه در این برنامه پخش می‌شود، شخصیت واقعی امام(ره) را نمی‌شناسد و تنها با شخصیت دست ساخته‌ صداوسیما آشنا می‌شود که متاسفانه فرسنگ‌ها با حقیقت امام(ره) که به فرموده‌ رهبری انقلاب همه هویت جمهوری اسلامی است، فاصله دارد.»

وی ادامه داد: «جای تاسف است که در صداوسیما از هزاران هزار جلوه رأفت و محبت که با اتکا‌ی به جوهره اسلامی و روح بلند مذهب شیعه اثنی عشریه آفریده شد، چشم پوشیده می‌شود و بدون اشاره به شرایط زمانی خاص به بزرگ نمایی غلط و تحریف‌گونه قضایای گذشته همت می‌گمارید و به غلط درصدد مشابه‌سازی تاریخی هستید.»

عزت‌الله ضرغامی رئیس وقت سازمان صدا و سیما نیز درو اکنش به نامه سیدحسن خمینی در نامه به وی نوشت: «چارچوب مستند شاخص مشابه مستند قبلی «امام روح الله» است که از ناحیه جنابعالی و موسسه نشر آثار حضرت امام (ره) مورد تحسین و تقدیر قرار گرفت؛ نکته تأمل برانگیز این است که در این فاصله کوتاه زمانی چه اتفاقی رخ داده که شاخص‌های قضاوت اطرافیان شما را تا این حد دگرگون ساخته است؟»

رئیس وقت سازمان صدا و سیما در نامه خود، فتنه 88 و توهین‌های مکرر به امام راحل در این ایام را به سیدحسن خمینی یادآور شد و افزود: «ای کاش همین گونه هم نسبت به حوادث 8 ماه گذشته و جفائی که دشمنان انقلاب و اسلام به اساس نظام جمهوری اسلامی و میراث گرانبهای امام کردند و بغض و کینه سالیان خود را در کوچه و خیابان فریاد زدند، بیانیه می‌دادید و آن اقدامات شرم‌آور را نیز محکوم می‌کردید.»

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)  و متولیان آن اما در وقایع دیگری نیز ثابت کردند که در مسائل مختلف تلاش می‌کنند ذائقه سیاسی خود را اعمال کنند.

خاطره‌های جنجالی منتسب به امام(ره) و سکوت موسسه تنظیم و نشر آثار!

انتشار خاطره‌های بدون سند هاشمی رفسنجانی از امام خمینی(ره) درباره موضوعات مختلف از حدود 6 سال قبل و پس از انتخابات سال 88 شدت بیشتری گرفت ولی با وجود اعتراض بسیاری از چهره‌های سیاسی به این شیوه نقل قول بدون سند از امام راحل که احتمال تحریف برخی واقعیت‌ها را به وجود می‌آورد، موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی(ره) هیچگاه موضعی در برابر خاطرات بدون سند هاشمی نگرفت.

در اواسط سال 92 نیز هاشمی اقدام به انتشار خاطره‌ای مبنی بر «موافقت امام(ره) با حذف شعار مرگ بر آمریکا» کرد، اما تا چند روز پس از انتشار، «سکوت» تنها واکنش موسسه‌ای بود که باید نسبت به مطالب منتشر و منسوب شده به امام(ره) حساس باشد.

بالاخره و پس از یک هفته از شروع واکنش ها به خاطره جنجالی و بدون سند هاشمی رفسنجانی، حمید انصاری که در جایگاه قائم مقامی موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) قرار داشت در این مورد موضعی دو پهلو اتخاذ کرد.

وی در گفت‌وگو با سایت جماران، درباره خاطره بدون سند هاشمی با بیان اینکه خاطره هاشمی مربوط به دستور برای حذف شعار مرگ بر آمریکا از راهپیمائی‌ها و میان مردم نبوده است، مساله حذف شعار مطرح شده از سوی هاشمی را موضع شخصی وی و نه به نقل از امام(ره) معرفی کرده و گفت: «طبعا موسسه از آراء و مبانی نظری امام(ره) دفاع می‌کند. موسسه در جایی حق اظهار نظر دارد که مطلبی به امام(ره) نسبت داده شده باشد و یا تفسیری از دیدگاه امام(ره) و به نام امام(ره) ارائه شود که خلاف نص بیان ایشان بوده باشد.»

در ادامه حمید انصاری هیچ گونه توضیحی درباره اینکه اساسا هاشمی می‌تواند بدون سند و هماهنگی با موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) مطلبی را به بنیانگذار انقلاب اسلامی نسبت داده و یا خاطره این را از ایشان نقل کند، یا خیر، ارائه نکرد.

البته هاشمی رفسنجانی چندی پیش در همایش «بانوی انقلاب» که برای تجلیل از شخصیت همسر امام خمینی (ره) برگزار شد دوباره خاطره ای بدون سند از امام نقل کرد.

وی در این همایش با اشاره به مساله قبول قطعنامه از سوی امام (ره) گفت: «امام به این نتیجه رسید که باید تا قبل از خودشان جنگ را تمام کنند. البته گفتند جام زهر را نوشیدم. اما دو سه ماه پس از جنگ به خود من گفتند که جام زهر برای من شیرین شد»

اما باز هم مسئولان موسسه تنظیم و نشر آثار امام همان رفتار قبل را در قبال این خاطره‌های بدون سند داشتند.

حمید انصاری در پاسخ به سوالی درباره این اظهارات هاشمی تاکید کرد: «موضعی درباره این اظهارات ندارم. بنده در این خصوص صحبتی ندارم»

موسسه‌ای برای «سکوت» و موضع‌گیری «سیاسی»؟!

درست در زمانی که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به دلیل برخی اقدامات خود از قبیل سکوت در برابر تلاش برای تحریف شخصیت امام و توهین های آشکار به شخصیت ایشان مورد انتقاد جدی است، ورود جهت‌دار پایگاه اطلاع رسانی وابسته به این موسسه به پرونده مهدی هاشمی سوال‌براگیز است.

در حالی که شرح وظایف این موسسه کاملا مشخص و در دسترس قرار دارد، این سوال پیش می‌آید که اساسا ورود به مسائل جناحی و تلاش برای سیاسی جلوه دادن حکم یک فرد محکوم شده در دادگاه چه معنایی دارد.

حال باید دید موسسه تنظیم و نشر آثار امام که این روزها به دلیل برخی اقدامات خود، جلوه‌ای سیاسی پیدا کرده، با ورود به مساله مهدی هاشمی و حکم دادگاه وی، دوباره علامت سوال‌های دیگری را در ذهن دلسوزان امام، درباره عملکرد خود ایجاد خواهد کرد یا خیر؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس