کد خبر 427673
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۱

روز گذشته، ۲۱ خردادماه، دومین مجمع فوق العاده خانه احزاب نیز برگزار و اصلاح اساسنامه و انتخاب شورای مرکزی در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل عدم حد نصاب مجمع عمومی خانه به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شد.

به گزارش مشرق، نخستین مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده خانه احزاب 31 اردیبهشت ماه امسال با حضور فعالان حزبی آغاز و مصطفی کواکبیان به عنوان رئیس موقت این تشکل انتخاب شد. وزیر کشور در این نشست تاکید کرده بود: باید واقعاً خانه احزاب را جای فعالیت های صنفی قرار دهیم و اگر این فعالیت های صنفی انجام شود بسیاری از مطالبات احزاب بویژه در زمینه های حقوقی و قضایی رونق می‌گیرد.

اما امروز دومین مجمع عمومی نیز برگزار شد.در ابتدای این نشست که از صبح  روز پنج شنبه در سالن 600 نفری اجتماعات وزارت کشور آغاز به کار کرد، مصطفی کواکبیان رئیس موقت مجمع عمومی خانه احزاب با اشاره به تعطیلی خانه احزاب، اظهار داشت: متاسفانه براثر برخی بی‌مهری‌ها و خودخواهی‌ها حدود 4 سال است که مجمع عمومی خانه احزاب تعطیل بود.

خانه احزاب، مدافع حقوقی تشکل‌های سیاسی/ انتقاد از طرح محدودسازی احزاب در خانه ملت

کواکبیان وجود خانه احزاب را مدافع حقوقی تشکل‌های سیاسی دانست و گفت: این خانه می‌تواند علاوه بر نجات احزاب از وضعیت اسفبار کنونی به تقویت حزب و توسعه تشکل‌های سیاسی کمک کند.

وی ضمن انتقاد از طرح محدودسازی احزاب در خانه ملت، گفت: نمایندگان باید کاری کنند که مردم را در صحنه نگه دارند. این‌طور نیست که هر حزبی خوب باشد و یا مطلقا بد باشد؛ میزان، ایده یک حزب است که باید کوشش کنیم حزب خود را حزب‌الله سازیم.

کواکبیان افزود: چرا هنوز باید مشکلات عدیده احزاب را تجربه کنیم. مگر رهبر معظم انقلاب پس از شهادت شهیدان بهشتی و باهنر دبیرکل حزب جمهوری اسلامی نبودند؟ مگر در سخنان‌شان نگفتند با تحزب مخالفت نداریم و تحزب با وحدت جامعه منافاتی ندارد؟ پس چرا باید انتخابات ما انتخابات غیرحزبی باشد؟

وی به همکاری دولت و وزارت کشور برای راه‌اندازی مجدد خانه احزاب اشاره کرد و گفت: امیدواریم همه احزاب چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب بتوانند گام‌های بلندی را در راستای اعتلای جمهوری اسلامی ایران بردارند.

کواکبیان به جلسه امروز مجمع عمومی خانه احزاب اشاره کرد و خاطرنشان کرد : امروز قرار است اصلاح اساسنامه و انتخاب شورای مرکزی را در دستور کار داشته باشیم و در مجمع عمومی امروز قرار نیست که به اصلاح همه مفاد اساسنامه بپردازیم.

وی تاکید کرد: پس از تشکیل شورای مرکزی خانه احزاب می‌توانیم در جلسات خود پیشنهادات مطروحه جهت اصلاح موادی از اساسنامه خانه احزاب را مورد بررسی قرار دهیم، چرا که براساس قوانین جدید ما نیاز به بازنگری کل اساسنامه خانه احزاب خواهیم داشت.

کواکبیان با بیان اینکه براساس مصوبه هیئت‌رئیسه مجمع عمومی فوق‌العاده خانه احزاب به اصلاح دو ماده از اساسنامه خواهیم پرداخت، افزود: قصد داریم مواد 15 و 22 را مورد بررسی قرار دهیم و در همین راستا به بررسی 14 پیشنهاد نیز بسنده خواهیم کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است برای هر یک از پیشنهادات 3 دقیقه زمان در نظر گرفته شده و سپس رای‌گیری خواهیم کرد.

پیشنهادات احزاب برای اصلاح مواد 15 و 22 اساسنامه خانه احزاب چه بود؟

به گزارش تسنیم، در ادامه این جلسه تعدادی از فعالان حزبی دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را پیرامون اصلاح اساسنامه خانه احزاب بیان کردند که مهمترین پیشنهادات احزاب پیرامون ترکیب شورای مرکزی و اصلاح دو ماده از اساسنامه خانه احزاب در دوره جدید به این شرح است:

- جامعه زنان انقلاب اسلامی به دبیرکلی اعظم طالقانی پیشنهاد مخالفت با هرگونه تغییر و سهمیه‌بندی در ترکیب شورای مرکزی را ارائه کرد.

- جمعیت اسلامی حامیان مردم استان تهران به دبیرکلی محمدحسین عبدالخالقی روش جدولی اعضای تشکل‌ها در شورای مرکزی را ارائه داد.

- جمعیت حقوق‌دانان ایرانی به دبیرکلی نبی‌الله احمدلو و کانون ندای همبستگی اصفهان به دبیرکلی علی‌اکر قیصری پیشنهاد حضور نمایندگان 3 گرایش سیاسی در ترکیب شورای مرکزی خانه احزاب را ارائه دادند.

- حزب عدالت به دبیرکلی بیژن ثابتی مطلق پیشنهاد کاهش تعداد اعضای شورای مرکزی به 15 نفر و رای هر یک از اعضای مجمع فقط به 5 نفر را ارائه داد.

- حزب مشارکت‌های مردمی استان گیلان به دبیرکل سهیلا مداراتی پیشنهاد افزایش اعضای اصلی شورای مرکزی به 30 نفر را ارائه داد.
- کانون فارغ‌التحصیلان آذربایجان‌غربی امیر اسلامی‌تبار و کانون مهستان به دبیرکلی پورنامدار افزایش اعضای اصلی شورای مرکزی به 27 نفر را پیشنهاد کردند.

- حزب کارگزاران سازندگی به نمایندگی یدالله طاهرنژاد پیشنهاد ارائه 3 لیست 14 نفری از سوی  3 گرایش و انتخاب 7 نفر از هر لیست را پیشنهاد داد.

- انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان ایتالیا به دبیرکلی فریدون قدیری ابیانه پیشنهاد محدودیت انتخاب اعضای مجمع به 7 نفر را ارائه کرد.

- حزب مردم‌سالاری به دبیرکلی مصطفی کواکبیان پیشنهاد انتخاب اعضای مجمع به 14 نفر را ارائه داد.

- سازمان معلمان ایران به دبیرکلی نقیبی پیشنهاد رای اعضای مجمع به 21 نفر و انتخاب 6 نفر بدون گرایش سیاسی را ارائه کرد.

- جمعیت مستقل ایران اسلامی به دبیرکلی قدرت علی حشمتیان با پیشنهاد رای دو فراکسیون اصلاح‌طلب و اصولگرا به طور جداگانه به 7 نفر از سایر احزاب ارائه داد.

- حزب وحدت و همکاری ملی به دبیرکلی محمدرضا راه‌چمنی پیشنهاد رای هر یک از 3 فراکسیون اصلاح‌طلب، اصولگرا و سایر احزاب به صورت جداگانه به 7 نفر را ارائه کرد.

-  حزب موتلفه اسلامی به نمایندگی اسدالله بادامچیان با پیشنهاد رای به 3 نفر بازرس اصلی و 3 بازرس علی‌البدل از بین 3 گرایش از سوی مجمع عمومی و انتخاب براساس بالاترین رای مفادی بود که برای اصلاح مواد 15 و 22 اساسنامه خانه احزاب مورد بررسی قرار گرفت.

خروجی دومین مجمع عمومی خانه احزاب چه بود؟

در ادامه این جلسه ماده 15 اساسنامه احزاب مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و مقرر شد مدت زمان مسئولیت هیئت رئیسه خانه احزاب به 3 سال تغییر کند و اعضای آن نیز از 15 نفر به 21 نفر متشکل از 7 اصولگرا، 7 اصلاح‌طلب و 7 مستقل تغییر کند.

همچنین نحوه تعیین اعضای شورای مرکزی خانه احزاب مورد بررسی قرار گرفت که از مجموع 131 رأی، 66 رأی به‌صورت فراکسیونی، رأی مثبت دادند  و در جلسه مجمع عمومی خانه احزاب، تغییر ماده 15 قانون احزاب به تصویب رسید.

گفتنی است به دلیل عدم حد نصاب اعضای جلسه، مجمع عمومی این خانه با رأی اکثریت آرا به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شد.

به گزارش تسنیم، با وجود آنکه شاکله اصلی خانه احزاب از بین بردن دغدغه ها و مشکلات صنفی – حقوقی احزاب کشور است  و باید محلی برای هم افزایی احزاب در همه طیف ها باشد اما باز هم در روز های بازگشایی مجدد این خانه و در دومین مجمع فوق العاده شاهد حواشی بسیاری بودیم که از جمله آنها می توان به هرج و مرج، درگیری های لفظی، ناهماهنگی‌های مکرر، عدم حضور فعالان حزبی شاخص و اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات، اشاره کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حزب ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    0 0
    خانه احزاب ميخوايم چکار وقتى حزب واقعى نداريم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس