کد خبر 427681
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۰

قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) به عنوان چتر پدافندهوایی کشور مسؤلیت حفاظت از آسمان کشور در مقابل تهدیدات هوایی را دارا است از همین‌رو برای انجام این ماموریت مهم و خطیر باید در راستای بومی‌سازی تجهیزات خود قدم بردارد.

به گزارش مشرق، قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) به عنوان چتر پدافندهوایی کشور مسؤلیت حفاظت از آسمان کشور در مقابل تهدیدات هوایی را دارا است از همین‌رو برای انجام این ماموریت مهم و خطیر باید در راستای بومی‌سازی تجهیزات خود قدم بردارد زیرا یکی از دلایل بومی‌سازی سامانه‌های پدافندی کشور این‌است که، رصد لحظه به لحظه تهدیدات این نکته را نشان می‌دهد که سامانه‌های ما باید از همه لحاظ بومی باشند زیرا پدافند هوایی خط مقدم دفاع در برابر حملات هوایی آینده است و به زعم فرمانده معظم کل قوا پدافند هوایی در اولویت یکم قرار دارد به همین جهت اگر بومی نباشد و از خارج از کشور خریداری شود طبیعتاً از نقاطی با سامانه‌هایی به ما حمله خواهند کرد که ما غافلگیر خواهیم شد بنابراین همان یک نکته کافی است که پدافند هوایی سرلوحه کار خود را بومی کردن سامانه‌های خود قرار داده است تا بتوانیم در عرصه غافلگیری قدرتمند ظاهر شویم. 

 رادار بردبلند کیهان نیز به عنوان یک رادار بومی با فرکانس‌های ترکیبی توانایی کشف ریزپرنده‌ها و موشک‌های کروز را دارد. کیهان راداری تاکتیکی، متحرک و پیشرفته در تجهیزات جنگ الکترونیک با قابلیت رویارویی با اهداف هوایی پرحجم است.



این رادار یک رادار 2بعدی با قابلیت کشف فاصله، زاویه ، سمت و سرعت شعاعی اهداف است و قابلیت آشکارسازی و رهگیری اهداف هوایی شامل هواپیماهای متعارف، ریزپرنده‌ها، موشک‌ها کروز، استیلث (پنهانکار) بلندپرواز، بمب افکن و ترابری را دارد از همین رو می‌توان گفت این رادار تاکتیکی برای کشف تعداد بالایی هدف و رویایی با حملات پرحجم دشمن طراحی شده است.

طبق این گزارش متحرک شدن رادارهای عمل کننده در محدوده فرکانسی HF در دنیا بی‌نظیر بوده و رادار کیهان اولین نمونه از این رادارها است که قابلیت متحرک دارد و نمونه خارجی ندارد.

سامانه پدافندی کیهان، کاشف ریزپرنده‌ها

آنتن‌های این رادار که در ماموریت به صورت شعاعی قرار می‌گیرند، برای حرکت، در پشت کامیون حامل جمع می‌شوند.

از دیگر دستاوردها و فناوری‌هایی که با طراحی و ساخت رادار کیهان حاصل شده است فناوری طراحی آنتن‌های آرایه‌ای باند پهن، طراحی و ساخت فرستنده‌های توان بالا و حالت جامد با پهنای باند وسیع، طراحی و ساخت گیرنده‌های آرایه‌ای با گستره دینامیکی بسیار بالا و مقاوم در برابر تداخل، پردازنده‌های آرایه‌ای سرعت بالا برای دقت‌های بسیار بالا، بهینه‌سازی الگوریتم‌های پردازشی مختلف برای تحلیل با شرایط کاری موجود، ایجاد قابلیت‌های شبکه‌ای برای کاهش دغدغه‌های نگهداری سامانه‌ها و ایجاد قابلیت اجرای عملیات تحت شبکه و کنترل از راه دور است.

گزارش از احسان بابکان

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    0 0
    این سامانه کیهانی هیچ وقت عملا رونمایی نشد
  • ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    0 0
    دنبال S-300 هسشتن برای هوایی شما میگی کیهانی
  • رهگذر ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    0 0
    خب چرا یاوه میگی...یه خورده سرچ کن می فهمی هموطن
  • افشین تهران ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    0 0
    هم رونمایی شده و در سایتهای پدافندی داریم ازش استفاده میکنیم اما این نظر شما خیلی عجیب هست مثل دوست گالیور فقط میخوای یه چیزی بگی.
  • افشین تهران ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    0 0
    متاسفانه شما هنوز فرق سامانه پدافندی و سامانه راداری رو نمیدونی .این رادار یک رادار جستجوگر هست نه رهگیر یا درگیر شونده و اس300رو اگه میخوان بگیرن دلیلش یکی عمل کردن طرف مقابل به قرارداد اونم در شرایط تحریم هست و زدن پوزه بعضیها و دوما وجود سامانه های متعدد در پدافند باعث زحمت و سردرگمی دشمن میشه والا تا اس300رو بخوان بدن سامانه بومی باور عملیاتی خواهد شد ضمن اینکه بهتر هست ما بجای گرفتن جریمه این لطف رو به روسیه بکنیم تا تعامل بیشتری در مسائل نظامی و سیاسی داشته باشیم.اما شما چرا فکر میکنی که اگه همه پیشرفتهای کشورت رو مسخره کنی و یا به چالش بکشی برات کف میزنن و تازه کی کف میزنه؟؟دوست یا دشمن؟؟این پهبادهای رادار گریز رو با اس300گرفتن یا زدن؟؟
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    0 0
    پ اون که رو کامیونه تو رژه چیه؟ باید بیاد جلوت آفتاب بالانس بزنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس