کد خبر 427904
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۵

معاون ‌اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از مشاهده ۲۵ مورد گله‌های یوز پلنگ ایرانی در منطقه توران شاهرود در سال گذشته خبر داد و گفت: دامنه قلمرو یوز ایرانی در کشور گسترش یافت.

به گزارش مشرق، بهرام علی ظاهری ‌در دیدار با دوستداران محیط‌زیست در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اظهار داشت: این مشاهدات از طریق دوربین‌های تله‌ای، محیط‌بانان و کارشناسان محیط‌زیست استان سمنان به ثبت رسیده و کاملاً معتبر است.

 وی افزود: این مشاهدات گاهی شامل دو قلاده و گاهی نیز تا پنج قلاده یوزپلنگ آسیایی بوده است.
 
معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به منحصربه‌فرد بودن تعداد و نوع خال‌های روی پوست یوزپلنگ ایرانی گفت: این خال‌ها به‌مثابه اثرانگشت انسان است و امکان تمایز یوزها را از هم فراهم می‌کند.
 
ظاهری عنوان کرد: با انجام کار کارشناسی روی تصویر ثبت‌شده از یوزپلنگ ایرانی از سوی کارشناسان محیط‌زیست می‌توان برآوردی از ذخیره جمعیتی آنان به دست آورد.
 
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون قلمرو زندگی این گربه سان باارزش در حال گسترش است، بیان کرد: قلمرو یوزپلنگ آسیایی علاوه بر استان سمنان، به استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و گلستان ‌رسیده است.
 
معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به جمعیت یوزپلنگ ایرانی کل کشور افزود: با توجه به نوع زندگی این گربه سان باارزش در حال انقراض، سرشماری آنان ممکن نیست و تنها تخمینی از جمعیت آن در دسترس است.
 
ظاهری با اشاره به اینکه پروژه حفاظت از یوز ایرانی تعداد این گربه سان را افزایش داده است گفت: درحالی‌که قبل از اجرای این طرح جمعیت یوز ایرانی تا پنج قلاده تخمین زده می‌شد؛ امروز ذخایر جمعیت آن بین ۷۰ تا ۱۲۰ قلاده برآورد می‌شود.
 
وی تصریح کرد: با توجه به مشاهداتی که از یوز ایرانی در زیست‌کره توران انجام‌شده است، ذخیره جمعیتی آن بیش از ۲۵ قلاده تخمین زده می‌شود.
 
معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: زیست‌کره توران مهم‌ترین قلمرو زندگی یوز ایرانی در کشور محسوب می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    خوش حال کننده ترین خبر محیط زیستی که تو این چند سال شنیده بودم همین بود/دمتون گرم که هوای این خوشگل ها رو دارین ......
  • علی ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    که چی؟ خیلی توان حفاظت و نگهبانی دارن!، آدرس میدن که شکارچیان ارذل و اوباش بریزن اونجا؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس